Какво да си мисля?

Тук ще прочетете разкази, обяснения и интересни факти от хората, които правят авиация.

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот Iliyan » 10 Фев 2009 01:09

@ airwave

Говорим за два вида скорости - ъглова и линейна. Когато самолета се движи направо, на всяка част от самолета тези две скорости са равностойни.

Когато самолета завива, това се променя и колкото по остро се завива, толкова разликите са по големи.

Ако си представиш една перка, особенно скоростите на различни части от нея - ъгловата скорост на всяка въртяща се част от перката е една и съща, независимо от скоростта на въртене, докато линейната скорост близо до оста на въртене е по малка отколкто тази на върха на перката.

Същото е и при крилете на самолета при завой - външното крило има по голяма линейна скорост от вътершното, докато ъгловата скорост на двете крила е постоянна и пропорционална на остротата на завоя.

Подемната сила е пропорционална на линейната скорост - т.е. ако едното крило има по-голяма линейна скорост от другото, то ще се повдигне а другото съответно ще падне.

Елероните са много интересни от аеродинамична перспектива и поради това често се употребяват да забавят едното (и ускорят другото) крило. Това се постига чрез промяна на аеродинамичното съпротивление което крилата упражняват докато "летяат". При завой, съпротивлението на едното крило се увеличава а на другото съответно се намалява, което когато се използва елерон става чрез промяна на camber-a (съжалявам, но не знам българския термин, може би формата на сечението...???) на крилата от аеродинамичен на по-малко аеродинамичен, т.е. от малко съпротивление на по-голямо съпротивление.

Но елероните определено не са нито единственния, нито най-ефикасния начин за завиване. Ако анализираш как завива американския супер-бомбардировач, Б-2, ще установиш, че той не използва елерони, ами вдига спойлер на едното крило. С това се създава директно аеродинамично съпротивление на едното крило, неговата линейна скорост намалява и съответно намалява и подемната му сила - поради земното наляагане, това крило пада а другото се повдига - и поради различните линейни скорости на двете крила, самолета завива.

Аз карал самолет със спойлери и определено мога да кажа че по-вече ми харесва усещането за контрол, особенно при намалени скорости - спойлерите са еднакво ефективни както и при високи, така и при ниски скорости - което не може да се каже за елероните.

Надявам се че се поизясни малко...
- Знаеш ли за какво служат плешките? - попита той.
- Това е доказан факт, общо знание - отговори тя - това са местата където са били твоите криле, и точно там те ще порастнат отново...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот airwave » 10 Фев 2009 11:04

@Nine

Да, аз никъде не говоря за вертикалното кормило (rudder). И не съм сигурен, че това кето имах предвид е напречна ос. Елероните имат ефект върху "roll"-а на самолета.

@Iliyan

Мерси за отговора. Явно истината е точно както бях разбрал в началото - елероните забавят едното крило и ускоряват другото в следствие на което се променя подемната сила и се получава вдигането като страничен ефект.
А не както си мислех - елероните променят формата на крилото и с това подемната сила (един вид подобно на flaps/slats) и тъй като са в различни посоки на 2те крила се променя относителната скорост между тях.
Мерси!
airwave
спотър
 
Мнения: 36
Регистриран на: 16 Юли 2008 18:21

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот Stoyan » 10 Фев 2009 14:27

Iliyan написа:camber-a (съжалявам, но не знам българския термин, може би формата на сечението...???)


Изкорубеност.
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

И аз не знам какво да мисля ....

Мнениеот Q23 » 10 Фев 2009 19:10

Момчета, аеродинамиката е сериозна наука и иска доста четене ....
Какво ли ще стане, ако само наклоните, но не придърпате?
Е много ми е гот!
А на вас?
Аватар
Q23
най-спотър
 
Мнения: 252
Регистриран на: 03 Ное 2007 13:09
Местоположение: София, Internet

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот airtop » 10 Фев 2009 19:48

Stoyan написа:
Iliyan написа:camber-a (съжалявам, но не знам българския термин, може би формата на сечението...???)


Изкорубеност.


кривина на профила

Q23 написа:Момчета, аеродинамиката е сериозна наука и иска доста четене ....

именно...
airtop
спотър
 
Мнения: 51
Регистриран на: 25 Окт 2008 18:50

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот DinoZavrov » 10 Фев 2009 23:46

Една моя позната, коятo изглеждаше така на младини:

Изображение

си спомни вълна - чепкана преди време- ето тази:

http://forum.bgspotters.net/viewtopic.php?f=20&t=1927

Надявам се, да са Ви интересни мненията относно завиването ( не с одеало) на самолетите :mrgreen:

ПП:
Непитай стрило, а патило!
Аватар
DinoZavrov
супер спотър
 
Мнения: 1034
Регистриран на: 29 Ное 2008 17:42
Местоположение: Sofia

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот asd » 11 Фев 2009 09:21

Това за външното и вътрешното крило, които имали различна скорост - няма никакво значение!
Все пак говорим за въртене (завой) с примерно 0.2 оборота за минута или иначе казано главозамайваща ъглова скорост от 0,000058 1/сек. (по груби сметки). Ако най-грубо приемем, че двете полукрила са на 20 метра едно от друго, то се получава, че външното се движи с 0,000116 м/сек по-бързо от вътрешното. С други думи за самолет след излитане - 100 м/сек срещу 100,000116 м/сек. Ако не бъркам сметките някъде :)

Също така елероните не забавят полукрилата, а "повдигат" едното и "спускат" другото - завъртат самолета около надлъжната ос.
Първо да уточня - елероните са кормилни плоскости на задния ръб на полукрилата, разположени в близост до края им (на прилично разстояние от тялото). Откланят се диференциално, тоест на едното полукрило нагоре, а на другото в същия момент надолу, с което се променя, кривината (формата) на профила на крилото. В резултат полукрилото със спуснат елерон създава повече подемна сила от колкото при равновесно положение преди отколонение на елероните, а полукрилото с вдигнат елерон създава по-малко подемна сила. И когато едното полукрило създава повече подемна сила от другото, самолетът се завърта около надлъжната си ос.
Това, което беше описано за Б2, без да съм го виждал лично на филм как завива, не е точно елерони, но принципът е подобен - чрез откланяне на плоскости (интерцептори , ако не бъркам - на външен вид подобни на въздушни спирачки, но с друго предназначение) на горната повърхност на полукрилото, се намалява подемната сила, създавана от това полукрило, и самолетът се накланя към него.

Защо самолетът завива все пак - защото е наклонен и част от подемната сила се използва за изкривяване на траекторията. Това не е единствения, но е най-ефикасния начин за завиване.
asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Re: И аз не знам какво да мисля ....

Мнениеот asd » 11 Фев 2009 09:23

Q23 написа:Момчета, аеродинамиката е сериозна наука и иска доста четене ....
Какво ли ще стане, ако само наклоните, но не придърпате?


Завой със загуба на височина... :lol:
asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот Buch » 11 Фев 2009 11:05

asd написа:Също така елероните не забавят полукрилата, а "повдигат" едното и "спускат" другото - завъртат самолета около надлъжната ос.


Досега всеки обяснява, как елероните се движат, какви подемни сили действат повече или по-малко и как се накланя самолета. Простият въпрос тук е :
Защо наклоненият самолет завива ?

Iliyan написа:Елероните са много интересни от аеродинамична перспектива и поради това често се употребяват да забавят едното (и ускорят другото) крило. Това се постига чрез промяна на аеродинамичното съпротивление което крилата упражняват докато "летяат

Както си го обяснил за B2, е ясно, защо едното крило се забавя. Но не разбирам при конвенционалните самолети, защо се получава - и на двете полукрила елероните променят (увеличават) аеродинамичното съпротивление !

Мерси
Аватар
Buch
най-спотър
 
Мнения: 446
Регистриран на: 16 Яну 2009 13:48
Местоположение: София

...

Мнениеот Q23 » 11 Фев 2009 20:30

По мое дилетантско мнение - ако само го наклониш, ще се получи успоредно преместване. И загуба на височина заради намалената подемна сила. Ако в този момент му понатиснем опашката надолу - ще започне да набира височина лееко странично с което компенсира загубата на височина, а и при добро желание може и да започне да изменя посоката на носа в хоризонтална равнина.
И ако е направено прекрасно - сумата от гравитацията и центробежната сила ще си останат в направление глава-задник на пасажерите и кафето няма да се разплиска.
:rolleyes:
Е много ми е гот!
А на вас?
Аватар
Q23
най-спотър
 
Мнения: 252
Регистриран на: 03 Ное 2007 13:09
Местоположение: София, Internet

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот asd » 12 Фев 2009 01:18

Buch написа: Простият въпрос тук е :
Защо наклоненият самолет завива ?





Когато смолетът не е наклонен, подемната сила е насочена нагоре - към небето - и леко назад по посока на движение, което няма значение за завоя, така че все едно е вертикално нагоре. Когато самолетът е наклонен около надлъжната си ос, примерно 10-20 градуса спрямо ненаклоненото положение, подемната сила вече не е насочена нагоре, а на съответните градуси настрани. Може да се разглежда като две сили - едната вертикално нагоре, а втората настрани (хоризонтално), като сумата от двете сили е равна на подемната сила. Тази, която е нагоре, държи самолета "да не падне" по време на завоя, тоест противодейства на земното притегляне. Съответно ако е по-малка от него, самолетът ще загуби височина, ако е по-голяма - самолетът ще набира. Завоят се дължи на другата - хоризонталната част от подемната сила. Тя във всеки един момент се явява перпендикулярна на траекторията на полета, тоест води до изкривяване на траекторията. По-просто казано, при постоянна скорост, височина, наклон (крен) и т.н. самолетът ще лети по окръжност, като хоризонтална част от подемната сила играе ролята на центростремителна сила.
asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот Buch » 12 Фев 2009 02:05

asd написа:Когато смолетът не е наклонен, подемната сила е насочена нагоре - към небето - и леко назад по посока на движение, което няма значение за завоя, така че все едно е вертикално нагоре. Когато самолетът е наклонен около надлъжната си ос, примерно 10-20 градуса спрямо ненаклоненото положение, подемната сила вече не е насочена нагоре, а на съответните градуси настрани. Може да се разглежда като две сили - едната вертикално нагоре, а втората настрани (хоризонтално), като сумата от двете сили е равна на подемната сила. Тази, която е нагоре, държи самолета "да не падне" по време на завоя, тоест противодейства на земното притегляне. Съответно ако е по-малка от него, самолетът ще загуби височина, ако е по-голяма - самолетът ще набира. Завоят се дължи на другата - хоризонталната част от подемната сила. Тя във всеки един момент се явява перпендикулярна на траекторията на полета, тоест води до изкривяване на траекторията. По-просто казано, при постоянна скорост, височина, наклон (крен) и т.н. самолетът ще лети по окръжност, като хоризонтална част от подемната сила играе ролята на центростремителна сила.


Всички тези сили, за които говориш, действат в една и съща равнина, перпендикулярна на посоката на движение. т.е. на надлъжната ос на самолета! Без никакво значение от тяхната посока и големина единственото нещо , което ще предизвикат, е преместването на самолета успоредно на посоката на движение. Т.е. самолетът ще си промени положението, но не и посоката. Така че простият въпрос остава.

Също така се сетих (разбира се, чел съм го в този форум), че елероните се използват за накланяне до момента на достигане на желания крен - да кажем 20 градуса, след което се прибират. В този момент самолетът прави завой. След като маневрата трябва да приключи, отново се използват елероните, но в обратна посока - до момента на хоризонтиране. Т.е. в момента на завиване самите елерони не участват.

Ще задам въпроса по иначе: Какво кара по-високо издигнатото крило на един наклонен самолет да има по висока линейна скорост от по-ниско разположеното?

Мерси
Последна промяна Buch на 12 Фев 2009 13:51, променена общо 1 път
Аватар
Buch
най-спотър
 
Мнения: 446
Регистриран на: 16 Яну 2009 13:48
Местоположение: София

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот Iliyan » 12 Фев 2009 12:23

@ Q23

За самопризнат дилетант, доста добре си разбрал принципите на летене! Моите комплименти!

@ asd

Хммм... Откъде да започна... Ако това което твърдиш беше вярно (а то определено не е!), то съвременните самолетите биха били дизайнвани като тези през 1902. Но те определено не са, и за това си има много добра причина - през 1902, знанията за аеродинамиката не са съществували.

Бащата на аеродинамиката, казва се Бернули (http://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli's_principle), навремето е доказал (еее, има милиони ако не и милиарди хора на тази планета които не знаят това) принципите на аеродинамиката, в частност че съществува отношение между скороста на движение на течността и налягането която тя упражнява. Той също така доказа, че това са основните сили които действат на течността, а всички други сили са резултантни.

Така, че ако вземем примера за които говорихме, промяната на изкорубеност (тази дума най ми хареса!) чрез задвижване на елероните предизвиква промяна на съпротивлението което крилото упражнява към въздуха, което пък предизвиква промяна на диференциала в налягането (първа резултантна) различно за двете крила, предизвиква едното крило да се повдигне (втора резултантна), и съответно самолета завива (трета резултантна). Има и четвърта и пета резултантна, можеш ли да ги откриеш сам...?

Те това е истината, а не както ти твърдиш.

Послепис: И спойлерите на Б-2 не работят въобще на подобен принцип като елероните! Това пък най много го оплеска! Вярно, резултантните ефекти са подобни, но не и принципа!

Аааа, и още един интересен пример за които се сетих - знаете ли дали има отношение между радиуса на завой и скоростта на движение на самолета? А защо?
- Знаеш ли за какво служат плешките? - попита той.
- Това е доказан факт, общо знание - отговори тя - това са местата където са били твоите криле, и точно там те ще порастнат отново...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот Iliyan » 12 Фев 2009 12:30

@ Buch

Неправилно си задаваш въпроса.

Аз бих си го задал по следния начин - "Какво кара по-високата линейна скорост да повдигне едното крило от по-ниско разположеното?"

Тогава орговорът ще е очевиден, ако вземеш по-горе написаното в контекст, разбира се...
- Знаеш ли за какво служат плешките? - попита той.
- Това е доказан факт, общо знание - отговори тя - това са местата където са били твоите криле, и точно там те ще порастнат отново...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот Buch » 12 Фев 2009 14:15

Iliyan написа:@ Buch
Неправилно си задаваш въпроса.
Аз бих си го задал по следния начин - "Какво кара по-високата линейна скорост да повдигне едното крило от по-ниско разположеното?"
Тогава орговорът ще е очевиден, ако вземеш по-горе написаното в контекст, разбира се...


Нее, въпросът ми е точно обратният на този
Iliyan написа:"Какво кара по-високата линейна скорост да повдигне едното крило от по-ниско разположеното?"
, защото тук отговорът е ясен: Каквото кара по принцип самолета "като скочи, да пропусне земята" и да остане във въздуха, за радост на всички.


И това не го разбрах и затова бях попитал:
Buch написа:
Iliyan написа:Елероните са много интересни от аеродинамична перспектива и поради това често се употребяват да забавят едното (и ускорят другото) крило. Това се постига чрез промяна на аеродинамичното съпротивление което крилата упражняват докато "летяат

Както си го обяснил за B2, е ясно, защо едното крило се забавя. Но не разбирам при конвенционалните самолети, защо се получава - и на двете полукрила елероните променят (увеличават) аеродинамичното съпротивление ?
Аватар
Buch
най-спотър
 
Мнения: 446
Регистриран на: 16 Яну 2009 13:48
Местоположение: София

ПредишнаСледваща

Назад към Специалистите обясняват

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 11 госта

cron