Аматьорите - питат!...

Тук ще прочетете разкази, обяснения и интересни факти от хората, които правят авиация.

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот europeandj » 18 Окт 2012 22:46

Бих искал да попитам някой дали има представа защо качването на пътниците в самолетите винаги става от левите врати?

Забелязал съм, че навсякъде по летищата ръкавите са направени така, че да се използват за лявата врата на самолета. Когато не е на ръкав, колкото и пъти да съм летял винаги ми е правило впечатление, че се качваме от ляво.

Благодаря!
Изображение
Аватар
europeandj
супер спотър
 
Мнения: 762
Регистриран на: 04 Авг 2012 17:57
Местоположение: Пловдив (PDV/LBPD)

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот autom8 » 18 Окт 2012 23:16

europeandj написа:Бих искал да попитам някой дали има представа защо качването на пътниците в самолетите винаги става от левите врати?

Забелязал съм, че навсякъде по летищата ръкавите са направени така, че да се използват за лявата врата на самолета. Когато не е на ръкав, колкото и пъти да съм летял винаги ми е правило впечатление, че се качваме от ляво.

Благодаря!

E това си е въпрос направо за минимум 20 000 (по аналогия от едно ТВ шоу), ако не и повече :)
Освен, че зареждането с гориво и "багажното" са от дясно, и няма как и пасажерите да се качват от същата страна, има ли друга причина? И защо е разпределено точно така, а не обратното - качването да е от дясно, останалите процедури да се извършват от лявата страна?
Почти винаги си го задавам и аз когато се качвам на борда на самолет.

И аз благодаря както за въпроса, така и предварително за отговора!

П.П. Бих допълнил въпроса - съществуват ли някъде "обратни" пътнически самолети?
autom8
супер спотър
 
Мнения: 684
Регистриран на: 25 Май 2012 07:24

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Jair » 18 Окт 2012 23:40

Лесният отговор, е че от едната страна се катерят пътниците, а от другата се качва каргото, провизиите, премахването на отпадъците и т.н. Това е очевидно. Интересният въпрос наистина е защо е така, а не е обратното и изрових приятна темичка в airliners.net: http://www.airliners.net/aviation-forum ... 64/#menu52

Явно е по исторически причини - от затоварването на корабите, което винаги е от ляво, та чак до качването на конете, което също винаги е от ляво. За конете особеното е, че войниците си държали мечовете от лявата страна, за да могат да ги вадят с дясната ръка, следователно е по-безопасно да се качват на коня само от ляво. Има в темата и примери, когато самолети са затоварвани от дясно.
http://www.aerohroniki.com - Блог за авиация и пътешествия
http://www.magelanci.com - форум за пътешествия
Jair
супер спотър
 
Мнения: 702
Регистриран на: 21 Ное 2007 03:35

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот autom8 » 19 Окт 2012 02:11

Благодаря за изчерпателния отговор, Jair !
Изчетох и отговорите в темата, която си намерил. Поредното доказателство, че базисните принципи във въздухоплаването са взаимствани и възприети от мореплаването.
Сега вече причинно-следствената връзка изглежда много по-ясна и логична. :)
autom8
супер спотър
 
Мнения: 684
Регистриран на: 25 Май 2012 07:24

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Toni » 19 Окт 2012 10:36

autom8 написа:П.П. Бих допълнил въпроса - съществуват ли някъде "обратни" пътнически самолети?


Без да съм чел темата в а.нет, се сещам за "обратен" самолет - Ил-14 :)
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот slice » 19 Окт 2012 10:41

Точно историческа е причината да е "точно" отляво... А от там да дошли и багажите отдясно... За да не се мешат.

Това, което искам да допълня е малко номенклатура. До ден днешен се използва и терминология от корабоплаването:

Лявата страна на самолета да е port side
Дяснате страна на самолета да е starboard side.

Това наименование идва пак от същото нещо. Port-side е страната откъм пристанището, а Старборд - откъм звездите, т.е. океана/морето
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот autom8 » 19 Окт 2012 11:50

slice написа: а Старборд - откъм звездите, т.е. океана/морето

В същата тема, към която Jair е дал линк, е обяснено малко и по този въпрос.
"старборд" идва от "steerboard", т.е. страната от която е било греблото за управление. А обяснението, което ти си дал, е за по-лесното запомняне.

Много добре и подробно е проследена етимологията на тези два термина тук -> http://en.wikipedia.org/wiki/Port_and_starboard
autom8
супер спотър
 
Мнения: 684
Регистриран на: 25 Май 2012 07:24

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот nasso3 » 28 Окт 2012 20:22

Привет! Може ли някъде да видя точния маршрут на даден самолет? Например София - Лутън, София - Шарлероа, София - Валенсия и тнт над къде точно летят. Самолетите на всички компании по един и същ маршрут /път/ ли преминават /напр. Ники и Аустрия до Виена, Уиз и БГЕър до Мадрид, Райън Уиз и Изи до Лондон/ или има разлика. Защо имам чувството, че понякога в едната посока на дадена дестинация се минава по дадено трасе, а обратно - по доста по-различно? И до колко Flightradar24 е точен или е само за приблизителна ориентация?
Поздрави!
nasso3
кандидат спотър
 
Мнения: 9
Регистриран на: 09 Окт 2012 18:44

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Toni » 04 Ное 2012 02:37

Flightradar24 е много прецизен, ако самолетът подава точна информация. Можеш да направиш проверка, когато работи софийският радар, колко точно се движат самолетите по перона, рульожките и пистата. Грешката е в порядъкна на до 10-ина метра.
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот skyviewer » 04 Дек 2012 11:36

Маршрута зависи от полетния план и одобрението му /евентуални корекции/ от центровете в Брюксел и Бретени/за Европа/...
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот nasso3 » 08 Яну 2013 19:21

Аз пак да попитам, още по-просто. Летя за Шарлероа с Уиз. На 55-тата минута от полета имам интересна снимка на обект на земята. Как да разбера къде съм бил? Питал съм няколко пъти стюарди над къде летим в момента и често отговора е "Не знам, съжалявам". Как мога като снимам от самолета и си записвам минутите от излитане на самолета, да се ориентирам после къде съм бил в дадедния момент, когато разглеждам фотосите?
nasso3
кандидат спотър
 
Мнения: 9
Регистриран на: 09 Окт 2012 18:44

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот lzdimitar » 08 Яну 2013 19:44

nasso3 написа:Аз пак да попитам, още по-просто. Летя за Шарлероа с Уиз. На 55-тата минута от полета имам интересна снимка на обект на земята. Как да разбера къде съм бил? Питал съм няколко пъти стюарди над къде летим в момента и често отговора е "Не знам, съжалявам". Как мога като снимам от самолета и си записвам минутите от излитане на самолета, да се ориентирам после къде съм бил в дадедния момент, когато разглеждам фотосите?


flightradar има опция да наблюдаваш полет на "запис". В менюто Database имаш възможност да търсиш по полетен номер и самолетна регистрация. Най-лесно ще ти бъде с регистрацията на самолета, въвеждаш я и търсиш номера на полета и датата, на която си летял.
lzdimitar
най-спотър
 
Мнения: 363
Регистриран на: 16 Яну 2010 20:53
Местоположение: София

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Vladimorka » 08 Яну 2013 21:48

Или даваш playback, и задаваш дата и час (в UTC, т.е. -2 часа нашенско време), слагаш филтър WZZ (или направо по полетен номер) и виждаш къде е самолетът. Задавай часа да е с около 20-30 минути преди интересуващото те време, че да имаш достатъчно време да си намериш самолета и да се ориентираш наоколо
Vladimorka
супер спотър
 
Мнения: 728
Регистриран на: 02 Фев 2010 17:24

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот Val4aka » 17 Апр 2013 16:30

Във връзка с инцидента на Lufthansa от Истанбул до Мюнхен и аварийното кацане на летище София в главата ми изникна следния въпрос. Слушах разговора на кулата и контрола и с полета от Варна до София и нуждата от кръжене на въпросния самолет, за да може авариралия да кацне преди него. Пилота каза че карат на възможно най-икономичен режим, но няма да може да продължи прекалено дълго. Та въпроса ми е, с колко над нужното гориво се зареждат самолетите за даден полет. Има ли някакви правила за това и какви са те? Извинявам се ако въпроса вече е разискван.
Val4aka
спотър
 
Мнения: 32
Регистриран на: 17 Яну 2013 00:44

Re: Аматьорите - питат!...

Мнениеот apostol » 17 Апр 2013 21:46

Блок гориво(всичкото гориво)=трип(гориво от А до Б)+алтернативно гориво(до 1вото алтернативно летище)+холд гориво(въртене 30 мин на 1500метра)+такси гориво(от и до пистата)+екстра(по преценка на пилота ,различни компании имат политиката да ползват 0 ектра и карат с горивото от полетния план)
apostol
най-спотър
 
Мнения: 346
Регистриран на: 12 Мар 2008 19:48

ПредишнаСледваща

Назад към Специалистите обясняват

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта