Според мен предимството за изкарването на CPL в САЩ е във времето.Ако някой например има амбицията да започне летателното си обучение през март т.г (стига да има финанси и късмет да вземе виза
) то съвсем спокойно би могъл да си изкара PPl/IR/CPL/ME до Септември/Октомври и да бъде на линия за следващата година когато авиокомпаниите ще започнат да наемат хора.А при повечето от тях такава е практиката да наемат хора през Февруари-Март за да могат до началото на чартърният сезон да имат готови втори пилоти.Сега относно учебните заведения в щатите могат да се изпишат сума ти неща,аз ще се опитам да Ви обобщя на кратко или по-скоро да ви кажа какво бих направил аз ако трябваше да карам летателното си обучение наново там..
1.Избор на летателно училище.Когато аз избирах училище през 2003-та пред мен стоеше въпроса как да стана комерсиален пилот с минимум 250 часа и Multi-engine rating за по-малко от година и да се побера в $20 000.След търсене около 2-3 месеца се спрях на Phoenix East Aviation Аcademy ,Daytona Beach,FL. Tова ми беше и грешката,ще обясня защо.В т.н авиационни академии практиката е такава , че караш PPL/IR/CPL/ME след което те карат да караш курсове за инструктор и като ги изкараш и си вземеш успешно изпита ставаш такъв(с има няма 280-300 часа) и почваш да учиш "новобранците".Предимството (за едни) ,е че ще трупаш часове,недостатъка е че би ти струвало много по скъпо(поне с $10 000,макар и да ти казват че ще излезе много под този сума..)Казвам за едни като имам предвид инструкторите,но ако не случиш на инструктор лошо-някой лаком гъз може да трупа часове на твой гръб.
Та да се върнем на избора за училище -
никакви академии.Най обикновен аеро клуб който да издава М1 виза.Проверявайте какви са им инструкторите.Ако са средна възраст или по старички значи на повечето от тях това им е постаянната и единствена работа.Човека има 10 000+ часове и го боли ф... за нальот следователно ще гледа да се концентрира максимално в преподаването а не да те размотава.
2Location,location,location.Tова е много важен избор защото от избора на местоположение ще зависи колко бързо ще свършиш цялата програма.Аз избрах Флорида,защото е топло слънчево и ...евтино,макар че флорида си има и своите минуси,а имменно че между Май и Септември трудно се лети заради обилните и чести дъждове+урагани.Благодарение на тези дъждове аз се забавих с около 3 месеца,а това са екстра разходи както всеки един би се досетил.Тъй че моят съвет е ориентирайте се към щати кадето не вали и няма кой-знае какво лошо време-Аризона,Тексас,Невада.За първият дори бих гласувал с две ръце защото е сравнително евтино ,а и е фрашкано с аеро клубове.
Друго много важно нещо което трябва да се знае при избора на училище е къде е разположено т.е дали "лежи" в т.нар busy airspace или в клас "С" или клас "В" airspace.Там имаш tower,clearance delivery,ground control,approach,departure control , което несъмненно ще ускъпи нещата.Ще ви дам един пример:Когато се учех да летя в Дайтона (там е class C airspace) за изпълнението на един урок от Jeppesen manual ми беше необходимо 1:50 минути,при положение че по-програма този урок трябваше да се свърши за 1 час.Да ама аз губех 5 мин да си изкам clearance oт Clearance Delivery+15 min за рулиране и чакане на опашка от около 10-15 самолета пред теб със хора също като теб които ще летят до зоната за практикуване на маневри+10 минути докато стигна до зоната за маневри+ 20 минути за кацане(защото когато си на голямо летище освен че се съобразяваш с колеги те си от академията ти ще трябва да се съобразяваш и с останалия комерсиален, а и не комерсиален трафик!!! )
Значи от всичката тази какафония която написах изводът е НИКОГА НЕ ИЗБИРАИ АЕРОКЛУБ НА ГОЛЯМО НАТОВАРЕНО ЛЕТИЩЕ.
Аз бих се насочил към такива летища които са разположени в клас "D" airspace!Хем имаш кула и ще си упражняваш авиационния английски хем ще можеш бързо да се махнеш от контролираното въздушно пространство и да стигнеш до зоната за практика.ТОВА ЩЕ ТИ СПЕСТИ МНОГО ЧАСОВЕ СЛЕДОВАТЕЛНО И ПАРИ.
На мен PPL-a ми излезе около 78 часа като нормалното е към 50 часа.28 екстра часа х $110/час=$3080 вповече
3.Програма на обучение Part 141 ili Part 61.Това са две програми zа обучение създадени от ФАА,които са разработени взависимост от напредналостта на курсиста.Това ще рече следното.Първата 141 е създадена за хора които не са се занимавали или изучавали авиация изобщо.Започва се от нулата като се минават теоретични курсове преди практиката(мисля че са към 50 часа теория забравих вече
) както следва PPL,IR,CPL/ME.Tези курсове се водят от самите училища за което се заплаща допълнително!Предимството на тази програма е че тя е направена да върви с методиката на Jeppesen,което ще рече че може да се изкара CPL дори и с под 200 часа!
При втората програма Part 61 нещата са малко по различни.Тя е създадена за хора които работят в сферата на авиацията или са завършили колеж,университет(както някои от вас МЕИ-то авиационна техника и технологии) и набляга на летателната подготовка.Характерно то при нея е, че ти сам си учиш материала и само се явяваш на изпити и инструкторат ти преподава мисля че беше около 10 часа теория (които са задължителни),но пък за да се явиш на изпит за CPL трабва да имаш общо 250 часа нальот!!!!Някой от Вас може да
да каже "за какво да въртя 250 часа за да се явя на изпит ,като с предишната програма мога да свърша до към 200 часа???" Ами отговорът е че за теорията която трябва да изкараш при първият курс ти взимат по $850(цени от 2003-та) на курс(те са 4 курса) са ти равни на парите които ще изхарчиш за екстра часове за към 250-те часа.Тук обаче ако си хитър тези "последни екстра часове"може да са ти на двудвигателен самолет и накрая да се явиш на изпит за CPL/ME t.e с един удар два заека
Това е общо взето.... засега.Изпуши ми главата
ето един полезен сайт където може да търсите училища:pilotcareercenter.com
Prowerete go.
Поздрави,