SOF - FRA (17APR07)
Type of equipment: B737-522 (reg. LZ-BOP)
Макар и от доста време да съм свързан с българската авиация, последния ми полет по редовен рейс на българска авиокомпания е от Франкфурт за София, ако не греша през 2001 година, като машината беше тогавашната бяло-синя "звезда" на Балкан LZ-LTV. В общи линии 4 от последните ми 5 впечатления от "покойния" национален "кериър", бяха от Ту-154М, ако трябва да конкретизирам, това бяха ТАНГО ХОТЕЛ, ТАНГО ЗУЛУ и ТАНГО ВИКТОРИ. Макар никога да не съм уважавал БАЛКАН, като компания, макар и никога да не е имало база за сравнение между нея и останалите й соц.-лагерски събратя, на 17ти Април 2007г., бях готов да пролея една сълзичка за него. Зачитайки факти, като тези че съм летял из Африка, Русия и Украйна, и оценявайки момента, че бях предварително подготвен за всичко, като запознат с БГ авиационна действителност, изпаднах в един немалък шок....
За полета:
Денят беше Вторник, натоварих си багажчето в един Инголщадски автомобил, седнах и с нетърпение очаквах полета си с Фокстрот Браво. Още пристигайки на летище София, попитах мои познати и роднини, имащи достъп до инфото, какъв ще бъде самолета, защото 50% казваха, че ще е БАе, другите 50% тендираха към седем-тройка. Така и се разбра, че апаратът ще бъде Б735 с регистрация LZ-BOP. Tъй като се чекирах бързо, бързо (място 4F) отидох в чакалнята, където имах шанса, говорейки си с познати да наблюдавам самолетодвиженията по перона, рульожките и полосата. На терминал 2 се бяха установили самолети 736 на МАЛЕВ, Фоккер 70/100 на Аустриан, едно БАе 200 на ХЕМУС и един 733 на Фокстрот Браво. В далечината се виждаше и "мойто" самолетче, което беше и единственото на перона, носещо старата окраска на България Еър. Часът плануван за излитане (17:10) наближаваше и така, 10тина минути преди 17тия час два "Кобус"-а спряха пред изход Б1 на терминал 2, за да ни отведат към машината. Преброих около 82 пътника, но техния брои варира с +/-5, защото може да съм се объркал, тъй като не можах да ги строя в редица при броенето.


За самолета:
Самолет LZ-BOP е типичен пример за старичка седем-тройка, попаднала в ръцете на бедна авиокомпания. Интериора на машината е запазен в типичен Юнайтед-ски стил, тъмни седалки с лилавкави линийки по тях. Типично за наш самолет не всички лампи работеха, тоалетните не бяха безкрайно чисти и някои панели над главите на пасажерите висяха по особен начин. Седалките се клатеха леко - ако се "залюшкаш" с тази седалка, можеш наистина да се "люшкаш".


Обслужване на борда, храна, напитки, кабинен екипаж:
Тази част от коментара ми вече наистина ми е най-неприятната. Никога не съм се качвал в самолет с по-нелюбезни стюардеси. Явно това са момчета и момичета от новото поколение "излязохме от панелката и сега се возим на самолет" (извинявам се за грубите думи, дори и хора от най-долните панелки да го прочетат това, смятам че разбират, какво имам наум). Арогантни груби, грешен български, отвратителни немски и английски. Демонстрацията за сигурността беше, не толкова демонстрационна, колкото демонстративна, за това колко ги мързи да гледат. Аварийните изходи бяха показвани с леки неадекватни движения на ръцете. Пасажерите бяха посрещнати със силен императив, "заповядващ" им да си изключат мобилните апарати, на български, с чалгарско Ч и Ш (Ако сте чували, как Глория ("примата" на български поп-фолк казва Ч (ЧШШ)), ще ме разберете). Милите думи на внимание, малките неща, които правят полета приятен липсваха, както и "благодаря" и "моля" бяха дефицитни. По време на полета изпитах нуждата да посетя тоалетните и тъй като не погледнах, дали са заети или не стигнах до задната кухня на "седем три пет", където чудесната стюардеса ми каза: "тука е забранено, ходи (с ударение на 'О'-то) навътре да изчакаш.".
Храната на борда беше сандвич, по-скоро кроасанче с шунка и кашкавал. Ядеше се, не бих казал, че е по-зле от сандвичите в Луфтханза по късите рейсове, икономическа класа, например. Питието бе сервирано в пластмасова чашка, от тези които пълнят градинките и дето си ги слагахме на задните гуми на велосипедите, за да тракат като мотор, ако някои си спомня

Заключение:
Нормална, бедна авиокомпания. Лоша организация, много български елементи при обслужването, липса на добра школа и нюх към тънкостите на качеството, на обслужването и на вниманието. Приятен полет, не смятам, че не бих пътувал повече с България Еър. Още веднъж ще кажа, че с малки усилия може да се постигне много, много повече. Но който плаща за Фокстрот Браво, не може да очаква Emirates....... но интересното е, как може в HappagFly или Germanwings, да се плаща двойно, тройно по-малко, а обслужването да е на далеч по-високо ниво. Желая успех на ХЕМУС/БЪЛГАРИЯ ЕЪР, макар че светлината в края на тунела не може да се види и с бинокъл.