И така, приятели, мисля че за момента приключих с покупките на самолетните билети, изключая още няколко, които са свързани с БългарияЕР по дестинация BOJ-SOF, т.к. не е излязло лятното разписание. Ще бъде интересна година, с приятни полети. По стара традиция, повечето ми полети са с Националния Превозвач - БългарияЕР, който харесвам и подкрепям.
Реших да разчупя малко полетите, и затова купих и такива с т.нар. НТА - за момента това са easyJet и RyanAir - ще четете в трип-рипортите как точно са протекли самите полети. Както знаете, въпреки доста големият брой полети, които имам, това са първите ми полети с такъв вид АК! Разбира се, и в двата случая прецених, че е по-добре да имам запазено/резервирано място и затова доплатих за него в една или друга степен.
Като цяло, всички билети, които са купени бяха на промоционални цени. Разбира се, че всеки един от нас предпочита ниската цена, т.к. винаги може да излезе нова и интересна промоция, а трябва да имаме наличен капитал и за нея. За мен, в моите полети е важно да имам сигурно място, възможност да се чекирам безплатно и на летището, ако случайно забравя нещо, наличен кетъринг по време на полета включен в цената на полета, разбира се опцията безплатен ръчен багаж до 8-10 кг, както и безплатен друг багаж - до 18-20-23-25 кг. Не ме разберайте погрешно, не пренасям цялата къща в самолета, но когато имам по-дълъг престой някъде, все пак предпочитам да имам нещо отгоре в багажа си. Другото неприятно при липсата на багаж е, че постоянно трябва да се обясняваш на проверката колко грама приравнени в милилитри ти е пастата за зъби, защо си взел рол-он или стик део, т.к. често ти изхвърлят или взимат парфюма, и изобщо излишни спорове, които могат да развалят настроението от предстоящите полети.
Колкото до кетъринга, смятам, че трябва да е неизменна част от цената на билета - това е една допълнителна глезотия, която все още не превръща полетите в градски транспорт. Нека само да отбележа, че редица ЖП компании вече усилено предлагат кетъринг в опцията на билета, и хората са приятно изненадани. Не иде реч да ядеш по една тава ядене, а една напитка, шоколадов десерт, лек плод, лек крем - неща, които показват, че АК държи на теб като клиент. И моля, не ми отговаряйте, че видите ли, който иска много - да върви в бизнеса, или първата класа. Не мисля, че всички които пътуваме в туристическата класа сме по-ненадеждни, или по-ниска класа хора. Въпрос на приеоритет е, кой плаща билета, и каква е целта на пътуването. Винаги тук се сещам за един полет на АлИталия, в който бях в бизнес класа и разликата между нас и туристическия салон беше изборът на вида вода - т.е. при нас в бизнеса предлагаха газирана и обикновена вода, а при тях само обикновена..., мисля, че сте прочели този ми трип-рипорт и сте видели снимките...
Следващата година, очакваме развръзка и на това какви електронни устройства и как ще се ползват на борда на самолетите. Като цяло, аз не съм привърженик на ползването на подобни устройства по ред причини. Най-неприятното обаче ще бъде факта, че особено в полетите с българи, ще има много, които цял час ще се надвикват в самолета сами със себе си, имитирайки "свръх-бизнес заетост", и вместо да се радвам на приятна дрямка, на ароматно кафе, или на красивите облаци и синьото небе, ще трябва да ги слушаме как избиват комплекси.
За мое огромно съжаление, българинът си остава нещо като простак в самолетите - отвратително, некултурно, гадно поведение. Помня преди години един полет на Луфтханза, когато пътуваха до България с Eurowings, като се качихме в Дюселдорф и започнаха инструкциите по сигурност в самолета, пасажерката на съседната седалка каза: "Тази стюардеса има много тъжен вид... явно тези, които ги пускат до България изтърпяват някакво наказание", и наистина само не беше ревнала горката... Това някак остана в съзнанието ми и вероятно несъзнателно всеки път наблюдавам физиономиите на кабинния състав при полетите от и до България...Първият ми полет за 2014 година, ще бъде с БългарияЕР, по отсечката SOF – BOJ, via VAR, ще полетя на 3 януари и ще кацна на 4 януари 2014, както следва:
- Bulgaria Air - SOF – BOJ, via VAR
03.01.2014
FB 985: SOF – VAR 23:00 – 23:50 /LZB/ Embraer 190
04.01.2014
FB 985: VAR – BOJ 00:10 – 00:30 /LZB/ Embraer 190
ОК! За момента, през следващата година ще ви зарадвам със сигурни трип-рипорти по следните дестинации:
1. Март 2014- Bulgaria Air
Sofia - Milan - една късномартенска разходка до Милано, в началото на пролетта
FB 455: SOF - MXP 13:45 - 14:55 /LZB / Embraer 190
FB 456: MXP - SOF 12:50 - 15:50 /LZB/ Embraer 190
2. Юни 2014Месец с повече полети, и към момента със следните авиокомпании: Bulgaria Air, KLM, Portugália Airlines, easyJet, SWISS, AirFrance
- Bulgaria Air
Sofia - Amsterdam
Тук умишлено оставих един добър промеждутък между следващия полет, за да има малка лятна разходка в Амстердам
KL 3076: SOF - AMS 07:30 - 09:20 /LZB/ Airbus A319
- KLM
Amsterdam - Lisbon
Няма как "Cheira bem, cheira a Lisboa" - т.е. ухае добре, ухае на Лисабон - ще му се отделят заслужените дни, за съжаление никога не ми остава време за всичко в Лисабон, и затова ще се видим пак
KL 1697: AMS - LIS 20:55 - 22:50 /KLM/ Boeing 737
Лятото е прекрасно, винаги е топло в Португалия, но пък в един свободен ден, защо да не се посети Фриенската Ривиера с директен полет на Portugália Airlines от Лисабон до Ница. Ще бъде надявам се слънчев и прекрасен ден. На връщане, обратният полет ще бъде с easyJet, т.к. е вечерен полет и печелим повече време в Ница. Разбира се, задължително има резервирано място в самолета на Изи, което за полета излиза 4.99 Е, но е за предпочитане сигурното място с удобно пространство за краката, отколкото този полет, който е над два часа и половина, да протече трудно и неудобно.
Полетът от Лисабон до Ница, каца в Ница на Терминал 1, докато обратрият полет, от Ница до Лисабон, т.к. се изпълнява от НТА, излита от Терминал 2 в Ница. Така, че ще има още един бонус - два различни терминала на летището в Ница.
- Portugália Airlines
Lisbon - Nice
TAP 488: LIS - NCE 08:40 - 12:05 /PGA/ Fokker 100
- easyJet
Nice - Lisbon
EZY 7674: NCE - LIS 21:10 - 22:35 /EZY/ Airbus A319
Междувременно, ще има и едно кратко пътешествие до Женевското езеро в един от дните в Лисабон. Тук полетът е комбинация между две АК от съвсем различен клас - SWISS и easyJet. От Лисабон до Женева ще летя със Swiss, но на връщане, реших да се метна на нещо различно, и трябваше да избирам или ТАР Portugal или еasyJet и т.к. полета на Изи, тръгва от Женева чак в 21.25, то явно е за предпочитане срещу вечерния до Лисабон на ТАР Portugal, който е в 18 часа. Ако питате за цена - билета на ТАР - еднопосочен с всичко вкл. е около 145 лв., вкл. и добър топъл вечерен кетъринг и багаж. (към датата на резервация на полета, разбира се). На оранжевите обаче, голият билет излизаше около 98 Швейцарски франка, което е около 79 Евро, с вкл. място - 2.9 CHF за място или 8.96 Е за място, без багаж и кетъринг. Ако купувах билета в Евро - цената излизаше около 78 Евро директно. Докато резервирах в швейцарски франкове, при последната стъпка реших да обърна франковете в евро и нещеш ли, изведнъж излезе цена от 66 Евро с вкл. място за еднопосочен билет, и платих с дебитна карта, т.е. не дадох още 2 Е за кредитна карта. И дефакто, как така спестих почти 15 Евро с един клик на бутона. Проверих след това няколко пъти цената и излиза тази от 78-79 евро с място, или около 70 без вкл. място, а аз имам билет със запазено и платено място за 66 Е... Затова търсете до последно, дори и да сте готови да натиснете плати, винаги може да излезе нещо по-добро. След това обаче, не проверявайте цените... може и да сте се минали, понякога уж с някоя промоция. И така:
- SWISS
Lisbon - Geneva
LX 2093: LIS - GVA 08:30 - 11:55 /SWR/ Airbus A320
- easyJet
Geneva - Lisbon
EZY1449: GVA - LIS 21:10 - 22:45 /EZY/ Airbus A319
За съжаление обаче, седмицата в Лисабон отново ще се изниже доста бързо, утeхата ми обаче, е че ще завърши с два полета до София, на AirFrance, които напоследък все повече се отдръпват от българския пазар, но една приятна част е, че ще кацна на едно от най-мразените, но за мен приятно и любимо летище, каквото е парижкото - Шарл дьо Гол.
- Air France
Lisbon - Sofia /през Париж/
Lisbon - Paris
AF 1125: LIS - CDG 06:00 - 09:30 /AFR/ Airbus A320 *
*доста неприятен ранен час на излитане, което означава, че трябва да стана 3 ч. лисабонско време, 5 ч. българско време, за да мога до към 4 - 4.30 да съм на летището в Лисабон, т.к. там опашките са огромни и сутрин е кошмарно, по-спокойно е единствено между 10 и 14 часа... Имайте предвид, че лисабонското метро сутрин отваря в 6.30 и работи нощем до 1.30 - нощните автобуси не винаги може да се класирате за тях, но пък такситата са евтини. Причината за този час е, че просто в Лисабон всички празнуват нощем, и сутрин няма кой да го ползва толкова рано.
Paris - Sofia
AF 1788: CDG - SOF 12:35 - 16:20 /AFR/ Airbus A320
3. Юли 2014- Bulgaria Air
Sofia - Rome
Лятно време е, защо да няма една разходка до Рим, обикновено тогава там са около 40 градуса, но има и фонтани. Разбира се, отново с България ЕР.
FB 449: SOF - FCO 07:30 - 08:30 /LZB/ Embraer 190
FB 1452: FCO - SOF 15:10 - 17:55 /LZB/ Airbus A320
4. На прехода август към септември 2014В една стара немска песен, изпята от Хилдегард Неф, се пее "Berlin bleibt doch Berlin" - Берлин си остава Берлин, между другото, такова е и заглавието на химна на Берлин. Нямаше как да се изпусне поредната промоция на Националният ни превозвач "България ЕР", която АК предлага отлични промоционални оферти. Този път до Берлин - при това цели 5 дни. Заслужава си, т.к. Берлин през лятото е невероятен град.
- Bulgaria Air
Sofia - Berlin Tegel
FB 319: SOF - TXL 09:40 - 10:50 /LZB/ Embraer 190
Berlin Tegel - Sofia
FB 320: TXL - SOF 10:05 - 13:15 /LZB/ Embraer 190
5. Октомври 2014 Октомври, обикновено е топъл в България, но често има валежи, започва есента и човек би могъл да си позволи да прекара част поне от месеца на едно по-топло място. И разбира се, защо не отново Португалия. Този път ще бъде една северо - южна
/не е грешка/ разходка. Първо разходка до меката на винарството - Порто, а от там с бърз полет до една южна част на Португалия - област Алгарве, с невероятните си плажове и летище Фаро. Две АК - от София до Порто през Франкфурт с Луфтханза, а между Порто и Фаро - с Райън.
- Lufthansa
Sofia - Porto (през Франкфурт)
Sofia - Frankfurt
LH 1429: SOF - FRA 07:20 - 08:50 /DLH/ Airbus A320
Frankfurt - Porto
LH 1178: FRA - OPO 13:25 - 15:10 /DLH/ Airbus A321
- RyanAir
С RyanAir от Северна Португалия до Южна Португалия - ще видим как ще се държат ирландците, при все, че са една доста весела, да не напиша луда АК. Между другото, О'Лиъри, заяви, че ще разреши да се пуши на борда на Райън, голям смях ще пада тогава.
Porto - Faro
FR 5452: OPO - FAO 08:55 - 10:05 /RYR/ Boeing 738
Faro - Porto
FR 5487: FAO - OPO 21:10 - 22:15 /RYR/ Boeing 738
- Lufthansa
Разбира се, всяко приятно нещо свършва бързо, и идва момента, в който ще се лети обратно към България от Порто през Франкфурт.
Porto - Sofia (през Франкфурт)
Porto - Frankfurt
LH 1177: OPO - FRA 11:35 - 15:15 /DLH/ Airbus A321
Frankfurt - Sofia
LH 1428: FRA - SOF 17:20 - 20:30 /DLH/ Airbus A320
Разбира се, към всичките пътувания от и до София, трябва да се добавят и по два регионални полета с България ЕР, за които все още не е излязло разписанието.
И така, ще бъде една добра трип-година, като се надявам между временно и на нови и интересни промоции, които да вмъкна в свободните дни.