Процеса на de/anti-icing е доста важна част от функционирането на едно летище . В зависимост от региона където е разположена , всяка аерогара отделя различни средства за поддръжката на съответната техника . Но едва ли има място , където да няма такова оборудване .
Всъщност независимо от мястото на летището , след кацане върху крилото на самолета винаги има тънък заледен слой . Той се образува от рязката смяна на температурата при снижаване . Лошото в случая е , че се променя характеристиката на крилото и неговата обтекаемост . Това от своя страна води до различна подемна сила и от там до по-трудно излитане на машината . Всичко това е описано простичко в закона на Бернули за флуидите .
Та да се върна на de/anti-icing процедурите . Поради пренебрегнати правила за de/anti-icing много самолети са имали проблеми , а някои са завършвали с трагичен край . Затова редовно се преминават курсове и се подновяват лицензи . Всяка една течнаст , с която се обработва самолета има така нареченият "holdover time" . Това е времето , което при определени МТО условия може да издържи течността без да замръзне и да позволи нормално излитане на машината .
На Летище София се ползват основно два вида течности . TYPE 2 - 50/50% и TYPE 2 - 100% . Пъвият вид е разредена с вода течност в съотношение 50/50 , която е загрята . Тя се ползва за de-icing . С нея се отстранява снега/леда от крилото . Може да се използва до -3 С . В повечето случаи се предпочита двустъпков метод на обработка . Това значи , че се пръскат крилото и стабилизаторите с тънък слой 100% - ов разтвор след 50/50 . 100% - овият Тип 2 е студена течност , която не позволява на повърхността да замръзне до -14 С . Под тази температура за да се пусне един самолет да излети трябва да се обработва със загрят до 60 С 100% - ов разтвор .
борден написа:Аз лично в тази процедура не намирам абсолютно нищо интересно. Къпят самолета, ебати.
Може и да си прав . Няма нищо интересно . Но в никакъв случай няма да можеш да правиш снимки на самолети във въздуха през зимата или пък зимни излитания ако я няма тази процедура и ако доста хора не полагат непривлекателен труд за да осигурят безопастността на полета .
slice написа:нали това казах.... товарят пътниците, затварят вратите, идва камьона, пръска обилно, тръгва си камьона, запускат и тръгват
Слайс , никой не пръска обилно . Всеки ползва точно толкова колкото е необходимо за безопасно излитане . А и всичко това се плаща !!! Цената на 50/50 е 3.5 EUR на литър , а на 100% цената е 5.0 EUR .
Страшно ми харесаха "Малко вариации по тeмата...
" на
SPEED_BIRD . Техниката е страхотна . За жалост ние все още не разполагаме с такива коли . Но във Финландия това си е най-често използваният елемент от земното обслужване .
За снимки - ако мога някоя сутрин ще ги направя .
Ами това е