Един ден на AMS/EHAM... и не само...

Един ден на AMS/EHAM... и не само...

Мнениеот akair » 10 Апр 2011 21:22

От много време си бях набелязал да прекарам един ден а терасата на Шкхипхол. С подобряване на времето дойде и този момент. Но първо малко история за летище Амстердам и предистория на спотинг деня.

Малко фактология. Летище Амстердам е най-голямото летище в Холандия. Намира се на 9.6 км югозападно от града. Пето в Европа и 17-то в света по брой на пътници с 45.3 милиона пътници преминали през него за 2010та. Отворено е през 1916та като военно летище. Намира се на мястото на старо езеро, а Скхипхол може да се преведе като гробище за кораби, защото много са потънали именно в това езеро. Тук е била и фабриката на Фокер за самолети. Летището е на 3м под морското равнище, кулата е висока 109м, разполага с 6 писти. Под летището има жп гара, която е в тунел, дълъг няколко километра.

Предистория. По Коледа София отново беше станало от летище на мъглище. В един ден обедният полет от Мюнхен до София се беше върнал обратно в Мюнхен, а вечерният просто не излетя. Над 300 човека, основно българи, се редихме от ранен следобед до късно през нощта на сървис деск за прерутиране. Забележително време (над 90 минути по часовник) чакахме група студенти да се разберат със служителките - не знам какво "деляха" толкова.. Така вместо една, аз летях 3 отсечки - Мюнхен-Тимишоара-Букурещ-София. Снимки имам само от първия за деня полет - логоджет CRJ:

Изображение
Изображение

Докато чакахме за бордване се появи този А340-600:
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение

И малко немски лимузини:
Изображение

Големи самолети в далечината в Мюнхен:
Изображение

В Тимишоара се оказа, че няма шанс за директен трансфер, а нямах и бордна карта, защото предстоящите полети бяха с Таром, което наложи да изляза в публичната зона на летището и отново да вляза. Историята се повтори отново в Букурещ. За капак полетът закъсня, защото чакахме пътници от Барселона. На кацане в София нямах багаж, но всичко това са част от рисковете да се лети по Коледа :D. Това ми беше първи полет с CRJ - много приятно самолетче - тихичко, 2+2 седалки и немско обслужване от Луфтханза.
Дойде време за излитане. Имаше 90 минути закъснение заради деайсинг процедури. Изпуснах си връзката и получих място на следващия полет и то в бизнес класа. Сутринта в София Фокер на Оустриън:
Изображение

Някъде пак през януари директен полет до Амстердам с LZ-FBF:
Изображение
Изображение
На съседен ръкав отново Оустриън:
Изображение

Мюнхен късно вечер през Февруари:
Изображение

* * *

В събота сутрин минах през Алберт Айн (тукашен вариант на БИЛЛА) за закуска и се отправих към гарата, за да хвана влака до летището. Много е удобно, защото има влакове по няколко пъти на час. До ескалаторите за "Заминаващи 1" има табелки "към терасата за наблюдение", която е на покрива на общата част на летището. На терасата имаше спотъри, обикновени зяпачи и много семейства с малки деца. Има удобни пейки за сядане, масички за ядене, ... Определено става за по-нетрадиционна разходка в уикенда. А и малки и големи много се радваха на самолетите. Изглежда долу горе така:
Изображение
Изображение

Личи си, че спотъри от различни места са я посещавали:
Изображение

...предполагам видяхте МД-11 в далечината :) Кулата:
Изображение

Съседите тъкмо бяха долетели със 737:
Изображение

И тогава видях Емирейтс Карго. А до него беше спрял "летящ молив" (757) на Исландер:
Изображение
Изображение

Опашка от тримоторници:
Изображение
Всъщност единият отлиташе, а другият трябваше да застане на негово място:
Изображение

Още един:
Изображение

Не след дълго А330 на Делта се отправи обратно към САЩ:
Изображение
Изображение

Много сини опашки:
Изображение

Гръцки викинг и турски пегас:
Изображение
Изображение

Малко след това и един 777 на КЛМ отпътува. Беше интересно, че след пушбек пилотите го спряха и тестваха механизацията:
Изображение

Китайски 747 в далечината между сградите:
Изображение

Амстердам е хъб на Небесен Отбор:
Изображение

Друг тримоторник го товареха с карго и храна:
Изображение
Изображение

На път за Абу Даби:
Изображение

767 на Мартинер (част от КЛМ) отиваше на отдалечена стоянка:
Изображение

Поздрави в САЩ:
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение

Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение

Вече бяха минали няколко часа, започна да ми става студено и реших да си тръгвам. В единия край на терасата се бяха събрали много хора и гледаха нещо. Отидох да видя. Пореден МД се готвеше за отпътуване. Капитанът помаха на спотърите и малко по-късно провери какво става долу:
Изображение
Изображение
Изображение

Докато го пушбекваха, всички на терасата махаха за чао, както и капитана:
Изображение

Никоя история за Холандия не може да мине без поне 1 от забележителностите на тази страна. Аз реших да завърша с няколко снимки на мелници:
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение

Надявам се да вие харесало. Всякакви мнения/критики и коментари са добре дошли :D
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Един ден на AMS/EHAM... и не само...

Мнениеот niki_m » 10 Апр 2011 23:05

Приказка!
Чудесен завършек на неделната вечер!
Благодаря!
Аватар
niki_m
супер спотър
 
Мнения: 1770
Регистриран на: 22 Апр 2010 23:08
Местоположение: Burgas

Re: Един ден на AMS/EHAM... и не само...

Мнениеот Кристиан Русинов » 11 Апр 2011 22:50

Ах, че хубаво!
И аз ще ти кажа едно голямо благодаря. :wink:
Изображение Изображение
Аватар
Кристиан Русинов
спотър
 
Мнения: 30
Регистриран на: 11 Авг 2010 20:31
Местоположение: София

Re: Един ден на AMS/EHAM... и не само...

Мнениеот Nine » 12 Апр 2011 05:52

Браво, хубави снимки!
Аватар
Nine
супер спотър
 
Мнения: 892
Регистриран на: 22 Окт 2008 12:14

Re: Един ден на AMS/EHAM... и не само...

Мнениеот Habu » 12 Апр 2011 11:18

:smt023 Страхотно попадение :supz:
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." -- Albert Einstein
_________________________________________________
http://www.erepublik.com/en/referrer/Turbulator
Аватар
Habu
спотър
 
Мнения: 43
Регистриран на: 08 Окт 2010 16:25
Местоположение: Hamburg, Amsterdam, Delft, New York, Varna

Re: Един ден на AMS/EHAM... и не само...

Мнениеот randi » 13 Апр 2011 15:07

Добри снимки :smt023 А доколкото разбрах си летял бизнес класа на Tarom или греша ? Разкажи как беше облужването и т.н.
SWITCH OFF or FUCK OFF
SaVe TheIr pLaNeT
CuT yOuR eMiSsIoN




Аватар
randi
супер спотър
 
Мнения: 2183
Регистриран на: 13 Дек 2007 16:50
Местоположение: София

Re: Един ден на AMS/EHAM... и не само...

Мнениеот akair » 13 Апр 2011 23:34

Опитвах се да не се връщам към историята с коледното прибиране, но може пък да е интересна...

Днес намерих регистрацията на CRJ-то - D-ACPT (на мен ми напомня accept) :)
Иначе бизнес класата беше от Франкфурт до Амстердам с Луфтханза.

В София беше една ужасна мъгла, която започна около 20-ти декември 2010 та до 2-ри януари.
На 22-ри декември тръгнах да се прибирам. Планът беше да хвана полет в 17:00 от Амстердам и в Мюнхен имах къса връзка (само 45 минути) до полета за София. Няколко дни преди това Холандия също се оказа сред затрупаните от сняг държави. Зимните гуми не са задължителни, което доведе до редица катастрофи по магистралите и по-страшното - автобуси на градския транспорт, които спираха в улични лампи, други коли, ... На мен не ми изглеждаше да е по-снежно от България. Поради липса на достатъчно снегопочистваща техника, чисти бяха май само магистралите, но там пък се образуваха поледици. Не един холандец откри ефекта от движението с висока скорост във ветровито време по мост на магистрала, която е била мокра... 3 дни изобщо нямаше влакове до летище Амстердам - просто не се движеха. Една нощ на летището бяха спали над 3000 човека, а е имало само 1700 походни легла. Планирах да хвана високоскоростен влак от Ротердам до Скхипхол (20 минути), но на жп гарата установих, че той точно днес не се движел заради снега. Изчаках стандартния. Той се движеше и със закъснение, но се добрах някак. Нямаше закъснение на този полет. До преди да се кача в самолета писах СМС-и на приятели, които проверяваха какво се случва в София и Мюнхен и ме уверяваха, че всичко е тип-топ. На кацане в Мюнхен само казаха, че гейта за София е сменен. Чакането на дългата опашка го споменах вече. Оказа се, че доста хора не си знаят правата и не са чували за директивата на ЕС за въздушен превоз. Към края и пътниците, и служителите бяха сериозно изнервени. Една от тях дори се обърна към своя колежка на немски с "Не мога да разбера както толкова го мислят. От 5 часа са тук, говорят си, разбраха, че опциите са Букурещ, Истанбул и Белград. Какво се чудят?!" - това е недопустимо и то в присъствието на клиент... Някъде към 01:00 бях в хотела (на летището). Луфтханза ме увериха, че в хотела има вечеря, закуска и тоалетни принадлежности. Почти познаха. Само вечерята беше приключила. Рецепционистът ми обясни, че ресторантът нормално работел до 23:00, в този ден по изключение - до 24:00, но в 01:00 било твърде късно. Немските готвачи и сервитьори също били хора и имали нужда от почивка. Напълно бях съгласен, но това означава ли, че почивката им трябва да става за сметка на клиентите :). Бях твърде уморен за повече спорове.

На втори през деня/вечерта заваля сняг. Така на 3-ти сутринта (към 04:30) бях на летището за сутрешния полет на Луфтханза до Франкфурт. Нямаше мъгла, но самолетите бяха покрити със сняг. Докато чаках на опашката за бег-дроп, съобщиха, че полета на България Ер до Брюксел ще излети по обяд (някак не беше изненада при 1 самолет извън строя и всичките проблеми с течността за размразяване в Брюксел). Малев излетя навреме (в 05:20). Нашето бордване започна по график. Всички бяхме в самолета, даже май бяха затворили и вратата и започна дългото чакане. След 15-ина минути капитанът каза, че малко ще се забавим поради деайсинг процедури. Аз се зачетох в бордното списание на LH. Като минаха тези 15 минути, капитанът каза, че ще се наложи да изчакаме още 10-ина минути. Някъде по това време съм задремал. Събудих се след около 40 минути и каква изненада - не бяхме помръднали и на сантиметър. А виждаш през илюминатора, че около нас се движеха самолети - Визз, FB, ... Дадох си ясна сметка, че ще изпусна връзката във FRA, но все пак сигурността преди всичко. Излетяхме към 07:30. На кацане във Франкфурт капитанът обяви, че всички пътници имат места за следващите възможни полети. Аз, с крайна дестинация Амстердам, бях ребукнат за 12:45. Спряхме на автобусен гейт. Като стигнах на терминала се отправих към най-близкия сървис деск. Издадоха ми бордна карта. Мястото ми беше доста назад (27-ми ред сякаш). Попитах дали не може да ме рерутнат за по-ранен полет - все пак Стар Алайънс са най-големия алианс. Служителката ми обясни, че могат да ми помогнат на тикет деск, който се намира 2 етажа по-нагоре. Минах паспортна проверка, дълга опашка за секюрити и оттам се почна голямото ходене - асансьори, коридори, тунели, ... След 20-ина минути се оказах на правилния етаж. Намерих една от служителките на летището и я попитах къде е най-близкия тикет деск. Тя ми обясни как да стигна, но това означаваше да се върна обратно в публичната зона на летището и после отново да се редя за секюрити чек. Вече сериозно кисел тръгнах към гейта. Случайно минах покрай друг сървис деск и реших да опитам. Обясних колко ми е спешно да стигна час по скоро... Получих опция да летя до Цюрих и оттам до Амстердам, но щях да стигна 1 час по-късно, отколкото с директния полет. Съвсем в лошо настроение отидох и седнах да чакам. Имах време да се обадя и да си отменя повечето срещи и ангажименти за деня и се опитах да свърша малко работа без интернет достъп. Тази част на терминала явно си се ползва само от Луфти, защото зад всяка колона имаше машина за безплатно кафе и чай. След около час и половина на съседния гейт спря един 737 и се залисах в процедурите по него - източване на тоалетната, зареждане с гориво, зареждане с прясна вода, сваляне на багаж, ... По едно време съобщиха нещо радиото, но слушах музика и го пропуснах. Започнахме да се качваме от последните към първите редове. Аз, с място на 27-ми ред, застнах отпред. Когато ми сканираха бордната карта, машинката светна в червено и отпечата подобие на касова бележка. Земната стюардеса каза "А, ние имаме нова бордна карта за Вас!", даде ми я, благодарих й и си продължих към ръкава - даже не погледнах новото място. И на път към самолета се загледах - 1C - :shock: . Бях сам на 3 седалки. Масичката е в подлакътника. Имахме 2-ма стюарди отпред. Преди излитане раздаваха списания, от които само 1 беше на английски. На 1D седеше жена, която явно имаше проблеми с излитанията. Като излетяхме и стюардите си станаха от местата, единият дойде и я попита дали е добре, успокои я и й предложи чаша вода или каквото иска. Малко след това започнаха да сервират храната. Доста любезно питаха всеки дали би желал лека закуска (в 13:00.... :) ). Леката закуска представляваше цял поднос храна - свежа салата - моркови, рукола, айсберг, ... със сос, зеленчуци на скара, завити в шунка, върху уасаби сос, много хубаво хлебче, десерт (даже не си спомням какъв) и моят фаворит - сирене бри с нещо като мармалад от берис (може би да бяха боровинки) в зехтин със зелени подправки. Содата я сервираха в стъклена чаша на столче и с логото на Луфтханза. За полет от по-малко от час, тъкмо ми стигна времето да се преборя с всичката храна :D. На слизане имах привилегията първи да сляза от самолета, но за сметка моят куфар беше от последните на лентата :).


Личните ми впечатления от някои от летищата:

Амстердам вече ми е почти домашно летище - минавал съм през него достатъчно пъти. Според мен доста добре организирано, особено в шенгенската зона.
Мюнхен - добра организация, компактно за броя самолети, които обслужва. Работи с немска прецизност.
Франкфурт - доста разпокъсано и зле организирано. Безкрайни преходи и тъмни тунели. По един особено неприятен начин ми напомняше за CDG :).
Тимишоара - нещо като Варна - малко, компактно, бетонова писта и безплатен Интернет.
Отопени - също добре известно летище. Съпоставимо с Т2 като организация. Хубаво е, че отново го разширяват. Но и сградата е успоредна на пистите, а не перпендикулярна и е лесно :).

Обслужването в бизнес класата беше напълно задоволително, но все пак смятам, че за шортхол полети не си заслужава парите.
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Един ден на AMS/EHAM... и не само...

Мнениеот randi » 14 Апр 2011 16:17

Мерси все пак , че се върна към неприятната част от пътуването ....
SWITCH OFF or FUCK OFF
SaVe TheIr pLaNeT
CuT yOuR eMiSsIoN




Аватар
randi
супер спотър
 
Мнения: 2183
Регистриран на: 13 Дек 2007 16:50
Местоположение: София


Назад към Авиационни блогове и Trip Reports

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 6 госта

cron