Взаимовръзка между носовия колесник и верт. стабилизатор.

Тук ще прочетете разкази, обяснения и интересни факти от хората, които правят авиация.

Взаимовръзка между носовия колесник и верт. стабилизатор.

Мнениеот Fly-zOne » 08 Апр 2013 18:17

Отварям една интересна тема / надявам се не само за мен / и се надявам яките авиатори да отговорят и помогнат в сглобяването на пъзела ,за да се изясни на такива ,като мен - които знаят по нещичко ама не цялата истина :smt021
Ще направим така - аз ще напиша каквото знам и съм чувал / никога не е късно да станеш за резил :lol: / по темата ,
а след това спецовете ще ме поправят и допълнят.
И така... отдавна си мисля за целия процес на управление на ВС на земята - от рулирането до излитането и обратно
от кацането до рулирането.Какво имам в предвид ? Чувал съм,че на някой самолети / говоря за големи джетове /
управлението на предния колесник при ниска скорост ,тоест при рулиране се извършва с един лост или нещо подобно,
който се намира само от страната на капитана -някъде от ляво на нивото на седалката.Този лост управлява хидравликата
на пр.колесник и пилота се превръща за малко във водач на МПС :axe: Ако това е така означава,че само капитана
кара taxi ? / сигурно съм в грешка / Това са интересни подробности - кой пилот какво точно прави ,
но за мен по интересно е друго.
При висока скорост / landing & takeoff / на пистата нещата малко се променят.Носовият колесник ,вече се управлява
от педалите на вертикалния стабилизатор / на някой самолети това ставало с избутване на самите педали напред ? /
Как ли се смеят сега колегите пилоти :mrgreen: Но ние продължаваме - няма да се отказваме ,защото стигнахме до най интересния момент.При излитане или кацане в съчетание със силен страничен вятър - колесника трябва да следи точно осевата линия на пистата / педалите трябва да са в неутрално положение примерно / в същото време някой трябва да
поработи с вертикалното кормило за да парира страничният вятър със същите педали :shock: Подочувал съм за някаква взаимовръзка,между верт.стабилизатор и колесника.Ако има такава тя трябва да е много малка до няколко градуса
иначе нещата ще загрубеят и стават като в F1 :lol:
Дано съм се изразил правилно и са ме разбрали колегите авиатори.
Ако ме удовлетворяват Вашите отговори - ще Ви задавам още интересни - аматьорски питанки 8)
Благодаря за вниманието.
Аватар
Fly-zOne
по-спотър
 
Мнения: 181
Регистриран на: 04 Апр 2013 08:00
Местоположение: LBWN

Re: Взаимовръзка между носовия колесник и верт. стабилизатор

Мнениеот Toni » 09 Апр 2013 11:01

Много готино питане :) Искрено се надявам, че ще има подробни и изчерпателни отговори.
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/DH8/E90/F70/IL8/M82/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6323
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Re: Взаимовръзка между носовия колесник и верт. стабилизатор

Мнениеот Niki Cvetkov » 09 Апр 2013 11:35

Аз без да съм запознат и аргументиран само мога да предположа, че вероятно носовия колесник започва да се управлява от педалите или под определена скорост или след като се зададе това от екипажа било то с лост или с копче :) :shock: :roll:
Niki Cvetkov
по-спотър
 
Мнения: 151
Регистриран на: 19 Окт 2012 10:48

Re: Взаимовръзка между носовия колесник и верт. стабилизатор

Мнениеот Делян » 09 Апр 2013 14:08

Като летял в кабината на Ан-24 когато бях на 6-7 години от София до Бургас мога да кажа че когато кацнахме си спомням, че чичкото капитан рулираше анчето с едно малко кормило от ляво на седалката.
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4258
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Взаимовръзка между носовия колесник и верт. стабилизатор

Мнениеот Vladimorka » 09 Апр 2013 14:21

Мисля, че ей тая дискусия има доста отговори (заедно с хубави снимки):
http://www.airliners.net/aviation-forum ... ain/90665/
Vladimorka
супер спотър
 
Мнения: 706
Регистриран на: 02 Фев 2010 17:24

Re: Взаимовръзка между носовия колесник и верт. стабилизатор

Мнениеот Stoyan » 10 Апр 2013 17:06

Готино питане. Аз ще споделя малко информация.

Първо има значение за кой тип (вид) самолет говорим. При малките учебни самолети всичко е опростено, за разлика от големите.

Започваме с по-простото. Пример С-172.Там носовият колесник се управлява с педалите, т.е. десен крак-самолета завива надясно, ляв крак-самолета завива наляво. Успоредно с това се отлонява и кормилото на вертикалния стабилизатор.

При големите самолети не е точно така. Различните модели и фирми-производители имат различни решения. МД-89 е с (относително) голямо колело, което служи за рулиране само при командира; Ан-12 има нещо много интересно-там се изкарва една телескопична тръба в дясно от командира, на чийто връх има нещо като голям водопроводен кран, което всъщност е колелото за рулиране; на Еърбъс А320 има за всеки пилот по 1 ръкохвавтка. Лично за мен е по-разумното решение всеки да може да рулира.

Та, да дадем пример с А320. Рулира се с помоща на ръкохватката, а педалите служат да се ползва спирачката, като се натиснат в най-горната си част (на пръстите, ако си представите, че сте стъпили в/у педалите). По време на разгона посоката на самолета се държи с педалите по 2-причини: 1) ръцете трябва да са на стик-а за управление, другата на ръчките за двигателите и 2) над една определена скорост става ефективно и кормилото на вертикалния стабилизатор (от чисто аеродинамическа гледна точка). Ту-154 например има 1 двупозиционен АЗС, който ограничава точно отклонението на носвеия колесник. Мисля, че на земята беше нещо около 60 градуса, докато в положение за излитане е ограничен до 30-на.

Логичен е въпроса какво се случва с носовата стойка след излитане. Е, умните глави са измислили, че след като няма повече налягане в стойката, то тя заема неутрално (по надлъжната ос) на самолета. Всичко това е валидно до кацането, а всички знаем, че се каца на задни стойки (желателно :-D ), т.е. в момента на опирането носовата стойка няма досег с земята, а докато тя опре обикновено пилота е докарал самолета да е по осевата линия на полосата, респективно няма странично удряне.

Колкото до това кой пилот какво прави по време на полета се определя от SOP, авиокомпанията и командира/договорка на екипажа.

В общия случай има Пилотиращ пилот и Обслужващ пилот. На американски език термините са Pilot flying PF & Pilot non-flying PNF. Пилотиращият е ясно какво прави, а обслужващият изпълнява командите на пилотиращия и води радиото. Има комании, където 2-я пилот не може да рулира, както и такива (като easyJet), където това е позволено.

Ако съм се изразил неясно, моля да ме извините. :D
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София


Назад към Специалистите обясняват

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта