Поводът да започна този блог беше една почти незначителна в световен мащаб авиационна новина. Турската авиокомпания Sun Express, 50 % от която са собственост на Condor и Turkish AL обявява че ще разрастне дейността си, като увеличи честотите на полетите до Германия и разрастне авиопарка си. Дотук нищо необичайно. В Германия живеят доста турци (около 8 милиона доколкото знам, моля някой да ме поправи ако греша), освен това не малко немци посещават турските морски курорти. Изведнъж се сещам, че аз съм един от не малкото българи, живеещи поради една или друга причина в Германия в момента. И се чудя - абе защо турците са улеснени да пътуват към родината си, а ние не. Нашата голяма национална гордост, която печели неприлично много пари, Bulgaria Air лети до Франкфурт (4 седмично мисля) и до Берлин (4 седмично) плюс един-два полета до Варна. Хемус и те летят до Щутгарт, до Кьолн, а до не одавна и до Лайпциг. Верно и ние не сме колкото турците, но мога да ви изтъкна поне няколко причини, които биха оправдали двойно покачване на честотите на българските компании към Германия.
Та живея си аз в Германия, като в моя град Нюрнберг, както и в съседния Ерланген живеят наистина много българи. Не само студенти. Нямам точна информация колко сме точно, но сигурно ще се убедите в горното ми твърдение, ако ви кажа, че всеки ден срещам българи от всякакви възрасти из града. Като брой на чуждестранните студенти сме на второ място след китайците. Самият Нюрнберг е 500 000 души, а Ерланген около 108 000.
Повече от половината ми познати тук ще се пбирират по празниците с автобус - 100 евро двупосочен билет до София. Останалите ще напълваме самолетите на авиокомпаниите - едни на Bulgaria Air от Франкфурт (около 3 часа и половина път с влак и още пътни разходи), други на Lufthansa и компании от този калибър. Оказва се, че за да лети човек по-евтино до София трябва да вземе Бългериа Еър, но като изчислих че заедно с отиването до Франкфурт пътните ми ще излязат малко по-малко от билет на Lufthansa или Austrian Airlines от Нюрнберг до София ми стана тъпо, че вече си бях платил билета за нашата авио-гордост.
Примери за други градове с подобна ситуация има много. Мюнхен например няма пряка въздушна връзка с България, но има и 3000 български студенти (ако греша моля да ме поправите). Те или се прибират с автобус или с някоя чужда авиокомпания. Последните полети на българска авиокомпания от София до Мюнхен бяха по времето на Балкан, преди голямото спиране на полетите. Опити за възстановяването им не е имало въпреки добрата почва за развитие.
Защо споделям всички тези факти? Само си представете, че България имаше нискотарифна авиокомпания, базирана на нейна територия. Една такава компания може да печели много добре стига да не е нещо от рода на Митко и Сие или Еърбега, където става въпрос за всичко друго, но не и за нормална компания. Разбира се всичко опира и до държавна политика, защото живеем в държава, която сама подтиска естественото развитие на икономиката си.
Незнам дали е в нас проблема или в кои. Постоянно казваме, че политиците са ни виновни, но забравяме, че ние избрахме бившите комунисти, турците и същите, които ни управляваха по такъв безумен начин в последните 4 години, накуп. Дали не е в нас проблема?