Абе ще ме извините ако темата ви се стори безинтересна, но от снощи си мисля нещо по въпроса за българина и неговите навици що се отнася до пътуване, независимо дали по работа, за да се прибере за празниците или за да иде на почивка.
Уж сме модерна държава, уж толкова чакахме ниско-тарифните авиокомпании, но сега се усещам, че много малко хора са добре осведомени за тях. В последните две седмици с цел да поспестя малко пари си закупих билети за следващите ми три прибирания до България - за тази Коледа, през април за част от ваканцията ми и за началото на май за да присъствам на сватбата на нашият колега Тони Василев и неговата половинка. И наистина се получи - измисляйки някакви безумни стратегии успях да си намаля драстично разходите за догодина (голяма заслуга имат Germanwings, но не само те). Тези три пътувания до родината ще ми струват, взети заедно, малко повече от едно стандартно прибиране. И разбира се, след като снощи завърших със "сделките" бях много доволен и реших да споделя какво съм направил на няколко други приятелчета, които следват тук.
Веднага почнах да разправям на приятели и познати тук и в България за новите полети на 4U, защото много от тях пътуват по 24 часа с автобус (понякога и повече) до София или други български градове, докато други си плащат по "стандартните тарифи" като мен, тоест биват одирани стабилно.
Обаче каква беше реакцията. Един приятел ми казва - "Ми аз от къде да знам кога ще се прибирам?" Казвам му - "Ами знаеш кога са ти изпитите, кога са ти лекциите, кога имаш ваканция." В крайна сметка с него сме колеги и изпитите ни в повечето случаи съвпадат. Той казва - "Ще си помисля" с един особено мнителен поглед. Защото:
1) Малко хора си дават сметка, че могат от по-рано да преценяват кога им предстои пътуване и да си вземат съответните билети от рано. Незнам защо е така. Гледам немците - те планират нещата за година напред, имат резервации, билети, планове...при това те могат да си позволят доста повече от средностатистическия българин. Гледам българина - еми повечето ми познати взимат билети малко преди полета и после разправят - "Ти знаеш ли еди-коя-си-компания колко пари ми взеха, а един приятел летял с незнам-си-коя-компания и платил два пъти по малко". При това става въпрос за компании с почти еднаква ценова политика.
2) Още по-малко хора вярват, че от Кьолн до София можеш да стигнеш по въздух за по-малко от 20 евро. Или общо за 40. И като добавиш билет за влака, ако не живееш в Кьолн пак да ти излезе под 100 евро. (За справка - двупосочен автобусен билет София-Нюрнберг-София излиза около 130 евро, пътуваш поне 24 часа, висиш по граници доста често, което ти увеличава престоя).
Не вярват, защото повечето от тях помнят БексЕър и ИзиФлай и дори не подозират колко голяма е разликата между гръцки милиардер, развил особено успешен бизнес на тероторията на цяла Европа и българин с немско гражданство, които твърди че притежава завидно голяма и разнообразна флотилия от модерни пътнически самолети от малък, среден и висок клас. И как да вярват когато в пресата се дава път на хора, които само плюят НТА и изкривяват нещата в полза на своите самолети, някои от които видяли Полската криза през Студената война.
Вие какво ще кажете? Каква е вашата "политика" когато сами планирате пътуването си?