Аматьорите - питат!...

Тук ще прочетете разкази, обяснения и интересни факти от хората, които правят авиация.

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот RGG » 26 Ное 2010 03:51

merlin написа:Честно казано, аз също съм чувал за "френската връзка" при купуването на тези самолети. Там интересното е, че сега са в алианс с французите и тнт. Има ли някой преки наблюдения върху ТАРОМ и може ли да направи сравнение с България Еър, ясно е че пазарите са различни, но като обслужване, мениджмънт и тнт? Тук според играе и ролята на държавата в подкрепата на компанията, не че в България това го няма.

А кой би бил идеалния масов самолет за България Еър? А319? Или един ERJ?
Как според вас може да се направи една оптимизация на тази зле ръководена до момента компания? Кои дестинации? Кои типове/брой самолети?
Тук във форума има и хора, които са в бранша, както туроператорския, така и авиационния и ми е интересно тяхното мнение, все пак аз съм лаик и само любител.


"Френската връзка" е всеизвестна. А и темата с България Ер е разнищвана хиляди пъти. Но нека отново сравним нещата:

От гледна точка на тип авиокомпания, пътникопоток и инфраструктура имаме следното: България с около 7 млн. жители поне 1,5 млн живеещи в чужбина, с потенциал за морски и зимен туризъм, жизнен стандарт подобен на този в северната съседка. Членство в ЕС - да, еднакво за двете, Шенген - скоро ще разберем. Румъния - около 22.5 млн. население и малко над 2 млн. живеещи в чужбина. По-скромни дадености за морски и ски туризъм, значително по-голяма площ.

-> Първото, което тук ни прави впечатление е следното - България в много малка степен може да разчита на собствен пътникопоток, т.е. трябва да се набява тразнитен такъв. България е доста по-южноразположена, обкръжена от държави с не толкова развита въздушна мрежа - Албания, Македония, Черна Гора и дори братска Сърбия - една част от тези държави в бъдеще ще се присъединят към ЕС, други вече се радват на безвизов режим. Т.е. нека го наречем "близкият кръг", потенциален транзитен трафик е наличен.
* Румъния от своя страна не е имала толкова "късмет" - държавите около нея са сравнително големи и с развити мрежи, тези които могат да бъдат "атакувани" са все още под строг визов режим и със сравнително нисък жизнен стандарт, въобще да не говорим за популация..... визирам Беларус и Молдова. Украйна, държавите от "западния фронт" на бившия соц. блок въобще не трябва да бъдат обсъждани, тъй като са си развили нещата малко или много стабилно.
* Румъния има нужда и има налична силно развита мрежа от вътрешни полети, мисля че са над 10 дестинации, в уикипедия ги има: http://en.wikipedia.org/wiki/TAROM_destinations ... по този начин "централата" Отопени/Хенри Коанда се явява разпределителна гара за същинските дестинации.
* Същевременно няколко паралела на юг се намира София, която е и с няколко стотин километра, около 45 мин летене и около 2 тона керосин в едната посока.... по-близо до арабските/персийски държави, северна Африка и редица други. Това сочи и "далечния кръг" (потенциален) транзитен трафик.

Независимо от транзитен трафик или не двете държави са Европейски. В развита икономическа среда каквато безспорно е ЕС може винаги да се разчита на бизнес трафик. Тук поне ТАРОМ са се ориентирали блестящо - полетът до София се е превърнал в класически бизнесполет. Цената по късата отсечка е висока, полетите са сутрин и вечер -> който идва да върши работа - избира ТАРОМ. В допълнение на казаното, ТАРОМ имат и подходящ за отсечката самолет - нов, не толкова шумен (моля без капризи) и съвременен турбовитлов самолет, който: а) стига за 6-7 минутки по-бавно до Отопени, НО б) харчи около 45% от това, което би изхарчил реактивен аналог, в) евтин е и е дошъл на бял свят, за да изпълнява много цикли и г) струва около $24 млн...
* тук е редно да се допълни колко НЕЦЕЛЕСЪОБРАЗНИ бяха полетите на България Ер с БАе 146 до Отопени: а) по обяд, б) с неикономичен реактивен самолет в) без адекватни връзки за следващи дестинации ------> именно затова конкурентна на България Ер фирма се превърна в тотален монополист по ПОРЕДНАТА линия.

За да не пиша твърде дълъг роман се прехвърлям към следващия параграф:

*** Бъдещето на двете компании ***

Игнорираме държавни субсидии и скрити далавери! Бъдещето пред ТАРОМ би излгеждало по следния начин: Sky Team, размяна на целувки с нацията, която ги е създала (под една или друга форма) и нещата си идват на място. Отопени се превръща в една от малките "портички" на Прага, Амстердам и Париж, и готово! Експанзията по съседните държави ще продължи толкова премерено и внимателно (както и сега -> имаме си пример на наш терен). В политиката по развиване на авиопарка също очаквам вътрешноевропейски внос, след някоя друга година. Прогнозирам цялостно стабилизиране на съседката авиокомпания не и без френска помощ.

България Ер е много сложна компания дори и за имагинерно развитие. Начинът й на управление не дава никакви ясни сигнали. Посока на движение няма.....
Но нека приемем, че всичко е окей и искаме да направим следващата крачка. Ако трябва да формулирам мислите си и желанията си в едно изречение, то ще е: "Компания, развиваща регионална авиация, със силно развита транзитна мрежа от Балканския полуостров и централна Европа, добре структурирани "студентски" и "гурбетчийски" полети, станала традиционен превозвач на редица представители на арабския свят, станала малко братче на голяма компания или алианс." Тоест - разписание позволяващо "набяване" на пътници за полети до западна Европа, които (полети до зап. ЕС) да са с по-малък самолет и по-голям интензитет. Средномагистралните самолети трябва да се превърнат в автобуси превозващи сънародниците ни от чужбина - там, където те са много. Този тип машина трябва да може и да се ползва за чартърните сезони. Бизнесът с туристи до ден днешен е сравнително печелившо превъплъщение на гражданската авиация. Безотговорно би било пренебрегването му и оставянето му на чужда и вътрешна конкуренция.

Преминавам към авиопарк (за да не прекалявам, тъй като вече го сторих):

За България Ер: 4-5 самолетa от тип Dash 8, ATR72 - обхващащи Балкани и източна Европа - висок интензитет на полети, добра обвързаност с последващи средномагистрални полети. 6-7 самолета тип ERJ-190/195 или CRJ-900/1000 (в друга тема сме разисквали кой е по-красив, тесен, широк, удобен и така) - тези самолети трябва да бъдат "гръбнака" на авиокомпанията, трябва да летят поне по два пъти на ден до основните европейски държави/дестинации; по този начин отсечките с FB да станат атрактивни както за бизнес пътници, така и за транзитни, така и за локални.... в допълнение към тях трябва да действат 4-5 самолета тип А319/А320 или B737-700/B737-800, които да поемат силните полети от Близкия Изток, Лондон, Мадрид (Испания като цяло) и други. Самолетите от последния пример също така са подходящи за чартъри и по повечето отсечки заменими от регионалните реактивни самолети. Така с един приличен парк от самолети може да се ползва потенциала на страната ни, също така да се пригодим към плановете на някой "голям".
Темата с витловите самолети съгурно ще се обсъжда. Разбира се те могат да отпаднат за сметка на някой по-малък аналог на реактивния, регионален самолет, вече даден за пример - всичко това е въпрос на тънки сметки. Аз като човек, запознат с експлоатационните разходи на "перката", също така и пряк свидетел на еволюцията на тази концепция, смятам че за витлата има още хляб.

Като последно бих отговорил на въпроса на съфорумеца, за качество и pax service:

Таром е по-развитата компания, по-добре управляваната. Излишно е да говорим за бели и шарени самолети или някой да разкаже история за лошата "балканска" стюардеса с многото грим. Истината е, че в Таром нещата се правят много по-целенасочено, системите и методиката са много по-качествени, самолетите са чисти и прилични.

България Ер от своя страна разполага с много хора, които искат и могат, и много, които не им дават. Имаме чудесни екипажи, пилоти, стюардеси и доста опитни и съвестни техници (тези, които четат да се чувстват поздравени). С две думи - мениджмънта куца. Как куцащия мениджмънт става виден за пътника? Мръсни, бели самолети (визирам БАе-та и Боинги, Ербусите ги мият), не много качествена храна, стари самолети, липса на идентичност и чести издънки (предимно със закъснения или неподходящо планиране на самолети).

Така поне на този етап по-добрата алтернатива от пътническа гледна точка е очевидна.
Стига толкова!
Аватар
RGG
най-спотър
 
Мнения: 481
Регистриран на: 15 Ное 2008 18:54
Местоположение: SOF/LBSF

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот akair » 26 Ное 2010 15:00

Съгласен съм с RGG за повечето неща. НО! Ако започна с темата за мениджмънта - през последните 2.5 години ТАРОМ са имали т.нар. спонсор от Скай Тийм (в техния случай Ер Франс), който не им е давал пари :D , а им е помагал да се приключат успешно процеса по присъединяване към този алианс. За ръководител на проекта е била назначена една млада, амбициозна и явно успешна жена, която наскоро беше повишена в изпълнителен директор на ТАРОМ. Румънците не мисля, че могат да разичтат на какъвто и да е ски или морски туризъм - положенито в това отношение при тях е повече от трагично... За тях ние сме като Австрия през зимата и като Хавай през лятото :) - имам предвид развити курорти и туристически центрове, ниво на обслужване, забавления, ... Факт е, че те са много по-голяма държава и много над 2млн живеят в чужбина - имат около няколко стотин хиляди в Италия, малко по-малко в Испания, Франция, ... Няма да кажа нещо неизвестно, ако споделя, че на всеки румънец му трябва не повече от месец, за да проговори италиански почти като местен (а на всеки италианец му трябват поне 4-5 месеца, за да проговори румънски - въпрос на трудолюбие...).
Отопени вече е промотирано като врата на Скай Тийм към Близкия изток ;). За всеки полет с Таром през Отопени до края на януари, Скай Тийм дават мили подарък.
Цветове, самолети, храна - нямам какво да кажа, наистина... ТАРОМ са назначили за главен готвач един ливанец. На полети над 2 часа сервират топла храна, ...
Не бива да подценяваме Молдова. Там нещата са малко по-назад - да кажем като България преди 10-15 години. Но молдовците говорят румънски и много от тях имат румънско гражданство. Иначе Молдова е 1/2 България - около 4.5 млн е...
За полетите СОФ-ОТП - да наистина са бизнес полети, да наистина доминирани от Таром, цените не са непостижимо високи - въпрос на гледна точка. Опитайте да пътувате с автобус (не дай Боже влак) и пак ще си говорим. Но е по-скоро субективно - нещо като полетите на Виз Ер до Варна и възможността за пътуване с кола.
АТР 42-500 е приличен самолет за тази отсечка, но България Ер имат(ха) АТР 42-300 - нека специалистите се произнесат колко съществени са разликите между 2-та самолета... Защо FB не са ги ползвали можем само да гадаем... (Ако се разровите из трип рипортите, ще намерите един на Nine, в който тя е пътувала точно с АТР на FB до Букурещ).
Ако се опитаме да не откриваме топлата вода, може би е добра идея FB да се изяви желание да се присъедини към * Алианс - която и от компаниите там да стане ментор / спонсор / ... все ще е добре :)
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Дедо » 26 Ное 2010 19:04

Някой да знае защо Frontier изваждат самолети А318 ?
Два от тях отиват директно за скрап (3038 и 3092). Имат проблем с конструкцията ли?


Би ли казал от къде ти е информацията , и то точно за тези самолети ? Позагубил съм някои сайтове и не мога лесно да се ориентирам сега. Предварително ти благодаря !
Аватар
Дедо
най-спотър
 
Мнения: 461
Регистриран на: 17 Фев 2009 10:57
Местоположение: Sofia

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот harrier » 26 Ное 2010 21:30

Въпросът за подходящ самолет за БГ Ер не може да се разглежда изолирано. Първо трябва да се определи каква авиокомпания ще бъде БГ Ер, какви цели ще има, на какви пазари ще работи и как ще ги разработва, към кого ще е насочена и тн. Едва тогава може да се прави анализ за това какъв авиопарк би бил подходящ.
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот SVG » 26 Ное 2010 22:47

http://www.speednews.com/ - бяха тук. В началото на годината бяха обявени за продажба, седеше мейла на човек то gecas
http://www.gecas.com/extranet.asp - тук ако имаш вземане даване с тях имаха изгодни условия. Бяха на остатъчна стойност.
Във форума на airliner.net имаше някъде дискусия и снимки от пустинята.

Иначе в http://www.planespotters.net/ мисля че също са обявени за скрап.
SVG
по-спотър
 
Мнения: 184
Регистриран на: 27 Юли 2007 11:03
Местоположение: Sofia

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Дедо » 27 Ное 2010 11:31

Да наистина , много интересна информация , но никъде не намерих да се посочва каква е причината , както и в другите форуми хората са доста озадачени . Да се скрапва самолет само на три години? Много интересно ! Но да почакаме развитиети на нещата
Някой ако все пак попадне на някаква инфо относно обективните причини нека я сподели !
Аватар
Дедо
най-спотър
 
Мнения: 461
Регистриран на: 17 Фев 2009 10:57
Местоположение: Sofia

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот harrier » 28 Ное 2010 13:02

Просто имат много ниска остатъчна стойност - самолетът ще струва повече ако бъде разпродаден на части, отколкото ако бъде продаден. Отделен е въпросът, че може да се окаже трудно намирането на купувач за А318.
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Дедо » 29 Ное 2010 16:11

Просто имат много ниска остатъчна стойност
Според теб колко ще му е остатъчната цена , като нов би трябвало да е към 38-40 млн. евро, колко прдполагаш ?
Аватар
Дедо
най-спотър
 
Мнения: 461
Регистриран на: 17 Фев 2009 10:57
Местоположение: Sofia

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот harrier » 29 Ное 2010 23:53

Всяка компания го получава на различна цена - едно е да го притежава лизингодател, който има в портфолиото си 200 Ербъса от различни модели, друго е да е малка компания. Цената варира с десетки проценти и спрямо конфигурацията на самолета (двигатели, екстри, интериор и тн). Само мога да предполагам за каква цена говорим в случая и каква е стойността на машините в момента. Явно самолетът струва повече на части - това не е нещо ново, особено за моделното семейство А320, просто за първи път се случва с толкова нови машини.
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот randi » 05 Дек 2010 16:48

Avianca ще получи 10 x A318 , които са били на фалиралата Mexicana.Трябва да се присъединят към флота на Avianca още в началото на януари 2011г.
SWITCH OFF or FUCK OFF
SaVe TheIr pLaNeT
CuT yOuR eMiSsIoN

Изображение
JetPhotos
Planepictures
Airliners
Аватар
randi
супер спотър
 
Мнения: 2183
Регистриран на: 13 Дек 2007 16:50
Местоположение: София

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот randi » 18 Дек 2011 18:28

Имам един въпрос свързан с А340 - 300. Попаднах на една снимка а и на други места съм виждал как средният основен колесник е прибран и не се използва. Как става това, колесниците не се ли спускат/прибират от един лост ?

http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6419556&nseq=2
SWITCH OFF or FUCK OFF
SaVe TheIr pLaNeT
CuT yOuR eMiSsIoN

Изображение
JetPhotos
Planepictures
Airliners
Аватар
randi
супер спотър
 
Мнения: 2183
Регистриран на: 13 Дек 2007 16:50
Местоположение: София

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Делян » 18 Дек 2011 19:20

A340-300 няма среден колесник.
А340-500 и -600 го имат.
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Pilot737 » 18 Дек 2011 19:24

Делян написа:A340-300 няма среден колесник.


http://www.airliners.net/photo/Lufthansa/Airbus-A340-313X/2033446/L/&sid=8a141a85788f0bee178c4569fa2f1887
142/143/313/318/319/320/32A/32N/321/32B/332/333/343/346/359/388/717/733/734/735/736/73G/73W/738/73H/739/744/748/752/753/763/764/772/77L/77W/788/789/AR1/AR8/AS350/AT4/AT7/CR7/CS3/DH4/ER3/ER4/E70/E90/F50/F70/F100/L4T/M82/SU9
Аватар
Pilot737
супер спотър
 
Мнения: 1082
Регистриран на: 20 Сеп 2005 21:32
Местоположение: София

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Делян » 18 Дек 2011 20:09

Излагам се! :oops:
Винаги съм мислел, че по-малките А340 нямат среден колесник!
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот akair » 19 Дек 2011 02:11

В броя на бордното списание на LH за 12.2011 самолетът е точно 340-300 и пише, че поради тежестта му страничните колесници не са били достатъчни, за да издържат теглото му и затова са ги подсилили с допълнителен в средата :). Бордното списание трябва да има и вариант за таблет, ако на някой му се чете...
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

ПредишнаСледваща

Назад към Специалистите обясняват

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 11 госта