Страница 1 от 1

Нарушено цветно възприятие. Мога ли да бъда пилот? Отговор!

МнениеПубликувано на: 01 Фев 2012 04:59
от air-master
Здравеѝте!
Ако имате подобен проблем и искате да летите прочетете темата.

Наслушах се на хиляди мнения от всякакви компетентни личности .Според някоѝ от тях даже шофьорска книжка не трябва да имам .... :shock:
Общо взето през цялото време слушах как трябва да виждам неща, които не виждах!? Но и нямаше как да им покажа, какво виждам с очите си, нито да видя, какво вижда един човек с нормално цветоусещане. В един даден момент и аз започнах да се замислям дали не съм със сериозен проблем и дали не виждам нещата по различен начин от другите хора.
Отидох да проверя в КАМО как стоят нещата и дали поне нямам шанс за клас 4, които е за стюард.
Беше ми казано, че няма да стане за клас 4/cabin crew/ нито клас 1/пилот/...
Проверката за цветоусещане там се прави със стандартните ишихара плеѝтове . Ако се установи проблем те изпращат в транспортна болница, където се правят тестове с аномалоскоп. / въпросният аномалоскоп ще го спомена по-напред в темата с нещо важно/
Та ако трябваше да приема това НЕ, което получих в КАМО, то трябваше да се разделя и с мечтите си да летя. Просто нямаше как да го приема така лесно това НЕ за краен отговор.

Eто, какво пише в изискванията на JAA :

JAR-FCL 3.225.
Цветно възприятие
(а) Нормалното цветно възприятие
се дефинира като способност да се
издържи с положителен резултат те-
ста на Ишихара или аномалоскопа
на Нагел (виж параграф 1, Приложе-
ние 14 на Подчаст В).
(b) Кандидатът трябва да има нор-
мално цветно възприятие или
цветовото му възприятие да е без-
опасно. При началния преглед кан-
дидатите трябва да издържат теста
на Ишихара. Кандидати, които не
са издържали теста на Ишихара, се
оценяват като безопасни по отно-
шение на цветовете, ако издържат
успешно разширен тест по метод,
приемлив за AMS (аномалоскопия
или цветен фенер - виж параграф 2,
Приложение 14 на Подчаст В). При
препотвърждаване или подновява-
не цветното зрение е нужно да се
тества само на клинична база.
(с) Кандидат, който не е издържал
тестовете за цветно възприятие, се
счита за небезопасен по отношение
на цветовете и трябва да се оцени
като негоден.

Разрових се доста в интернет и намерих, че има и друг тест, коѝто е признат от JAA. Името му е CAD Test /Colour Assessment and Diagnosis test/. Мястото, където го има е Лондон. В UK Civil Aviation Authority, което се намира на летище Gatwick. Сега се връщам за секунда към аномалоскопа. Според изследванията на хората, които са разработвали CAD test-a аномалоскопа не може да определи точно степента на проблема.
Няколко месеца по-късно бях на Gatwick за въпросния CAD тест. Първо ми беше обяснено подробно, в какво се състои проблема ми и защо би ми попречило да летя, като пилот ако се окаже повече от лека форма. След това започна въпросния тест, коѝто изглежда така :

http://www.youtube.com/watch?v=E2s-plQlnec

с разликата, че истинския тест е много по-труден от това видео и принципа е долу-горе следния :
дават ти дистенционно, което има 4 бутона, които са разпределени в 4те посоки, в които се движи цветното квадратче. На самият тест това цветно квадратче прави едно движение и картината изчезва. Трябва да натиснеш копчето, в която посока се е движил квадрата и картината пак се появява и квадрата прави едно движение и така 25 минути. При мен се случи така, че резултатите ми бяха на ръба и се наложи да го направя още три пъти. Общо четири пъти и накрая се взима общата оценка от четирите теста. /Но това е само в случаѝ, че резултатите от първия тест са нито за късане нито за минаване. Ако от 1вия тест резултата е добър – директно получаваш COLOUR SAFE и съответно ако не са добри - COLOUR UNSAFE / Чаках точно две минути компютъра да ми обработи резултатите. Две минути през които щеше да ми излети сърцето с take off/ go around thrust . След тези две минути това, което разбрах беше:
Имам червен/ зелен colour deficiency, което е наѝ-често срещаната форма. И ако нямах късмет да съм с това нарушено цветоусещане – то поне сега имах късмет! Оказа се лека форма и получих fit unrestricted JAA Class 1 /минах почти на ръба на границата, след която почват ограниченията

Дано на никоѝ да не му се налага да се сблъсква с този проблем, но ако все пак това стане – не бързаѝте да се отказвате и пробваѝте докраѝ! Просто не е истина тези ишихара плеитове, колко здрави хора са спряли!!! Според статистика, която прочетах за CAD test-a от явилите се с нарушено цветоусещане 30-35% са издържали теста и са Colour Safe /не пише колко са restricted или unrestricted/
Ето един саѝт, където има доста ишихара числа и информация за цветното зрение. http://www.colour-blindness.com/
В краѝна сметка : Нарушено цветно възприятие. Мога ли да бъда пилот? Отговорът е - Да, но зависи от степента.

Re: Нарушено цветно възприятие. Мога ли да бъда пилот? Отгов

МнениеПубликувано на: 01 Фев 2012 11:12
от slice
Евала, че не си се отказал и си пробил системата. Много мои колеги изгоряха именно заради цветовете. Я кажи сега, UK медицина ли ще вземеш или с резултатите ще се върнеш в КАМО за BG такава.

Едно от положителните неща след вкарването на FCL 3 е разбиването на хегемонията на KAMO. Все повече хора, на които им измислят някоя глупост просто отиват навън (обикновено в Гърция) и си изкарват медицина.

Re: Нарушено цветно възприятие. Мога ли да бъда пилот? Отгов

МнениеПубликувано на: 01 Фев 2012 12:14
от Stoyan
Всъщност той може ли тук да си лети с Британска медицина?

Моята елементарна логика говори, че не би трябвало да има проблем, именно за това бяха уеднаквени стандартите. Бъркам ли?

П.С. д-р Недков, когато говорих с него, каза, че резултатите от прегледите трябва да се изпратят по служебен път до нашето ГВА и нямало да има проблем да му издадат наша медицина.

Тук обаче идва въпроса дали иска Стефан българска медицина , респективно срещи с Караджов?

Изобщо, аз всеки изминал ден се чудя защо нещата се правят нарочно по-сложни!

Re: Нарушено цветно възприятие. Мога ли да бъда пилот? Отгов

МнениеПубликувано на: 01 Фев 2012 12:40
от Пароль
Stoyan написа:П.С. д-р Недков, когато говорих с него, каза, че резултатите от прегледите трябва да се изпратят по служебен път до нашето ГВА и нямало да има проблем да му издадат наша медицина.
Тук обаче идва въпроса дали иска Стефан българска медицина , респективно срещи с Караджов?
Изобщо, аз всеки изминал ден се чудя защо нещата се правят нарочно по-сложни!

На доста места се срещат хора, които са "по-католици" от Папата. За съжаление!
Тези Ишихара тестове в последните години станаха нечетливи благодарение на шрифта, който използват. Би трябвало предварително да запознават изследвания с начина, по който се изписват буквите и цифрите (с черно или синьо мастило на бял лист) и тогава да тестват. Или пък да използват таблици, които са написани със някой често срещан в ежедневието шрифт! В частност, 74 от показаната снимка, може да се прочете и като 14, 41, 47 и други комбинации!

Re: Нарушено цветно възприятие. Мога ли да бъда пилот? Отгов

МнениеПубликувано на: 01 Фев 2012 13:08
от slice
Stoyan написа:Всъщност той може ли тук да си лети с Британска медицина?

Моята елементарна логика говори, че не би трябвало да има проблем, именно за това бяха уеднаквени стандартите. Бъркам ли?

П.С. д-р Недков, когато говорих с него, каза, че резултатите от прегледите трябва да се изпратят по служебен път до нашето ГВА и нямало да има проблем да му издадат наша медицина.

Тук обаче идва въпроса дали иска Стефан българска медицина , респективно срещи с Караджов?

Изобщо, аз всеки изминал ден се чудя защо нещата се правят нарочно по-сложни!


Сам знаеш, че тълкуването на FCL 1/3 у нас е въпрос на тълкуващия. Още по интересно ще стане след април, когато влиза в сила Part FCL.
До колкото ми е известно ако имаш чужда FCL медицина тук трябвало да ти я заверят или нещо такова. Аз лично не виждам причина за това, при положение, че би трябвало да имаме mutual recognition за другите страни членки. А това, че те нямат за нашите лицензи е друга тесла.

Re: Нарушено цветно възприятие. Мога ли да бъда пилот? Отгов

МнениеПубликувано на: 01 Фев 2012 13:28
от air-master
slice написа: Я кажи сега, UK медиcина ли ще вземеш или с резултатите ще се върнеш в КАМО за BG такава.

Вчера си направих цялата медицина в UK. JAA Class1.

Stoyan написа:Всъщност той може ли тук да си лети с Британска медицина?

В UK CAA ми казаха, че нямам проблеми да си летя, където и да е – стига да е по JAA и съответно в БГ не трябва да е проблем. НО знам ли... Все пак в България може на някои да не му хареса идеята, че нямам цяла книжка, каквато издават в нашето камо ами имам само един лист, на които пише, че UK CAA ми дава JAA JAR-FCL3 Клас 1-ви. Всички изследвания си ги пазят в aeromedical department-a, a aз получих сертификат, които удостоверва, че имам клас 1. Ако някои се съмнява в документа – звъни на UK CAA Medical-a, казва ми идадения от там Reference номер и ще разбере как стоят нещата.

Stoyan написа:Тук обаче идва въпроса дали иска Стефан българска медицина , респективно срещи с Караджов?

Ако мога да си карам с UK медицина, към момента няма да искам БГ. Аз като мина покраѝ КАМО и TCAS-a ми влиза в конфликт. Засега не искам подобни срещи. :rolleyes:

Пароль написа: Би трябвало предварително да запознават изследвания с начина, по който се изписват буквите и цифрите (с черно или синьо мастило на бял лист) и тогава да тестват.

В Англия е точно така. Първо ти показват 6 числа, които са направени много контрастни и всеки ги вижда.

Re: Нарушено цветно възприятие. Мога ли да бъда пилот? Отгов

МнениеПубликувано на: 01 Фев 2012 13:32
от air-master
slice написа:
Сам знаеш, че тълкуването на FCL 1/3 у нас е въпрос на тълкуващия. Още по интересно ще стане след април, когато влиза в сила Part FCL.
До колкото ми е известно ако имаш чужда FCL медицина тук трябвало да ти я заверят или нещо такова. Аз лично не виждам причина за това, при положение, че би трябвало да имаме mutual recognition за другите страни членки. А това, че те нямат за нашите лицензи е друга тесла.


Хмм... това трябва да го проверя в следващите 4-5 дена докато съм в Англия и ако е така да бягам пак до Gatiwick, да ги моля да ми пратят всички изследвания до БГ. Те вчера ми изпратиха само сертификата, че съм взел клас 1

Re: Нарушено цветно възприятие. Мога ли да бъда пилот? Отгов

МнениеПубликувано на: 01 Фев 2012 18:25
от slice
От човека, който чух за заверката разбрах, че не е необходимо да се показват изследвания, а само да се направи заверка. Провери тук в ГВА.

Re: Нарушено цветно възприятие. Мога ли да бъда пилот? Отгов

МнениеПубликувано на: 03 Фев 2012 03:00
от air-master
slice написа:От човека, който чух за заверката разбрах, че не е необходимо да се показват изследвания, а само да се направи заверка. Провери тук в ГВА.

Благодаря! :) Ще проверя и аз и после ще кажа, какво е станало в краѝна сметка.

Re: Нарушено цветно възприятие. Мога ли да бъда пилот? Отгов

МнениеПубликувано на: 12 Фев 2012 07:19
от air-master
.

Re: Нарушено цветно възприятие. Мога ли да бъда пилот? Отгов

МнениеПубликувано на: 20 Ное 2012 21:34
от lok45111
Някой може ли да даде повече подробности относно изискванията за PL(FB) по JAA?