Buch написа:asd написа:Когато смолетът не е наклонен, подемната сила е насочена нагоре - към небето - и леко назад по посока на движение, което няма значение за завоя, така че все едно е вертикално нагоре. Когато самолетът е наклонен около надлъжната си ос, примерно 10-20 градуса спрямо ненаклоненото положение, подемната сила вече не е насочена нагоре, а на съответните градуси настрани. Може да се разглежда като две сили - едната вертикално нагоре, а втората настрани (хоризонтално), като сумата от двете сили е равна на подемната сила. Тази, която е нагоре, държи самолета "да не падне" по време на завоя, тоест противодейства на земното притегляне. Съответно ако е по-малка от него, самолетът ще загуби височина, ако е по-голяма - самолетът ще набира. Завоят се дължи на другата - хоризонталната част от подемната сила. Тя във всеки един момент се явява перпендикулярна на траекторията на полета, тоест води до изкривяване на траекторията. По-просто казано, при постоянна скорост, височина, наклон (крен) и т.н. самолетът ще лети по окръжност, като хоризонтална част от подемната сила играе ролята на центростремителна сила.
Всички тези сили, за които говориш, действат в една и съща равнина, перпендикулярна на посоката на движение. т.е. на надлъжната ос на самолета! Без никакво значение от тяхната посока и големина единственото нещо , което ще предизвикат, е преместването на самолета успоредно на посоката на движение. Т.е. самолетът ще си промени положението, но не и посоката. Така че простият въпрос остава.
Също така се сетих (разбира се, чел съм го в този форум), че елероните се използват за накланяне до момента на достигане на желания крен - да кажем 20 градуса, след което се прибират. В този момент самолетът прави завой. След като маневрата трябва да приключи, отново се използват елероните, но в обратна посока - до момента на хоризонтиране. Т.е. в момента на завиване самите елерони не участват.
Ще задам въпроса по иначе: Какво кара по-високо издигнатото крило на един наклонен самолет да има по висока линейна скорост от по-ниско разположеното?
Мерси
Да, хоризонталната част от подемната сила е перпендикулярна на посоката на движение на самолета.
Пример - ако вържеш примерно топче на един конец и започнеш да го въртиш над главата си, топчето ще се движи по окръжност около ръката ти, защото е вързано за конеца. Силата с която конеца действа на топчето е насочена по конеца (към центъра на окръжността - ръката ти), което е перпендикулярно на движението на топчето във всеки един момент - aко конеца се скъса, топчето ще излети в посока, перпендикулярна на положението на конеца в момент на скъсване.
Не съм казвал, че елероните се използват през цялото време - използват се само за завъртане на самолета около надлъжната му ос, а самолетът не се върти постоянно около нея, докато завива.
Iliyan написа:@ Q23
За самопризнат дилетант, доста добре си разбрал принципите на летене! Моите комплименти!
@ asd
Хммм... Откъде да започна... Ако това което твърдиш беше вярно (а то определено не е!), то съвременните самолетите биха били дизайнвани като тези през 1902. Но те определено не са, и за това си има много добра причина - през 1902, знанията за аеродинамиката не са съществували.
В началото на 20-ти век самолетите са завивали с помощта на вертикалното кормило - т.нар. кормило за направление. Не знам от кога са почнали да използват елероните.
Така, че ако вземем примера за които говорихме, промяната на изкорубеност (тази дума най ми хареса!) чрез задвижване на елероните предизвиква промяна на съпротивлението което крилото упражнява към въздуха, което пък предизвиква промяна на диференциала в налягането (първа резултантна) различно за двете крила, предизвиква едното крило да се повдигне (втора резултантна), и съответно самолета завива (трета резултантна). Има и четвърта и пета резултантна, можеш ли да ги откриеш сам...?
Да - откланянето на елероните увеличава съпротивлението на крилото, обаче това е необходимо зло, а не целта на елероните. Главното е, че при откланяне на елероните се променя подемната сила - на едното полукрило става по-голяма от колкото на другото, съответно самолетът се завърта. След като се наклони достатъчно, елероните се връщат в неутрално положение и се изплзват отново, чак когато завоят заършва - за да премахне наклона.
Послепис: И спойлерите на Б-2 не работят въобще на подобен принцип като елероните! Това пък най много го оплеска! Вярно, резултантните ефекти са подобни, но не и принципа!
asd написа:Това, което беше описано за Б2, без да съм го виждал лично на филм как завива, не е точно елерони, но принципът е подобен - чрез откланяне на плоскости (интерцептори , ако не бъркам - на външен вид подобни на въздушни спирачки, но с друго предназначение) на горната повърхност на полукрилото, се намалява подемната сила, създавана от това полукрило, и самолетът се накланя към него.
Аааа, и още един интересен пример за които се сетих - знаете ли дали има отношение между радиуса на завой и скоростта на движение на самолета? А защо?
Има, да - при същия наклон на самолета (крен) и по-голяма скорост, радиуса на завоя е по-голям.
Примера с топчето - ако го въртиш по-бързо, конецът ти дърпа ръката по-силно, нали?
Същото е и за самолета - за да постигнеш същия радиус при по-голяма скорост, трябва да увеличиш центростремителната сила (което става с увеличаване на крена). Ако не - радиусът става по-голям.