Почитател съм на този раздел и искам първо да благодаря на тези, които отговарят на нашите въпроси! Това значи много за нас - феновете на авиацията.
Имам 2 въпроса:
Първият е свързан с използването на кормилото (rudder) при завой. По тази тема е писано, но за мен нещата остават мъгляви. Теоретично е ясно, че чрез кормилото завъртаме самолета около вертикалната ос и така подпомагаме завиването. В същото време самолетът реагира по някакъв еластичен начин - завърта се, но щом спрем въздействието частично се връща към началното си положение. Интересно ми е как се използва кормилото (rudder) в практиката в комбинация с елероните. Има ли автоматично задействане на кормилото от елероните? Има ли случаи в които се използва повече кормило и други в които по-малко? Как се започва завоя и как се завършва за да е комфортен и ефективен?
Вторият ми въпрос е свързан с разпределение на вниманието на пилотиращия по време на захода за кацане, когато изобилства информация (част от която дублирана) и пилотиращият трябва да задържи вниманието си върху нея за сравнително дълъг период от време. Например: наблюдават се геометричните очертания на пистата, светлините (PAPI), 3-те компонента на ILS системата, вертикалната скорост, скоростта (KIAS) и се правят корекции, които касаят и променят тези компоненти, извеждат ги от стабилното им състояние и после отново трябва да бъдат върнати там.
Въпросът ми е: как пилотиращият трябва да разпределя вниманието си, кое трябва да следи приоритетно и в какъв момент от захода за да се избегне претоварването на съзнанието и да няма конфликт между дублиращи се елементи.