Един трип-рипорт, посветен на откритата неотдавна авиолиния на Турските Авиолинии свързваща Варна с Истанбул. Част от полетите са директни между Варна и Истанбул, но част от тях минават през Констанца, обединявайки пасажерския поток от 3 държави.
Първи полет:
- Варна - Констанца - Истанбул (VAR - CND - IST), изпълнен от Боинг 737-800, на Turkish Airlines, с регистрация TC-JFJ
- затовареност 100% във всички посоки на икон. класата, 80% на бизнес класата
- поради развилняла се буря по обяд над Истанбул, самолетът пристигна от Истанбул във Варна с около час закъснение, като вместо в 14.00, излетя в 15.00 часа за Констанца
- в Констанца направи престой около 40 минути, и продължи за Истанбул, където кацна с малко закъснение
Втори полет:
- Истанбул - Констанца - Варна (IST - CND - VAR), изпълнен от Airbus A319-100, на Turkish Airlines, с регистрация TC-JLU
- изненадата беше, че капитанът на полета говореше български (малко развален), но въпреки това с голяма радост излизаше и общуваше с пътниците, които говореха български, за съжаление не разбрах името му
- затовареност отново 100% във всички посоки на икон. класата, и 95 % на бизнес класата
- от Истанбул излетя на време, над Констанца се появи буря, и попаднахме в силна турболенция, която подхвърли самолета на няколко пъти доста силно, но това са рисковете на приятното летене
Полетите:
Между Варна и Констанца продължават около 30 минути, между Констанца и Истанбул около 55 минути, а между Истанбул и Варна са около 45 минути
Вторият полет от Констанца за Варна се забави допълнително на румънското летище, т.к. един от пасажерите беше заспал, по едно време намериха два багажа, които са ничии, и извикаха летищните власти да ги свалят. Румънецът при поредното проверяване на самолета, се събуди и слезе. След това го докараха обратно, явно щото си е търсил багажа, но се оказа, че в самолета няма багаж. Така или иначе, сигурно вече си е получил вещите, но ми направи впечатление, че и на двата полета, в констанца настава пълна суматоха от румънците, които не знаят какво правят, и защо са на самолета, т.е. че трябва да слизат вече. Дали е чиста случайност - нямам представа. Наближавайки летище Ататюрк, пилотът предупреди, че поради тежък трафик, може да се наложи да останем за известно време във въздуха, което траеше около 15 минути според съобщението.
Кетъринг:
Сервира се само на по-дългата отсечка, на малката между Варна и Констанца - има лека почерпка само за бизнес салона.
Като цяло, линията е доста ползваема, не само от българи и от румънци, но и от доста чужденци, които през лятото правят някакви връзки във Варна, или идват до България или летят до Турция. Времето ще покаже, как ще се развие линията, но дано се задържи. Показателно е обаче, че пусканаха по линията ежедневни полети, които при това някои от тях са директни между Варна и Истанбул.
Кабинен състав - много приятни и загрижени. За съжаление, притиснати от времето, поради малката продължителност на полетите, докато раздадат огромния кетъринг и минават да го събират и става една голяма лапачка.
Разстояние между седалките - в боинга разстоянието беше повече от задоволително, направо прекрасно - удобно, с достатъчно лег-руум, и много меки седаки, малко тесни на широчина, но няма как. не си взимайте място на 7 ред, т.к. няма прозорец, а ред 13, просто не съществува. В Еърбъса, разстоянието между седалките е крайно недостатъчно, направо теснотия, и хората пъшкат доста. И двата самолета не бяха въз стари, но не бяха и първа младост, може да ги проверите по регистрациите.
Летище Варна - знаете за какво иде реч. Скъпотия до шия - 6 лв един сникерс, а едно еспресо на Коста кафе е 5.99 лв.
Летище Констанца - нямам идея. Изглеждаше самотно и прашасало, насред една пустош, с 3-4 малки самолетчета. В момента по него правеха някакви реконструкции. Намира се на около 25 км от града.
Летище Ататюрк - голямо, удобно, като в Терминал В са международните полети, в А - вътрешните, а в С - каргото. Търговията в него кипи усилено, доста скъпо ми се видя откъм цени. Минава се задължителната паспортна проверка и на влизане и на излизане от страната. Когато кацате на летището, имайте предвид, че са ви нужни средно около 2 часа за спокойно трансфериране и минаване на митници, секюрити, граници и т.н.
Когато излитате от летище Ататюрк - минавате общо 4 проверки:
- първа проверка - още на входа на летището - целия багаж, плюс скенер;
- втора проверка - паспортен контрол
- трета проверка - след паспортен контрол - нова секюрити проверка - вече само на ръчен багаж и скенер
- четвърта проверка - агентите на гейта паспорти и проверка преди да ви допуснат до самолета
Във Варна няма ръкави - стига се с автобус. В Констанца - също не спира на ръкав, а ги докарват с автобус. В Истанбул - единият полет беше на стоянка и ни взеха с автобус, а вторият от ръкав на летището.
До летище Ататюрк може да се стигне с метро - линия 1, която е доста удобна. Преди да ви допуснат обаче до летището, минавате още в подземието на метрото проверка - багаж и скенер, което ви отменя онази първа проверка, която е на горното ниво заминаващи. Имайте предвид, че вратите от които напускате летището се отварят само в една страна, не може да се върнете през тях, дори и да сте излезли за една цигара, трябва да се върнете през входовете, където ще минете отново багаж и скенер. Не видях пуш-зони в летището. В пристигащи има свободен интернет, но в заминаващи - интернетът е платен. За сметка на това, се предлагат безплатни вестници на няколко езика срещу представяне на бордна карта.
Ето и снимки, от самото пътуване.
1. Летище Варна
2. Героят пристигна след дълго закъснение
3. Време е за полет с отлично място за краката в боинга