от tkostov » 24 Апр 2010 11:41
Ако става дума за белите петна по долните повърхности на крилото - това наистина е лед. Когато обшивката на крилото, преохладена от намиращото се в резервоарите гориво, влезе в съприкосновение със сравнително по-топъл и влажен въздух по време на снижение, атмосферната влага кондезира и замръзва под формата на аморфен, прозрачен скреж. Горивото, с което се зарежда самолета на земята има същата температура както и околния въздух. През зимата, особено в Русия, тя обикновено е под -10 градуса С (често достига и доста под -30С). По време на полета температурата на горивото постепенно се изравнява с тази на обшивката на крилото - около 20-30 градуса по-висока от тази на околния въздух заради загряването от триене (в зависимост от скоростта на полета). През зимата тя не трябва да слиза под -37С - или 3 градуса над точката на замръзване на горивото от тип JET-A. При охлаждане на горивото под -40С в него започват да се образуват парафинени кристали способни да запушат елементи от горивната система (тръбопроводи, филтри, клапани и др.), затова пилотите се стремят да не допускат това чрез подбиране на височината и скоростта на полета. Има специални горива които издържат до -60С, но те се използват рядко и предимно за полярни полети и такива в районите на Сибир и пустинята Гоби в Монголия и Китай. По време на снижението температурата на околния въздух се покачва и загрява обшивката на самолета, но за краткото време (около 30 минути) до кацането не успява да затопли горивото, поради което се образуват тези видими заскрежени участъци. По тях може да се познае в кои резервоари все още има гориво. Дебелината на този скреж е много малка (около 1мм) и тъй като не нарушава обтичането на крилото наличието му е допусстимо, още повече че няма как да бъде предотвратено. Скрежът се стопява на земята чак когато самолетът се зареди с топло гориво.