Въздушна спирачка при BAe 146 и Fokker 70/100

Тук ще прочетете разкази, обяснения и интересни факти от хората, които правят авиация.

Въздушна спирачка при BAe 146 и Fokker 70/100

Мнениеот Toni » 17 Юни 2010 09:49

Въпросът ми е основно към пилотите на BAe 146: кога и при какви условия се ползва задната въздушна спирачка?

Много пъти съм наблюдавал кацане на BAe/Fokker и съм се опитвал да изведа някаква зависимост за това в кой момент се пуска задната въздушна спирачка. Последния път когато си зададох този въпрос, видях че отварянето на спорачката се случва (горе долу) в момента на прелитане над прага на пистата. На ясно съм, че има точно разписани правила за работа с това устройство. Също така предполагам, че при Fokker-ите действието й е по-ограничено защото двигателите им имат реверсивно устройство.

Предварително благодаря на всички, които ще се включат по темата :)
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/DH8/E90/F70/IL8/M82/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6358
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Re: Въздушна спирачка при BAe 146 и Fokker 70/100

Мнениеот RGG » 17 Юни 2010 14:11

При БАе-146 въздушната спирачка може да се ползва без ограничения за скорост или маневра. Може да бъде изкаран и с много висока скорост, и при силно накреняване. Това, което си забелязал е една закономерност, която въобще не е задължителна при кацане, но определено прави нещата по-лесни. Тъй като при заход BAe 146 е с negative pitch, air brake-а създава лек кабриращ момент. Това е причината той да бъде изкарван точно тогава.
Аватар
RGG
най-спотър
 
Мнения: 481
Регистриран на: 15 Ное 2008 18:54
Местоположение: SOF/LBSF

Re: Въздушна спирачка при BAe 146 и Fokker 70/100

Мнениеот Peter Skipp » 01 Юли 2010 18:43

Първата такава спирачка за граждански самолет е конструирана от Fokker за F.28 през 60-те г. Има много преимущества. Аеродинамична (срв. "отверткообразните" опашни конуси на MD-80 и др.), запълва инак "паразитно" място, подчертано ефективна. Основно преимущество е, че не изисква прецентроване -- не създава силните кабриращи (пикиращи) моменти, типични за класическите накрилни спирачки на повечето граждански самолети. Доколкото знам (и без да чета РЛЕ-та или конкретните наставления на отделни авиокомпании) наистина може да се ползва всякога, като преди кацане е най-ефективният инструмент за своевременно постигане на изчислената скорост на прелитане прага на пистата (Vref).
След Fokker конструкцията е приложена на шепа бизнес-джетове и на ВАе 146, но не знам дали някой плаща патентни някому за нея.
Peter Skipp
спотър
 
Мнения: 11
Регистриран на: 30 Май 2010 20:13

Re: Въздушна спирачка при BAe 146 и Fokker 70/100

Мнениеот RGG » 10 Дек 2010 13:25

Не знам дали е първата във военната авиация, но подобна се ползва и при МиГ-17 и 19, за МиГ-15 - не съм сигурен. Според материалите, до които достигнах тя служи повече като способ, подпомагащ въздушния бой. Замислена е предимно да подпомага маневрирането.
Аватар
RGG
най-спотър
 
Мнения: 481
Регистриран на: 15 Ное 2008 18:54
Местоположение: SOF/LBSF


Назад към Специалистите обясняват

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта