baba_qga написа: ... Смолетът е "наклонен" спрямо хоризонта, но не и спрямо въздуха, в който лети!...
Ей това е супер тема за разговор.
Преди да започнем, нали всички се сещат защо облаците растат нагоре - защото влагата се кондензира при намалено налягане (между многото други фактори) а колкото по нагоре отиваме, толкова по въздушното налягане намалява (разбира се, от време навреме все ще се намери някой феномен да развали хубавото правило...)
Значи така, трябва да си припомним кои са 4-те сили които определят баланса на един летящ самолет.
От тях, само една е тази която би игралa роля в кондензирането на въздуха в края на едното крило - това е силата на повдигане, която е поставена перпендикулярно на равнината на крилата (еее...почти...)
Тривиално е да се каже че в края на крилата двата обема от въздух (този отгоре и другия отдолу) се смесват във една много хубава вихрушка, силата на която зависи от отношението между наляганията на двете повърхностти - колкото по-голямо, толкова по голяма вихрушката, и за майтап, толкова по голяма силата на повдигане - и при определени условия (температура, налягане, влажност, точка на конденззация) тази вихрушка може и да се визуализира.
Аз си мисля, за да се виде вихрушката на едното крило а не на другото, отношенията на налягане между двете крила трябва да са различни. Нека да се опитаме да разберем защо би могло това да стане?
Така, кои са променливите които влияат на отношението на налягане между горната и долната повърхност на крилата. Ами доста са, да не се впускаме в подробности, ама аз се сещам за една - относителната въздушна скорост (т.е. скоростта на самолета във въздуха, а не спрямо земната повърхност).
И разбира се, всеки знае че самолетите завиват като забавят едното крило (и при това, за да не се згафи, ефективно ускоряват другото) което също така значи че отностителната въздушна скорост на едното крило е по-висока от това на другото (или по-ниска, както ви е удобно). С други думи, едното крило по време на завой лети по-бързо от другото.
Това, прост завой, ама той предизвиква доста вторични и третични ефекти. Един от тях е че ускореното крило (значи ускорен въздух отгоре) предизвиква намаление на налягането на въздуха отгоре си (какъв принцип му викаха на това) т.е. увеличава се силата на повдигане, което пък кара това специфично крило да се повдигне. Така се завива.
Разбира се, като се намали налягането отгоре а това отдолу си стои същото, ефекта е че се променя отношението на двете налягания, отгоре и от долу, което пък променя силата на вихрушката за която говорихме по-рано, която пък точно в този момент, усещайки намаленото налягане при константна влажност и температура, се възползва от случая да се визуализира.
Хммм...я сега да погледнем снимката отново - кое крило е повдигнато в завой, на кой край трябва да се види вихрушката...хммм...нещо не е наред тука...
Мисля си че е време е да се представяат и други теории...
- Знаеш ли за какво служат плешките? - попита той.
- Това е доказан факт, общо знание - отговори тя - това са местата където са били твоите криле, и точно там те ще порастнат отново...