Капитан Каллбах и Лейди Агнес, Stölln/Rhinow(EDOR), 09.06.12

Капитан Каллбах и Лейди Агнес, Stölln/Rhinow(EDOR), 09.06.12

Мнениеот Toni » 02 Юли 2012 16:47

"Чудото от Щьолн"
(Das Wunder von Stölln)

Може би, повечето от вас са виждали този клип: http://www.youtube.com/watch?v=sCZRwv_568Y

Историята на това зрелищно кацане е много интересна и даже е влязла в Книгата на Гинес. Това лято бях на гости при приятели в Берлин и преди да тръгна за Германия се поинтересувах къде точно се намира този самолет. Оказа се, че DDR-SEG е само на 80 км западно от немската столица и се намира на хълма Gollenberg до селцето Stölln.

Още през втория ден от престоя в Берлин посетих затвореното през 2008 г . летище Темпелхоф, голяма част от което в момента е парк, отворен за посещения през деня.

Изображение

След като имах възможността да стъпя на пистите, на които са кацали самолети повече от 70 години, оставаше да посетя още един исторически обект – Ил-62 на Интерфлуг, приземен на 800м затревена полоса за безмоторни самолети.

Изображение

Пътят до Щьолн е по шосе B5, но навигацията в колата ни каза, че ще се движим 30-ина километра по магаситралата за Росток и после ще минем по селските пътища. Оказа се, че моят маршрут е по бърз с 20 минути от този на вездесъщото Navi, но за сметка на това успяхме да видим повече източногермански селца и гори.

Изображение
Go Trabi, Go!

Изображение

Lady Agnes* e на 500м от главния път B5. Стига се по асфалтов път, който завършва с голям паркинг и автобусна спирка. Освен детска площадка има малък ресторант с прекрасна гледка. DDR-SEG се намира на поляна оградена с телена мрежа и свободен достъп през деня. Вход от 3 EUR се плаща само за посещение в самолетa, което включва видеофилм, отразяващ подготовката и кацането от 1989 г., и разходка от задния салон до пилотската кабина.

Изображение

Когато вече бяхме на място, един от уредниците ни информира, че ще се наложи да изчакаме около 30-40 мин защото имало сватба. Всяка събота и неделя, самолетът е ангажиран с по две брачни церемонии на ден.

Изображение

Тук започва интересната част от моята раходка. Докато изчаквахме булката да слезе по стълбата, започнах обход на машината в посока обратна на часовниковата стрелка. Обиколката ми завърши зад DDR-SEG, където има малка постройка, в която се помещават част от експозицията и малък бюфет. Останах като гръмнат, когато видях, седнал на една пейка до дървената барака, възрастен господин в пилотска униформа с четири нашивки. В първия момент реших, че това е артист/двойник, който се е маскирал като капитан Каллбах – пилотът приземил този Ил-62. След няколко секунди осъзнах, че измама няма. Реших, че дори и да е малко нахално, ще отида да се запозная с Хайнц-Дитер Каллбах.

Изображение

Изображение

Както самият той каза, имах страхотен късмет, защото той идвал само 2-3 пъти в годината. В нашия случай бил поканен за честването на Дните на Хавел - регионален презаник в провинция Бранденбург. За да бъде късметът на 100%, се оказа, че сме дошли не само в точния ден, но и в точния час. Капитан Каллбах изчакваше младоженците да слязат от борда за да се снимка с тях, след което, в задния салон на DDR-SEG, той лично щеше да разкаже за историческото кацане. След неговия разказ, щяхме да изгледаме и докумнатлния филм.

Изображение

От всичко, което чухме и видяхме, стана ясно, че в тази история няма грам случайност. Това кацане е съпроводено от продължителна подготовка, с помощта на огормен екип от хора и с много тренировки.
През 1988 г. Ръководството на Интерфлуг решава, че ще е по-добре да дарят на различни общини в ГДР самолети предвидени за извеждане от експлоатация, вместо да пратят машините за скрап. Щьолн/Риноу е от първите кандидати в списъка, защото там в края 19 век Отто Лилиентал извършва своите безмоторни полети. През 1896 пионерът на немската авиация загива при един от поредните полети, когато планерът му загубва подемна сила и пада от 17м височина.

Първоначално за Щьолн е превиден Ил-18, но в последствие се оказва, че първата свободна машина щяла да бъде Ил-62. На Капитан Каллбах е поставена задача да проучи дали въобще е съществува вероятност толкова голям самолет да бъде приземен на 860 метрова затревена полоса, която се ползва само от безмоторни самолети. След подотовка от повече от 1 година, многобройни изчисления, пробни кацания с минимално тегло, демонтиране на всички седалки, спомагателния агрегат (ВСУ) и задната стойка(четвъртата опора) на колесника самолетът е олекнал до 75т. Хайнц-Диттер Каллбах, заедно с своите колеги Петер Блай, Улрих Мюлер и Рудолф Дьоге успява да приземи DDR-SEG и да спре за 800м. Това кацане става част от рекордите на Гинес.

След всичко, което научихме и много ни впечатли, ни беше предоставена възмножността да надникнем в пилоткста кабина. Тук е мястото да вметна, че самолетът е в перфектно състояние. През изминалите 23 годни и боядсван 2 пъти, в кокпита не липсва нито едно винтче и влизайки вътре имаш чувстото, че машината е готова за полет.

Докато любопитните „пасажери“ се редяха на опашка за кокпита, аз си купих биографичната книга Mayday über Saragossa и помолих Х-Д Каллбах да я подпише. След като книгата беше подписна, двамата с малкия Алекс (сина ми, който е на 3) получхме покана да се снимаме в кабината. Ние бяхме единствените гости, които имаха честта да седант на седалката на втория пилот. Усещането да се върнеш 30-40 години назад е невероятно...исках да го споделя с вас и да ви препоръчам, ако имате възможност да отидете и да видите на живо Лейди Агнес.

Изображение

Изображение

Пропуснах да разкажа от къде идва името Лейди Агнес. Когато DDR-SEG е „доставен“ на общината, кметицата благодари „за красивата лейди, която все още си няма име“. В последствие е решено, машината да бъде кръстена на г-жа Агнес Лилиентал, съпругата на Отто Лилиентал.

DM-SEG е доставен на Интерфлуг през 1973г. През 1981 е пререгистриран на DDR-SEG, когатo е сменен префикса на Германската Демократична Република от DM на DDR (Deutsche Demokratische Republik). За 16 г. служба, този Ил-62 е изчерпал напълно ресурса си от 8000 цикъла. Последното му кацане в Щьолн е 7997-то под ред.

Изображение

Искам да отделя няколко реда и на Хайнц-Диттер Каллбах. Роден е през 1940. На 17 години постъпва в Националната Народна Армия на ГДР, където се обучава за пилот. Лети на Ан-2 и на Ил-14. През 1960 напуска армията, защото приятлеката му е неблагонадеждна, а той има роднини в Западна Германия, т.е. шансовете му за развитие в армията клонят към нула, а възмоността да стане командир на самолет не съществуват при дадените обстоятелства. При постъпването си в Deutsche Lufthansa DDR (от 1964 Интерфлуг, да не се бърка с Lufthansa AG) Каллбах преминава обучение за пилот от гражданската авиация и започва да лети на Ил-14, а след това преминава на Ил-18, Ан-24, пак Ил-18, Ил-62/62М и А310.

Изображение

От обедениението на Германия до 2005г., капитан Каллбах работи в авиокомпания Germania , където е командир на B. 737-300 и -700. Пенсионира се на 65, но продължава да лети като командир на DC-3 (D-CXXX). В момента е на 71 и все още пилотира. Единствената възможност да упражнява тази професия до днес е като заводски пилот на Piper Cheyenne 400LS.

В биографията на Капитан Каллбах можете да откриете следните интересни факти:

• 33 000 часа във въздуха и над 21 000 000 прелетяни километра
• над 50 години е активен пилот
• 10 отказа на двигател, 2 от които причинени от пожар след излитане
• Успешно неутрализиране на нападетел-самоубиец и спасяване на 148 човека
• Приземяване на Ил-62 на затревана полоса с дължина от 860 м
• Кацал е на 295 летища в 90 държави
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6454
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Re: Капитан Каллбах и Лейди Агнес, Stölln/Rhinow(EDOR), 09.0

Мнениеот dimitar vasilev » 02 Юли 2012 18:19

Страхотен рипорт благодаря за наученото от теб
dimitar vasilev
най-спотър
 
Мнения: 494
Регистриран на: 30 Дек 2006 19:03
Местоположение: СОФИЯ

Re: Капитан Каллбах и Лейди Агнес, Stölln/Rhinow(EDOR), 09.0

Мнениеот tonik » 02 Юли 2012 21:29

Много интересно, поздравления!
Изображение
Аватар
tonik
по-спотър
 
Мнения: 159
Регистриран на: 25 Фев 2011 17:22

Re: Капитан Каллбах и Лейди Агнес, Stölln/Rhinow(EDOR), 09.0

Мнениеот Nine » 02 Юли 2012 21:30

Уникално! Тони, благодаря, че сподели!
Изображение
Аватар
Nine
супер спотър
 
Мнения: 892
Регистриран на: 22 Окт 2008 12:14

Re: Капитан Каллбах и Лейди Агнес, Stölln/Rhinow(EDOR), 09.0

Мнениеот Dreamliner » 02 Юли 2012 22:12

Много интересен блог, мерси! Наистина си имал голям късмет да хванеш човека на мястото :)
Аватар
Dreamliner
супер спотър
 
Мнения: 1130
Регистриран на: 13 Авг 2007 11:59
Местоположение: SOF/LBSF Летище София

Re: Капитан Каллбах и Лейди Агнес, Stölln/Rhinow(EDOR), 09.0

Мнениеот harrier » 09 Юли 2012 21:04

Отлично, колеге! :)

• Кацал е на 295 летища в 90 държави

...между които SOF, PDV, VAR и BOJ. :)
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Re: Капитан Каллбах и Лейди Агнес, Stölln/Rhinow(EDOR), 09.0

Мнениеот Big G » 12 Юли 2012 23:00

harrier написа:Отлично, колеге! :)

• Кацал е на 295 летища в 90 държави

...между които SOF, PDV, VAR и BOJ. :)

Ако беше кацал и в GOZ щеше да е направил голям (BG) шлем :wink:
Started 1967.
Аватар
Big G
супер спотър
 
Мнения: 1502
Регистриран на: 01 Мар 2007 19:41
Местоположение: У дома

Re: Капитан Каллбах и Лейди Агнес, Stölln/Rhinow(EDOR), 09.0

Мнениеот akair » 18 Юли 2012 14:59

Страхотен рипорт!
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50


Назад към Авиационни блогове и Trip Reports

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron