Пилот VS Електроника

Тук ще прочетете разкази, обяснения и интересни факти от хората, които правят авиация.

Пилот VS Електроника

Мнениеот merlin » 23 Яну 2009 05:38

Извинявам се, че ще ви питам нещо почти абсурдно, НО около 4 часа съм спорил с човек, относно инцидента в Ню Йорк, при който кацна самолета в река Хъдсън.
Та доводите му бяха, че въз основа на една статия писана от обикновени журналисти (а не авиацинни експерти) в WSJ, само благодарение на електрониката на самолета е било възможно приводняването му в реката да стане възможно най-меко и да няма жертви. Изречението беше: "Появила се е някаква перка от дъното на самолета, която е подала електричество, завъртяна от вятъра, така електрониката е могла да работи при отказа на двигателите. Компютрите са свършили основната работа, а пилота е трябвало само да следва инструкциите при такъв тип аварийна ситуация.
При по-стар модел самолет, без fly by wire и съответната електроника, пилота не би могъл да приводни самолета толкова безопасно без жертви."


Е аз съм на другото мнение, че пилотската роля е основна, без значение от типа на самолета и това колко модерен е той.
Моля за вашите мнения, понеже във форума има хора, които са по-добре запознати с авиационната безопасност.
Аватар
merlin
супер спотър
 
Мнения: 1310
Регистриран на: 07 Фев 2008 13:28
Местоположение: LOWW

Re: Пилот VS Електроника

Мнениеот Ludiq » 23 Яну 2009 12:15

merlin написа: "Появила се е някаква перка от дъното на самолета,



Незная дали тази перка върши тази работа,но когато самолета на Lufthansa Еърбъс A321 кацна на "Летище София" с един двигател преди 1-2 месеца,имаше същата перка от лявата страна на фюселажа малко зад основната стойка
Nai burziq BACE
Ludiq
по-спотър
 
Мнения: 162
Регистриран на: 19 Юни 2007 14:26
Местоположение: София-SOF/LBSF

Мнениеот A330-200 » 23 Яну 2009 12:37

Pyrvo se izvinqvam za latinicata, no na toq comp nqmam BG.
Bez da pretendiram che sym specialist, pri Airbus, RAT-a syzadawa ne-tolkowa elektricheska energiq za rabotata na elektronnite systemi, kolkoto osigurqwa funkcioniraneto na hidravlichnata sistema. Samoleta moje da kacne s nefunkcionirashta elektronika, ama nqma kak da kacne s izcqlo neraboteshti hidrawlichni sistemi, koito zadvijvat mehanizaciqta po krilata i horizontalniq/wertikalniq stabilizator.

Otnovo, izvinete za latinicata
A landing is simply a controlled collision with the ground!
The 3 most useless things in aviation are the sky above, the fuel on the ground and the runway behind you.
Аватар
A330-200
супер спотър
 
Мнения: 599
Регистриран на: 08 Фев 2005 11:50
Местоположение: SOF/LBSF

Мнениеот asd » 23 Яну 2009 13:34

Аз също без да претендирам, че съм специалист, мога да кажа няколко неща:

- за перката - до колкото знам самолетите имат батерии, които могат да осигурят ток за работа на електрониката за няколкото минути полет;
- компютрите не могат да огледат терена от въздуха и да изберат най-подходящото място за кацане;
- пилотите винаги следват инструкциите :wink: , всъщност инструкциите за аварийни ситуации за това са направени - за да може пилотите в дефицит на време да използват техниката по най-добрия начин :), то остана и да не ги следват...

А това вече - без коментар:
При по-стар модел самолет, без fly by wire и съответната електроника, пилота не би могъл да приводни самолета толкова безопасно без жертви."


:lol: :lol: :lol:
asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Re: Пилот VS Електроника

Мнениеот Георги Николов » 23 Яну 2009 13:38

merlin написа:Извинявам се, че ще ви........
Е аз съм на другото мнение, че пилотската роля е основна, без значение от типа на самолета и това колко модерен е той.
Моля за вашите мнения, понеже във форума има хора, които са по-добре запознати с авиационната безопасност.


Не знам дали ще пуснат записите от „черните“ кутии. Според специалистите, които са ги слушали, има доста поучителни неща?
Аватар
Георги Николов
супер спотър
 
Мнения: 1644
Регистриран на: 12 Яну 2008 15:50

Мнениеот slice » 23 Яну 2009 15:02

И така и иначе!

Първо за какво пишат в статията (явно)... Както каза колегата става въпрос за RAT (RAM AIR TURBINE). Показва се в долната част на тялото и се върти от насрещния поток. Създадената механична енергия задвижва хидравлична помпа на резервната хидросистема и така самолетът не остава без хидравлично налягане (управление и т.н.). Тъй като тоя самолет е едно 80% електроника, хидравликата върти и генератор, който захранва т.нар. EMER BUS, към която са закачени жизненоважни консуматори (изненада - телевизорите не са към тях).
По този начин се осигурява ел захранване и управление. От там нататък е въпрос на това, за какво ще ги използваме.

Че летецът е пич - пич е.... Верен обаче е факта, че с един 737 примерно би му било доста по трудно!

Защо?

Много хора си мислят, че fly-by-wire означава само, че управляващите въздействия се изпращат със жица до органите за управление... Това не е така. Fly-by-wire означава, че в контура за управление има компютър!

Резултатът какъв е?

При нормален самолет, ако отклониш щурвала например от балансировъчното положение, самолетът ще последва твоята команда, но ако го пуснеш с поредица от колебателни движения отново ще се върне на положението, за което е тримуван. Ако искаш да го задържиш в дадено положение трябва или да го тримуваш или постоянно да държиш щурвала борейки се с усилията в него...
При автобуса е по друг начин. Там "караш" с джойстик, който на практика не ти оказва съпротивление. След като "насочиш" носа на някъде или създадеш определен наклон и пуснеш стика, самолетът не започва да се връща на обратно, а остава там където го искаш! Де факто със стика ти не управляваш самолета в истинския смисъл на думата, а управляваш автопилот, който прави каквото му кажеш!

Каква е файдата? Много по лесно управление... Много по-добра прецизност... В конкретния случай - много по меко приводняване!
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот merlin » 23 Яну 2009 15:36

Благодаря за компетентните мнения, да я бяхте писали вие статията. :D
Аватар
merlin
супер спотър
 
Мнения: 1310
Регистриран на: 07 Фев 2008 13:28
Местоположение: LOWW

Мнениеот Stoyan » 23 Яну 2009 18:03

slice написа:
Че летецът е пич - пич е.... Верен обаче е факта, че с един 737 примерно би му било доста по трудно!

Защо?


...И защото нямат въпросната RAT...
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Мнениеот harrier » 23 Яну 2009 18:06

Stoyan написа:
slice написа:
Че летецът е пич - пич е.... Верен обаче е факта, че с един 737 примерно би му било доста по трудно!

Защо?


...И защото нямат въпросната RAT...

Защото не разчитат до такава степен на електричеството :)
Интересно обаче, че 757 и 767 имат. 777 също, но той също е FBW.
Последна промяна harrier на 23 Яну 2009 18:07, променена общо 1 път
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот Stoyan » 23 Яну 2009 18:07

harrier написа:
Stoyan написа:
slice написа:
Че летецът е пич - пич е.... Верен обаче е факта, че с един 737 примерно би му било доста по трудно!

Защо?


...И защото нямат въпросната RAT...

Защото не разчитат до такава степен на електричеството :)
Интересно обаче, че 757 и 767 имат.


Е те са по-големи, за това! :wink:
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Мнениеот Емо » 23 Яну 2009 18:16

slice написа:Де факто със стика ти не управляваш самолета в истинския смисъл на думата, а управляваш автопилот, който прави каквото му кажеш!


т.е. това е Flight Director-a?
Аватар
Емо
супер спотър
 
Мнения: 1221
Регистриран на: 14 Яну 2006 01:06
Местоположение: MUC

Мнениеот A330-200 » 23 Яну 2009 19:08

Емо написа:
slice написа:Де факто със стика ти не управляваш самолета в истинския смисъл на думата, а управляваш автопилот, който прави каквото му кажеш!


т.е. това е Flight Director-a?


Ами не съвсем. Не е задължително FD да е включен за да е управляем самолета. FD е част от навигационния комплекс на самолета и примерно при визуален заход може да бъде изключен (както и при излитане).
A landing is simply a controlled collision with the ground!
The 3 most useless things in aviation are the sky above, the fuel on the ground and the runway behind you.
Аватар
A330-200
супер спотър
 
Мнения: 599
Регистриран на: 08 Фев 2005 11:50
Местоположение: SOF/LBSF

Мнениеот airtop » 23 Яну 2009 19:39

A330-200 написа:
Емо написа:
slice написа:Де факто със стика ти не управляваш самолета в истинския смисъл на думата, а управляваш автопилот, който прави каквото му кажеш!


т.е. това е Flight Director-a?


Ами не съвсем. Не е задължително FD да е включен за да е управляем самолета. FD е част от навигационния комплекс на самолета и примерно при визуален заход може да бъде изключен (както и при излитане).


T.е. НЕ. Това е активна система за управление.
Flight Directora не управлява пряко самолета в нито един режим на полета (това е задача на Автопилота) и може да се каже, че е пасивна система, която не е свързана по никакъв начин с органите за управление на ВС.
Всъщност това е система, даваща на пилота визуални команди за следване на зададена траектория/профил на полета. Най-често представлява "шеврон", който се изобразява върху авиохоризонта. Пилота се стреми посредством ръчно управление на самолета да "напасне" "птичката" на авиохоризонта с този шеврон.
airtop
спотър
 
Мнения: 51
Регистриран на: 25 Окт 2008 18:50

Мнениеот slice » 23 Яну 2009 21:11

Флайт директора е система за полуавтоматично управление. При него летеца остава в контура за управление на самолета, но не се интересува от нищо освен, както каза колегата, какво му показва FDто
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот airtop » 24 Яну 2009 11:00

Чак пък от нищо не е съвсем точно.
Режим на двигателите, показания на приборите, навигация, комуникация...
airtop
спотър
 
Мнения: 51
Регистриран на: 25 Окт 2008 18:50

Следваща

Назад към Специалистите обясняват

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 7 госта