Нискотарифните авиокомпании в България

Нискотарифните авиокомпании в България

Мнениеот slice » 20 Сеп 2005 13:39

Напоследък една от актуалните теми в родната ни авиация е появата на нискотарифните авиокомпании на родна земя. Много хора (в това число и много мои познати) се възползваха от Wizz Air и вече имат своето местенце по пътя за европа на цена под 20 евро без такси (някои успяха да се вредят и за едно евро).
Всички ние знаем как работят НТА и че напрактика всичко е единр екламен трик, от който кьоравото гепват само 20на процента от пътниците. Друго ми е на акъла в момента. Как тези компании ще се отразя на нашите си собствени.

Дълги години българската авиация работи` на принципа - важното е да летим, а не да печелим. Да, за съжаление през годините, в които аз за щастие съм бил малко дете, в които комунизмът така и не се е случил всички български предприятия просто са работили без да си правят сметка за парите. Да много хора (мои роднини) не са оценили това и си мислят, че всъщност всичко е било много хубаво и "ето виж, илийка, по наше време имахме силна авиокомпания, а сега тия нищо не правят". Заблуждението е факт, но не него ще коментирам.

45 години българинът се учи, че не трябва да работи за да яде... Да, всички имат работа, да всички имат пари, но реално тези пари идват от държавата, а не реално от работа, която е свършена. Така и в авиацията. БГА Балкан разполага със солидна мрежа и солиден авиопарк, но се управлява по тоталитарно му!

Защо ви говоря за това? След 1989г. въпреки, че вече наричаме себе си демокартична държава манталитета си остава същия. Разликата е, че авиокомпанията Балкан попада в една нова среда - средата на пазарната икономика. В тази среда трябва да си правиш сметките внимателно иначе гориш. Естествено така и стана... Балкан е вече минало, но на негово място изникнаха близо 40 регистрирани авиооператора всеки, от които започна да експлоатира по една ниша оставена празна. Например България Еър оперира по еропейските маршрути, Хемус Еър по регионални, балкански маршрути и изобщо само на места където FB не ходят, чартърките - всяка до отделни градове и дори страни и товарните - която където се уреди. Между всичките тях не съществува грам конкуренция и на българския пасажер никога не му се налага да избира дали да лети с българската авиокомпания А или с компания Б.

Относно чуждестранните авиокомпании - да отгоре погледнато те се явяват конкуренция, често по-качествено, но техните цени са често по-високи от тези на българските. Това е резултат от факта, че българските компании плащат по-малко за основния и ресурс - човешкия. Българските пилоти, стюардеси, техници, секретарки и чистачки взимат значително по-ниски заплати от западните си колеги.

Така напрактика до сега българските компании нямаха сериозна конкуренция сред тази част от пътниците, които просто искат да стигнат от точка А до точка Б независимо как. Точно тези пътници обаче се втурнаха към WizzAir, а скоро и към SkyEurope за евтини билети. И какво става тогава?

Тогава става нещо типично по български - вместо компаниите да се вземат в ръце и повишаване на качеството и комфорта да си спечелят пътници, те започват да обвиняват правителството, колегите си и дори пътниците си за предстоящото им заколение. Два дни след новината, че Wizz започват полети, един авиошеф на голяма БГ компания, пряко субсидирана от източник с неясен руски произход гневно се изплю върку Мики Маус (Ники Василев). Не знам какво е очаквал този човек, но явно не е най-умният българин, защото ако не Мики Маус то някой друг щеше да пусне W6 рано или късно. Най-малкото без това няма европейски съюз за нас. В същия материал, пак този самолетовладелец, громко зави, че подвластната му компания ще започне нискотарифни полети, но всичко бе описано с насмешка и целеше единствено доказване, че НТА са измамници.

Аз си мисля, а защо не? Защо вместо да се чудите как да изгоните европа от нашето небе не влезнете вие в европейското небе? Защо не видим българска НТА? Ами много просто защо! Защото мениджмънта и бизнес усещането на тези хора не позволява.

Уви, драги приятели, докато не се изредят още две поколения мениджъри, няма да видим пазарна икономика... или ще я видим, ама оттатък кривия макарон!

Жалко, но факт!

Илия Максимов/София
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Назад към Авиационни блогове и Trip Reports

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 7 госта

cron