Къде да се обуча

Re: Къде да се обуча

Мнениеот slice » 22 Сеп 2014 12:37

@B737NG - Недей да подвеждаш всички, които идват да четат тук. Не знам от личен опит ли говориш или просто така си чул, но и в двата случая не си прав. Да линия на "синовете" има, но тя не е единствения шанс за реализация в България. За съжаление през последните няколко години авиацията ни претърпя, поне по мое мнение, най-големия си крах (по-голям от този след фалита на Балкан - тогава имаше надежда) и в момента практически не съществува. Това се отрази на търсенето на кадри и на условията на труд и няколко поредни години дори и на "синовете" им беше трудно да си намерят работа, а когато си намереха, то тя беше с доста лоши условия.
Хубавото е, че през последната година, година и половина има раздвижване и аз познавам както "синове" така и "случайни" които успяха да си осигурят позиция.

Конкретно по въпроса, защото момчето го объркахте с празни приказки, IMHO.

@NikeBetterWorld - Знам каква е нагласата ти в момента, тъй като и аз съм бил на твоето място преди години. Много е важно да премислиш добре какво точно искаш да правиш с бъдещето си. Имам един любим цитат от хитов напоследък сериал: "Life is barely enaugh to get good at one thing. So be careful what you get good at..."

Докато сме момчета искаме да работим интересни и вълнуващи професии и растем с желанието за това вътре в себе си. По-късно това не може да бъде изкоренено и когато дойде моментът се засилваме да гоним мечтите си. Един ден обаче порастваме и разбираме, че нещата не са съвсем такива каквито сме си ги мислели.

Говоря ти от опит, за разлика от някои колеги тук (очевидно). Не мисли, че те отказвам. По-скоро искам сериозно да си помислиш дали не искаш да станеш лекар или адвокат.

Обичам работата си, но мразя професията си. За съжаление работата ми заема доста малък процент от общото време, в което съм ангажиран с професията си. :) Тук са ти предложили един "мрънкалнически форум" - pprune.org - поразрови се из него - хората там има какво да кажат.

По същество. Някогашния блясък на тази професия е отдавна изчезнал. Днес ние не сме авиатори. Ние сме шайка недобре обучени мрънкалници, които не могат да подредят сами собствения си живот и на които никой няма никакво доверие. За това ни слагат във все по-автоматизирани самолети и ни забраняват да проявяваме каквато и да е форма на мислене. Работим по стандартни процедури и всяко отклонение от тях се счита за сериозно нарушение. Така трябва да бъде, тъй като човешката ни природа наистина го изисква. Ние не мислим. Няма понятие добър пилот. Има понятие пилот с нормален performance или некадърен пилот. Никога няма да получиш браво. Зад всеки един пилот герой, спасил пътниците си (Hudson miracle), стоят поне няколко такива, които не са превърнати в герои след това (BA 777 at LHR).

Ние мрънкаме, ние не си доспиваме, на нас винаги са ни малко парите и много работното време. Ние сме егоисти. Ние унищожаваме семействата си и се отчуждаваме от децата си. Накрая често оставаме сами.

Защо го правим? И ние не знаем, но повечето ще ти отговорим, че да видиш Европа от едната си страна и Африка от другата в хубав слънчев ден, а пред теб Етна да пуска тънък пушек е една добра причина. Аз ще ти кажа, че съм дал вече една трета от живота си на авиацията и това е нещото, в което съм най-добър (по моя оценка).

Истината е, че ние нищо друго не можем. Не можем защото сме направили грешката да мислим, че търсим престижна реализация, докато реално сме се превърнали във тираджии.

Искам сериозно да си помислиш върху всичко това и чак тогава, използвайки за съветници своите родители да вземеш най-вярното решение. И да тръгнеш по-своя път.

А той не е лесен. Днес се смята, че практически нямаш шанс за реализация ако не разполагаш минимум с т.нар. Frozen ATPL (CPL(A) лиценз с Multi Engine, Instrument Rating, взети всички теоретични изпити за издаване на ATPL и курс за работа в екипаж MCC) и Type Rating за конкретен самолет. Дори и с това, ще ти е практически невъзможно. Добави поне 500 часа на типа самолет, за който имаш рейтинг и може и да ти се получи.

Как се постига това? Намираш си учебен център (цитирал си нечие "портфолио", струва ми се, че е на Baltic Aviation Academy) и се записваш или в модулен курс или в интегриран. След около 200-250 часа летене и около 7-800 часа теория ще имаш CPL(A)/ME-IR. Това ще ти струва някъде между 35-60 хил. евро в зависимост от мястото (и качеството)

Пак в учебен център записваш курс MCC. Ще отнеме две седмици, прави се на тренажор и ще ти струва около 2000 хил. евро.

После започваш да мислиш за Type Rating. Тук е сложно. Тайп рейтигът те "жени" за конкретен самолет. Може да изпаднеш в ситуация да имаш рейтинг за 737, а да се отвори работа за А320. Тъй като сякаш в Европа 320 е по-разпространен, най-вероятно ще избереш А320. Тези курсове навремето излизаха, колкото първоначалното обучение, но вече са значително по-евтини. В нискотарифен център, като ИВТ в София ще ти вземат около 12 хил. евро, дори и по-малко.

След цялото фиаско си изправен пред трудна за разбиране истина. Похарчил си 60 хил евро, а все още не покриваш изискванията за работа и в най-смотаните фирми. Освен това си попаднал в едно общо блато с още хиляди ентусиасти като теб. Оказва се, че компаниите освен лиценз искат и опит. Но от къде? Е Капитализмът си е капитализъм и скоро разбираш, че можеш да си купиш мястото на дясната седалка в никому неизвестна авиокомпания (BH например) и срещу още 40-50 хил. евро да натрупаш заветните 500 часа. Ако по време на обучението си бил по-отворен или имаш познати, можеш дори да се уредиш да летиш тези 500 часа без пари - това в двете посоки нито ти им плащаш, нито те на теб.

А после? После започваш да се надяваш, че някой ще има нужда от втори пилот с 500 часа нальот. И наистина има. Дори в момента Wizz Air имат обява на сайта си. Дори не искат тайп рейтинг. Само че, моля те спри се и помисли защо някой ще предпочете теб с 500 часа, а не някого с 2500 (което е цифрата, която ще видиш в обявите на BA, LH, Emirates и т.н.). Ако не се сещаш ще ти кажа - защото на теб ще ти плаща 2-3 хил. евро заплата, а не 10-12 :)

Добре де! Приемаме го! Нали си стигнал до там където искаш да си. Ще постоиш в такава фирма 3-4 години, ще направиш 2500 часа и бегом към BA, LH, Emirates. Може да. Чудесен план. Само се чудя колко колко голямо прасе-касичка всъщност имаш. Говорим колко ще ти струва, а в нито един момент не се запитахме, а от къде ще вземеш парите.

Ти варианта (за теб конкретно):

1. Твои родители/роднини имат спестявания и са готови да платят всичко. Това е най-лесния вариант за теб финансово погледнато. Замисли се обаче наистина ли си готов да изхарчиш честно изкараните пари на майка ти и баща ти за това начинание.
2. Твои родители/роднини имат печеливш бизнес и са най-общо казано богати. Ако този бизнес не е авиокомпания не виждам причина да се занимаваш с глупости. По-добре учи в Cambridge и поеми управлението на семейния бизнес.
3. Готов си, с помощта отново на родителите си, които ще заложат семеен имот да изтеглиш заем от банка в размер на 100 хил. евро., който да връщаш когато започнеш работа в продължение на да речем 15 години. При сегашния кредитен пазар това означава около 900 евро месечна вноска. При 2000-3000 евро месечна заплата това се явява съществен разход. Помисли, че с тези пари ще трябва и да живееш някъде в Европа. А какво ще стане ако не успееш да намериш работа? Кой ще плаща? Или не дай си Боже се разболееш и загубиш медицинска годност, а си решил да спестиш от застраховка?

Ти няколко пъти споменаваш LH програмата. Да, това е чудесен вариант. Както и BA Future pilot. Бъди готов обаче да не се добереш до място в тези програми. Отсявката, както можеш да се сетиш, е сериозна и е по-вероятно да не можеш да влезеш. Най-малкото щом питаш какво ниво на Немски се изисква, значи нивото ти не е високо. Иначе нямаше да питаш...

Пак ти казвам не искам да те отказвам. Само ми се иска да не се окаже, че на света се е появило още едно нещастно момче, с разбити мечи, което просто не си е написало домашното.

Премисли добре. Ако все пак решиш, съм готов да ти помагам с каквото трябва. Имам опит и в авиационното обучение.

И последно - добре си решил да не е БГ.

Поздрави,
И.

P.S. Местя темата където и е мястото. Ако я беше сложил от самото начало там сигурно щеше да получиш по-малко безполезни отговори.
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Къде да се обуча

Мнениеот Nikolay » 22 Сеп 2014 16:15

Страхотен отговор Илия, четох го с голям интерес! И аз бих искал да изкажа мнението си от скромния опит който имам в авиацията. За съжаление учебния център, в който аз завърших- Ер Спорт доколкото чух вече не съществува в предишния си облик, който за мен беше доста добър за стандартите на България- добре подържани Цесни(дори такава с Гармин 1000), и страхотен Мулти Енджин самолет Piper Seneca 5, на който и 15-те часа който направих на него са безценен опит и не може да се сравнява със хвърчилата диаманд и онова какво беше в долна баня?! И инструкторите бяха добри, бяха от "авиаторите". Мисълта ми е, че в моментното състояние на учебните центрове у нас, по-добре търси в чужбина. След като завършиш летателните часове, теорията, 14-те изпита за ATPL, MCC u Jet Fam наистина следва трудната част. По мое мнение, не трябва да се жениш (както казва Илия) за никой самолет, т.е. не трябва да си правиш тайп рейтинг предварително.Чакаш докато не ти предложат работа за конкретния тип самолет, и тогава го правиш. Може би ще почакаш по-дълго но ще вземеш правилното решение.Аз така направих, чаках и птичето ми кацна на рамото! Как кацна- само то си знае, долетя от някъде и кацна. Със 200 часа, без тайп рейтинг и без да познавам и един човек в компанията в която ме взеха, успях да се кача на А320 и вече да имам над 400 часа на типа.Да, платих си тайп рейтинга в ИВТ- 13 500 Евро без ДДС но го направих след като знаех че има смисъл от поредната инвестиция. Колегата достатъчно подробно е описал всичко, няма нужда да се повтарям, само ще кажа на всички които искат и мечтаят да тръгнат по този път, да го направят, заслужава си!
aviate, navigate, communicate!
Аватар
Nikolay
супер спотър
 
Мнения: 505
Регистриран на: 30 Май 2005 09:59
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Къде да се обуча

Мнениеот slice » 22 Сеп 2014 20:38

Ники,
Точно от теб очаквах най-агресивна критика, но ти взе че реши да си дипломатичен :) . Аз не мога обаче да не ти противореча, за това че диамантът не струва. DA42 е уникален самолет, поне по мое мнение.

Поздрави от Кьолн,
Илия
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Къде да се обуча

Мнениеот NikeBetterWorld » 24 Сеп 2014 15:24

slice, мислел съм за всички възможни професии.. но просто те не стават, не знам не ме привличат никак.
А и не разбирам защо си мислиш че нямам шанс при кадетните програми(имам предвид този на Катар или пък на ийзи жет, няма много значение), да не мислиш че кандидатите са висшисти с отличен успех по всичко?

И за другия вариант - частната школа от която излизам с 200 часа. Ами не знам дали знаеш че има обяви за втори пилот(1st/2nd officer) с/под 200 часа летателни часове, например:
Aer Lingus First Officer
Aer Lingus are recruiting First Officer for their Airbus fleet. Low hour pilots are eligible to apply. Type rating costs have traditionally been met by the airline.


Atlantic Aerospace Services A320 First Officers
Currently advertising on the Flight Global jobs section for low hour A320 First Officers. Only states a requirement of 200 hours total time and no agre restriction.


Qatar Airways Low Hour Second Officers
Qatar Airways are recruiting low hour second officers for their expanding fleet. No nationality or hours restrictions. Must be no more than 30 years old.


Helvetic Airways F100/A319 First Officers
Helvetic Airways are advertising for First Officers. No minumum hours or type rating required.


Jet Time ATR72
Jet Time are reportedly recruiting for their ATR72 fleet. There are no minimum requirements.


Turkish Airlines Low Hour A320/B737 Pilots
Turkish airlines are advertising for B737 and A320 low hour pilots. Candiates must have flown the aircraft, but there is no hours requirement.


Има още доста....

Послепис:Не можах да разбера какво искаш да кажеш с това "Ние унищожаваме семействата си и се отчуждаваме от децата си"
Аватар
NikeBetterWorld
спотър
 
Мнения: 16
Регистриран на: 03 Сеп 2014 22:12

Re: Къде да се обуча

Мнениеот slice » 24 Сеп 2014 21:07

Решението е в твоите ръце. Имай предвид, че излизаш на трудов пазар с много конкуренти. За това ти казвам, че няма да ти е лесно да се добереш както до кадетска програма, така и до позициите, които си цитирал. Не казвам, че е невъзможно, но просто ще ти е трудно. Това ще ти го каже всеки, който е минал по този път. Тези, които ще те изпреварват не винаги ще са по-добри от теб. Просто ще са завършили в по-добро училище, ще са с по-подходящ бекграунд или просто ще бъдат по-уверени на интервюто. Малко е лотария.

Всички тръгваме с идеята, че сме най-добрите и просто няма как да не успеем да се преборим за място, но се оказва, че това не е така по ред причини.

Щом мислиш, че това е твоята професия - поздравявам те, но искам да бъдеш наясно с подводните камъни.

Относно твърдението ми. Ще ти го кажа така. За тази година съм бил у дома 96 дни. През останалото време съм на път. Повече от половината от тези дни не летя, а се търкалям в чаршафите на поредния хотел, намиращ се на подхода на голямо летище. Ники нека ти каже той колко време си е бил у дома.

Това е един от негативите на професията. Ако си мислиш, че ти непременно ще си намериш работа в авиокомпания, която не те праща на майната си през по-голямата част от месеца, се лъжеш жестоко. Сега си млад и това не ти се струва голям проблем, но ще дойде време и ще започнеш да гледаш на нещата по друг начин.

Както и да е. Ще се върна на първия си пост. Обичам работата. Мразя си професията!

Поздрави от Брюксел,
И.
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Къде да се обуча

Мнениеот kazata » 24 Сеп 2014 22:10

NikeBetterWorld, един съвет - когато видиш обява, проучи я първо, а не пускай само от заглавието във форумите. Почти винаги има някаква уловка, а и хората които си търсят работа много добре знаят какви обяви има. Аз лично знам за всички обяви, които си цитирал. Както казва slice, това че изпълняваш минималните изисквания не означава, че работата ти е в кърпа вързана, защото за това място се борят още стотици (може и да са хиляди дори) като теб!
kazata
по-спотър
 
Мнения: 133
Регистриран на: 12 Фев 2009 16:17

Re: Къде да се обуча

Мнениеот NikeBetterWorld » 25 Сеп 2014 06:57

Мисля, че е "готино" да посещаваш различни места, мисля че това е бонус към тази професия.
Все пак живота е кратък и не е ли добре да си посетил всяко кътче, преди да си отидеш?
Аватар
NikeBetterWorld
спотър
 
Мнения: 16
Регистриран на: 03 Сеп 2014 22:12

Re: Къде да се обуча

Мнениеот Big G » 25 Сеп 2014 14:34

Ако само това ти е мотива
NikeBetterWorld написа:Мисля, че е "готино" да посещаваш различни места, мисля че това е бонус към тази професия.
Все пак живота е кратък и не е ли добре да си посетил всяко кътче, преди да си отидеш?
просто много си се объркал. В много голям процент от случаите, пилотите виждат само терминалите и то по-често само отвън, откъм перона. Ако прибавим и това, което ти е писал slice за хотелите, а именно: "а се търкалям в чаршафите на поредния хотел, намиращ се на подхода на голямо летище/ ", какво остава за твоите мераци?
Started 1967.
Аватар
Big G
супер спотър
 
Мнения: 1532
Регистриран на: 01 Мар 2007 19:41
Местоположение: У дома

Re: Къде да се обуча

Мнениеот NikeBetterWorld » 25 Сеп 2014 14:48

Не разбирам защо го правите?


http://www.youtube.com/watch?v=I712YXdJ6_0
Чудесен клип, а?
Аватар
NikeBetterWorld
спотър
 
Мнения: 16
Регистриран на: 03 Сеп 2014 22:12

Re: Къде да се обуча

Мнениеот Nikolay » 25 Сеп 2014 14:58

За последните 6 месеца съм бил по-малко от 1 месец в София.Бонуса в нашата компания е че имаме чартър и се събират още около 2 месеца във Варна или Бургас. На този етап от живота ми, това не ми пречи по никакъв начин, но съм сигурен че идва време, в което всеки се замисля.

Кефлавик, Исландия
Ники.
aviate, navigate, communicate!
Аватар
Nikolay
супер спотър
 
Мнения: 505
Регистриран на: 30 Май 2005 09:59
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Къде да се обуча

Мнениеот slice » 26 Сеп 2014 12:55

NikeBetterWorld написа:Не разбирам защо го правите?


http://www.youtube.com/watch?v=I712YXdJ6_0
Чудесен клип, а?


Защото всички ти мислим доброто и ни се иска да си по-информиран отколкото сме били ние. Преди да взимаш решения говори с истински хора, а не гледай клипчета в Интернет.

Не искам да те отказвам. Половината от десетте години, в които се занимавам с авиация се занимавам и с обучение и винаги съм подкрепял, хората тръгнали по този път. И именно заради това ми е криво, когато някой върви по него, а не знае на къде отива.

Поздрави, този път от Гданск,
И.
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Къде да се обуча

Мнениеот Пароль » 26 Сеп 2014 20:32

slice написа:Не искам да те отказвам. Половината от десетте години, в които се занимавам с авиация се занимавам и с обучение и винаги съм подкрепял, хората тръгнали по този път. И именно заради това ми е криво, когато някой върви по него, а не знае на къде отива.
И.

Винаги има надежда да стане добър спотър! :D От трите випуска ( "Оборудване на ЛА"), на които съм преподавал, излязоха давам или трима техници и един много качествен спотър.
Последна промяна Пароль на 27 Сеп 2014 16:34, променена общо 1 път
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Къде да се обуча

Мнениеот NikeBetterWorld » 26 Сеп 2014 20:46

Казвате, че си мразите професията. Ами то кой не я мрази? Дори докторите - да ти умре пациентът в ръцете и да помниш това цял живот... Сравнение с това, да си пилот е вликолепно!
Аватар
NikeBetterWorld
спотър
 
Мнения: 16
Регистриран на: 03 Сеп 2014 22:12

Re: Къде да се обуча

Мнениеот slice » 27 Сеп 2014 04:18

А чувството да спасиш живот и да знаеш, че си помогнал на друго човешко същество? Професиите лекар и учител са нещо съвсем различно и не можеш да ги сравняваш с шофьор на самолет.
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Къде да се обуча

Мнениеот NikeBetterWorld » 27 Сеп 2014 07:38

Добрите неща се забравят, а лошите и стресиращи спомени се помнят.
Аватар
NikeBetterWorld
спотър
 
Мнения: 16
Регистриран на: 03 Сеп 2014 22:12

ПредишнаСледваща

Назад към Обучение и образование

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 7 госта