Завой и насочване за кацане

Тук ще прочетете разкази, обяснения и интересни факти от хората, които правят авиация.

Завой и насочване за кацане

Мнениеот tsonpen » 18 Сеп 2007 16:52

Почитател съм на този раздел и искам първо да благодаря на тези, които отговарят на нашите въпроси! Това значи много за нас - феновете на авиацията.

Имам 2 въпроса:

Първият е свързан с използването на кормилото (rudder) при завой. По тази тема е писано, но за мен нещата остават мъгляви. Теоретично е ясно, че чрез кормилото завъртаме самолета около вертикалната ос и така подпомагаме завиването. В същото време самолетът реагира по някакъв еластичен начин - завърта се, но щом спрем въздействието частично се връща към началното си положение. Интересно ми е как се използва кормилото (rudder) в практиката в комбинация с елероните. Има ли автоматично задействане на кормилото от елероните? Има ли случаи в които се използва повече кормило и други в които по-малко? Как се започва завоя и как се завършва за да е комфортен и ефективен?

Вторият ми въпрос е свързан с разпределение на вниманието на пилотиращия по време на захода за кацане, когато изобилства информация (част от която дублирана) и пилотиращият трябва да задържи вниманието си върху нея за сравнително дълъг период от време. Например: наблюдават се геометричните очертания на пистата, светлините (PAPI), 3-те компонента на ILS системата, вертикалната скорост, скоростта (KIAS) и се правят корекции, които касаят и променят тези компоненти, извеждат ги от стабилното им състояние и после отново трябва да бъдат върнати там.
Въпросът ми е: как пилотиращият трябва да разпределя вниманието си, кое трябва да следи приоритетно и в какъв момент от захода за да се избегне претоварването на съзнанието и да няма конфликт между дублиращи се елементи.
Аватар
tsonpen
супер спотър
 
Мнения: 788
Регистриран на: 07 Юли 2004 11:33
Местоположение: Sofia

Мнениеот Stoyan » 18 Сеп 2007 18:08

Както ти спомена има "дублиране на информацията".

Принципно, както знаеш PF (Pilot Flying) дефакто управлява самолета а PNF(Pilot Non Flying), обикновено, води радиокомуникацията и изпълнява командите на PF, относно задкрилки, колесник и т.н

Значително количество от информацията може да се следи и от автопилота, например скоростта при дългия финален.

Допълнително, когато летиш (ще взема за този пример VMC)-наблюдаваш правата, съответно PAPI-тата или каквато и да било светлинна индикация за вертикалното меспотоложение на самолета и идеалния вертикален профил.

Като обобщение, скоростта, вертикалната скорост и височината можеш да следиш (в най-добрия случай) само на 1 екран (при Еърбъс се казва PFD- Primary Flight Display), т.е с един поглед можеш да видиш голяма част от нужната ти информация само с един поглед.

Това е като много общо обяснение по втория ти въпрос.

Ще се радвам да прочета и по-професионално, съответно да науча нещо!

Поздрав!
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Мнениеот скипаджията » 19 Сеп 2007 02:42

TsonPen, "кормило" в авиацията не значи само вертикалното кормило, а и елероните и височинните кормила. С вертикалното кормило не се завива, поне що се отнася до пътническите (по-тежките) самолети. Завива се с елероните.

Като разбираема аналогия за завиването на самолет, приеми завиването с велосипед. Завоят почва със задаване на наклон ("крен") посредством елероните. След добиване на желания наклон елероните се връщат в неутрално положение; самолетът автоматично продължава да завива. След като е завил, колкото трябва командата се повтаря в обратен ред -- елероните връщат самолета във водоравен полет и се привеждат в неутрално положение. Не са изключени междинни нагаждания.

Завоите са или по нареждане на РВД ("... завий надясно ... продължи да завиваш надясно ... стига ..."; "... заеми курс 230 градуса ..."), или според предварителни инструкции (аеронавигационни карти, предварително изготвени процедури като отправните и заходни схеми) или пък по усмотрение на командира (дори визуално при визуален заход). В някои национални практики има и степенуване на завоите -- "първоразряден" се изпълнява за една минута, "второразряден" за две и т. н. На някои карти може да има и други параметри на завоите ("с радиус 1,2 морски мили"), но те са доста условни.

Удобството (неудобството) при завоя (всъщност "виража") се усеща телесно, но има и указател на завоя ("сачмичка" в "крив нивелир") обикновено под изкуствения хоризонт (авиохоризонта). Най-често завоите не са осезаеми (т. е., съотношението между плъзгане и завиване е уравновесено), освен ако случайно гледаш навън.

Вертикалното кормило задава команда за плъзгане -- все едно пускаш крак като се возиш на шейна и тя без да завива осезаемо мени посоката си. (Впрочем, логиката (посоката) на самолетното педално управление е именно тази на спускане на крак от шейна -- десният крак задава плъзгане надясно, а не наляво както би било според кормилната логика!) Ползват вертикалното кормило, когато е невъзможно или нежелателно да разстройват "позата" на самолета -- на пробег и разбег, в последните фази на захода (от него идват отвратителните "занасяния", чувствани понякога именно в тези фази на полета).

Много летци недолюбват вертикалното кормило и го оставят намира, а ако трябва да го ползват, вършат това с голям респект. А300 на American Airlines катастрофира край Ню Йорк преди шест години при опит на управляващия пилот да излезе от пътната струя на 747 посредством вертикалното кормило, с което разрушава кила. Самопроизволни задействания на вертикалното кормило са заподозрени в катастрофи на 737.

Някои самолети (747, 747SP, DC-10, Ил-86, Ил-96) имат многосекционни вертикални кормила, с оглед да не се претоварва кила. При някои видове самолети вертикалното кормило "флюгира" (се придвижва от аеродинамични усилия) при задвижване на елероните, а може и да предизвика флюгиране на елероните. Подобни взаимовъздействия се изследват при изпитване на нов тип самолет и или се оставят, или се изключват с доработване на контролните органи.
скипаджията
спотър
 
Мнения: 21
Регистриран на: 18 Сеп 2007 16:09

Мнениеот slice » 19 Сеп 2007 08:24

Скипп, радвам се да те видя отново. Ти знаеш ли за проекта www.aviopedia.info ?
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот скипаджията » 19 Сеп 2007 12:26

Slice, здравей! Да, знам го и се надявам като съм по-зает :-) да участвам с туй-онуй. То някой от материалите там са мои, от българската Уикипедия.
скипаджията
спотър
 
Мнения: 21
Регистриран на: 18 Сеп 2007 16:09

Мнениеот slice » 20 Сеп 2007 08:27

скипаджията написа:Slice, здравей! Да, знам го и се надявам като съм по-зает :-) да участвам с туй-онуй. То някой от материалите там са мои, от българската Уикипедия.


има такива, да... GNU, знеш как е :)
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот tsonpen » 20 Сеп 2007 22:51

Благодаря за отговорите!
Интерсно ми е да науча някои практични похвати, ако съществуват и ако е възможно да бъдат обяснявани.
За завоя съм наясно, че основно се извършва с елероните, но са ми интересни добавките към това - вертикалното кормило, пък и като подхванахме темата и хоризонталното в завой при голяма ротация на самолета около надлъжната ос. Това последното сигурно е приложимо само при изтребители и спортни самолети.
Като пътник съм наблюдавал и двете крайности - зверски наклони в завой така, че през илюминатора да се открие чудесна панорама надолу или да минем успоредно на пистата и после да не усетя 180 градусовия завой. Това явно касае съотношението между плъзгане и завиване за което говори скипаджията. Забелязал съм, че в А320 усещам повече завоите, отколкото в 737. Може би е илюзия или се дължи на разни косвени фактори, да не ги започвам сега.
За втория въпрос: като вземем най-лошия случай когато ръчно управляваме двигателите и щем-нещем се движим с променлива скорост което може да е породено от по-груби корекции на вертикалната скорост, спускаме задкрилки и колесник, компенсираме променлив страничен вятър, донаместваме се ляво-дясно като позиция и насочване, следим за положението си и насочването си по уреди и в същото време гледаме пистата и светлините й ... Не е ли малко прекалено? Има ли някаква теория кое е приоритетно, някакви хватки?
Аватар
tsonpen
супер спотър
 
Мнения: 788
Регистриран на: 07 Юли 2004 11:33
Местоположение: Sofia

Мнениеот скипаджията » 21 Сеп 2007 00:13

Под хоризонтално кормило предполагам имаш предвид "елеваторите" или височинните кормила. При завой обикновено задават и известно отклонение нагоре посредством тях, за наваксване леката загуба на подем, предизвикана от виража.

Прав си, че силният крен е характерен само за спортните и военни самолети. Тежките самолети рядко надвишават около 30 градуса крен.

По "процедурния" ти въпрос относно управляващи и помагащи пилоти, всъщност световен стандарт няма. Повечето авиокомпании приемат един от подходите, определен в една от големите авиокомпании като American, United, BA уж за вътрешна употреба, или пък разработват свои подходи за разни конкретни обстоятелства, или пък прилагат РЛЕ-то на производителя.

В ВА, например, с годините процедурата по захода претърпява силни промени от 50-те години насам. Не мога да бъда точен, но да кажем отначало УП лети по прибори и ПП наблюдава пистата под дадена височина и/или скорост и дава указания. После УП е задължен да вдигне очи, да префокусира и да опознае пистата, когато е на "къси финали". После пък в този момент задължават ПП непременно да погледне приборите, та да не остават без надзор... И тъй нататък. Важното е, че процедури има, че ги усъвършенстват.
скипаджията
спотър
 
Мнения: 21
Регистриран на: 18 Сеп 2007 16:09

Мнениеот tsonpen » 21 Сеп 2007 11:15

скипаджията написа:Под хоризонтално кормило предполагам имаш предвид "елеваторите" или височинните кормила.

Имам предвид височинните кормила. Извинявам се, че не ползвам точно терминологията. При голям наклон би трябвало да може с височинните кормила да се намалява радиуса на завоя.

Не мога да бъда точен, но да кажем отначало УП лети по прибори и ПП наблюдава пистата под дадена височина и/или скорост и дава указания. После УП е задължен да вдигне очи, да префокусира и да опознае пистата, когато е на "къси финали". После пък в този момент задължават ПП непременно да погледне приборите, та да не остават без надзор...


Това е по това, което питах. Мерси!
Аватар
tsonpen
супер спотър
 
Мнения: 788
Регистриран на: 07 Юли 2004 11:33
Местоположение: Sofia

Мнениеот 462TC » 22 Дек 2007 02:10

Завиваш с елероните (щурвала), а с rudder (педалите) контролираш качеството на завоя. В кабината има един уред който се казва Inclinometer. Представлява една тръбика в която има топче и течност.Винаги като завиваш трябва да държиш топчето в центъра на тръбичката използвайки педалите (rudder). Обикновено Inclinometera i Turn Coordinatora са сачетани в един инструмент. :wink:
462TC
спотър
 
Мнения: 24
Регистриран на: 08 Ное 2007 16:08

Мнениеот Iliyan » 22 Дек 2007 23:30

462TC, вмъквайки една малка неточност между истината, написа:Завиваш с елероните (щурвала), а с rudder (педалите) контролираш качеството на завоя. В кабината има един уред който се казва Inclinometer. Представлява една тръбика в която има топче и течност.Винаги като завиваш трябва да държиш топчето в центъра на тръбичката използвайки педалите (rudder). Обикновено Inclinometera i Turn Coordinatora са сачетани в един инструмент. :wink:


Не винаги координирания завой се счита за качествен завой.

Едно време, повечето самолети са нямали flaps така че пилотите при кацане са били принудени да плъзгат самолета стрнично, за да увеличат drag - т.е. не-координирано летене се е считало за "качествено" летене - поне в тази ситуация...

За любителите на адреналин, препоръчвам да опитат да плъзнат C-172 конфигуриран с пълни flaps - момент преди кацане.

... Моля публикувайте резултата на този форум.

:-)
- Знаеш ли за какво служат плешките? - попита той.
- Това е доказан факт, общо знание - отговори тя - това са местата където са били твоите криле, и точно там те ще порастнат отново...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa


Назад към Специалистите обясняват

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 6 госта

cron