Здравеѝте!
Ако имате подобен проблем и искате да летите прочетете темата.
Наслушах се на хиляди мнения от всякакви компетентни личности .Според някоѝ от тях даже шофьорска книжка не трябва да имам ....
Общо взето през цялото време слушах как трябва да виждам неща, които не виждах!? Но и нямаше как да им покажа, какво виждам с очите си, нито да видя, какво вижда един човек с нормално цветоусещане. В един даден момент и аз започнах да се замислям дали не съм със сериозен проблем и дали не виждам нещата по различен начин от другите хора.
Отидох да проверя в КАМО как стоят нещата и дали поне нямам шанс за клас 4, които е за стюард.
Беше ми казано, че няма да стане за клас 4/cabin crew/ нито клас 1/пилот/...
Проверката за цветоусещане там се прави със стандартните ишихара плеѝтове . Ако се установи проблем те изпращат в транспортна болница, където се правят тестове с аномалоскоп. / въпросният аномалоскоп ще го спомена по-напред в темата с нещо важно/
Та ако трябваше да приема това НЕ, което получих в КАМО, то трябваше да се разделя и с мечтите си да летя. Просто нямаше как да го приема така лесно това НЕ за краен отговор.
Eто, какво пише в изискванията на JAA :
JAR-FCL 3.225.
Цветно възприятие
(а) Нормалното цветно възприятие
се дефинира като способност да се
издържи с положителен резултат те-
ста на Ишихара или аномалоскопа
на Нагел (виж параграф 1, Приложе-
ние 14 на Подчаст В).
(b) Кандидатът трябва да има нор-
мално цветно възприятие или
цветовото му възприятие да е без-
опасно. При началния преглед кан-
дидатите трябва да издържат теста
на Ишихара. Кандидати, които не
са издържали теста на Ишихара, се
оценяват като безопасни по отно-
шение на цветовете, ако издържат
успешно разширен тест по метод,
приемлив за AMS (аномалоскопия
или цветен фенер - виж параграф 2,
Приложение 14 на Подчаст В). При
препотвърждаване или подновява-
не цветното зрение е нужно да се
тества само на клинична база.
(с) Кандидат, който не е издържал
тестовете за цветно възприятие, се
счита за небезопасен по отношение
на цветовете и трябва да се оцени
като негоден.
Разрових се доста в интернет и намерих, че има и друг тест, коѝто е признат от JAA. Името му е CAD Test /Colour Assessment and Diagnosis test/. Мястото, където го има е Лондон. В UK Civil Aviation Authority, което се намира на летище Gatwick. Сега се връщам за секунда към аномалоскопа. Според изследванията на хората, които са разработвали CAD test-a аномалоскопа не може да определи точно степента на проблема.
Няколко месеца по-късно бях на Gatwick за въпросния CAD тест. Първо ми беше обяснено подробно, в какво се състои проблема ми и защо би ми попречило да летя, като пилот ако се окаже повече от лека форма. След това започна въпросния тест, коѝто изглежда така :
http://www.youtube.com/watch?v=E2s-plQlnec
с разликата, че истинския тест е много по-труден от това видео и принципа е долу-горе следния :
дават ти дистенционно, което има 4 бутона, които са разпределени в 4те посоки, в които се движи цветното квадратче. На самият тест това цветно квадратче прави едно движение и картината изчезва. Трябва да натиснеш копчето, в която посока се е движил квадрата и картината пак се появява и квадрата прави едно движение и така 25 минути. При мен се случи така, че резултатите ми бяха на ръба и се наложи да го направя още три пъти. Общо четири пъти и накрая се взима общата оценка от четирите теста. /Но това е само в случаѝ, че резултатите от първия тест са нито за късане нито за минаване. Ако от 1вия тест резултата е добър – директно получаваш COLOUR SAFE и съответно ако не са добри - COLOUR UNSAFE / Чаках точно две минути компютъра да ми обработи резултатите. Две минути през които щеше да ми излети сърцето с take off/ go around thrust . След тези две минути това, което разбрах беше:
Имам червен/ зелен colour deficiency, което е наѝ-често срещаната форма. И ако нямах късмет да съм с това нарушено цветоусещане – то поне сега имах късмет! Оказа се лека форма и получих fit unrestricted JAA Class 1 /минах почти на ръба на границата, след която почват ограниченията
Дано на никоѝ да не му се налага да се сблъсква с този проблем, но ако все пак това стане – не бързаѝте да се отказвате и пробваѝте докраѝ! Просто не е истина тези ишихара плеитове, колко здрави хора са спряли!!! Според статистика, която прочетах за CAD test-a от явилите се с нарушено цветоусещане 30-35% са издържали теста и са Colour Safe /не пише колко са restricted или unrestricted/
Ето един саѝт, където има доста ишихара числа и информация за цветното зрение. http://www.colour-blindness.com/
В краѝна сметка : Нарушено цветно възприятие. Мога ли да бъда пилот? Отговорът е - Да, но зависи от степента.