По 24 Май нямах никакви ангажименти в Измирска опера, та реших
да се възползвам от поканата на мои приятели - българи, живеещи в Адана да им гостувам.
От Измир до Адана директни полети има на Pegasus (PC) и Sunexpress (XQ).
Другите опции са с Turkish Airlines (TK) през Истанбул и с Anadolu Jet (THY) през Анкара.
Не само фактът, че не съм любител на ниско тарифните авиокомпании, ме накара да изключа Pegasus и Sunexpress като варианти.
Иначе цените им са доста добри - по около 50 TL (€ 18) в едната посока, ако се уцели промоция.
С включен багаж 15 кг. при това, но кетъринга на борда е платен и то соленичко.
Тогава, обаче цените бяха по около 100 TL (€ 36) в посока.
ТК са лидер на пазара, както и мои любимци – летя поне 2-3 пъти месечно с тях.
Но цените им тогава също не бяха конкурентни – около 380 TL (€ 135) щеше да ми излезе билета в двете посоки.
Избрах да летя само с Anadolu Jet – дъщерна компания на Turkish Airlines.
Пътуването в двете посоки ми струваше 260 TL (€ 92), със смяна в Анкара.
Anadolu Jet е създадена през Април 2008 година като ниско тарифен сектор на Turkish Airlines.
Стартират с 4 737-400, а в момента има 9 737-700 с по 149 места и 18 737-800 с по 189 места (данните са от февруари 2014 година).
За кратко, мисля че през 2011, компанията е оперирала и с А 320. Освен с ТК, Anadolu Jet имар code share на с Bora Jet (YB) и Sunexpress.
Общо взето компанията е ни риба, ни месо – ниски цени на билетите, с включен 20 кг. багаж и безплатен кетъринг на борда.
Самолетите не са много стари, на средна възраст около 9,5 години, с изключение на няколко нови 737 – 800.
А и са са чисти и много добре подържани. Някои 737-700 нямат уинглети. Бизнес класа няма.
На мен, пък ми харесва.
И така, закупен билет:
23.05.14
ADB 1130 1245 ESB THY 7005 L
ESB 1400 1505 ADA THY 7102 L
25.05.14
ADA 2025 2130 ESB THY 7105 L
ESB 2330 0050 ADB THY 7016 L
Няколко дни преди полета, получих съобщения, че THY 7005 е отменен и покана да направя re booking.
А това да бъде направено от сайта на Anadolu Jet граничи с научната фантастика.
Отидох в офиса на ТК. Там за секунди сменихме полета – трябваше да хвана първият за Анкара:
23.05.14
ADB 0645 0800 ESB THY 7001 L
ESB 0840 0945 ADA THY 7102 L
Даже ме чекираха преференциално – 11А и 14F.
„Удоволствията“, обаче, започнаха в деня на полета.
Който е пътувал с Turkish Airlines, особено с връзка на Ататюрк, знае че закъсненията от рода на 30 минути са си направо график в нормата.
Но следващите няколко часа, съвсем надминаха очакванията ми.
И така, часът е 04:00 и аз съм на автобусната спирка, в очакване на автобус No. 202 за летището.
(202 свързват центъра на Измир с летището. На всеки час са. Само от полунощ до 06:00 са на 2 часа).
Летището в Измир (ADB) носи името на турския премиер (1950-1960) Аднан Мендерес (1899-1961).
От месец март функционира новия терминал, който обслужва вътрешни линии.
Това е и най-големият терминал за вътрешни линии в Турция.
След чекиране минах паспортна проверка и се отправих към бизнес салона.
Тук временно беше бизнес салона, както виждате е 04:50 - аз имам почти 2 часа до полета.
Бординга ми беше обявен за 06:00.
Така че, след около час престой в салона аз тръгнах да пуша и да поснимам преди бординга.
ТК за SAW
KK за IST
И - хоп - изненада:
Първо обявено закъснение – 15 минути.
Питам какво ще стане с връзката ми в Анкара – казват – ще чака.
Гейт 122 - организирано извозване с автобусче, при положение, че летище Аднан Мендерес в Измир е,
както стана ясно, с най-големия терминал в Турция за вътрешни линии – с 8 ръкава.
Второ закъснение – неопределено.
Трети анонс – отменен.
Пак питам – какво правим? Трябва да отида в офиса за продажба, за да видели как ще ме превозят.
Офиса е в началото на салона – т.е в зоната преди чекиране.
Бягам… Виждам 4 каси, от които работи само една и пред нея около 200 души.
След минути отварят и втората каса – опашките стават 2 с по около 100 души всяка.
Средно на 15 минути се обслужва по един клиент.
I. Вдигам скандал, никой не ми обръща внимание.
II. Вадя си картата на държавен служител и другата – за лоялен клиент на ТК – разтичват се и отварят всички каси.
(It's working)
Не искам да изпадам в повече подробности.
В края на краищата се сдобивам с билет за полет на Turkish Airlines през Истанбул.
Идеята ми за Anadolu Jet Trip ONLY се сгромолясва с пълна сила.
В края на краищата трябва да пътувам така:
ADB 0800 0905 IST TK 2309 Y
IST 1000 1130 ADA TK 2470 Y
Отново чекиране, пас контрол, проверка на ръчен багаж. Тичам към гейта – 121.
И какво да видя – закъснениееееееееееееееееее САМО 15 минути, после стават 30….
В това време товарят Луфри за Мюнхен:
А този трябваше да ни вози до Анкара:
В края на краищата около 08:30 съм в самолета. Ще летим с TC-JGS “Kahramanmaraş”:
Boeing 737-8F2, cn.34416/1996, eng. 2 X CFM56-7B26,
първи полет на 07.07.2006, доставка за ТК – 28.07.2006
С класата:
04F - моето място:
Затоварване на полета 100%.
Такси:
И излитаме по 34R в 09:15, а трябва да хвана самолета в 10 за Адана…
Нищо, по разписание полетът е час и 5 минути, обикновено го вземаме за 38-52 минути.
Има шанс, а и се надявам да ме чакат.
Излитаме и над военно-въздушната база Газиемир (LTBK).
В Измир има и друга военна база - Чийли (LTBL).
Но тази е Газиемир:
Красивият Измирски залив:
След 10 минути поднасят и манджата (DO&CO):
Сандвич, салатка, вода, топла напитка, студена напитка, десерт, подправки... суха и мокра салфетка.
За вътрешен полет и то до 60 минути, другите авиокомпании биха продавали това.
Този кетъринг в полет на OS, например, струва 32 Евро. Ако не - задоволяваш се с крекерите им.
А веднъж от Флоренция до Рим, Alitalia и вода даже не предложиха.
Грънци – започваме кацане на Ататюрк е по 23, т.е. - заобикаляме целия град и кацаме от изток.
А не както е нормално – по 05 – от към Мраморно море. И това не - нов кръг - и кацаме по 05...
Кацнахме около 10:05, аз изгубих всички надежди, че ще си хвана самолета, особено като видях, че правим TAXI 20 минути.
Дали това не е бъдеща 05R???
Вехт украинец:
Слава Богу сме на ръкав и самолета за Адана е на съседния.
Той обаче закъснява с 45 минути (учудващо), в моя полза)… и така.
Бях на гейта (ръкав) 5 минути преди да започне бординга.
Ще летим с TC - JGU “Bodrum”
Boeing 737-8F2, cn. 34418/2012, eng. 2 X CFM56-7B26.
Първи полет на 25.07.2006, доставка за ТК – 15.08.2006.
TAXI:
и завиваме към полосата ни:
Излитаме по 35L.
Желето:
Манджа 2:
Този самолет има специална история.
През декември 2006 година е самолетът, с който Папа Бенедикт XVI се връща в Италия от визита си в Турция.
Следващите две снимки не са мои, а изтеглих от новинарските страници.
А през 2007 година носи специална ливрея – стотният самолет, произведен от Boeing/McDD за THY.
Тази снимка също не е моя:
Полетът е приятен. По разписание трябва да е час и половина.
А ние го вземаме за 55 минути. Затоварване около 75%.
Завой.
... и започваме снишаване:
Язовирът на река Сейхан:
Започва се:
даааа
ощееее
и оооооще
Кацаме по 05 в Адана:
Летището в Адана е малко, по-скоро регионално летище.
Но с три терминала – вътрешни линии, външни и VIP.
DHMI - Devlet Hava Meydanları İşletmesi означава Държавни летищни имоти (буквално).
По редовната международна линия до Ерджан, ECN (Lefkosa, Nicosia) летят Atlas Jet (KK) и Pegasus (PC).
Най-много оператори има по вътрешни линии:
До Истанбул – IST (Atatürk) – TK, OHY (Onur Air), KK и SAW (Sabiha Gokcen) – TK, PC.
До Анталия летят PC и XQ, същите летят и до Измир.
До Анкара – нормално само THY.
Pegasus имат и още две редовни линии – до Трабзон (TZN) и Ван (VAN).
Само да вметна като една перличка,
черешката към бляскавия коктейл на моето пътуване до Адана...
Някой ще познае ли дали си получих багажа?!?!?!??!?!
Отговарям веднага - да, получих го, но след 6 часа.
За сметка на това ми го доставиха до вратата.
Адана е петият по големина град в Турция. Нарежда се след Истанбул, Анкара(?), Измир(?), Бурса.
Слагам въпросителни, понеже по последни данни е спорно кой е вторият – дали Измир или Анкара.
На 50 километра е на север от Средиземно море и на около 100 км от границата със Сирия.
Населението е около 1,5 млн. души. Главен град на вилает Адана.
Разположен е в Чукурово или наричано още Киликийско поле (Çukurova).
През града минава реката Сейхан (Seyhan Nehri), на която има и огромен язовир.
Местната кухня е смесица от европейска и арабска, като най-известния специалитет е Адана кебап:
През годината температурите варират от минус 7 до 50 градуса.
Едни от най-известните хора родени тук са:
Али Сабанджъ - един от най-богатите хора в Турция и главен мениджър на Pegasus,
Фатих Терим - бивш треньор на Галатасарай,
Тургут Айкач – бронзов медалист на Олимпиадата през 1984 година в Лос Анжелис по бокс (кат. до 57 кг.),
както и моделът Къванч Татлътуу - прословутият актьор от „Перла“.
Най-големият държавен университет е Университет Чукурова (Киликийски Университет).
В него са завършили близо 50 000 души.
Има държавна консерватория, държавна филхармония, държавен театър, четири художествени галерии и много музеи.
В града се провеждат театрален, филмов, куклен и доста детски фестивали.
В градината на моите приятели:
портокалчета
Следват малко снимки от града:
Taşköprü (Каменният мост) - една от забележителностите на Адана:
Новият Sheraton Adana на река Сейхан и най-голямата джамия, построена от Сабанджъ:
Sabancı Merkez Cami - Централна Джамия "Сабанджъ":
Филхармонията:
Консерваторията:
Язовир Сейхан:
Из университетското градче:
По река Сейхан:
И връщане. Летище Адана - вътрешни линии, заминаващи:
Между другото, странно, но няма бизнес салон...
Никакви симптоми за закъснение...
Нашичкият:
(с много лошо качество е последната снимка, за което се извинявам,
но не съумях да оправя настройките докат вървя към самолета и следя някой да не ми се скара, че снимам по площадката)
Ще летим с TC - SAF "Malazgirt",
Boeing 737-73V, cn. 32419/1321, eng. 2 X CFM56-7B20 без уинглети.
Първи полет на 29.04.2003. Първият му собственик е Easy Jet.
Доставен е на ТHY – 29.05.2010. През 2012 е летял и за XQ, след което е взет отново от THY.
12F - моето място, на аварийния:
Затоварване 100%.
Скромно, но от сърце. Е, не е DO&CO.
Мек полет, приятен самолет, добър пилот. Анкара (кацаме по 03L):
Esenboğa е много приятно летище. Столично, но не натоварено.
С доста приличен lounge за вътрешни линии:
Много бързо стана време за бординг. Ще летим с TC - SNI
Boeing 737-8FH, cn. 29671/1700, eng. 2 X CFM56-7B27.
Първи полет на 29.04.2003. Първият му собственик е Futura International.
Там лети с регистрация EC-JGE.
От 16.12.05 до 26.11.08 няколко компании си го разменят - Ryan Int, Futura International и Garuda.
Но все с регистрация EI-DMZ.
Собственост е на XQ, a от 27.03.13 е отдаден на лизинг на THY.
05F - моето място:
Затоварване отново 100%:
Този път исках "кейк":
И сме вече на Измирска земя:
След много перипетии, хубав отдих и разходка в Адана и доста приятно пътуване на обратно, нощния Измир си ме пое.
Anadolu Jet е много хубава и евтина компания. Колкото до Turkish Airlines - мисля, че там коментарите са излишни.