Витлови самолети: изключване на двигател след кацане

Тук ще прочетете разкази, обяснения и интересни факти от хората, които правят авиация.

Витлови самолети: изключване на двигател след кацане

Мнениеот mistoffelees » 07 Апр 2015 22:17

У нас вече рядко се виждат витлови машини, но ако попаднете на летище-хъб на авиокомпания, имаща такива (напр., "Остриан"), неизбежно ще забележите следната особеност: веднага след кацане, докато машината е все още на полосата, единият й двигател бива изключен - съответно, в края на рулиранено към стоянката той вече е напълно спрял.

Ясно е, че това веднъж пести гориво (макар и малко) и втори път премахва излишната тяга (витловите двигатели, естествено, нямат реверс). По-любопитно става обаче ако се вгледате: витловите машини почти без изключение са двумоторни... и всички пилотите винаги гасят един и същи от двата двигателя (правилото не зависи от модела на машината).

Можете ли да обосновете кой от двата двигателя бива загасен - и защо именно той? (Ако има пилоти, които знаят отговора, може да изчакат малко - да видим какво ще реши колективният разум :))
mistoffelees
по-спотър
 
Мнения: 140
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

Re: Витлови самолети: изключване на двигател след кацане

Мнениеот Svetli Georgiev » 07 Апр 2015 22:44

mistoffelees написа:... (витловите двигатели, естествено, нямат реверс) ...


Защо им отне така благозвучния реверс на витловите :-D
Не обичам да цитирам wikipedia, но тук май върши работа: http://en.wikipedia.org/wiki/Thrust_rev ... n_aircraft :D
Аватар
Svetli Georgiev
супер спотър
 
Мнения: 1284
Регистриран на: 28 Юли 2006 13:10

Re: Витлови самолети: изключване на двигател след кацане

Мнениеот ADS-B » 08 Апр 2015 16:52

Гориво, ресурс, по-бързо разтоварване на картофите при спиране (ще станат на пюре ако ги пуснеш през портата при работещ двигател). Ако обаче ти се наложи остър завой - греда, тръгване от спряло положение при наклон също. Естествено като го загасят и някоя друга системка се губи, но това не е проблем .
ADS-B
най-спотър
 
Мнения: 460
Регистриран на: 17 Дек 2003 11:13

Re: Витлови самолети: изключване на двигател след кацане

Мнениеот mistoffelees » 10 Апр 2015 01:05

Да, картофите са най-важното: в случая, пътниците. И тъй като вратата на самолета е винаги отпред отляво (по посока на движението), съответно се гаси левият двигател; така стоварването може да започне веднага след спиране на стоянката. Не знам дали има писмени инструкции да не се отваря вратата при работещ ляв двигател, но дори здравият разум подсказва, че иначе все ще се намери някой да бъде пернат... от перката.
mistoffelees
по-спотър
 
Мнения: 140
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

Re: Витлови самолети: изключване на двигател след кацане

Мнениеот Toni » 02 Май 2015 16:19

Едно време, когато Ил-18 и Ан-12 бяха нещо нормално по нашите летища, се виждаше подобна гледка. Рулирането след кацане се извършваше само с вътрешните двигатели.
Витловите двигатели имат реверс, които фунционира чрез промяна на ъгъла на лопатите на витлата. Другата особеност е флюгирането - при отказ на двигатрля лопатите се поставят успоредно на възждушния поток за да намалят съпротивлението.
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/DH8/E90/F70/IL8/M82/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6335
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Re: Витлови самолети: изключване на двигател след кацане

Мнениеот slice » 03 Май 2015 09:57

За реверса си разбрал, че го има. Относо това, кой двигател се спира. При витловите самолети има едно понятие критичен двигател. При рулиране с един двигател се спира некритичния. Но какво е критичен двигател? Няколко неща трябва да се знаят:

1. При витловите самолети обикновено двата винта се въртят в една и съща посока.
2. Всеки от двата винта създава един момент, който се обяснява със закон за запазване на момента на импулса. Същото като при хеликоптерите. Винтът се върти на една страна, и за да се запази моментът на импулса на системата, двигателя тръгва да се върти на другата страна. Тъй като това не е възможно обаче, този момент се предава по контрукцията на самолета и крайния резултат е, че самолетът "тегли на една страна". В полет целия самолет се опитва да се наклони на една страна, а на земята да завива.
3. При един неработещ двигател се получачава и несиметрична тяга. Това пък води до съзадаване на друг момент, който се опитва да завърти самолета към неработещия двигател.
4. И така. критичен е този двигател, при който, ако спре да работи, двата момента описани горе, ще се съберат и за това, когато искаме да си гасим сами мотора на земя гасим некритичния, тъй като тогава двата момента се изваждат и дори става по-лесно.
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1975
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Витлови самолети: изключване на двигател след кацане

Мнениеот niki_m » 11 Май 2015 20:02

mistoffelees написа:Да, картофите са най-важното: в случая, пътниците. И тъй като вратата на самолета е винаги отпред отляво (по посока на движението), съответно се гаси левият двигател; така стоварването може да започне веднага след спиране на стоянката.

.

Не винаги вратата е отпред и отляво, АТР има само отзад, а отпред има два аварийни изхода, при Даш напр. Вратите са и отпред и отзад.
Аватар
niki_m
супер спотър
 
Мнения: 1770
Регистриран на: 22 Апр 2010 23:08
Местоположение: Burgas


Назад към Специалистите обясняват

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта