SOF, via FRA, OPO - Lufthansa
Този трип-рипорт, е посветен на поредната интересна португалска дестинация – Порто, който е най-големият град в Северна Португалия. Тук е ситуирано и второто по големина летище в Португалия, с код OPO – Porto International Airport – Francisco Sá Carneiro (Фрънсишку Са Кърнайру).
От България няма директни полети до Порто, освен някои чартъри. Обикновено, най-лесно достижимо е пътуването с Луфтханза, която АК предлага ежедневни полети до Порто от Франкфурт – два пъти дневно. Полетите обикновено се изпълняват с Airbus A321.
Ако имате други предпочитания, може да направите връзки и с НТА, от различни градове на Европа. На летището в Порто оперират основно Ryanair, easyJet, Transavia.
И четирите полета – SOF-FRA/FRA-OPO/OPO-FRA/FRA-SOF на Луфтханза бяха с добра затовареност, единствено вечерният полет от FRA до SOF беше затоварен около 70 %, имаше достатъчно свободни средни седалки в целия самолет. Двата полета от FRA до OPO и обратно бяха със 100% затовареност. В първия полет SOF-FRA имаше свободни места само в бизнес салона.
Нямаше закъснения и изненади, въпреки честите стачки на пилотите на Луфтханза точно в този месец, а притеснението ми беше именно заради това, че можеше да се окажем в епицентъра на стачните действия на Луфтито.
Кетъринг
На полета SOF-FRA, сутринта раздадоха топло тестено изделие, изключително безвкюсно – съдържаше извара, нещо като доматено пюре, вероятно яйца и много мазнина, която капеше от опаковката. Останалото – сервираха безалкохолни, алкохолни и топли напитки. Нямаше нищо сладко като допълнение. Минаха два пъти.
На полета FRA-OPO, който беше обеден, раздадоха кутия, която съдържаше два малки студени сандвича – единият вегетариански, другият с риба. Вегетарианският беше абсолютно безвкусен. Както и обичайни напитки.
На двата полета OPO-FRA и FRA-SOF, дадоха същия студен сандвич, който беше раздаден на втория полет.
Относно местата в самолетите на Луфтханза
Както ви е известно, от тази година, Луфтханза въведоха платен избор на място. Ако не сте го заплатили при купуването на билетите, то по време на онлайн чекирането имате тази възможност. Имайте предвид, че Луфтханза изпраща и напомнящо писмо, малко по-рано, да си закупите място по избор.
Проблемът тук беше, че билетите за това пътуване бяха купени доста по-рано, т.е. октомври 2013, една година по-рано, когато Луфтханза не беше въвела това правило. Така или иначе, когато дойде момента да се избират местата, се наложи да се платят отново, и по този начин се оказа, че е налице двойно заплащане – един път при избора на билет преди година, когато изборът на мястото беше включен в цената на билета, и втори път, когато въпреки това, Луфтито поиска пари за местата за полетите, позовавайки се на новите правила.
Разбира се, това не го оставих така, и след връщането от Порто, започна една бърза кореспонденция с Луфтханза, която продължи известно време. В крайна сметка, ако сте настоятелни, то нещата ще са във ваша полза, т.к. не може веднъж да платиш за нещо, и после да го платиш втори път. Въпреки опитите на Луфтито за малко „шикалкавене”, в крайна сметка – поискаха номер на карта и сметка, за да върнат надвзетите пари, което мисля, че е правилно.
Тук ще попитате – има ли смисъл да се избират скъпи места, такива с повече лег-рум, според мен – няма. Местата в самолетите са с достатъчно място и мисля, че са доста удобни, и няма смисъл да се набутвате за билети на аварийните изходи напр. Умишлено, при избора на място, едните места бяха на аварийни изходи, другите на обикновени места – и определено, оттук насетне, няма да се спирам на аварийните изходи, т.к. останалите места са удобни. Имайте предвид, че дори бизнес-класата на полетите на късо и средно-разстояние са същите като в икономичната класа, с разликата едно перде и кетъринг.
Разбира се, ако не изберете и не заплатите място, има вероятност да сте по средата, то поради това, по-добре би било да отделите 20 лв, и да изберете място до прозорец или пътека.
Летище Франкфурт – относно трансфера
Не мога да кажа, че това е любимо летище за трансфер, за мен е доста неудобно, разпокъсано, налага се да преминаваш от транзитни зони, в общи зони, и отново да преминаваш проверки. Изминават се дълги разстояния, налага се да се ползват асансьори, ескалатори, влакчета. Изобщо едно хаотично летище, което е много по-лошо от нехаресваното масово парижко Шарл дьо Гол. Смея да твърдя, че CDG е в пъти по-добре организирано и удобно, за разлика от хангарите във Франкфурт.
Според мен, не по-малко от час и половина е достатъчното време за трансфер, ако сте стриктни по немски и не си губите времето. Има достатъчно указателни табели, и няма начин да се загубите. Повечето от четящите са правили трансфер през Франкфурт и всъщност сте запознати с летището.
В шенгенската зона е пълно с безплатно кафе, чай, какао, вестници, както и места за пушене. Изобщо тази зона е добре уредена и доста приятна. Имате директен изглед към пистите и може да щракате на воля достатъчно самолети. Освен това, буквално през прозорците на гейта пилотите ви махат, когато отидете да снимате самолетите, и е доста приятно. Цените като за европейско летище не са високи. Скъпа е само водата, като напр. Бутилка кола е 2.90 Е, докато бутилка вода е 4 Е.
Летище OPO – Porto – Francisco Sá Carneiro
Разположено е в Северна Португалия, на север от град Порто, като е отлично свързано с града и околните общини в Португалия. Достатъчен е факта, че имате метро, което спира пред входа на летището.
Билети за метрото се купуват от автомати. В Порто, транспорта така е организиран, че имате карти за зони, а от определени магазини се купута туристическите карти на фирмата Андант, които са за 1 ден, и за 3 дни с цени съотв. 7 Е за ден и 15 Е за три дни. Ако сте за дълго в Порто, то ви трябва именно такава карта – Andante Tour 1 или 3, т.к. ще ви излезе по-скъпо да плащате билети за еднократна употреба. Имайте предвид, че в Порто билетите са презареждащи се картонени карти, които струват 0.50 Е всеки път, а зоните за няколко. Първоначално може да ви се стори доста объркано, т.к. се натъквате на няколко букви и цифри, определящи зоните, но се свиква. Така напр. Летището е в Z4, N3 а трябlа да пътувате до C1, и гледате определена спирка напр. Casa da Música която е в N3 на С1 и взимате билет за 2.35 Е. Поради тази причина, отделете пари за дневната карта. По-резонно е.
Цените на такситата зависят от това къде искате да отидете, като не са скъпи по принцип. Има и автобусни линии, минаващи покрай летището.
Самото летище е добре организирано, лесно за ориентация, но с много лош WiFi, както и със сравнително високи цени, спрямо цените в Порто. Когато взимате багажа си, може от информацията да си вземете безплатни карти на града. Ако имате късмет, може да правите снимки на излитащи и кацащи самолети вътре от сградата с гейтовете, т.к. се вижда добре, стига в този час да има самолети.
Като цяло, това са основните неща, които могат да ви бъдат от полза.
А сега, да видим малко снимки:
Това са двете карти за пътуване в градския транспорт на Порто – горната с изгледа от Порто е туристическата и се купува от специални магазини и от метростанциите, но не и от автоматите.
В A320 на ЛХ от София с достатъчно място за краката
Рано сутринта на летище София