Какво да си мисля?

Тук ще прочетете разкази, обяснения и интересни факти от хората, които правят авиация.

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот asd » 12 Фев 2009 14:40

Buch написа:
asd написа:Когато смолетът не е наклонен, подемната сила е насочена нагоре - към небето - и леко назад по посока на движение, което няма значение за завоя, така че все едно е вертикално нагоре. Когато самолетът е наклонен около надлъжната си ос, примерно 10-20 градуса спрямо ненаклоненото положение, подемната сила вече не е насочена нагоре, а на съответните градуси настрани. Може да се разглежда като две сили - едната вертикално нагоре, а втората настрани (хоризонтално), като сумата от двете сили е равна на подемната сила. Тази, която е нагоре, държи самолета "да не падне" по време на завоя, тоест противодейства на земното притегляне. Съответно ако е по-малка от него, самолетът ще загуби височина, ако е по-голяма - самолетът ще набира. Завоят се дължи на другата - хоризонталната част от подемната сила. Тя във всеки един момент се явява перпендикулярна на траекторията на полета, тоест води до изкривяване на траекторията. По-просто казано, при постоянна скорост, височина, наклон (крен) и т.н. самолетът ще лети по окръжност, като хоризонтална част от подемната сила играе ролята на центростремителна сила.


Всички тези сили, за които говориш, действат в една и съща равнина, перпендикулярна на посоката на движение. т.е. на надлъжната ос на самолета! Без никакво значение от тяхната посока и големина единственото нещо , което ще предизвикат, е преместването на самолета успоредно на посоката на движение. Т.е. самолетът ще си промени положението, но не и посоката. Така че простият въпрос остава.

Също така се сетих (разбира се, чел съм го в този форум), че елероните се използват за накланяне до момента на достигане на желания крен - да кажем 20 градуса, след което се прибират. В този момент самолетът прави завой. След като маневрата трябва да приключи, отново се използват елероните, но в обратна посока - до момента на хоризонтиране. Т.е. в момента на завиване самите елерони не участват.

Ще задам въпроса по иначе: Какво кара по-високо издигнатото крило на един наклонен самолет да има по висока линейна скорост от по-ниско разположеното?

Мерси



Да, хоризонталната част от подемната сила е перпендикулярна на посоката на движение на самолета.
Пример - ако вържеш примерно топче на един конец и започнеш да го въртиш над главата си, топчето ще се движи по окръжност около ръката ти, защото е вързано за конеца. Силата с която конеца действа на топчето е насочена по конеца (към центъра на окръжността - ръката ти), което е перпендикулярно на движението на топчето във всеки един момент - aко конеца се скъса, топчето ще излети в посока, перпендикулярна на положението на конеца в момент на скъсване.

Не съм казвал, че елероните се използват през цялото време - използват се само за завъртане на самолета около надлъжната му ос, а самолетът не се върти постоянно около нея, докато завива.


Iliyan написа:@ Q23

За самопризнат дилетант, доста добре си разбрал принципите на летене! Моите комплименти!

@ asd

Хммм... Откъде да започна... Ако това което твърдиш беше вярно (а то определено не е!), то съвременните самолетите биха били дизайнвани като тези през 1902. Но те определено не са, и за това си има много добра причина - през 1902, знанията за аеродинамиката не са съществували.


В началото на 20-ти век самолетите са завивали с помощта на вертикалното кормило - т.нар. кормило за направление. Не знам от кога са почнали да използват елероните.

Така, че ако вземем примера за които говорихме, промяната на изкорубеност (тази дума най ми хареса!) чрез задвижване на елероните предизвиква промяна на съпротивлението което крилото упражнява към въздуха, което пък предизвиква промяна на диференциала в налягането (първа резултантна) различно за двете крила, предизвиква едното крило да се повдигне (втора резултантна), и съответно самолета завива (трета резултантна). Има и четвърта и пета резултантна, можеш ли да ги откриеш сам...?


Да - откланянето на елероните увеличава съпротивлението на крилото, обаче това е необходимо зло, а не целта на елероните. Главното е, че при откланяне на елероните се променя подемната сила - на едното полукрило става по-голяма от колкото на другото, съответно самолетът се завърта. След като се наклони достатъчно, елероните се връщат в неутрално положение и се изплзват отново, чак когато завоят заършва - за да премахне наклона.

Послепис: И спойлерите на Б-2 не работят въобще на подобен принцип като елероните! Това пък най много го оплеска! Вярно, резултантните ефекти са подобни, но не и принципа!


asd написа:Това, което беше описано за Б2, без да съм го виждал лично на филм как завива, не е точно елерони, но принципът е подобен - чрез откланяне на плоскости (интерцептори , ако не бъркам - на външен вид подобни на въздушни спирачки, но с друго предназначение) на горната повърхност на полукрилото, се намалява подемната сила, създавана от това полукрило, и самолетът се накланя към него.


Аааа, и още един интересен пример за които се сетих - знаете ли дали има отношение между радиуса на завой и скоростта на движение на самолета? А защо?


Има, да - при същия наклон на самолета (крен) и по-голяма скорост, радиуса на завоя е по-голям.
Примера с топчето - ако го въртиш по-бързо, конецът ти дърпа ръката по-силно, нали?
Същото е и за самолета - за да постигнеш същия радиус при по-голяма скорост, трябва да увеличиш центростремителната сила (което става с увеличаване на крена). Ако не - радиусът става по-голям.
asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот slice » 12 Фев 2009 17:10

И единия елерон като се вдигне нагоре, а други свали надолу, защо единия да създава по-голямо съпротивление?

Влезнахте в някакви спорове по динамика на полета, за които май никой не е подготвен! Въпреки това asd е по-прав от Iliyan, който за човек с летателен опит ме изненадва с грешните си заключения. Поне до колкото прочетох аз!

Ето тук има горе долу просто обяснение на нещата... http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/turns.html

При всеки завой трябва да се работи и с педалите за координиране на завоя, т.е. за насочване на носа където трябва. В самолета има един уред turn coordinator, в който има една съчма, която се измества при плъзгане. Най-просто правилото е - "Съчмата гони стика/щурвала и бяга от педала". Тоест като наклониш на една страна трябва да удариш и педал.

При големите самолети това се прави от автоматиката де :)

Със здраве! Ако ви се гледат формули мога да го обясня и по-сложно
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот Iliyan » 12 Фев 2009 20:02

slice написа:... Въпреки това asd е по-прав от Iliyan...


slice, едно е да имаш мнение и да го кажеш, друго е да подведеш другите с него. Недей. Аз си влагам времето да пиша на този форум защото ми харесва идеята за специалисти ( аз се считам за специалист по въпроса с 12-годишен опит като пилот и инструктор по аеродинамика) да споделят опита си с хора които искат да знаят. Не знам ти защо го правиш.

Но трябва да си призная две неща - първо, аз селективно не се впускам в подробности, което придава страничния ефект да упрости нещата и второ, не е много cool да се спори с не-професионалисти, особенно когато те не са прави, аз трябваще да знам това преди да се замеся в спор, ама вече е късно (дали?)...

А иначе, този линк на NASA е много интересен, ако си ученик от основно или средно училище и това ти е първото запознаване с аеродинамиката. Тези силно упростени, не предявяващи претенции за академична точност писания са написани с цел да позлужат като уреди за учителите в основни и средни училища за да могат те да установят правилната основа за тези специфични знания, да предизвикат съответния интерес у учениците като се очаква те да продължат сами в тази насока. Поради тази причина, в стил които ти и asd следвате успешно, тези писания не отговарят на въпросите "как, защо и какви са причините това да стане?" а се ограничават само до "какво става?"

Следващия път когато спорите, опитайте se да аргументирате всяка точка която дискутирате. Просто обяснение "какво става" не се счита за аргумент, това е тривиално.

@asd

Не е така, ти пак оплеска нещата. Яавно моите доводи не ти звучат логично, няма проблеми, не е необходимо да приемеш моята гледна точка. Но можеш да намериш независим источник и да прочетеш по въпроса. Просто един съвет от мен. Струва около 2ст. Ама гледай да не се подвеждаш от източника на slice...
- Знаеш ли за какво служат плешките? - попита той.
- Това е доказан факт, общо знание - отговори тя - това са местата където са били твоите криле, и точно там те ще порастнат отново...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот slice » 12 Фев 2009 20:45

Нямам намерение да изпадам в някакви спорове и караници.... Дадох този линк именно защото е написан на по-прост език. Иначе моите източници са на достатъчно високо ниво. Така явно въпросът се свежда до две възможности:

1. По някаква причина не съм разбрал какво пишеш (най-вероятно защото не знаеш нито един термин на български и сигурно не можеш да обясниш това, което имап оредвид, а може и повредата да е в моя телевизор)
2. Аеродинамиката и динамиката на полета са ти пълна мъгла, което би ме изненадало много неприятно

Избери ти... да се опитвам да разкажа как стават нещата според НАШАТА школа или да те оборвам думка по дума!

EDIT: Сега пак ти прегледах мненията и абсурдите стават все повече! Ще те помоля отново да обясниш, този път на едно място како се случва при завой (да кажем установен плосък вираж) и какво кара самолета да се движи по крива и най-вече да се накланя! Мисля, че може и да не съм те разбрал какво искаш да кажеш.
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот asd » 13 Фев 2009 01:13

Аз също се включих в този форум с идеята да обясня възможно по-просто нещо, с което съм по-запознат. По тази причина също не съм изпадал в подробности, даже може би трябваше повече неща да напиша (или поне така си мисля), а и "без картинки" според мен е много трудно да се обясни.

За източниците на slice - късно е вече да не ми оказват влияние, тъй като с него сме взели по една диплома от същото място.

Така като си гледам всичките мнения - не мисля, че съм оплескал нещата където и да било, но това най-добре да го каже някой независим съфорумец.
asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот airtop » 13 Фев 2009 10:43

В раздел, където би трябвало лаици да задават въпроси, а специалисти да отговарят има доста смешни и несериозни постове!

ASD е прав, елероните служат за промяна в подемната сила на двете покрила с резултат завъртане на самолета около надлъжната му ос, което пък води до поява на хоризонталната съставна на подемната сила, която пък кара самолета да завива. В идеалния свят елероните би трябвало да се използват само за това първоначално накланяне на самолета и за последващото му изправяне при прекратяване на завоя. В реалния свят обаче се изпозлват и по време на самия завой - при завой с малки наклони например, самолета има тенденция за самоволно изправяне на наклона (нарича се статична устойчивост), което налага постоянното, но премерено прилагане на елероните за запазване на желания наклон, при завой с големи наклони се проявява обратен ефект - самолета самоволно увеличава наклона - тогава елероните се използват за коригиране на тази тенденция. През цялото време се използва и вертикалното кормило за координиране на завоя или с други думи насочване на носа на самолета по посоката на завиване. Ако прибавим и нуждата от работа с двигателя (увеличаване на тягата/мощността), която е нужна за запазване на скоростта на полета и работата с хоризонталното кормило или тримера за запазване на височината на полета картината ще е пълна. А сега кажете, че завоя е проста и лесна задача (говорим за координиран завой със запзване на скоростта и височината на полета) 8) !

Iliyan, ще ме извиняваш, но тази твоя концепция за 'забавяне' на полукрилата е меко казано непрофесионална. Ако наистина си инструктор по аеродинамика би следвало да знаеш малко (всъщност доста) повече. Увеличаването на съпротивлението е нежелан страничен резултат при работата на елероните.
И едно важно уточнение - елерона който се отклонил надолу създава по-голямо съпротивление от елерона, който се е отклонил нагоре, което всъщност кара самолета да се завърта около вертикалната си ос в посока обратна на завоя (създаваме с елероните наклон наляво за ляв завой, но носа на самолета са завърта надясно). Това е силно нежелан ефект и може да се парира по няколко начина, но това е тема на друг разговор. До тук по идеята за елероните, съпротивлението и 'забавянето' на полукрилата.
airtop
спотър
 
Мнения: 51
Регистриран на: 25 Окт 2008 18:50

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот slice » 13 Фев 2009 12:11

+1

И като допълнение да изясним и въпроса за управлението със спойлери. Всеки по-голям транспортен самолет го използва когато е нужно да се създаде по-голям наклон. Самият спойлер при отварянето си нарушава обтичането на съответното полукрило и съответно намалява подемната сила - поради тази причина полукрилото "се сваля" и крайния резултат е увеличаване на наклона!
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Предишна

Назад към Специалистите обясняват

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 6 госта