@ airwave
Говорим за два вида скорости - ъглова и линейна. Когато самолета се движи направо, на всяка част от самолета тези две скорости са равностойни.
Когато самолета завива, това се променя и колкото по остро се завива, толкова разликите са по големи.
Ако си представиш една перка, особенно скоростите на различни части от нея - ъгловата скорост на всяка въртяща се част от перката е една и съща, независимо от скоростта на въртене, докато линейната скорост близо до оста на въртене е по малка отколкто тази на върха на перката.
Същото е и при крилете на самолета при завой - външното крило има по голяма линейна скорост от вътершното, докато ъгловата скорост на двете крила е постоянна и пропорционална на остротата на завоя.
Подемната сила е пропорционална на линейната скорост - т.е. ако едното крило има по-голяма линейна скорост от другото, то ще се повдигне а другото съответно ще падне.
Елероните са много интересни от аеродинамична перспектива и поради това често се употребяват да забавят едното (и ускорят другото) крило. Това се постига чрез промяна на аеродинамичното съпротивление което крилата упражняват докато "летяат". При завой, съпротивлението на едното крило се увеличава а на другото съответно се намалява, което когато се използва елерон става чрез промяна на camber-a (съжалявам, но не знам българския термин, може би формата на сечението...???) на крилата от аеродинамичен на по-малко аеродинамичен, т.е. от малко съпротивление на по-голямо съпротивление.
Но елероните определено не са нито единственния, нито най-ефикасния начин за завиване. Ако анализираш как завива американския супер-бомбардировач, Б-2, ще установиш, че той не използва елерони, ами вдига спойлер на едното крило. С това се създава директно аеродинамично съпротивление на едното крило, неговата линейна скорост намалява и съответно намалява и подемната му сила - поради земното наляагане, това крило пада а другото се повдига - и поради различните линейни скорости на двете крила, самолета завива.
Аз карал самолет със спойлери и определено мога да кажа че по-вече ми харесва усещането за контрол, особенно при намалени скорости - спойлерите са еднакво ефективни както и при високи, така и при ниски скорости - което не може да се каже за елероните.
Надявам се че се поизясни малко...