Всичко започна с една организирана екскурзия в Прага, която струваше 199€ и включваше самолетен билет, застраховка и хотел, без посещения за 4 дни/3 нощувки. Впоследствие това изчезна от posoka.com и реших да намеря друг вариант и благодарение на click4sky.com и venere.com и цената за 5 дни/4 нощувки излезе 98+96=194€. Самолетните билети бяха за редовни полети на CSA, просто бяха на по-изгодна цена. Всъщност цените в click4sky.com винаги са 49€ еднопосочния с таксите, не се вдигат, а просто определени полети излизат от продажба. И така, полетния план беше следния:
28-AUG-2009 Czech Airlines flights 857

Depart: Sofia Vrajdebna Terminal 2; 15:10
Arrive: Prague- Ruzyne Terminal 1; 16:05
Flight time: 1h55min Aircraft: Boeing 737-500
01-SEP-2009 Czech Airlines flights 854

Depart: Prague-Ruzyne Terminal 1; 20:10
Arrive: Sofia Vrajdebna Terminal 2; 22:55
Flight time: 1h45min Aircraft: Boeing 737-400
На 28-ми сутринта се събудих, за да стегна багажа си. От предния ден се бях чекирал онлайн и се бях уредил с места D,E&F, така че да съм до прозореца. Бяхме си набелязали маршрути и забележителности по пътеводител и чрез интернет и културната програма беше готова. Закараха ни до летището и бяхме там около час и половина преди полета. По това време на летището е час пик – полети на LOT, Lufthansa, British Airways, Air France, Bulgaria Air, Austrian и CSA. Ето снимка при захода към Т2



Бързо си взехме бордните карти, минахме през паспортния контрол и security-то и моите хора се заплеснаха в Duty Free-то, а аз се отправих към стъклото, където се бяха намърдали боинга на Lufthansa за FRA и Ембраера на ЛОТ



Поглед към Т1:

Fokker-ът на Austrian

British за Лондон (защо е със спуснати предкрилки?



Иззад Гуго-то на Air France избутаха LZ-FBA (за Лондон май). Направи ми впечатление, че при полетите на ЕърБег-ите по високоговорителя вече не казват „полет”, а „рейс”



В бордната карта пишеше boarding time 14:25, часът в който самолета пристига от Прага. Полетът подрани и пристигна боядисания в новите цветове OK-EGO, един от най-новите 737 Classic, с първи полет на 26/01/1999




Наземната техника веднага го наобиколи


Три дена преди полета влязох в csa.cz за да проверя дали няма някаква промяна в полетите и видях, че за OK 857 нищо не пише и се притесних, но предположих че е бъг или sold out… И сега видях много малко хора на опашката за влизането в заграждението за нашия полет при гейт B7 и реших, че полетът няма да е много зает. Оказа се, че въобще не стояхме в заграждението, а направо хората си влизаха в ръкава, въпреки че оставаше повече от половин час. Имаше доста карго и само две колички с куфари


Date 28 August 2009
Dep. Sofia, Vrajdebna T2; Scheduled: 15:10, Actual: 15:16
Arr. Prague-Ruzyne T1; Scheduled: 16:05, Actual: 15:51
Flight time Scheduled: 1h55min, Actual: 1h35min
Flight OK 857 operated by

Aircraft Boeing 737-55S Reg. OK-EGO Jindřichův Hradec c/n 28475/3096
Plane history Flown for CSA since 27/02/1999. Hasn’t flown for any other airline
Seats 14D, 14E, 14F (14F за мен)

Влизаме на борда, красиви стюардеси любезно ни поздравяват с „Dobrý den” и ни насочват към седалката, макар че и сами бихме се оправили. Ето какво се виждаше от моето място 14F (частните за Мадона ли са?


Хора не спираха да прииждат и по едно време стана ясно, че икономическата класа е 100% пълна и наистина полета е бил sold out…


В около 14:50, British потегли за Лондон

Протича записано съобщение за добре дошли на чешки, английски и накрая български. В българския запис се извиняват ако никой от екипажа не говори български. След това push-back и пуснахме задкрилките


В далечината се видя пристигането на Wizz по 27-ма


Пилотите включват двигателите, а екипажа започна със safety briefing-а. Самолета потегли покрай Т2 и зави по H към старта на 27-ма за излитането ни към Прага

В 15:16 самолетът вече беше на старта на полоса 27 и изчака издигането на полет 2686 на Air France, след което плавно ускори и някъде около складирания Ту-134 на Балкан отлепи гуми от пистата и започна изкачване в кристално чистото небе над София. Секунди след излитането, с глух тропот се чува затварянето на колесниците и самолетът продължава да набира височина, прави завой на север. Ето цялото излитане обобщено във видео ()
Секунди след излитане, прелитаме на север от летището, над Ботевградско шосе

Поглед назад към летището и „Герена”, моята любима снимка


гр,Нови Искър и летището Доброславци


Стара планина

Издигаме се над облаците и съвсем скоро след излитането, светлинните знаци за коланите са изгасени


Тъй като за economy класа, CSA предлага само безплатен сандвич и избор от сок или вода и чай или кафе, на гърба на салфетките с логото на CSA имаше оферти за ядене и пиене с доплащане

Пуснаха пердето на бизнес класата, а нашия екипаж започна да пълни количките

Някъде над Сърбия

Кое ли е това летище?


На места се заоблачаваше

И сървиса почна

Доста малък сандвич и само сокче, защото не схванах навреме, че едновременно минават и за чай или кафе. За сметка на размерите, сандвичът на вкус беше приличен… Все пак полета е малко повече от час и половина и без храна също бих могъл да мина…


Над Централна Сърбия

Дунав се виеше под нас чак до Братислава

Масичката на средната седалка беше сгъната на две, но самата седалка изглеждаше по-широка от тази до прозореца и до пътеката

Над Унгария (?)



След това се видя Братислава и летището



Въпреки че видимо още не снижавахме и нямаше турболенция, командира светна сигналите за закопчани колани, след което co-pilot-ът даде информация за височината, температурата и оставащите километри и време, а след това изреди специално за прекачващите се пътници изходите за полетите за Амстердам, Лондон, Париж, Брюксел, Копенхаген, Барселона и т.н.

Започнахме снижение към 15:35 и ни казаха, че ще кацнем след около 17-18 минути. Започнахме да завиваме и да снижаваме доста рязко и бързо да смъкваме височина и да завиваме на север



Информираха ни, че сме на север от Прага, където местното време е един час назад от София или +1 по Гринуич

Драматични гледки през прозореца, но небето беше сравнително спокойно и нямаше турболенции или въздушни ями... Въобще беше перфектен ден за летене…


Скоро пуснахме задкрилките и прелетяхме над Вълтава и селата Suchdol и Sedlec


(Строеж на магистрала)




След това плавно снижавахме и застанахме на финален заход към писта 24, която най-често се използва на летище Ружине. Меко докоснахме земята и самолетът наби спирачки и с мощен реверс забави ход, но доста преди да достигне taxi speed затвори спойлерите, след което и реверса (доколкото се виждаше от моето място) и забави съвсем чак докато напускахме пистата по руьожката. Ето кацането, обобщено във видео ()
Пресякохме пистата 13/31, която страшно рядко се използва

И спряхме тук и изчакхме рулирането на А320 на Air France

След това изрулирахме до ръкав на Терминал 2, който се ползва за полети от/до Шенген и за мен беше голяма изненада. Като спряхме, капитанът ни информира, я освен ако не се прекачваме на Т2, трябва да слезем по стълбите от ръкава и щяло да ни вземе автобусче и да ни отведе до Терминал 1


Близо до нас пристигна easyJet (отзад можете да видите опашките на пенсионирани Ficher-и)


И така, минахме през целия ръкав и от началото на неподвижния коридор към терминала слязохме по затворено стълбище с кръгли люкове, от които можах да снимам това

Значи, не по тази стълба, която се вижда на снимката, а все едно зад мен

А защо стана така се питам… Може би като CSA лети и от Т1 и от Т2 им е трудно да си организират самолетите и вместо да ги спират на Т1, после да го теглят до Т2 и да го спират на втори ръкав, те преценяват че този самолет ще лети за държава от Шенген после и направо го спират на Т2 и карат пътниците до Т1 да си получат багажа… Прав ли съм? Изключвам липса на свободни ръкави при Т1, защото както ще видите после имаше празни ръкави…


Снимка от бусчето: А319 на CSA

Push&pull на боинг на Seagle Air


easyBus от Бристол, с който бяхме заедно на една лента за получаване на багаж…


Т1 отвътре е доста модерен… Е, не като 2, ама все пак…

Тук си изчакахме багажа си




А отвън ни поздравиха с добре дошли в Прага


Вече набралия известност във форума OK-KGF

Поглед към Departure зоната

И към ATC кулата на Прага

Оттук до центъра е лесно – за 26 Kc (крони) = 1€ (билет за 75min. пътуване) с автобус 119 до Дейвицка, откъдето с метро А се стига почти дo навсякъде… Очакваха ни неповторими дни в Златна Прага…
---------------
А сега малко sightseeing.
За посещаващите скоро Прага (и не само

По съвет от пътеводителя, предварително обмених крони от България, като курсът сега е по БНБ 100CZK=7,68…BGN, но единствено по Change бюрата се предлага за около 100CZK=7,85 BGN. Билетите за градски транспорт могат да се закупят по павилионите за цигари и тобако магазинчетата. Билет „Ограничен” за 20 min трамвай/автобус или 30min/5станции метро е 18Kc/9Kc-за деца и т.н. Стандартния е за 75min всякакъв транспорт и струва 26Kc/13Kc. През уикенди и обществени празници възрастен притежател на билет може безплатно да вози със себе си едно дете до 15г. За повече инфо за градския транспорт и други работи, пишете на ЛС

Malostranske namesti
С един от по-старите, но модернизирани трамваи, които в София въртят по 20&22

И с един от по-новите, някаква Skoda

Карлов мост

Гледка към Narodni divadlo (Народния театър)

И към Hradcany (Пражкия замък)

Staromestke namesti – най-големия и най-красивия площад в Прага
Староместкото кметство и Астрономическия часовник


След което се качихме догоре по стълбите (но има и асансьор) и се видя следното:


Църквата „Св.Микулас” (св. Николай)



И отново гледка към Hradcany

Tyn church

и разни други хубави, но неизвестни за мен

Obecni dum – Обществения дом: хубава сграда, иначе нищо забележително

Na Prikope – нещо като Витошка, но старите сгради са доста по-поддържани…

Отвежда ни до Narodni divadlo (театърът)

Набрежи (Крайбрежната улица)

И Fred&Ginger, по-известна като танцуващата къща

Една екскурзия до замъка Карлщайн, започваща от гара „Смихов”, която е по-окаяна и от Централна гара в София, но има от старите табла по гарите… Нали знаете, които се сменят и щракат като се прехвърлят буквичките… Абе я направо гледайте


Регионалните влакове на Чешките железнци са двуетажни мотриси “City Elephant” и нашия влак бе от този тип… Тука е по-скоро за Trainspotting темата, ама… нали е към това пътуване


После пристигна някакъв международен от Германия

И до него нашия

И малко снимки от Карлщайн… Впрочем, редовно прехвръкваха някакви витлови дребосъчета в небето и се сетих за блога на пепси за полета над Карлщайн, сигурно е от същото летище…




Единственото Хард Рок кафе в Източна Европа е в Прага


Sightseeing балон с регистрация ОK-0010, според нета модел Ballonbau Worner Aerophile 380 (Aero 2) на Balon centrum Praha

Хипи-стена – едни от малкото графити в Прага

Пътят към Храдчани

Лозички

Входа на замъка

Златната уличка (вътре в замъка)

Хълма Петржин
Докъдето се качваш с funicular (изкачващи се вагончета, теглени от въжета), тъй като парка е по склона и билото на стръмен хълм. Най-голямата атракция е кула с подобна конструкция като тази на Айфеловата кула, но доста по-малка (около 45m) и от нея има страхотна гледка към Прага.

Карлов мост

Храдчани и църквата „Св.Вит”

И малко нощни снимки от площада


---------------
Точно 100 часа без 5 минути след като кацнахме, трябваше да излетим обратно, но с подраняването при пристигане и малкото закъснение при заминаване, престоят ни се удължи до около 100 часа и 21 минути. След приятното прекарване, дойде за нещастие време за тръгване. С метро и автобус стигнахме до Терминал 1. Решихме да се възползваме от безплатното опаковане на багаж за пътници на ČSA, при условие че покажеш билета си или номера на електронния билет, в зависимост от вида на билета. След това продължаваме към чек-ин, където чакахме дълго някакви англичани, които доста дългооо обясняваха нещо на жената. Бяха отворени само две гишета за всичките полети на ČSA – едното економи, а другото бизнес и като за бизнеса нямаше чакащи, а видяха че ние чакаме вече десетина минути, ни повикаха. Дадоха ни бордните карти, с предварително избраните от нас места 09А,B&C. Оттам продължаваме към слятата проверка на бордни карти и паспорти и директно към самолетите…

Сградата за заминаване

Такси стоянката – почти като на Софийското летище…


Веднага като ни провериха паспортите и преминахме границата, пред нас се показа стъклото и зад него на първа линия един Boeing 737-400 на ČSA… Погледнах бордната карта и гейта беше отбелязан А1, същия, на който беше спрял OK-DGN, самолетът за София



Това за зареждане на горивото ли е? Не, то май маркучът за зареждане е по-дебел...


Сменят пликчетата за боклук

Отзад пристигна един А320 на Travel Service

Слънцето започна да се спуска към хоризонта


Коридорът към “A” гейтовете

Стана време да влизаме в кошарката за полета и минаваме пред security-то, чиито служители бяха доста любезни, както и на чек-ин. Бързо минаваме и се наместваме сред пътниците – предимно българи и транзитни пътници от Испания. Ето малко снимки:

Един 737-500 отсреща (за Манчестър, ако не се лъжа)

и един А319

Заминаването на Triple Seven на Korean Air (772 май) зад току-що пристигналия еърбъс на Аерофлот

и зад А319ката

Красив залез над Ружине

Отново нашия самолет, малко преди да се наредим на опашката

Междувременно push&pull на самолета за Манчестър

Секси задник


Бординга започна в около 19:45, по левия екран ТВ реклама на ЧСА, макар че така или иначе ще е лети с тях, очевидно


Date 01 September 2009
Dep. Prague-Ruzyne T1; Scheduled: 20:10, Actual: 20:22
Arr. Sofia, Vrajdebna T2; Scheduled: 22:55, Actual: 22:55
Flight time Scheduled: 1h45min, Actual: 1h33min
Flight OK 854 operated by

Aircraft Boeing 737-45S Reg. OK-DGN Třebíč c/n 28474/3028
Plane history Flown for CSA since 18/05/1998. Hasn’t flown for any other airline
Seats 09A, 09B & 09C (09C за мен)
Освен че подобно на Софийския квартал, самолетът ни се казваше Требич

В ръкава


Ред 9 и 8 се оказаха с глухи места (стеничката без прозорец), но ЧСА са ги наредили така, че до главата ти точно има около 7/8 от прозорец и legroom-ът е направо като в бизнес класа


Поглед към VP-BWI

Ето и излаза на прозорец

Така или иначе, самолетът беше около 60% пълен и можех да си сменя местото, но другите свободни бяха там, където не се вижда двигателя, и навън е само тъмнина и реших че няма смисъл

След малко избутаха Travel Service-а и ние трябваше да го изчакаме, което ни натрупа известно закъснение


Последва safety брийфинг, push&pull и рулиране към писта 24, по която щяхме да излетим за София. Почакваме кацането на АТR 42 и излитането на Travel Service, след което излитаме скоростно и малко след като пресичаме другата писта 13/31, се отлепяме и поемаме плавно в най-спокойния полет, който съм имал някога. Ето ни на holding point-а преди RWY 24

И едно видео, което макар и на тъмно, си струва според мен да се изгледа, заради добрия звук и гледка към летището:
Веднага след излитане

Гледка към нощна Прага – на живо е красиво, но заради тъмнината не мога да ви го покажа така, както съм го видял…

Бързо се издигнахме, без почти нито едно разклащане, небето беше много спокойно, без никаква турболенция при излитане. Зачетох се в бордното списание и по-точно раздела за авиокомпанията, където отбелязват пристигането на нов А319 и боядисването на един ATR в цветовете на SkyTeam. Салона бавно замлъква за кратко, докато тишината не е прекъсната от дрънченето на количките между седалките. Скоро прелитаме над един голям град, като капитанът съобщава, че летим над Будапеща, дава подробности за времето в София и за оставащия полет. Полета тече спокойно, като изключим честите завои

Тъй като е време за вечеря, сандвичът беше по-голям от на отиване


Прелитаме над Унгария и Сърбия, междувременно екипажът минава за skyshop, след което стюардесата прави announcement за офертата да се включим към програмата OKplus, и та как ни влияят рекламите – взех че станах член и сега чакам да ми преведат милите за полета (А всъщност ще превеждат ли нещо, щом съм резервирал през click4sky, моля кажете ми). Полетът, както вече трети път отбелязвам, е много спокоен, някъде към 22:30 българско време светва сигналът за закопчаване на коланите, включват се пилотите и съобщават че до 25 минути ще сме на земята. Самолетът направи няколко плавни завоя, последва видимо снижение и леки турболенции, нищо особено. Прелитаме над няколко светли петна, след което под нас се показват светлините на София. Пробиваме последните облаци, светваме лампите на двигателя и сме на финала на 09. Докато захождаме се вижда Централна гара и тъмния силует на стадион „Герена”, Ботевградско шосе и тъмно петно под нас, където явно беше летището. Кацаме сравнително меко, но с як реверс и след кратко забавяне освобождаваме пистата по Echo. Ето кацането, обобщено във видео: (
Движим се по H, минаваме покрай Т2 и натрупалите се на него нощуващи самолети: А318 Air France, A320 British на remote position, F70 Austrian, A319+737 LH, LZ-BOQ, един все още в старие цветове на FB 737 (кой?) и някоя от белите А320ки. Гейтовете на ръкавите са заети и се паркираме на възможно най-близкия до терминала автобусен гейт.


Двигателите изгасват и светлините в салона се включват, хората бързо стават и вземат багажите от багажниците над седалките. Екипажът изпраща пътниците, „включва алармата на боинга” и го оставя да спи, защото утре програмата ще е натоварена и започва още в 6:55 с излитане от София



Хангара на LH Technik беше отворен и вътре се виждаше някакъв А321

Автобусчето ни отвежда до терминала, където слизаме и минаваме през паспортната проверка заедно със тълпа хора от полета на Austrian от Виена. Нашия екипаж сънливо минава през гишето за екипажи и продължава към изхода, а Австрийските пилоти и стюардеси нахлуват в Duty free-то и купуват цигари (Хм, а нали трябваше да са в добра физическа форма, а?!


Надявам се, че блога ви е харесал! Очаквам вашите коментари, критики, отговори и въпроси. И честито метро на всички софиянци (макар че днес от две метро линии стават на една

Поздрави
Dreamliner
