Този кратък трип-рипорт, беше част от пътуването ми до Полша, като онзи ден - на 10 май, се възползвах от ниските цени на дъщерната АК на LOT - Eurolot, и за скромна сума, на борда на ДАШ-8 - хоп от Варшава до Краков. С няколко думи - супер изживяване. Едно от хубавите неща беше, че точно на 10 май се провеждаше карнавалът на студентите и младежите - т.нар. Краковска ювеналия - Juwenalia Krakowskie 2013.
Поред:
1. Авиокомпания - Eurolot
2. Самолет - Bombardier Dash 8 Q400 - когато пилотът обявяваше вида самолет - каза Бомбардѝр, с ударение на ѝ
3. На отиване - избрах умишлено място отпред - 3 D - за около 50 минути полет, трябва да ви кажа, че шумът е доста голям - направо си бучи и то яко.
На връщане - АК ми беше избрала място 8 D - точно се гледахме с перките, като на това място не е толкова шумно, колкото вибриращо - почти през цялото време си се тресеш, което е яко изживяване.
Отпред е малко по-високо, докато по средата - до прозореца е малко по-ниско.
Има достатъчно място за краката, дори и за високи хора като мен, като седалките са малко тесни, нещо като нашите стари БАе-та. На връщане до мен се натъпка една израелка, която беше 2 пъти колкото мен, но коланът я закопча и не умрях от теснотия.
Обратният полет беше в 21.00 ч., макар, че Eurolot, имат 5 полета дневно между WAW и KRK, той закъсня, след което имаше и закъснение на съотв. излитането - вътре в самолета имаше трансферни пътници до Ларнака, до Тел Авив и до др. места, като тогава пилотът обяви, че вместо за 55 минути, полетът ще бъде изпълнен за 35-40 минути и ако искате вярвайте, това ДАШ-че като забръмча, имах чувството че няма да издържи дълго в небето, обаче прелетя разстоянието за 35 минути и в 22 ч. кацнахме във Варшава. Имайте предвид, че полетът нормално си беше обявен за кацане в толкова часа.
за първи път, и то два пъти в един ден, летя на ДАШ и честно казано, изживяването е доста приятно. Всичко, което се случва в атмосферата се усеща. Шумът вътре е невъобразимо висок, но е яко. Много бързо набира и се издига и първоначално все имах чувството, че не може да набере височина достатъчно, може би и от факта, че през цялото време лети по-ниско над населените места и се виждат отдолу, минава туп през, ту над, ту под облаците. Много як полет. На връщане дори кацнахме в пороен дъжд във Варшава с вятър. Полските пилоти обаче, нямат класата на българските и кацат изключително грубо - просто те хвърлят, отскачаш и пак се връщаш. Разликата тук е обаче във факта, че поляците въпреки това ръкопляскат на пилотите си, докато загубените българи те гледат много странно, когато някой ръкопляска на пилотите и екипажа, а това е необходимо признание за полета и уважение /според мен/.
Макар и маловажно - закуската в самолета бяха някакви соленки/крекери, или десертче, сокове, вода, кафе нямаше.
4. Нещо, което ми направи впечатление - багаж - големите багажи се взимаха на гишетата само на трансферните пътници. Всички, които си бяха с куфари над 10 кг, до 20 кг - според ограничението на АК, минаваха на скенерите и си качваха големите куфари на автобуса. Едва до самия самолет си оставяш куфара на платформа и човек ги подрежда. По обратния начин си взимаш багажа - слизаш от самолета, куфарите са извадени на платформи и си го търсиш на пистата, като го намериш - се качваш на автобуса. Нямат етикети, нямат надписи. Това сес лучи и във Варшава и в Краков. Така минаваш и секюритито, като си пъхаш багажа в скенера.
5. За летището във Варшава - мисля, че има достатъчно информация, ще напиша впоследствие блог и за Варшава.
6. За летището в Краков - нар. се John Paul II International Airport Kraków-Balice /KRK/ - летището се намира до селцето Балице, което е на около 12 км от Краков. До него се стига най-лесно с влак, който пътува между Централната ЖП Гара на Краков и Аероспирката - това са само двете му спирки - не спира на никое друго място.
За момента - влакът тръгва и спира на Аероперон-ът на Центр.гара в Краков.
Билети могат да се купят както от автомата, така и от контрольорите, които се возят постоянно във влака. Дори и да нямате билет - никой не ви глобява - просто отивате от контрольора и си купувате билет. Еднопосочен е 12 злоти, а ретърн-билет е 20 злоти. Това важи за аеровлакът.
Когато стигнете на аероспирката, която се явява последна - и представлява един тротоар с навес насред полето - веднага се появява безплатен автобус-шатъл, който първо отива до Терминал-2 /вътрешни полети/, а след това и Терминал-1 /международни полети/. Аерошатълът е голям автобус хармоника, който се движи според разписанието на влака. Винаги може да го изчакате и двете прев. средства са синхронизирани. Другият вариант е да преминете разстоянието пеша, което без багаж е добре, но с багаж няма смисъл. Върви се около 5 минути между Т2 и Т1, и около 10 до спирката за влакчето.
Самото краковско летище има два терминала - 1-ви международен и 2-ри домашен, на който кацат и някои НТА, но имаше и на Луфтито самолет. Домашният терминал е едно хале, разделено на клетки вътре и няма много персонал, или магазини. Има 2 кафенета, щанд за дранкулки и това е.
Такситата от летището до Краков не са от евтините, като цената им е обявена. Е, разбира се, въпрос на избор е плащането. До Краков ви излиза средно като сметнах около 100-130 злоти, зависи и къде сте, може и отгоре, което е примерно около 50 - 70 лв... Докато във Варшава официалният км/пробег е около 2.10 зл., което е около левче на км.
7. Относно самият Краков - красив град, топло, приятно и спокойно.
Има музей на авиацията, който е на 4.2 км от жп гарата, но не можах да стигна до там. Ако някой има шанс да го намери и време - да направи рипорт.
За дей-трип, излизайки от централната гара, достатъчно е да тръгнете надясно от предгаровия площад и там започва стария град - нещо като ринг прави - ще се ориентирате. Краят на ринга стига до Висла, но дотам вземете трамвай 10ка. И после обратно. Около самата река, сякаш не е толкова развито и по-скоро е само зелена трева и мътно-кафява река. Такава беше и рекаа във Варшава. За разлика например от Валтава в Прага, около която е доста развито като инфраструктура и забавления.
В Краков може да си купите един билет за 24 часа, който струва 15 злоти около 7.50 лв и важи за транспорта. Валидирайте го, т.к. минава контрола и няма смисъл да ви глобяват. Валидира се вътре в превозното средство. Самите пр. средства, имат и автомати за билети и го пише с големи жълти етикети.
Мисля, че това е по-важната информация, а сега малко фотоси:
С това летахме - в далечинката:
Тук се опитах да хвана малко от сянката на самолетчето ни
А такава е гледката от влака към Краков