Toni написа:...Сигурен съм, че slice също ще се включи по темата
CFM56 е един от най-дълго развиващите се газотурбинни двигатели в авиацията. Самото означение 56 е по-скоро модел или серия (като например БМВ 3серия) двигатели, които имат сродни конструктивни и технически характеристики. Абе с две думи направили успешен модел и после са го доразвивали.
Самолетите, които цитираш все са се възползвали от този модел, като ги започнем по ред KC135/B707, Класиките на Boeing (със според мен легендарния 56-3). Идва цифровата ера и модификации -4 (май предимно концептуална) и -5 са първите 56-ци със ФАДЕК (Full Authority Digital Engine Control), което рязко видоизменя двигателя. До този момент управлението на всичко по него е хидромеханично, сега - хидроелектрическо и на двигателя е сложено т.нар ECU, което в тандем с едно хидроелектрическо чудо наречено HMU превръщат управлението на двигателя в компютъризирано. От там -7 е подобрена версия (по-ефективен и подобрен мотор), която намира място на 737NG и т.н.
Ако обаче направиш сравнение, ще видиш основни конструктивни и системни прилики между всичките тези мотори, както между другото ще видиш такива прилики между всички представители на бмв серия 3
Ако те интересуват подробности около двигателите, мога да ти предоставя литература за -5 и -3, в която доста добре се прави разликата между механичната и компютърната ера.
Относно формата на "кутията". Разликата е само в нея. На 737 двигателя си е също толкова кръгъл колкото и на 320, но при проектирането на 737 са се стремили да създадат самолет, който да може да се експлоатира на необорудвани летища и да може да се товари и разтоварва без помощна техника, която е довело до-по нисък коесник и от там до смачкан въздухозаборник.
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.