Страница 8 от 10

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 27 Фев 2014 17:59
от kazata
Topfly написа:Някой професионалист може ли да ми обясни как големите самолетите кацат точно по средата на пистата при положение, че носът им е вдигнат и визуално трудно се вижда пистата? До сега не съм виждал инцидент при който пилот да кацне до пистата, което ме навежда на мисълта, че има някакъв уред който помага.

Управлявал съм цесна и съм бил до пилота при кацане, но там визуално всичко се виждаше много добре.


Това, че носът е вдигнат не означава, че пистата се вижда трудно. При големите самолети е същото както при цесната. Трудно се вижда при конкорд, когато не му е свален носа, затова и е направен с чупещ се нос.

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 27 Фев 2014 18:03
от Topfly
kazata написа:
Topfly написа:Някой професионалист може ли да ми обясни как големите самолетите кацат точно по средата на пистата при положение, че носът им е вдигнат и визуално трудно се вижда пистата? До сега не съм виждал инцидент при който пилот да кацне до пистата, което ме навежда на мисълта, че има някакъв уред който помага.

Управлявал съм цесна и съм бил до пилота при кацане, но там визуално всичко се виждаше много добре.


Това, че носът е вдигнат не означава, че пистата се вижда трудно. При големите самолети е същото както при цесната. Трудно се вижда при конкорд, когато не му е свален носа, затова и е направен с чупещ се нос.


Някакъв уред помага ли на пилотите да кацнат по средата на пистата или просто визуално целят къде да кацнат? От високо изглежда толкова тясна пистата, че винаги съм се чудел как точно се целят в няя, особено ако има страничен вятър.

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 28 Фев 2014 14:30
от kazata
Topfly написа:
kazata написа:
Topfly написа:Някой професионалист може ли да ми обясни как големите самолетите кацат точно по средата на пистата при положение, че носът им е вдигнат и визуално трудно се вижда пистата? До сега не съм виждал инцидент при който пилот да кацне до пистата, което ме навежда на мисълта, че има някакъв уред който помага.

Управлявал съм цесна и съм бил до пилота при кацане, но там визуално всичко се виждаше много добре.


Това, че носът е вдигнат не означава, че пистата се вижда трудно. При големите самолети е същото както при цесната. Трудно се вижда при конкорд, когато не му е свален носа, затова и е направен с чупещ се нос.


Някакъв уред помага ли на пилотите да кацнат по средата на пистата или просто визуално целят къде да кацнат? От високо изглежда толкова тясна пистата, че винаги съм се чудел как точно се целят в няя, особено ако има страничен вятър.


Когато е са далеч се целят с някаква навигационна система или визуално, като правят малки корекции в зависимост от това на къде ги изнася вятъра. Когато вече са ниско пистата си е достатъчно широка и няма проблем да се уцели средата (освен ако няма страничен вятър). При страничен вятър всеки се бори както може :D Мен са ме учили ако примерно вятъра ми е отдясно да се целя в дясната част на пистата, така че като тръгне да ме изнася при изравняването да съм горе-долу в центъра при опирането. С натрупването на кацания се научаваш да преценяш при определен вятър каква ще ти е корекцията в курса и какво да очакваш при изравняването преди да опреш.

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 28 Фев 2014 17:48
от slice
При големите самолети няма как да се целиш на едната страна. Целиш се винаги да си по осевата линия и да опреш в тъчдаун зоната или иначе казано в първите 1000-2000 фита от прага на полосата. Относно видимостта - тя е по-добра и от тази при малките самолети като цесната и се намалява само при изравняването преди кацането, но минимално тъй като там промяната на тангажа е от порядъка на 2-3 градуса.

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 17 Мар 2014 12:41
от Topfly
Мерси за отговорите! Някой може ли да ми обясни какъв е смисълът транспондерът на MH370 и на всички други самолети да може да се изключва ръчно? Не е ли логично да работи автоматично докато работят двигателите на самолета?

Накъде четох, че на 11 септември самолетите забили се в кулите близнаци и пентагона по същия начин са успели да изчезнат от радарите. Този случай не е ли бил достатъчен да се премахне от самолетите възможността за ръчно изключване?

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 17 Мар 2014 23:18
от Stoyan
Транспондерите трябва да могат да се изключват по ред причини.

На земята не се ползват, но има и летища, където тяхната употреба се изисква.

Военните имат и първична локация, ако искат да хванат тяло в небето ще го хванат.

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 18 Мар 2014 09:55
от Topfly
Stoyan написа:Транспондерите трябва да могат да се изключват по ред причини.

На земята не се ползват, но има и летища, където тяхната употреба се изисква.

Военните имат и първична локация, ако искат да хванат тяло в небето ще го хванат.


Би ли имало някакъв проблем ако транспондерите не могат да се изключват, докато работят двигателите? На мен ми се струва огромна дупка в сигурността възможността някой га ги изключи по време на полет и да направи самолета “невидим“ за гражданските радари.

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 18 Мар 2014 11:45
от tedier
Говоря конкретно за България, ние разполагаме с първични радари и не е проблем да се проследи самолет с изключен транспондер(тук има идея да се премахнат, но засега ги има и те работят на приемливо ниво, проблемът им е скъпата поддръжка, а всички авиокомпании искат редуцирането на разходите) а действително съществува процедура за изключване на транспондер в полет и тя си е съвсем нормална и разбираема - това нещо транспондер също се поврежда и ако пречи по-добре да се изключи....

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 31 Май 2014 02:22
от akair
Ето една интересна случка с Луфти: http://avherald.com/h?article=475207bb&opt=0
Интересното в случая е, че ФАА ще започне разследване срещу ЛХ.Още по-интересното е, че на практика те са имали достатъчно гориво за стигане до поне 3 летища - Орландко, ФЛЛ и Маями... :D Добре известно е и старото правило, че капитанът решава с колко гориво да бъде зареден самолета. :D
Единственият въпрос в случая е има ли ситуация, при която кацането с гориво под минимума няма да предизвика разследване - напр. когато е ясно, че самолетът е кръжал достатъчно време, за да е ясно къде е отишло резервното/запасното гориво... :)

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 04 Май 2017 00:44
от nadya
На 11.04.2017 наблюдавах интересна ситуация над писта 27. Самолет на British Airways от Лондон, полет BA890 (BAW90FS), направи втори заход за кацане, а беше почти достигнал пистата. Някой запознат ли е каква може да е била причината в конкретния случай - времето беше ясно и спокойно, на пистата (поне в частта, в която аз я виждах) не се виждаха други обекти. Кацна в 13,30ч.

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 05 Май 2017 01:13
от Rosen85
nadya написа:На 11.04.2017 наблюдавах интересна ситуация над писта 27. Самолет на British Airways от Лондон, полет BA890 (BAW90FS), направи втори заход за кацане, а беше почти достигнал пистата. Някой запознат ли е каква може да е била причината в конкретния случай - времето беше ясно и спокойно, на пистата (поне в частта, в която аз я виждах) не се виждаха други обекти. Кацна в 13,30ч.

Поправка, датата е 10.04.2017. В страницата на FR24 за 11.04 излезе, че е кацнал нормално, а на 10.04 е направил цитираната по-горе маневра. ;)
Ето запис за времето от 10:00 до 10:30 на разговорите с кулата на летището.
Това, което чух е, че при първото захождане са приближили с по-голяма височина отколкото е трябвало, и затова са решили да направят втори заход за кацане.
Нека някой по-навътре в терминологията да каже.

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 05 Май 2017 19:37
от LBLS_APP
Не съм слушал записа, затова пиша въз основа на информацията за по-голямата височина. Най-вероятно става въпрос за минаване на втори кръг поради нестабилизиран подход. Това впрочем е най-честата причина.
Съгласно стандартните процедури на компаниите (standard operating procedures, SOPs) ако не са изпълнени критериите за стабилизиран подход (a.k.a. заход, stabilized approach) екипажът трябва да изпълни процедура за минаване на втори кръг (go-around, missed approach). Практиката е показала, че ако подходът не е стабилизиран, риска от излизане от ПИК (runway excursion) или произшествие (accident) е много по-голям (в сравнение със стабилизиран подход).
Критериите за стабилизиран подход са:
1. Подходяща скорост
2. Подходяща височина
3. Подходяща вертикална скорост
4. Подходяща позиция спрямо ПИК
5. Конфигурация за кацане
6. И други (виж линка по-долу)

За повече информация (статията е на английски):
http://www.skybrary.aero/index.php/Stabilised_Approach

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 05 Май 2017 20:45
от nadya
Да, извинявам се, беше на 10.04. Всичко това при визуален подход за кацане ли може да се случи или И при кацане с ILS. Аз си живея с мисълта, че като се каца със системата няма как да има отклонения. А отстрани видимо изглеждаше обичайно кацане, с нормална, поне за мен, траектория). Днес късния следобед един самолет кацна доста по-късно на 27, но не запомних полета от къде е.

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 05 Май 2017 21:35
от Rosen85
nadya написа:...Днес късния следобед един самолет кацна доста по-късно на 27, но не запомних полета от къде е.

Ако кажеш ориентировъчен час, може да го издиря кой е.
Естествено, ако ти е интересно де.

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 05 Май 2017 22:50
от LBLS_APP
nadya написа:Да, извинявам се, беше на 10.04. Всичко това при визуален подход за кацане ли може да се случи или И при кацане с ILS. Аз си живея с мисълта, че като се каца със системата няма как да има отклонения. А отстрани видимо изглеждаше обичайно кацане, с нормална, поне за мен, траектория). Днес късния следобед един самолет кацна доста по-късно на 27, но не запомних полета от къде е.

Нестабилизиран подход може да се получи винаги - и при ILS, и при VOR, и при NDB, и при визуален, и при всякакви други. Траекторията е само част от изискванията. Трудно е от FR24 да прецениш дали примерно скоростта или височината са подходящи, а дали екипажът си е прочел чеклистовете и дали ВС е бил в конфигурация за кацане няма как да разберем.
ILS се захваща в сравнително късен момент от подхода, и ако самолетът дойде например твърде високо, или е твърде бърз, или пък завоят за излизане на правата (base turn) води до твърде късо разстояние от прага на ПИК, или..., е възможно да не се изпълнят всички условия.