Летище София - дейност

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 13 Сеп 2021 18:07

Летище София инвестира във... високи заплати и скъпи коли

Летище София, две десетилетия след началото на новото хилядолетие. Неработещ асансьор и рампа, по която май е минала бетонобъркачка с пробита "кофа". Чудно защо ли новите чуждоземни началници също не държат колите си точно тук?

Договорените с концесионера на летище София "Соф Кънект" АД инвестиции в размер на 624 млн. евро потекоха към аеропорта като пълноводна река. Това показва последната информация, с която разполага БАНКЕРЪ. Проблемът е, че вместо към радикално подобряване на летищната инфраструктура "паричният поток" тече в съвсем други посоки - към подобряване на благосъстоянието на чужденците, които управляват аеропорта, за осребряването на договори за услуги по цени, многократно по-високи от пазарните, и т.н.

По непотвърдена информация седмината чужденци – изпълнителният директор и неговите помощници (сред тях оперативен директор и шефове на наземното обслужване, на търговските обекти и пр.), получавали средно по 15 000 евро месечно. Освен това за тях са наети луксозни жилища в престижни райони на столицата (като Докторската градинка, например), за които се плащат месечни наеми от порядъка на 9000 лева. Освен това, аеропортът осребрява и фактурите за луксозните "rent-a-car"-и (клас Volvo S80), с които се придвижват чужденците.

Видели какви ли не глупости на летище София, дългогодишни служители се чудят защо чуждестранните експерти
не ползват служебните автомобили на досегашните началници,
а харчат луди пари за лимузини под наем? Такива ли чак грандиозни успехи постигна аеропортът под мъдрото управление на концесионера, че колосалните разходи на новоназначените чужденци да са оправдани?
Но и това не е всичко. Летище София прави сериозни разходи и за покупката на самолетни билети, за да могат чужденците редовно да пътуват до родните си гнезда.


Така, пак по непотвърдени данни, месечната издръжка на всеки задграничен мениджър излиза по над 50 000 лв. месечно. Или
за седмината експерти – не по-малко от 350 000 лева.
И, ако всичко на летище София течеше по мед и масло, защото тези чужденци са положили началото на видимото подобряване на състоянието му, човек да махне с ръка и да каже „Халал да са им!“

Когато обаче всичко, до което се докосне непредубеденият пътник на летище София, подсказва и показва само разруха?!

Пристигате, например, с кола и искате да я оставите на паркинга пред "Терминал 2". Там ви посрещат разкъртени, порутени рампи, по които се валят купища камъни. Вие обаче давате смело напред, а въпросните камъни - застъпени от гумите - дънят по ауспуха, картера и останалите части под колата или пък
летят и свистят наоколо като куршуми и шрапнели.
За последствията всеки може да се досети.

В един момент това препятствие е преодоляно. Оставяте колата и хоп - нова изненада! Два от четирите асансьора на многоетажния паркинг не работят! Дали тръгвате за дълго или се връщате отдалеч - няма значение. Висенето ви е гарантирано, защото постоянно десетки други събратя по съдба "висят" пред асансьорните врати и...

Хайде, от едното благоприличие ще спестим какво точно "обещават" или "пожелават" те на новите летищни власти. При това съвсем умишлено, защото концесионерите са частници и изпълнението на
непосредствените им и супер неотложни задължения
изобщо не зависи от Закона за обществените поръчки. Тоест - абсолютно нищо не пречи на скъпоплатените мениджъри ултимативно да накарат съответните си служители да звъннат на фирмата, която поддържа асансьорите, и да я поканят да си свърши работата.

България все още е държава, в която работят национални регулаторни органи, един от които е Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА). Малко след като концесионерът „Соф Кънект“ пое управлението на летище София, ГД ГВА издаде предписание, с което го задължи „да предприеме спешни мерки за окосяване на тревата в летателното поле", защото "високата трева закрива видимостта на вертикалната сигнализация… и може да окаже отрицателно влияние на системата за инструментално кацане“. Краен срок за изпълнение на предписанието - 31 юли 2021 година.

Какво направи концесионерът? Нае за една година трактор „Кубота“ (със съответния прикачен инвентар), който срещу "скромните" 179 160 лв. с ДДС окоси веднъж проблемните площи. За сравнение – старият договор за косене с друга фирма беше 2-годишен и "струваше" два пъти по-малко - около 90 000 лева.

Освен това, в новия договор не влизат разходите за гориво и ремонт на наетата техника, които са за сметка на концесионера. За сметка на това обаче има куп други неадекватни клаузи:

1. Плащане на 60% от общата стойност до 5 дни от сключване на договора;

2. Плащане на 20% от сумата до 3 месеца от подписването на протокола за предаването на техниката;

3. Плащане на 10% до 9 месеца от подписването на протокола;

4. Плащане на последните 10% - при окончателно изпълнение на договора!

И още - срещу споменатите 90 000 лв., по стария договор беше площите бяха косени 6 пъти. Тоест - по 15 0000 лв. за всяко косене.
Според новият контракт, летателното поле вече е окосено веднъж и до изтичане на едногодишния срок през май 2022 г. може да бъде окосено най-много още два пъти. Следователно, в най-евтиния вариант едно "разкриване на видимостта към сигнализацията" ще струва на концесионера… поне 60 000 лева. Или 4 пъти по-скъпо, отколкото по времето на държавния летищен оператор. При това - без разходите за гориво и ремонти... Скъпа „инвестиция“ на „Соф Кънект“, нали?

Откакто е поел аеропорта, концесионерът не коси ландшафтно оформените терени югоизточно от "Терминал 2". Преди десетина години
транспортното министерство похарчи близо 10 млн. лв.,
за да оформи тези терени като парк. И до встъпването на концесионера, този парк се поддържаше в добро състояние - чрез редовно косене, поливане и пр., защото е собственост на летище София.

Откакто „Соф Кънект“ пое аеропорта, за парка не се полагат никакви грижи и състоянието му към началото на септември е плачевно – висока изгоряла трева, унищожени от сушата цветни и храстовидни насаждения, оплаквания от змии и т.н. Вярно е, че зеленината няма отношение към безопасността на полетите, но пък сухите треви и храсти представляват сериозна опасност за възникване на пожар, който да застраши аеропорта. Но също така е вярно и другото: че няма как коцесионерът да зареже всички свои задължения, само и само да спести някой и друг лев в името на високите заплати, скъпите коли и още по-скъпото косене на тревата около пистите.

"Соф Кънект“ прави и други необичайно високи разходи (например - за шумозащитния екран, с които сега няма да занимаваме читателите). И тъй като вече писахме, че ръководството на „Соф Кънект“
явно отказва да отговаря на официално зададените журналистически въпроси,


то бихме искали в края на публикацията да поставим следния наистина обществено значим въпрос: "Редно ли е концесионерът да прави такива колосални разходи за заплати и луксозен живот, след като беше освободен за 10 години напред от плащане на концесионни такси (общо 245 млн. евро) с мотива, че пандемията била нарушила „баланса на концесията"?"

Поставяме въпрос, който е особено важен за българското общество днес, при опитите за актуализация на бюджетите на държавата, НЗОК и общественото осигуряване!

Белчо Цанев

https://www.banker.bg/upravlenie-i-bizn ... skupi-koli
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Kx » 14 Сеп 2021 09:52

Аман от жълтини
Автора не прави ралика между текущи разходи и инвестиции....
Страшно голямата заплата от 15К евро. Не били косили парка до летището който е общински...
Kx
най-спотър
 
Мнения: 410
Регистриран на: 13 Апр 2004 15:45
Местоположение: Sofia

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 14 Сеп 2021 15:54

Kx написа:Аман от жълтини
Автора не прави ралика между текущи разходи и инвестиции....
Страшно голямата заплата от 15К евро. Не били косили парка до летището който е общински...


Ами купи си розови очила.Това са публикуваните статии за Летище София. Ако трябва, цензурирайте ги и открийте нова тема "Летище София в розово" и всичко ще е наред :goodman:
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Делян » 19 Сеп 2021 06:57

Стига си разпъвал локуми! Ти парите на частна компания ли ще броиш?

Сега очаквам да кажеш колко успешно е било старото управление на летището.

Иначе Банкер навремето бяха добра медия…
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот tedier » 19 Сеп 2021 09:52

Във форума сме тясно ориентирани лаици или професионалисти, но положението на летището от трагично стана отчайващо. Стана трагично преди години именно, за да се оправдаят всички отстъпки при сключването на концесията. Делян - толкова яростно защитаваш тази сделка, че единственото ми обяснение за това е да си пряко зависим с "новата власт" ... не ми изглеждаш бавноразвиващ се, за да го правиш и да защитаваш една корупционна сделка прикрита толкова нелепо, че само такива които са се облажили от нея ще се хвърлят на амбразурата като Матросов да ни обясняват колко е добра. Дори не ми се пише по темата, но ме втрещяваш за втори път с писането си. Ако искаш се пробвай и си подай CV за работа при новата власт на летището и се включи в оправянето му, за да се убедиш сам ... и да, статията в Банкер този път е точна...
tedier
по-спотър
 
Мнения: 131
Регистриран на: 14 Ное 2005 17:13

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 19 Сеп 2021 19:18

tedier написа:Във форума сме тясно ориентирани лаици или професионалисти, но положението на летището от трагично стана отчайващо. Стана трагично преди години именно, за да се оправдаят всички отстъпки при сключването на концесията. Делян - толкова яростно защитаваш тази сделка, че единственото ми обяснение за това е да си пряко зависим с "новата власт" ... не ми изглеждаш бавноразвиващ се, за да го правиш и да защитаваш една корупционна сделка прикрита толкова нелепо, че само такива които са се облажили от нея ще се хвърлят на амбразурата като Матросов да ни обясняват колко е добра. Дори не ми се пише по темата, но ме втрещяваш за втори път с писането си. Ако искаш се пробвай и си подай CV за работа при новата власт на летището и се включи в оправянето му, за да се убедиш сам ... и да, статията в Банкер този път е точна...

Напълно те подкрепям ,но няма смисъл да се обясняваме на някой неприкрито зависим "разбирач" ,раздразнен от медиен подбор - просто го пропусни :goodman:
Странно е след десетки години в авиацията ,включително авиационните образования и ежегодните курсове и квалификации у нас и по света ,някой да ти втълпява неадекватните си разбирания за мeродавни. :D Действително всичко след тази корупционно-мутренска концесия ще бъде ,като разтягане на РОЗОВИ ЛОКУМИ.
Пазете си нервите приятели .Те отварят много болести .Бъдете здрави !
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mistoffelees » 23 Сеп 2021 01:54

Малко лични впечатления от летището след 5-6 минавания последния месец:

- Тоалетните са придобили малко по-човешки вид - в смисъл, поне миризмата я няма. Също така обаче няма тоалетна хартия нито кърпи за ръце. Но пък все така има неработещи системи за автоматично измиване на бидета и писоари, както и липсващи прегради. За утешение, в Бургас е по-зле (което силно ме учуди предвид мижавия авиационен сезон там).

- На международни заминаващи най-после са се появили автоматични гейтове! Какво просветление! И за да са нещата по български, веднага след тях те причаква един брой тетка, която да ти провери на ръка паспорта и бордната карта. Нищо, че на входа на секюрити друга тетка вече ги е проверила. И че на гейта пакще ги провери граунд хендлингът. Абсурд и отврат е това.

- Появили са се две места за ковид тестове! Антигенният тест е 45 лева при "Кандиларов" (зад входа на секюрити, нощем е по-скъпо) и 49 при "Геника" (на гишето на "Суиспорт", само в работно време). И на двете места трябва да си поискате изрично евро-сертификат (що за идиоти работят там, след като това е единственият международно признат сертификат, който може да се издаде в България?). За капак, "Кандиларов" ще ви го дадат само на хартия, щото "не били свързани с his.bg" (ако това последното е вярно, много бих искал да знам как подписват цифрово техните сертификати? Държавният регистър - и подпис - е само един).

- На международни пристигащи има някаква пародия на ковид продерка. Седят едни лелки на маси и чакат пътниците. Като им покажеш евро-сертификат на телефона си, гледат умно и почукват по него, сякаш очакват QR кодът да им проговори. А той не ще. Сканиране на кода и валидация? Забравете. Ако си с хартиен документ за тест, следва само бърз поглед и отново нищо. Така че не се напрягайте много на влизане, каква да е бубага тип "направи си сам" сигурно ще мине.

- Всички останали бози са си по местата - от ръчната проверка на бордните карти преди секюрити през лелката със задгробния глас и отвтратния английски на гласовото оповестяване (все се надявам някой ден да научат какво е IVR) до теснотията на секюрити и затворения изход откъм метрото (що?).

Твърде малко ми се вижда за 6 месеца концесиониране (и 100 милиона опростени концесионни такси). Та, тия явно не стават, не че съм се съмнявал. Пък дано ме опровергаят, само ще се радвам.
mistoffelees
най-спотър
 
Мнения: 356
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

Re: Летище София - дейност

Мнениеот alex_2 » 23 Сеп 2021 10:10

А онзи ръкав на гейт В5, който се счупи преди мисля повече от 10 години, още ли е счупен? :D
Изображение
alex_2
супер спотър
 
Мнения: 1377
Регистриран на: 15 Авг 2009 10:21

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Дедо » 24 Сеп 2021 08:31

А бе счупен та счупен ,поне да го бяха демонтирали , ама не !!!
Аватар
Дедо
най-спотър
 
Мнения: 461
Регистриран на: 17 Фев 2009 10:57
Местоположение: Sofia

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Делян » 27 Сеп 2021 00:03

skyviewer написа:
tedier написа:Във форума сме тясно ориентирани лаици или професионалисти, но положението на летището от трагично стана отчайващо. Стана трагично преди години именно, за да се оправдаят всички отстъпки при сключването на концесията. Делян - толкова яростно защитаваш тази сделка, че единственото ми обяснение за това е да си пряко зависим с "новата власт" ... не ми изглеждаш бавноразвиващ се, за да го правиш и да защитаваш една корупционна сделка прикрита толкова нелепо, че само такива които са се облажили от нея ще се хвърлят на амбразурата като Матросов да ни обясняват колко е добра. Дори не ми се пише по темата, но ме втрещяваш за втори път с писането си. Ако искаш се пробвай и си подай CV за работа при новата власт на летището и се включи в оправянето му, за да се убедиш сам ... и да, статията в Банкер този път е точна...

Напълно те подкрепям ,но няма смисъл да се обясняваме на някой неприкрито зависим "разбирач" ,раздразнен от медиен подбор - просто го пропусни :goodman:
Странно е след десетки години в авиацията ,включително авиационните образования и ежегодните курсове и квалификации у нас и по света ,някой да ти втълпява неадекватните си разбирания за мeродавни. :D Действително всичко след тази корупционно-мутренска концесия ще бъде ,като разтягане на РОЗОВИ ЛОКУМИ.
Пазете си нервите приятели .Те отварят много болести .Бъдете здрави !


Ако ще си мерим авиационният (ха-ха), аз съм в системата от 1997 г. :D

Предполагам, че за вас двамата демокрацията е корупционно-мутренска концесия също!

Не казвам, че ми харесва новата корупция, но в един момент трябва да разбереш, че всичко си има еволюция включително и родната демокрация, така, че оставете летището да бъде дадено на концесия и да видим какво ще стане!
Варненското и бургаското бяха взети от ТИМ, нали? Нещо да има да казвате за тях? Случайно да са се провалили? Или много държите държавното (макар и мизерно) да си остане държавно?

Със сигурност управлението на частник е много по-добро от управлението на едвам прохождащото и неопитно българско правителство.

Кремиковци беше много голЕм, но беше оценен от одитори за $1.

Балкан също беше много голЕм, но беше оценен от одитори за $150,000 (ако не се лъжа).

Аз също очаквам чудеса, но едва ли ще се забележат в следващите няколко години.
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 03 Окт 2021 20:10

"Соф Кънект" трябва да инвестира 38 млн. евро в спешни ремонти

неделя, 03. октомври 2021 - 17:59

Концесионерът на летище София „Соф Кънект“ АД трябва да инвестира над 38 млн. евро в неотложни ремонти на пътеки за рулиране, местостоянки за паркиране, на перона и на полосата за излитане и кацане. Това научи „БАНКЕРЪ“ от добре информирани служители на аеропорта. Неприятната новина е сюпризирала концесионера преди двайсетина дни, когато специализирана чуждестранна компания е извършила обследване на състоянието на всичките най-важни за работата на летището настилки.

Едни от най-сериозните проблеми са установени на повърхностния слой на пътеката за рулиране L (ПР L), която води към двете площадки за предполетна противообледенителна обработка на самолетите в зона „Изток“. Пътеката е в толкова трагично състояние, че вече е затворена. Причината за това е, че установеният класификационен номер, който показва носимоспособността на настилката - РCN (от англ. Pavement Classification Number - бел. авт.) е едва 24, докато минималния изискуем 70, т.е. почти три пъти под допустимото!

Големият проблем ще възникне в близките седмици, когато паднат температурите и задухат есенно-зимните северозападни ветрове. Това ще наложи самолетите да излитат задължително в посока запад (т.е. срещу вятъра - бел. авт.) и да бъдат обработвани с антиобледенителна течност точно на двете площадки в зона „Изток“. А как ще става това, след като

пътеката за рулиране ще остане затворена
и достъп до тях няма да има?

Въпросната пътека - ПР L, е с дължина около 300 метра, а обновяването й ще отнеме доста време, с каквото концесионерът - предвид настъпващата есен - не разполага. Чисто технологично, по време на ремонта ще трябва да се отстрани цялата светосистема; да се изгребе повърхностния слой на настилката; да се монтира наново светосистемата; да се положи нов асфалтов слой; нова маркировка и т.н.

Сериозни проблеми са били установени и по настилката на ПР N, която започва от Терминал 2, минава пред стария терминал и продължава към Правителствения ВИП.

Още по-трагично е състоянието на пътеката за рулиране S в Северния район на летището, за която „БАНКЕРЪ“ неведнъж писа. Тя е от изключителна важност, тъй като по нея се придвижват както самолетите за ремонт към авиотехническите бази, така и бойните машини българските ВВС и партньорите ни от НАТО.

Поради лошо състояние на настилката, преди 6-7 дни e била
затворена за ползване местостоянка за паркиране 27 (МС 27),

която се намира срещу VIP залата на "Терминал 1". Повод станали многократните жалби, подавани от капитаните на пребиваващите на нея самолети. Преди това, поради същата причина, е бил спрян достъпът на самолети и до местостоянката МС 22.
За да сме докрай откровени, редно е да отбележим едно много важно обстоятелство. Ремонтът на ПР L, ПР S и на другите важни обекти от летищната инфраструктура трябваше да бъде направен още преди 3-4 години от тогавашното ръководство на държавното „Летище София“ ЕАД. За това ние сме писали десетки пъти, имаше издадени предписания на държавния авиационен регулаторен орган, бяха обявявани дори обществени поръчки. И накрая... нищо!
Поради своята инертност, предишният мениджмънт на софийския аеропорт начело с Владимир Рапонджиев, не инвестира в почти нищо в ключовата инфраструктура на летището. И в най-натоварените периоди летището не само не увеличи, ами дори намали летищните такси. Днес

негативите на това крещящо безхаберие
ще трябва да ги бере концесионерът. И то в един от най-трудните периоди не само на летище София, но и на авиационния бизнес.

Проблемът е, че поради настъпващия есенно-зимен сезон всичките тези ремонти ще бъдат отложени най-рано за пролетта на 2022 година. Важно е да се спомене и фактът, че влагането на посочените над 38 млн. евро със сигурност ще се отрази на размера на летищните такси и съответно – на цените на билетите.
Припомняме, че в края на август концесионерът изпрати в ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“ предложение за запазване на досегашните такси и за догодина. Днес обаче ситуацията е коренно различна - заради приключилата "асфалтова ревизия" на пистите, пътеките и местотоянките, окончателните резултати от която са получени в началото на септември.
Според осведомени, всичко изброено дотук е станало причина за размяна на

реплики и обвинения между концесионера и консултанта по сделката.
Едва ли не концесионерът се опитвал да докаже, че е бил подведен от консултанта по отношение на състоянието на летището. Нещо, което не му прави чест, тъй като дори само публикациите на „БАНКЕРЪ през последната година да бяха чели българските му "очи и уши", т. нар. отговорни фактори отдавна щяха да са наясно с всички проблеми на летището и днес нямаше да хленчат, че са им дали... котка в чувал.

Любопитно е и нещо друго. Запознати твърдят, че и днес някои служители на летището продължават да въртят далавери зад гърба и за сметка на концесионера. Или поне се опитват да му пробутат фирми и „експерти“, които нямат хал хабер за дейността на аеропорта, но са "готови" да извършат и най-тясно специализираната дейност. Срещу много по-високи цени от нормалното, разбира се!

На нещо такова понамирисва договорът, сключен неотдавна с „Диас България“ за инспекция на шумозащитния екран на площадката за изпитване на двигатели. Той е на обща стойност 43 500 лв. без ДДС. Докато предишният контракт на държавното „Летище София“ ЕАД, сключен с с фирма „Вадис“ за същата услуга, е бил около два пъти и половина по-евтин - само за 17 590 лева.

Историята направо си е съмнителна. На 6 август 2021 г. фирма „Кристех 84“ предлага да извърши същата услуга, но за 19 845 лв. без ДДС, но концесионерът сключва договор с „Диас България“ и ще плати 43 500 лева без ДДС! Криза ли? Да бе, да...

И още един ход изглежда доста странен. Съгласно техническите спецификации, разработени от холандската компания NACO, хоризонталната маркировка на новата полоса за излитане и кацане, както и на прилежащата инфраструктура, трябва да бъде положена с термопластична боя. Незнайно по какви причини и с чия благословия, някои отговорни български служители на летище София пробутаха на концесионера

машина за хоризонтална маркировка от типа „Студен шприц пластик“.
Според експерти, това предложение е по-скоро корупционно, а не плод на некомпетентност. Не за друго, а защото и децата вече знаят, че маркировката "Студен шприц" е с 25-30% по-евтина, но далеч по-нетрайна от термопластичните бои. Справка - почти невидимата вече маркировка по прясно ремонтирания участък на магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора.

Така че въпросът "По силата на каква логика, след като с готовност харчи луди пари за щяло и нещяло, "Соф кънект" 10 години няма да плаща на държавата концесионни такси?" - продължава да си виси със страшна тежест!

Белчо Цанев

https://www.banker.bg/upravlenie-i-bizn ... ni-remonti
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот VS11 » 04 Окт 2021 19:50

skyviewer написа:"Соф Кънект" трябва да инвестира 38 млн. евро в спешни ремонти

неделя, 03. октомври 2021 - 17:59

Концесионерът на летище София „Соф Кънект“ АД трябва да инвестира над 38 млн. евро в неотложни ремонти на пътеки за рулиране, местостоянки за паркиране, на перона и на полосата за излитане и кацане. Това научи „БАНКЕРЪ“ от добре информирани служители на аеропорта. Неприятната новина е сюпризирала концесионера преди двайсетина дни, когато специализирана чуждестранна компания е извършила обследване на състоянието на всичките най-важни за работата на летището настилки.

Едни от най-сериозните проблеми са установени на повърхностния слой на пътеката за рулиране L (ПР L), която води към двете площадки за предполетна противообледенителна обработка на самолетите в зона „Изток“. Пътеката е в толкова трагично състояние, че вече е затворена. Причината за това е, че установеният класификационен номер, който показва носимоспособността на настилката - РCN (от англ. Pavement Classification Number - бел. авт.) е едва 24, докато минималния изискуем 70, т.е. почти три пъти под допустимото!

Големият проблем ще възникне в близките седмици, когато паднат температурите и задухат есенно-зимните северозападни ветрове. Това ще наложи самолетите да излитат задължително в посока запад (т.е. срещу вятъра - бел. авт.) и да бъдат обработвани с антиобледенителна течност точно на двете площадки в зона „Изток“. А как ще става това, след като

пътеката за рулиране ще остане затворена
и достъп до тях няма да има?

Въпросната пътека - ПР L, е с дължина около 300 метра, а обновяването й ще отнеме доста време, с каквото концесионерът - предвид настъпващата есен - не разполага. Чисто технологично, по време на ремонта ще трябва да се отстрани цялата светосистема; да се изгребе повърхностния слой на настилката; да се монтира наново светосистемата; да се положи нов асфалтов слой; нова маркировка и т.н.

Сериозни проблеми са били установени и по настилката на ПР N, която започва от Терминал 2, минава пред стария терминал и продължава към Правителствения ВИП.

Още по-трагично е състоянието на пътеката за рулиране S в Северния район на летището, за която „БАНКЕРЪ“ неведнъж писа. Тя е от изключителна важност, тъй като по нея се придвижват както самолетите за ремонт към авиотехническите бази, така и бойните машини българските ВВС и партньорите ни от НАТО.

Поради лошо състояние на настилката, преди 6-7 дни e била
затворена за ползване местостоянка за паркиране 27 (МС 27),

която се намира срещу VIP залата на "Терминал 1". Повод станали многократните жалби, подавани от капитаните на пребиваващите на нея самолети. Преди това, поради същата причина, е бил спрян достъпът на самолети и до местостоянката МС 22.
За да сме докрай откровени, редно е да отбележим едно много важно обстоятелство. Ремонтът на ПР L, ПР S и на другите важни обекти от летищната инфраструктура трябваше да бъде направен още преди 3-4 години от тогавашното ръководство на държавното „Летище София“ ЕАД. За това ние сме писали десетки пъти, имаше издадени предписания на държавния авиационен регулаторен орган, бяха обявявани дори обществени поръчки. И накрая... нищо!
Поради своята инертност, предишният мениджмънт на софийския аеропорт начело с Владимир Рапонджиев, не инвестира в почти нищо в ключовата инфраструктура на летището. И в най-натоварените периоди летището не само не увеличи, ами дори намали летищните такси. Днес

негативите на това крещящо безхаберие
ще трябва да ги бере концесионерът. И то в един от най-трудните периоди не само на летище София, но и на авиационния бизнес.

Проблемът е, че поради настъпващия есенно-зимен сезон всичките тези ремонти ще бъдат отложени най-рано за пролетта на 2022 година. Важно е да се спомене и фактът, че влагането на посочените над 38 млн. евро със сигурност ще се отрази на размера на летищните такси и съответно – на цените на билетите.
Припомняме, че в края на август концесионерът изпрати в ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“ предложение за запазване на досегашните такси и за догодина. Днес обаче ситуацията е коренно различна - заради приключилата "асфалтова ревизия" на пистите, пътеките и местотоянките, окончателните резултати от която са получени в началото на септември.
Според осведомени, всичко изброено дотук е станало причина за размяна на

реплики и обвинения между концесионера и консултанта по сделката.
Едва ли не концесионерът се опитвал да докаже, че е бил подведен от консултанта по отношение на състоянието на летището. Нещо, което не му прави чест, тъй като дори само публикациите на „БАНКЕРЪ през последната година да бяха чели българските му "очи и уши", т. нар. отговорни фактори отдавна щяха да са наясно с всички проблеми на летището и днес нямаше да хленчат, че са им дали... котка в чувал.

Любопитно е и нещо друго. Запознати твърдят, че и днес някои служители на летището продължават да въртят далавери зад гърба и за сметка на концесионера. Или поне се опитват да му пробутат фирми и „експерти“, които нямат хал хабер за дейността на аеропорта, но са "готови" да извършат и най-тясно специализираната дейност. Срещу много по-високи цени от нормалното, разбира се!

На нещо такова понамирисва договорът, сключен неотдавна с „Диас България“ за инспекция на шумозащитния екран на площадката за изпитване на двигатели. Той е на обща стойност 43 500 лв. без ДДС. Докато предишният контракт на държавното „Летище София“ ЕАД, сключен с с фирма „Вадис“ за същата услуга, е бил около два пъти и половина по-евтин - само за 17 590 лева.

Историята направо си е съмнителна. На 6 август 2021 г. фирма „Кристех 84“ предлага да извърши същата услуга, но за 19 845 лв. без ДДС, но концесионерът сключва договор с „Диас България“ и ще плати 43 500 лева без ДДС! Криза ли? Да бе, да...

И още един ход изглежда доста странен. Съгласно техническите спецификации, разработени от холандската компания NACO, хоризонталната маркировка на новата полоса за излитане и кацане, както и на прилежащата инфраструктура, трябва да бъде положена с термопластична боя. Незнайно по какви причини и с чия благословия, някои отговорни български служители на летище София пробутаха на концесионера

машина за хоризонтална маркировка от типа „Студен шприц пластик“.
Според експерти, това предложение е по-скоро корупционно, а не плод на некомпетентност. Не за друго, а защото и децата вече знаят, че маркировката "Студен шприц" е с 25-30% по-евтина, но далеч по-нетрайна от термопластичните бои. Справка - почти невидимата вече маркировка по прясно ремонтирания участък на магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора.

Така че въпросът "По силата на каква логика, след като с готовност харчи луди пари за щяло и нещяло, "Соф кънект" 10 години няма да плаща на държавата концесионни такси?" - продължава да си виси със страшна тежест!

Белчо Цанев

https://www.banker.bg/upravlenie-i-bizn ... ni-remonti


Това не е журналистика, а мнение. Не разбирам, защо статии от този човек се публикуват, а и слагаме линкове към тях.
Аватар
VS11
супер спотър
 
Мнения: 719
Регистриран на: 02 Юли 2004 06:27
Местоположение: Varna, BG/Boston, MA, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 04 Окт 2021 20:53

Защото всеки има право на мнение .Това се нарича "Свобода на словото".Обратното - фашизъм.А човека редовно се къпе и не е явочник.Името стои зад изложените факти.Който не ги възприема - има съд.
Последна промяна skyviewer на 04 Окт 2021 21:05, променена общо 1 път
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот VS11 » 04 Окт 2021 21:02

skyviewer написа:Защото всеки има право на мнение .Това се нарича "Свобода на словото".Обратното -фашизъм.А човека редовно се къпе.


Да, и нормалните вестници слагат мненията в рубриките за мнения. Може да провериш Дневник, Bloomberg, Financial Times, и т.н.

Статиите на този дежурен авиационен писач не съдържат източници, и са написани на кръчмарски стил. Не знам кой взима на сериозно писанията му, дори и да има някаква вътрешна информация.
Аватар
VS11
супер спотър
 
Мнения: 719
Регистриран на: 02 Юли 2004 06:27
Местоположение: Varna, BG/Boston, MA, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 04 Окт 2021 21:06

Името стои зад изложените факти.Който не ги възприема - има съд.Този "писач" е брилянтен разследващ журналист със специализиран икономически профил /не кръчмарски/.Има профил във facebook и любезно отговаря /не е мръсен комунист и всичките му "писания" са сериозни/ :D
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 28 госта