ЗА НАС (Купете Стандарт 08.10.2005 !!!)

Мнениеот slice » 08 Окт 2005 11:48

браво, евала
можеше малко повече да се наблегне че в БГ хобито е "строго забранено", но и така става!
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот Делян » 08 Окт 2005 17:56

Добре е статията!
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Мнениеот M@x » 10 Окт 2005 11:30

Браво браво ;)
Алкохолът убивал бавно, че кой пък бърза...
Аватар
M@x
по-спотър
 
Мнения: 102
Регистриран на: 16 Дек 2003 20:55
Местоположение: Бургас

Мнениеот toni75 » 10 Окт 2005 18:34

И на мен статията ми хареса.
На фона на статиите на авиационна тематика, които сме свикнали да четем в Стандарт, тази представлява едно много приятно изключение. :)
toni75
най-спотър
 
Мнения: 496
Регистриран на: 18 Дек 2003 02:24
Местоположение: Щутгарт, Германия

Мнениеот С.Николов » 12 Окт 2005 19:09

Маниаци край пистите
Фотографи дебнат кацащи и излитащи самолети, снимат емблеми и серийни номера

Виктор Симеонов
Часове наред той стои до оградата на летището и чака пристигащите самолети. Не за да посреща любимата от чужбина, а за да снима. Неговото хоби се казва plane spotting - професионално наблюдаване и фотографиране на самолети, а най-важният му инструмент е сгъваемата стълбичка. Защото само височината може да му осигури добра видимост над телената ограда. Плюс "пушки" като Canon EOS300 или Fuji S5500. По големите европейски летища странниците с бинокъл в едната ръка и съмнителни справочници в другата са нещо обичайно. Те са твърде интелигентни и често прекосяват хиляди километри, за да
--------------------------------------------------------------------------------

наблюдават екзотични авиолинии

--------------------------------------------------------------------------------
или военни отличителни емблеми. За тези хора съзерцаването на самолети е страшно важно занимание, което поддържа колекцията им изрядна и пълна.
Спотърите са истински самолетни маниаци. Но има и маниаци фотографи, преследващи същите тези самолети по света само и само за да ги заснемат на фото или видео. След 11 септември 2001-ва това хоби става все по-опасно, защото новите мерки за сигурност около летищата поставиха в графата "забранено" всяко наблюдаване и захласване по самолетите.
Много хора не схващат смисъла на това увлечение: какво интересно в това да събираш кадри на самолети и техните номера върху опашката, т.е. "пръстовите им отпечатъци"? Тъй като държавата ни отказва официална информация за регистрираните у нас самолети, българските спотъри сами са съставили неофициален списък на
--------------------------------------------------------------------------------

регистрираните в България машини

--------------------------------------------------------------------------------
Той е по-точен и актуален от официалния. Благодарение на акуратното му водене спотърите са разкрили няколко тъмни истории около нашата гражданска авиация. Може би това е една от причините да има четирима арестувани спотъри около летище София.
Всъщност с всички хобита е така: получаваш удоволствие от определено занимание, без да можеш да обясниш защо. Защо скалният катерач атакува опасни зъбери без помощни средства? Защото му носи адреналин. Същото е и със самолетните маниаци.
Те са най-различни типове. Някои дори казват, че няма двама еднакви любители на аеропланите. Едни си падат по граждански самолети, други признават само военните, трети се увличат и по двата вида. Четвърти са луди по хеликоптери (наричат ги "превъртели самолетни маниаци"), пети събират единствено
--------------------------------------------------------------------------------

цифрите от опашките

--------------------------------------------------------------------------------
на самолетите. Мнозина считат точно този вид занимание за "висша форма на самолетната мания". Защото прилича на интелектуален спорт, сравним само с филателията. Защото не е тайна, че всеки самолет има уникален номер, нещо като регистрационната табелка на автомобила.
Един от върховете на самолетната мания е наблюдаването на тренировъчните самолети РС.7. на холандските ВВС. Има само десет такива екземпляра с номера от L-01 до L-10. Маниакът си поставя за цел да види всичките десет машини и едва тогава колекцията му е пълна. Тази задача е сравнително лесна. Но има такива, които решават да видят всички произведени досега изтребители F-16 или например цялата въздушна флотилия на Ботсвана! Или например боен самолет, катастрофирал през 1957-а, чиито останки все още лежат някъде. Истинският "самолетен маниак" разполага с доста познания за видовете и типове самолети, серийните номера, летищата, военновъздушните бази и т.н. За тази цел в света се издават десетки книги, списания, в интернет също има богата база данни. Макар военните да не го признават официално, спотърите знаят почти всичко за гражданската и военната авиация. Дори много от техните тайни!
За да станеш спотър са необходими
--------------------------------------------------------------------------------

на първо място телескоп
(с обектив за 20х или 30х кратно увеличение - това днес е стандарт); справочна литература и много, много търпение. Понякога се налага графикът на самолетите да се проучва месеци наред, да се следят сателитни снимки, да се разчитат метеорологични карти, да се подслушват радиочестоти, за да се направи уникалната снимка.
В света има около 90 000 регистрирани професионални "самолетни маниаци". В България тази мания също набира скорост и вече имаме 30-ина спотъри, един от които е Антон Василев. Техните снимки могат да се видят засега само в интернет на адрес www.bgspotters.net
Те стоят с часове в близост до пистите за кацане и излитане, фотографират, записват си номера, отличителни знаци и серийни номера, каталогизират диапозитиви или видеоматериал, попълват личните си архиви. И се подчиняват на важни правила: самолетът трябва да се снима или отпред, или в полуанфас; регистрационните номера трябва да се виждат ясно; пред самолета не трябва да има друг обект.
Срещата между двама професионални маниаци прилича на среща на стари любовници, които си спомнят бурното минало. Те знаят къде са
--------------------------------------------------------------------------------

идеалните места за наблюдение

--------------------------------------------------------------------------------
- в Париж и Амстердам на летищата няма телени оградни мрежи; Майорка е направо Елдорадото на чартърите; Манчестър предлага най-балансираната смесица от редовни и чартърни полети; а в Дюселдорф е най-голямата тераса за наблюдение на излитащи самолети.
Американските летища вече са табу след 11 септември и гостоприемните някога авиобази (например в оградата на военните бази в Маями имало специални дупки за наблюдаване на самолетите) вече са строго охранявани. Терминът plane spotting води началото си от Втората световна война, когато командването на Кралските ВВС призовало населението да следи за прелитане на вражески самолети, за да бъдат разгадани плановете на противника за поразяване на различни цели на Острова. След терористичните нападения в Лондон от юли т.г. властите отново раздават без формалности разрешителни за "наблюдаване на самолети", за да се засили антитерористичната превантивна дейност. Идеята е, че постоянното присъствие на хора с фотоапарати и телеобективи около летищата ще държи по-надалеч терористите.

Източник http://standartnews.com
Аватар
С.Николов
най-спотър
 
Мнения: 217
Регистриран на: 17 Дек 2003 22:57
Местоположение: Варна жкВладиславВарненчик

Мнениеот slice » 14 Окт 2005 13:13

в деня на статията, посещенията ни са се вдигнали два пъти - 455
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот Toni » 14 Окт 2005 13:31

Супер, значи статията даде ефект и си изпълни целта:)
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Предишна

Назад към Спотърстване

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 21 госта

cron