Размисли за българина и пътуването

Размисли за българина и пътуването

Мнениеот harrier » 25 Ное 2006 20:11

Абе ще ме извините ако темата ви се стори безинтересна, но от снощи си мисля нещо по въпроса за българина и неговите навици що се отнася до пътуване, независимо дали по работа, за да се прибере за празниците или за да иде на почивка.

Уж сме модерна държава, уж толкова чакахме ниско-тарифните авиокомпании, но сега се усещам, че много малко хора са добре осведомени за тях. В последните две седмици с цел да поспестя малко пари си закупих билети за следващите ми три прибирания до България - за тази Коледа, през април за част от ваканцията ми и за началото на май за да присъствам на сватбата на нашият колега Тони Василев и неговата половинка. И наистина се получи - измисляйки някакви безумни стратегии успях да си намаля драстично разходите за догодина (голяма заслуга имат Germanwings, но не само те). Тези три пътувания до родината ще ми струват, взети заедно, малко повече от едно стандартно прибиране. И разбира се, след като снощи завърших със "сделките" бях много доволен и реших да споделя какво съм направил на няколко други приятелчета, които следват тук.

Веднага почнах да разправям на приятели и познати тук и в България за новите полети на 4U, защото много от тях пътуват по 24 часа с автобус (понякога и повече) до София или други български градове, докато други си плащат по "стандартните тарифи" като мен, тоест биват одирани стабилно.

Обаче каква беше реакцията. Един приятел ми казва - "Ми аз от къде да знам кога ще се прибирам?" Казвам му - "Ами знаеш кога са ти изпитите, кога са ти лекциите, кога имаш ваканция." В крайна сметка с него сме колеги и изпитите ни в повечето случаи съвпадат. Той казва - "Ще си помисля" с един особено мнителен поглед. Защото:

1) Малко хора си дават сметка, че могат от по-рано да преценяват кога им предстои пътуване и да си вземат съответните билети от рано. Незнам защо е така. Гледам немците - те планират нещата за година напред, имат резервации, билети, планове...при това те могат да си позволят доста повече от средностатистическия българин. Гледам българина - еми повечето ми познати взимат билети малко преди полета и после разправят - "Ти знаеш ли еди-коя-си-компания колко пари ми взеха, а един приятел летял с незнам-си-коя-компания и платил два пъти по малко". При това става въпрос за компании с почти еднаква ценова политика.

2) Още по-малко хора вярват, че от Кьолн до София можеш да стигнеш по въздух за по-малко от 20 евро. Или общо за 40. И като добавиш билет за влака, ако не живееш в Кьолн пак да ти излезе под 100 евро. (За справка - двупосочен автобусен билет София-Нюрнберг-София излиза около 130 евро, пътуваш поне 24 часа, висиш по граници доста често, което ти увеличава престоя).
Не вярват, защото повечето от тях помнят БексЕър и ИзиФлай и дори не подозират колко голяма е разликата между гръцки милиардер, развил особено успешен бизнес на тероторията на цяла Европа и българин с немско гражданство, които твърди че притежава завидно голяма и разнообразна флотилия от модерни пътнически самолети от малък, среден и висок клас. И как да вярват когато в пресата се дава път на хора, които само плюят НТА и изкривяват нещата в полза на своите самолети, някои от които видяли Полската криза през Студената война.

Вие какво ще кажете? Каква е вашата "политика" когато сами планирате пътуването си?
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот Stoyan » 25 Ное 2006 21:14

До сега не ми се е нлагало да пътувам с НТА, но с удоволствие бих пробвал, стига да ми се наложи.

Една друга тема, която бих искал да засегна.

Скептицизма при поръчването на билети през интернет. Може бе защото още не е достатъчно навлязло в БГ, много хора, вкл. и аз, сме скептици на тази тема... нямаме много доверие...

Иначе до скоро и аз не знаех каква е същността на НТА, но попрочетох някой статии и ми стана ясно. :wink:
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Мнениеот harrier » 25 Ное 2006 22:18

Тук не става въпрос само за НТА, а за генерално явление, което аз забелязвам с появата на НТА в България. Иначе аз хартиен билет от февруари насам не съм имал. Винаги по интернет и с кредитна карта. В България банковата система не е много развита. В Германия банковата сметка е задължителна - от нея ти теглят сметката за ток, вода, телефон, парно, GSM, с превод онлайн от твоята сметка си плащаш наема и тн. В България няма такова нещо. Затова и дебитните карти се появиха не одавна, а хората с кредитни все още са много малко.
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот l_p » 25 Ное 2006 23:14

За съжаление, не мога да си позволя да планирам пътуванията си година предварително, а и не пътувам често. Но си мечтая и като си харесам никоя дестинация си и я проверявам редовно (според слуховете така се вдигат цените, защото авиокомпаниите си „мислели”, че има голям интерес за полет на тази дата). Мисля си, че няма драстична разлика в цената, ако си закупиш билета 2 месеца преди полета или 1 година. Все пак пионерите в България Wizzair тръгнаха септември 2005 (или пък беше по-рано??). Така че 1 година е много за този доста бързо развиваш се пазар в България. До сега сам пътувал само веднъж - със SkyEurope миналата Коледа до Братислава + автобус до Виена и не беше толкова Low cost колкото би ми се искало, но все пак по-добра цена от редовните полети до Виена билетите ги взехме в края на Октомври. Разбира се :-D най-добрата цена се появи в началото на Декември, когато летищните такси бяха на промоция. Ако гониш на всяка цена най-добра цена има голям шанс да се ядосваш след като си купиш билета. Самолетът беше пълен до горе и в двете направления, въпреки проблемите на с някои полети на Wizz и черния PR на Хемус. Мисля си, че няма притеснения в Българина да пътува с Low cost авиокомпании.

Ако пътуването не е с директен полет на Low cost превозвач, а има прекачвания или по-лошо полети на две различни компании доста бих се помислил дали да летя по този начин, а и ценовото предимство ще няма да е голямо. Иначе за директен полет за лично пътуване винаги ще търся Low cost като първа опция.

Другият поставен проблем е плащането през интернет на билетите. 3 пъти сам летял с електронен билет. Много по-удобен начин от традиционния, не мога да оценя дали има реален риск, но за мен това е начинът на закупуване на самолетен билет. Не съм чувал за проблем с електронен билет или проблеми със закупуването му. Е да за такъв билет трябва кредитна карта. Първите два пъти 2003 и 2005 година билетите бяха купени с чужда карта, което беше притеснително за мен все пак, ако имаше някакъв проблем пострадали щяха да бъдат други хора.

Ще ми е интересно, ако някои има лош опит с плащане на билет по Интернет да сподели.
l_p
спотър
 
Мнения: 12
Регистриран на: 20 Авг 2004 16:12

Мнениеот achoman2000 » 26 Ное 2006 00:47

Като става въпрос за НТА компаниите, до момента съм летял единствено с Wizz. Нямах никакъв проблем при закупуването на билета чрез нета. Полетът ми беше до Амстердам през Будапеща и като цяло не мога да кажа, че беше по-неудобен отколкото с 20 годишните самолети на еърбега. Вярно, и при двете прекачвания в Будапеща имаше по 1 час закъснение, но в началото на 2005 кандидатствах в Евроконтрол/Маастрихт и полетът на еърбега Амстердам-София закусня с 3 часа. Вероятно съм малко пристрастен, защото от скоро работя в Wizz като член на КС, но със сигурност впечатленията ми не се изкривяват от този факт. НТА се доказаха като достатъчно надеждни и мисля, че ако човек не държи твърдо да лети в бизнес класа, не си заслужава да пътува с "нормалните" превозвачи, имайки предвид, че някои от тях предлагат безумни цени, особено съпоставени с качеството на услугата....
achoman2000
спотър
 
Мнения: 11
Регистриран на: 13 Ное 2006 12:57

Мнениеот elbram » 26 Ное 2006 13:48

Аз също съм съгласен че трябва да се плануват пътуванията по от рано. Но ми се струва че ората нямат доверие на интернета, и аз все още нямам.


До сега сам пътувал само веднъж - със SkyEurope миналата Коледа до Братислава + автобус до Виена


Дай малко повече инфо ако може. Понеже на мене ми се върти една такава идея за края на февруари началото на март. Според сайта на SkyEurope тотал цената е 47Е - дали влиза и цената на рейса?
Като гледах струва 10Е във посока, ако се взима отделно.
Аватар
elbram
по-спотър
 
Мнения: 135
Регистриран на: 25 Фев 2005 13:45
Местоположение: FL350

Мнениеот harrier » 26 Ное 2006 18:36

Мисля, че трансфера винаги се заплаща отделно освен в случаите на промоция. Иначе влизаш в сайта и четеш, там си пише всичко.
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот makler » 26 Ное 2006 20:06

Повечето ми познати като чуят НТА си представят стари самолети с перки и ме питат дали те ще трябва сами да карат самолета или да седят до пилота.
Да не говорим за студентите, които ходят на бригади никой не знае за бонусните прорами на авиокомпаниите с които летят да не говорим за НТА. Само един познат като ходи на бригада в Англия пътува с Уиз. Явно повечето хора си мислят, че западните авиокомпании са по-скъпи от българските.
Според мен хората просто незнаят как да планират.
Аватар
makler
супер спотър
 
Мнения: 1134
Регистриран на: 20 Фев 2006 00:01

Мнениеот l_p » 26 Ное 2006 22:08

За пътуването до Виена - цената на автобуса се заплаща допълнително по 10 евро за всяка посока. Цената е по-висока от цената на автобусния билет Виена – Братислава. Може да се спестят 5-7 евро с по-сложен транспорт (виж например: http://www.lowcostcoach.com/vienna_bratislava.html# ), но дали си заслужава риска да закъснееш за полета и да загубиш билета. Словакия не е в Шенгенската зона и има още един паспортен контрол на влизане в Австрия. Автобусът спира до спирка на метрото във Виена. Градският транспорт е организиран много добре и няма никакъв проблем с предвижването из града. Цената на билета беше общо 170 евро отиване и връщане + летищни такси + автобуса при цена на Австрийските авио линии около 230 -250 (не си спомням точно). Около Коледа е по-натоварено. На връщане се качихме в самолета пеш без автобус или ръкав просто си походихме до него.
Наистина ме впечатли времето, за което самолетът беше готов за излитане в София, още не бяхме минали паспортния контрол, а пътниците за Братислава се качваха в самолета сигурно престоя беше по-малко от един час. За проверка на истинската цена трябва да се стигне почти до края на процедурата по закупуване на билета чак тогава се дава крайната цена с включени всички разходи.
Как мислите дали честите проверки на цената за някое направление променят цената на билета или цента зависи само от продадените билети?
Изобщо алгоритъмът за формиране на цената е голяма загадка почти е тото с най-ниската цена. Правилото е: по-рано закупуваш на по-ниска цена летиш.

Това за студентите и бригадите много ме учудва. Винаги съм си мислил, че са по-светнати студентите, а и би трябвало (по презумпция) да са способни да научават нови неща. Тъй де студенти са. Wizz air добре се рекламират поне от рекламите не се ли заражда любопитство да се провери какво е това - Internet голям - информация много, а и лесно става. Истински ме изненадва това невежество.
Междо другото аз бих искал много да седя до пилота за един полет до Лондон.
l_p
спотър
 
Мнения: 12
Регистриран на: 20 Авг 2004 16:12

Мнениеот illy » 26 Ное 2006 22:11

Това, че немците купуват билети за година напред е мит. Много се промениха навиците на немците в това отношение през последните години и продължават да се променят. В едно от последните издания на Фокус четох, че 65% от пътуванията с цел туризъм се купуват не по-рано от 3 месеца преди датата на пътуване, 20% между 3 и 6 месеца преди датата на пътуване и само 15% се купуват над 6 месеца по-рано. При деловите пътувания числата бяха почти същите. Само преди 5 години, над половината от билетите са били купувани поне 6 месеца преди полета, но това е било преди 5 години.
Аз също не съм привърженик на ранното купуване. Примерно февруари миналата година си бях купил евтини билети на Еър Берлин до Париж и Хелзинки за през лятото, бях резервирал хотели и т.н., но в крайна сметка не летях на нито един от купените билети. При първия случай ме домързя да стана в 4 за полета до Париж в 6. Вместо това се наспах като пич и тръгнах в 10 с колата и към два следобяд бях вече пред хотела. Във втория случай, имах настинка и температурите в Хелзинки не ми изглеждаха много приветливи, та вместо това летях до Испания, щото вече си бях взел отпуска. Цената беше само 50 евро по-висока от цената, която бях платил за полета до Хелзинки преди 7 месеца и имах същата възможност да планувам нещата една седмица преди полета. Цените за хотел, кола под наем и т.н. рядко се променят драстично.
В България нещата стоят много различно. Дестинациите обслужвани от НТА са много много малко и хората предпочитат да си купуват билетите от агенции, при което няма голяма разлика дали си купуваш билета една година или един месец преди пътуването, поне до дестинациите, които аз и мои роднини са летяли от България.
Изображение
Аватар
illy
спотър
 
Мнения: 76
Регистриран на: 11 Апр 2006 20:20
Местоположение: Cambridge, UK

Мнениеот mitkobiker » 26 Ное 2006 23:25

За да разберем повече за пътуващия българин трябва да си отговорим на въпроса, кои българи пътуват със самолет ? :roll:

Една огромна част от пътуващите никога няма да бъде клиентела на НТА, защото летят по бизнес с фиксирани дати и дори часове, или пък защото данакоплатеца им плаща билетите :evil: , или гонещите трансконтинентални полети и т.н.

Има обаче една огромна, потискана от ценовите нива на националини и анти-национални превозвачи, група българи, която все още май не знае, колко просто и лесно е да се пътува ;-)

Ето няколко от причините НТА да пробиват така трудно тук:
# липсата на кредитни карти!!!!!!!!!!
# лафшивите НТА като Бекс и Изифлай
# целенасочената пропаганда срещу НТА... сещате се от кого и защо
# слабото познаване на този продукт изобщо
# не на последно място много от агентите не продават НТА, защото не получават % от превозвача и нямат кредитни карти, а до много голяма степен агента, ако си знае занаята, може да помогне със съвет и препоръка към колебаещия се пътник и да спечели от това.

Българина трудно си мени навиците, но когато това го удари в джоба той става много гъвкав- пример са електронните билети и лекотата, с която навлизат след като някои от компаниите започнаха да събират такса за хартиените билети :-D
Така ще стане и с продажбите по интернет- след Нова година тези, които много искат да спестят 10-20 Евро ще могат сами да се пробват да си направят пътуването по сайтовете на знайни и незнайни превозвачи...

За да хванете добри цени с НТА трябва:
# да купувате билета си поне 1-2 месеца предварително
# да не пътувате около натоварени периоди и празници
# поне малко да си имате идея, какво правите и да си поиграете поне час-два в продължение на седмица, за да се ориентирате в цените
# ако разчитате да летите на цена 0,01 Евро :twisted: не си губете времето! Правете разлика между тарифа и крайна цена с такси ;-)
# четете внимателно, какво купувате, за кога, до къде!!! Грешките се плащат, а при НТА те редовно излизат с цената на нов билет :!:

Bon Voyage ;-)
Аватар
mitkobiker
супер спотър
 
Мнения: 2544
Регистриран на: 09 Ное 2004 12:51
Местоположение: София

Мнениеот AiBOJ » 27 Ное 2006 03:19

Принципно, аз от 2-3 години си купувам самолетните билети по интернет и летя само само с е-билет, но почти никога не мога да резервирам за 6 месеца напред или 1 година, поради простата причина, че много неща могат да се случат и да ми променят плановете. Лично при мен, всичко става спонтанно и го решавам на момента (казвам че тръгвам, отивам купувам и летя) или поне гледам да ми се изяснят нещата на 95% че ще съм free за определен период от време. Но определено, ако става дума за полет с редовни линии, в последният момент да купуваш е принципно по скъпо, защото самолетите се пълнят. Така че и аз съветвам, знае ли човек, че примерно след 6 месеца може да лети на определена дата, резервирайте рано, почти винаги е по евтино в този случай. Изключение правят чартърните полети в някои случаи!

Преди 2 години исках да купя 2 билета на АлИталия от техният сайт на английски и в продължение на няколко дни проверявах какви са цените на билетите постоянно и в резултат на този интерес ( и не само от моя страна, разбира се) цената се качи до такова ниво, която не ме устройваше вече. После ми дойде "налудничевата идея" да търся пак на сайта на АлИталия, само че на други езици, за съответните страни, пробвах на немски( без резултат, пак същата висока цена), пробвах на италиански език (пак без разултат), накрая пробвах на португалски (а аз бъкел не разбирам от тоя език :) и само цените гледам ) и познайте какво се оказа?! Тази моя "налудничева" идея, се оказа правилна. Намерих за абсолютно същите полети, които търсех на другите езици, по ниската цена, която бях видял на английската версия преди да гивдигнат и не ме питайте как се оправях докато резервирах..... :), просто на магия и по чувство...... 8)

А трябва да ви кажа, че това лято хванах супер промоция на ЕърБега, много ниска цена, купих билета и накрая ми се струва, че тия от ЕърБега ми изтеглиха от кредитната по малко кинти, отколкото струваше :D

Но, заключението е едно: ==> Както каза Harrier - Купувайте билети колкото може по рано, стига да ви е възможно!
AiBOJ

When everything seems to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it.

The sky is the limit!
Аватар
AiBOJ
супер спотър
 
Мнения: 1129
Регистриран на: 16 Авг 2004 01:36
Местоположение: Бургас

Мнениеот pepsii » 27 Ное 2006 10:58

летял съм с Wizz два пъти - все за по едно евро. летял съм и s Germanwings и съм само с с добри впечатления. Моето мнение е че има една част от българите , които погрешно смятат че като плащат по малко , качеството няма да е същото. т.е. те ИСКАТ да платят повече за да летят със самолет.
Иначе и аз не мога да резервирам билет една година напред , но ще ви кажа че цената на едно пътуване (не само билета) е обратно пропорционална на времето , отделено за планиране , търсене и т.н. :smt023
Изображение
Аватар
pepsii
супер спотър
 
Мнения: 948
Регистриран на: 09 Дек 2005 14:35
Местоположение: София

Мнениеот l_p » 27 Ное 2006 15:45

Моето мнение е, че доста се надценява силата на черния PR и авторитета на хората от Хемус, като фактор срещу НТА.
Липсата на време (1+ година на пазара е малко време), неразвита мрежа от полети и най-вече проблема с кредитните карти в България са предизвикателствата.
Но вече няма връщане назад дела на НТА само ще нараства. Да не забравяме, че НТА не разчитат само на българи, а и на чужденци пътуващи към родината ни. Не вярвам НТА да обърнат гръб на България.
l_p
спотър
 
Мнения: 12
Регистриран на: 20 Авг 2004 16:12


Назад към Авиационни блогове и Trip Reports

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 7 госта