Toni написа:...Сигурен съм, че slice също ще се включи по темата
CFM56 е един от най-дълго развиващите се газотурбинни двигатели в авиацията. Самото означение 56 е по-скоро модел или серия (като например БМВ 3серия) двигатели, които имат сродни конструктивни и технически характеристики. Абе с две думи направили успешен модел и после са го доразвивали.
Самолетите, които цитираш все са се възползвали от този модел, като ги започнем по ред KC135/B707, Класиките на Boeing (със според мен легендарния 56-3). Идва цифровата ера и модификации -4 (май предимно концептуална) и -5 са първите 56-ци със ФАДЕК (Full Authority Digital Engine Control), което рязко видоизменя двигателя. До този момент управлението на всичко по него е хидромеханично, сега - хидроелектрическо и на двигателя е сложено т.нар ECU, което в тандем с едно хидроелектрическо чудо наречено HMU превръщат управлението на двигателя в компютъризирано. От там -7 е подобрена версия (по-ефективен и подобрен мотор), която намира място на 737NG и т.н.
Ако обаче направиш сравнение, ще видиш основни конструктивни и системни прилики между всичките тези мотори, както между другото ще видиш такива прилики между всички представители на бмв серия 3
Ако те интересуват подробности около двигателите, мога да ти предоставя литература за -5 и -3, в която доста добре се прави разликата между механичната и компютърната ера.
Относно формата на "кутията". Разликата е само в нея. На 737 двигателя си е също толкова кръгъл колкото и на 320, но при проектирането на 737 са се стремили да създадат самолет, който да може да се експлоатира на необорудвани летища и да може да се товари и разтоварва без помощна техника, която е довело до-по нисък коесник и от там до смачкан въздухозаборник.