В началото на тази седмица заминахме на посещение в централата на easyJet, която се намира на летище Лутън. С този трип репорт искам да представя какво стои зад една от най-успешните авиокомпании в Европа. Надявам се да ви бъде интересно.
Заминахме в понеделник (14 май) с редовния полет EZY8974 за Гетуик. Самолетът кацна в София на полоса 27 20-ина минути по-рано от планираното и бе уловен с първите ми кадри по пътя към перона.
Регистрация: G-EZFK, доставен на 2 октомври 2009 г.
Започна бордингът и не успях да се кача с първата група пътници. Знаех, че Стоян Георгиев е на работа и много се надявах да се видим, но за съжаление това не се получи. Стояне, следващият път трябва да се разберем по-добре
Затовареност 100%.
Излетяхме по 09 и поехме по курса. За съжаление не успях да седна в началото до любимото място до прозореца, но за сметка на това по време на полета се сменихме със седналия на това място българин.
Някой да познава кои са тези 2 летища?
Над Ла Манша
И отново, вече навлизаме в английското въздушно пространство.
Подходът за Гетуик:
Този път документирах кацането по полоса 26L:
http://youtu.be/6dtoxA4pEdI
Освобождаване на полосата
Придвижихме се с влака First Capital Connect до Luton Airport Parkway, оттам с автобусчето се трансферирахме до самото летище.
Ето я заветната цел на нашето посещение – Хангар 89, централата на авиокомпания easyJet. Хангарът е построен през 1974 г. и през годините е бил променян и модернизиран, за да отговаря на нуждите на постоянно разрастващата се компания. Простира се на площ над 9000 кв. метра и е разделен на „административна“ част – ръководство, административен персонал, наземни и полетни операции; “инженерна“ част – самолетен хангар за до 3 самолета, които могат да бъдат обслужвани едновременно.
Отсреща се простира един по-малък хангар, който се нарича easy land и всъщност там е основана компанията.
Хангарът е издържан изцяло в оранжев цвят и същевременно представлява open-space пространство, доста приятно за работа. Рецепцията има авиационен интериор:)
Започваме нашата обиколка в административната част на базата. Тук е съсредоточена целия организационно-изпълнителен ресурс на easyJet, в това число и висшия ръководен персонал. Звеното, което работи 24/7 е отделът за полетни операции. Всички полети се планират, мониторират и оценяват тук. Малко цифри: общ брой служители в easyJet: 8500+. От които кабинен състав (стюарди и стюардеси): 5000 +, пилоти: 2500+, други (ръководство на авиокомпанията, административен персонал, инженери): 1000+.
Запознаваме се с любопитни факти и моменти от историята на easyJet. easyJet е основана през 1995 г. Превозва по над 55 милиона пътници годишно, само във Великобритания те са 29 млн. Лети до повече от 600 маршрута между 131 летища в 29 държави. Всеки ден по около 1300 полета се извършват от 200-те самолета на превозвача. 23 бази на компанията, като новите през тази година са Лисабон, Лондон Саутенд, Ница, Тулуза.
Любопитно е и друго - easyJet инвестира в най-новите технологии за ограничаване влиянието на въглеродните емисии и консумацията на гориво. Оказва се, че всеки пътник на easyJet е отговорен за 22% по-малко въглеродни емисии от всеки друг пътник на традиционна авиокомпания, ако летят по един и същ маршрут. В допълнение е и електрическата система за рулиране на самолетите („Еlectric green taxiing system“). Както се запознахме, тя позволява рулиране преди излитане и след кацане без използване двигателите. Това става чрез използване на електрическото захранване от генератора на APU-то, за да се задвижи електромеханически механизъм, монтиран във всяко колело на самолета. Системата дава възможност за контрол от страна на пилота на скоростта, посоката на рулиране и спирачните възможности. Технологията също позволява да се намали значително използването на буксир за маневриране на самолета към и от стоянка. Първите тестове се очакват през 2013 година.
Друга иновация е нано-технологично покритие върху самолетите, целящо намаляване на съпротивлението и разхода на гориво. Представлява полимерно съединение, свързано с боята на външната обшивка, което добавя според изчисленията едва 4 унции към теглото на самолета (4oz=113 грама). Покритието ограничава натрупването на остатъци върху крилата, предната периферия и други повърхности, като по този начин намалява съпротивлението върху външната повърхност на самолета. Изчислява се, че то може да намали консумацията на гориво от самолетите на easyJet с 1-2 %.
Продължаваме напред с нашата обиколка. Проектът за eco-jet на easyJet
Срещаме се разбира се и с единствения българин, за който знаем, че работи в easyJet. Това е Ники Стойчев, който предполагам някои от вас познават. Ники отговаря за планирането на екипажите в easyJet и постъпва в компанията благодарение на програмата за студенти през миналата година, чрез която easyJet привлича 17 висококвалифицирани студенти. Горди сме, че Ники работи в easyJet и си пожелаваме още повече българи да намерят реализация в компанията Всички желаещи могат да научат повече за програмата тук: http://www.easyjetcareers.com/graduates/. Подбор на кадри се обявява всяка година.
Хангарът за поддръжка на самолетите:
Обиколката ни продължава с посещение на Академията, където се обучава целия летателен състав на авиокомпанията.
Сигурността и безопасността е приоритет номер 1 на easyJet. Затова и Академията представлява един страхотен център за подготовка на кадри от всички бази на компанията в цяла Европа. Друг подобен център, но в по-малък мащаб, се намира в най-голямата оперативна база на easyJet на Гетуик. Тук в Лутън се намират тренажорите за подготовка на кабинен състав, залите за компютърно базирани обучения, практични обучения за изграждане на екипи и т.н.
Едни от най-интересните места са евакуационната пързалка, където се тренират аварийни ситуации по напускане на самолета
И разбира се „тренажорът“ за кабинния състав – съчетание между дългогодишно използваните самолети Боинг 737 и настоящия флот на компанията от Еърбъс А319/320. Тук съвместно екипажите (пилоти и кабинен състав) се запознават със средствата за помощ при аварийни ситуации, тренират всички възможни аварийни ситуации, като евакуации на пътници и деца, овладяване на пожар на борда на самолета и др. Наистина впечатляващо. Всички стюарди и стюардеси преминават регулярните по закон обучения всяка година.
Кабината е разделена на две - Боинг 737 и Еърбъс А319/320.
Специална за нас демонстрация на пушек в салона
Една от многото зали за обучения
Така след 2-дневен престой в базата на easyJet, идва време за нашия обратен полет към България. На летище Гетуик отиваме рано сутринта на 16 май.
По пътя към нашия изход 113 запечатвам предполетната подготовка на един от многото сутрешни полети на easyJet.
Влизаме през ръкав на нашия самолет и имам късмета да се настаня на хубаво място до прозореца зад крилото. Не пропускам да снимам съседа до нас на буксир.
Кралството на easyJet на Гетуик представлява около 48 постоянно базирани самолети.
Излитаме много плавно по полоса 26L, първият пилот е дама, която в последствие се оказа, че е пилотиращият пилот.
http://www.youtube.com/watch?v=nCkdxoitwY8
Рано сутрин малко след излитането кадрите са наистина впечатляващи
Гетуик
Уинглет и механизация
По време на полета
http://www.youtube.com/watch?v=ZrYFs5cP2Wk
Подходът за кацане на София
http://www.youtube.com/watch?v=PpAtpP3EdQM
Кацането ни по 27-ма
http://www.youtube.com/watch?v=rxjVyCJLbVE
След установяване на стоянка в София, подготовката за обратния полет започва.
На път да излизам от самолета се спирам при командира и моля за снимка. Командирът се отзовава учтиво и правя снимка на кабината и първи пилот Луиз. Дамата направи страхотно плавно излитане и кацане, не се усетиха в салона. Пожелавам приятен полет на двамата пилоти обратно към Англия.
Чак като слизам виждам, че самолетът ни е с регистрация G-EZGG (доставен на 15 март 2011 г.) и е кръстен в чест на кап. Джеймс Уоли, загубил живота си трагично в лавина през миналата година във Вал ди зер.
Имам достатъчно време да се прибера и да заснема излитащия към Лондон обратен полет.
Надявам се да ви се харесали кадрите и разказа от пътуването в централата на easyJet. Вярвам, че е било интересно да прочетете повече за една от най-големите авиокомпании в Европа. Снимките са направени с фотоапарат Sony DSC-HX200V. Очаквам отзиви