Аматьорите - питат!...

Тук ще прочетете разкази, обяснения и интересни факти от хората, които правят авиация.

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Toni » 20 Дек 2011 15:11

A340 във всички варианти, за разлика от А330, е с четириопорно шаси - една носова и три основни стойки.
При сериите -200/300 има опция екипажът да избира конфугирацията (с или без централната стойка) в зависимост от масата на самолета. Не знам дали тази възможност съществува при -500/600.

Мисля, че Делян се бърка с DC-10-10 (195t), който има три стойки за разлика от DC-10-30 (259t), при който стойките са 4 заради значително порасналата маса.
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Fuel crossflow

Мнениеот colisia » 16 Яну 2012 21:51

Здравейте, моят въпрос на лаик е следният. В полет използва ли се fuel crossflow, тоест трансфер на гориво между крилните резервоари, с цел поддържане и улесняване на маневрирането посредством изместване центъра на тежестта?

Благодаря за компетентните мнения предварително.
colisia
кандидат спотър
 
Мнения: 3
Регистриран на: 16 Яну 2012 14:34

Re: Fuel crossflow

Мнениеот Stoyan » 16 Яну 2012 22:33

colisia написа:Здравейте, моят въпрос на лаик е следният. В полет използва ли се fuel crossflow, тоест трансфер на гориво между крилните резервоари, с цел поддържане и улесняване на маневрирането посредством изместване центъра на тежестта?

Благодаря за компетентните мнения предварително.


Crossfeed.

Зависи от самолета. Питай по-конкретно.

Като правило, ако имаш самолет с 2 крилни и един основен резервоар в тялото и 3-те са пълни, то се изразходва от вътре навън. Разбирай - от основния към крилните.

Също по правило трябва да има баланс в крилните резервоари.

Интересен е случая с А330, който има и опашен резервоар, който спомага да поддържане на оптимално CG по време на полет. Там действа предимно автоматика.
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот colisia » 16 Яну 2012 22:56

Приемам поправката. Да, до тази информация стигнах и аз ровейки из нета. Това което ме интересува е следното. Спорим с една колежка пилот на А320, и по пътя на логиката би трябвало тя да е права, но все пак аз искам да се убедя и чрез друго мнение. Спорът ни е за следното - възможно ли е в полет при извършване на маневра, примерно отклоняване в ляво, да се използва трансфера на гориво от дясно към ляво крило, с цел изместване на CG и от тук по-бързото извършване на маневрата, а след приключването и - обратният трансфер до равновесно положение? Разбира се става въпрос за изцяло автоматизирана и стандартизирана процедура, без пилотска намеса. Имам спомени от един курс на който бях преди време и там чух това твърдение, но не съм го виждал написано.
colisia
кандидат спотър
 
Мнения: 3
Регистриран на: 16 Яну 2012 14:34

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Stoyan » 17 Яну 2012 09:38

colisia написа:Приемам поправката. Да, до тази информация стигнах и аз ровейки из нета. Това което ме интересува е следното. Спорим с една колежка пилот на А320, и по пътя на логиката би трябвало тя да е права, но все пак аз искам да се убедя и чрез друго мнение. Спорът ни е за следното - възможно ли е в полет при извършване на маневра, примерно отклоняване в ляво, да се използва трансфера на гориво от дясно към ляво крило, с цел изместване на CG и от тук по-бързото извършване на маневрата, а след приключването и - обратният трансфер до равновесно положение? Разбира се става въпрос за изцяло автоматизирана и стандартизирана процедура, без пилотска намеса. Имам спомени от един курс на който бях преди време и там чух това твърдение, но не съм го виждал написано.


Това е безмислено, защото CG се мери по надлъжната ос, а не по напречната. Респективно изместването на CG по напречната ос не оказва толкова голяма влияние върху устойчивостта и управляемостта по време на полет.

Освен това не съм сигурен, че автоматиките биха компенсирали толкова бързо тези кратки еволюции (завоите наляво и надясно).

Моля, поправете ме ако греша. :wink:
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот slice » 17 Яну 2012 11:10

1. Crossfeed не е прехвърляне от един в друг резервоар. Crossfeed позволява захранване на кой да е двигател от кой да е резервоар. Погледни тази схема и ще ти се поизясни.

Изображение

2. Има самолети който имат директни клапани между ляво и дясно, които се задействат хидростатично при дисбаланс (такъв например е Gulfstream G200)

3. Преместване на центъра на тежестта наляво и надясно при завой е безсмислено и даже бих казал вредно, тъй като ще повлияе на статичната, а и динамичната устойчивост на самолета. По това направление CG трябва да е колкото се може по-близо до оста на самолета.

4. Стоян каза за 330, при който има гориво в опашката. Това се прави отново заради статична устойчивост на самолета и това гориво обикновено се трансферира в централния резервоар или някакъв друг разходен резервоар.
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот colisia » 17 Яну 2012 21:57

Благодаря за отговорите, ето защо сериозните хора учат в университет, а не ходят по курсове. Очевидно са ме подвели. Още веднъж благодаря.
colisia
кандидат спотър
 
Мнения: 3
Регистриран на: 16 Яну 2012 14:34

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Stoyan » 17 Яну 2012 23:08

colisia написа:Благодаря за отговорите, ето защо сериозните хора учат в университет, а не ходят по курсове. Очевидно са ме подвели. Още веднъж благодаря.


Абе това за университетите не винаги е фактор....
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот akair » 17 Фев 2012 19:28

Наскоро разбрах, че една от опциите за Airbus 340 е да използват двигатели CFM56, каквито ползват семействата 32S, 737, 737NG, DC8, KC135 и др. Някой може ли да разясни какви са модификациите на този модел двигатели, за да отговорят на специфичните изисквания на всеки отделен модел самолети - напр. в случая на 737 има видимо изменение на формата на "кутията" на двигателя заради ограниченията на разстоянието от земята до крилото. :D
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Toni » 18 Фев 2012 10:13

akair написа:Наскоро разбрах, че една от опциите за Airbus 340 е да използват двигатели CFM56, каквито ползват семействата 32S, 737, 737NG, DC8, KC135 и др. ...


CFM56-5C e двигателят за А340-200/300. Сериите -500/600 се задвижват с RR Trent500.
Можеш да прочетеш повече за CFM56 на http://www.cfm56.com/products . Сигурен съм, че slice също ще се включи по темата :)
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот slice » 18 Фев 2012 15:51

Toni написа:...Сигурен съм, че slice също ще се включи по темата :)


CFM56 е един от най-дълго развиващите се газотурбинни двигатели в авиацията. Самото означение 56 е по-скоро модел или серия (като например БМВ 3серия) двигатели, които имат сродни конструктивни и технически характеристики. Абе с две думи направили успешен модел и после са го доразвивали.

Самолетите, които цитираш все са се възползвали от този модел, като ги започнем по ред KC135/B707, Класиките на Boeing (със според мен легендарния 56-3). Идва цифровата ера и модификации -4 (май предимно концептуална) и -5 са първите 56-ци със ФАДЕК (Full Authority Digital Engine Control), което рязко видоизменя двигателя. До този момент управлението на всичко по него е хидромеханично, сега - хидроелектрическо и на двигателя е сложено т.нар ECU, което в тандем с едно хидроелектрическо чудо наречено HMU превръщат управлението на двигателя в компютъризирано. От там -7 е подобрена версия (по-ефективен и подобрен мотор), която намира място на 737NG и т.н.

Ако обаче направиш сравнение, ще видиш основни конструктивни и системни прилики между всичките тези мотори, както между другото ще видиш такива прилики между всички представители на бмв серия 3 :)

Ако те интересуват подробности около двигателите, мога да ти предоставя литература за -5 и -3, в която доста добре се прави разликата между механичната и компютърната ера.

Относно формата на "кутията". Разликата е само в нея. На 737 двигателя си е също толкова кръгъл колкото и на 320, но при проектирането на 737 са се стремили да създадат самолет, който да може да се експлоатира на необорудвани летища и да може да се товари и разтоварва без помощна техника, която е довело до-по нисък коесник и от там до смачкан въздухозаборник.
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Kx » 18 Фев 2012 22:58

slice написа:Относно формата на "кутията". Разликата е само в нея. На 737 двигателя си е също толкова кръгъл колкото и на 320, но при проектирането на 737 са се стремили да създадат самолет, който да може да се експлоатира на необорудвани летища и да може да се товари и разтоварва без помощна техника, която е довело до-по нисък коесник и от там до смачкан въздухозаборник.

Все ми се струва че ниския колесник е наследство 707 и първите 737 когато реактивните двигатели са с много по-малък диаметър, докато А320 се появява доста по-късно и вече диаметъра на двигателите е пораснал значително
Kx
най-спотър
 
Мнения: 410
Регистриран на: 13 Апр 2004 15:45
Местоположение: Sofia

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот slice » 19 Фев 2012 02:53

И аз така си мислех, докато не прочетох в документацията на самолета, че причината е това, което написах.
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот akair » 19 Фев 2012 17:28

Благодаря на Toni и slice :D
Яка снимка:
Изображение

source: cfm56.com
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Nine » 22 Фев 2012 10:18

На едно клипче (http://razhodka.com/2011/05/%D0%B2%D0%B ... %B8%D0%B9/) - от минута 3:11 нататък, ми се струва, че единия двигател не е наред??? Оптическа измама ли е това?
Изображение
Аватар
Nine
супер спотър
 
Мнения: 892
Регистриран на: 22 Окт 2008 12:14

ПредишнаСледваща

Назад към Специалистите обясняват

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 9 госта