Поларизационни филтри

Мнениеот BDG » 04 Юни 2008 08:54

Имам такъв въпрос - доколко поляризационен филтър ще ми помогне за избягване на бликовете от самолетите и какви проблеми/недостатъци имат тези филтри? Колко често ви се налага да го ползвате? И разбира се, ако имата препоръки за марка и тип (линеен, циркулационен)... Обективът е 70-300 4/5,6.
BDG
спотър
 
Мнения: 33
Регистриран на: 12 Авг 2005 11:54
Местоположение: Плевен

Мнениеот harrier » 04 Юни 2008 09:31

Ето един интересен линк с добри обяснения за поларизационните филтри:
http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/Us ... rizer.html

Аз снимам с такива филтри от около месец и съм доста доволен от резултата. Взех ги основно с цел да засиля малко цветовете, особено синия цвят (небето) и белия (фюзелажа). Трябва малко време да се свикне, че този филтър затъмнява кадъра и трябва да се преекспонира. Другото, което забелязах е, че снимайки през прозореца на самолет с този филтър се получават разни странни сияния, които без филтъра липсват. С две думи - не е за всяка ситуация, но според мен е много полезен при снимане в слънчево време и на открито.

Ето няколко примерни кадъра, при които съм успял да постигна желания ефект:
http://pic.bgspotters.net/?id=15974
http://pic.bgspotters.net/?id=15973
Всъщност всичките ми снимки от ИЛА, които съм качил са правени с поларизацонен филтър на Хама (циркулярен).
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот Svetli Georgiev » 04 Юни 2008 09:39

А вярно ли е че линейните са по-подходящи за ръчен фокус, а циркулярните за автофокус?
Аватар
Svetli Georgiev
супер спотър
 
Мнения: 1284
Регистриран на: 28 Юли 2006 13:10

Мнениеот harrier » 04 Юни 2008 09:51

Да, до толкова, че ако имаш циркулярен филтър и ръчен фокус трябва да въртиш две врътки - една на фокуса и една на филтъра, с която си настройваш поларизацията (и докато ги настроиш ще ти избяга обекта ако е по-бърз). На линейният филтър няма какво да се настройва.
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот IvanFL » 04 Юни 2008 14:09

harrier написа:Да, до толкова, че ако имаш циркулярен филтър и ръчен фокус трябва да въртиш две врътки - една на фокуса и една на филтъра, с която си настройваш поларизацията (и докато ги настроиш ще ти избяга обекта ако е по-бърз). На линейният филтър няма какво да се настройва.


Ако ползващ обектив който механично върти вътрешната част, тогава почти нямаш избор, трябва да използваш circular. Линейните се ползват при стативи и снимка на природата където имаш предостатъчно време да нагласиш всичко ръчно. АКо го ползваш при по малко от 70мм зум си приличава как едната част на небето ще е презатъмнена и другата светла и експонирането ще е неравномерно. Ефекта за по синьо небе често се постига и с неутрален сив филтер. harrier, самолетните прозорци имат филм за поляризация на светлината и ултравиолетовата светлина и ако снимаш пшрез тях май трява да свалиш сички филтри
IvanFL
супер спотър
 
Мнения: 537
Регистриран на: 07 Май 2006 02:14
Местоположение: Miami, FL

Мнениеот BDG » 04 Юни 2008 14:47

Благодаря за отговорите. Май ще инвестирам в такъв филтър. Точно ХАМА циркулационен гледах вчера.
BDG
спотър
 
Мнения: 33
Регистриран на: 12 Авг 2005 11:54
Местоположение: Плевен

Мнениеот harrier » 04 Юни 2008 17:03

IvanFL написа:
harrier написа:Да, до толкова, че ако имаш циркулярен филтър и ръчен фокус трябва да въртиш две врътки - една на фокуса и една на филтъра, с която си настройваш поларизацията (и докато ги настроиш ще ти избяга обекта ако е по-бърз). На линейният филтър няма какво да се настройва.


Ако ползващ обектив който механично върти вътрешната част, тогава почти нямаш избор, трябва да използваш circular. Линейните се ползват при стативи и снимка на природата където имаш предостатъчно време да нагласиш всичко ръчно. АКо го ползваш при по малко от 70мм зум си приличава как едната част на небето ще е презатъмнена и другата светла и експонирането ще е неравномерно. Ефекта за по синьо небе често се постига и с неутрален сив филтер. harrier, самолетните прозорци имат филм за поляризация на светлината и ултравиолетовата светлина и ако снимаш пшрез тях май трява да свалиш сички филтри

Това за небето наистина е така, но то рядко излиза един цвят независимо дали снимаш с или без филтър.
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот mitkobiker » 04 Юни 2008 18:51

При слънчево време винаги смимам с филтър. При самолетите съм забелязал, че малко пада фокуса на снимката, но цветовете се засилват и се изчистват отблясъците.
Съгласен с harrier- не слагай филтър при снимане от борда на самолета- резултатите са ужасяващи :-D
AB6 313 318/9/20/21/Q/N 332/3/8/9 343/5/6 359 388 717 733-9/M8/9 74E/4/8 752/3 763 772/3 788/9/1 AN4 AT4/7 AWH AR1/8 141/2/3 C207/8 CNJ/1 CR2/7/9/K CS1/3 DHT/2/3/4 D28/38 ER3/4 E70/5/90/5 290 FRJ F50/70/100 IL8/9 J32/41 L4T M82/3 TU3/5 SF3 S20 SU9 NDE
Изображение
Аватар
mitkobiker
супер спотър
 
Мнения: 2543
Регистриран на: 09 Ное 2004 12:51
Местоположение: София

Мнениеот an24 » 08 Дек 2008 22:20

Нищо чудно - авиационните стъкла се правят от специални материали и не бих се учудил ако поляризират светлината в някаква степен. Особено при презокеански полети самолетите стигат и до над 12 000 м, а там вече слънчевата радиация е доста по-друга и трябва някаква защита поне от УВ-то, ако не и от други форми на излъчване. То и на планина на 2000 м височина човек загаря на слънце 2 пъти по-бързо от нормалното, а я да си представим какво е на 12 000 м. Няма начин странните ефекти да не са от авиостъклата.
an24
спотър
 
Мнения: 46
Регистриран на: 31 Май 2008 00:57


Назад към Фотография

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 11 госта