Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Бихте ли се возили на дрон? (Самолет без пилот)

Да, аз ще съм сред първите, които биха пробвали новата технология.
6
12%
Да, но след 5 или 10 годишно безаварийно летене на карго дронове от същия клас.
26
53%
Не, никога не бих се качил на самолет управляван от компютър!
17
35%
 
Общо гласове : 49

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Topfly » 02 Окт 2014 18:49

Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 02 Окт 2014 18:52

Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Пароль » 02 Окт 2014 20:48

Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Topfly » 02 Окт 2014 21:36

Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот akair » 02 Окт 2014 22:15

Автопилотът връща управлението на пилота при засичане на показания на една тръба извън обхвата, защото такава функционалност му е зададена - действал е по дизайн. Дизайнът на една експертна система, каквато е автопилотът, нейната сложност, автономност и надеждност зависят от дизайнерите и тези, които я имплементират. Еволюционно системите са се развивали така - всичко работи, до момента, в който един показател е извън обхват - най-лесната и проста система. След това са се появили системите, които следват някакъв предварително определен алгоритъм с краен брой сценарии и в зависимост от показанията на един или друг уред, отиват в една или друга посока на графа, който представя техния алгоритъм. Там някъде са компютрите и автопилотите на А330, А380, 777, ... Тези системи третират показанията на отделните сензори отделно един от друг. В момента актуални са системите, които събират колкото се може повече налична информация, изграждат контекст от нея и могат да вземат решение на база на този контекст (на този принцип работи и вземането на решения при хората). Също така могат да преценят в даден контекст дали едно или повече показания са грешни. Тези последните системи са адаптивни - те могат да карат коли, да управляват самолети, да търгуват на борсата, ...
Ако много специалисти работят на едно място заедно, може и да им отнеме повече време. За щастие ПМ-ите, както и компютрите, прилагат един много древен алгоритъм - "разделяй и владей" (ака декомпозиция) - разделят целия екип на подекипи, които работят паралелно, стигат по-лесно до съгласие, решават подзадачи на цялата задача и така построяват цялостното решение за оптимално време. Същият принцип ползват и в построяването на днешните самолети - просто поставената задача е по-различна. Критериите за качество и оценката на безопасността трябват и за днешните самолети - няма разлика в това какво се изисква, разликата е специалист с каква специализация ще го правят ;) Обективно погледнато критерии за качество на пилотите ни трябва в настоящия момент, оценка на безопасността на извършваните от тях операции по управление на самолетите също... :D Същото е за поддръжката... Разликата не е в процеса, а в обектите/субектите, върху които се прилага. ;)
Построяването на една сложна система не зависи само от броя на заетите с тази дейност - ако беше така, най-големите държави щяха да строят много повече самолети от държава с 300 млн души... :D Зависи от тяхната експертиза, организационната им структура, ... 2-мата братя Райт са построили самолет, доминантната търсачка в Интернет е построена от 2-ма души, ...
Военните дрони летят в среда, различна от стерилната... Автономните автомобили ползват обществените пътища, които са всичко, но не и стерилни, ... Интересно е какво на практика може да се случи при употребата на сегашните пилоти - от време на време виждаме (напр. АФ447)...
Хайде да уточним коя верига търпи еднократно прекъсване, за да дискутираме как е решен проблема с нейното прекъсване...
Захранването на системата за управление става по същия начин, по който в момента се захранват пилотите със същата тази информация. Но протоколът за обмяна на информация няма да е човешка реч, а последователност от битове, която 2-те страни интерпретират по един и същи начин. Плюсът е, че автоматичното предаване на данни не страда от проблеми като грешно записване на подадената информация, прочитане на нещо, което е различно от записаното... Самолетът не е единица, която няма връзка със света - той и в момента си обменя информация с АТЦ, с други самолети, ... Интерфейсът са пилотите. Промяната е в смяната на интерфейса...

Колите ни вече имат СИМ карти. За щастие внедряването на СИМ карти в колите става постепенно и това дава шанс на операторите да разширяват капацитета на мрежите си, за да поемат допълнителното натоварване. Въпросът не е защо нямаме функция за контролиране на скоростта, а кога ще бъде въведена ;). Отделна тема е дали разумното решение е да се ограничава скоростта на колите от разстояние, или е достатъчно всяко превишаване на скоростта да бъде регистрирано и от този факт да произтичат 2 последствия - глоба и увеличаване на застрахователната премия... :D Добрата новина е, че в колите се внедряват сензори, които да сенсват заобикалящата ги среда - сензорите в броните, камерите, ГПС приемниците,...
Примерът със 60-те секунди е много показателен. Една експертна система, която намалява скоростта след 60 секунди (или след 300 секунди, или 3000 секунди, или 3 секунди) ще ни върне точно там, където са автопилотите на А380 и А330... Далеч по-разумно е решението автомобилът да получи сигнал, че трябва да намали скоростта, а самото намаляване да бъде приложено, когато стане безопасно - за целта колата трябва да може да сенсва заобикалящата я среда, да изгради контекст на базата на показанията на сензорите и да прецени дали е безопасно да наложи ограничение на скоростта веднага. Което решава проблема с шофьорите, които ускоряват, когато започнете да ги изпреварвате. Ако фиксираме времето, наложеното ограничение може да има крайно неблагоприятни последици за хората в колата, върху която е наложено ограничението...

Най-интересното е, че ДАРПА финансира разработването (измислянето) и в внедряването на компютърните мрежи именно за военни цели. А днес дори авиофеновете ги ползват, за да следят кога А340-600 на Iberia ще кацне в София, напр.... И тогава е имало хора, които са смятали, че творението, финансирано от ДАРПА, няма да измести пощите, вестниците, радиото и телевизията. А от позиция на времето можем да направим точно обратното заключение... Броя обменени писма по електронен път надминава броя на хартиените с пъти, вестниците и списанията намаляват тиражите си, радиото и телевизията губи зрители и слушатели... :D
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Пароль » 02 Окт 2014 22:27

С две думи:
Колите ще се управляват от недисциплинирани шофьори, а самолетите - от дисциплинирани автопилоти!?
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Topfly » 03 Окт 2014 11:53

Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Topfly » 03 Окт 2014 11:54

Полет на дрон над изригващия вулкан Бардабунга в Исландия

Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Topfly » 03 Окт 2014 16:48

Ето думите на един фантаст от 1940-та година:
"Mark my words: a combination airplane and motorcar is coming. You may smile, but it will come." - Henry Ford

През 2014 година една словашка фирма произведе най-добрата за сеgа летяща кола. Ето едно видео за любителите на летящи коли:

Колата е двуместна, тежи 45 килограма и харчи 8 литра на 100 километра.

Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 03 Окт 2014 20:50

Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот akair » 03 Окт 2014 21:15

Тотален отказ на компютър се решава с redundancy:
[list=]
[*] 1+1 - има един компютър, който работи и ако той откаже, другият поема;
[*] n+1 - има n компютъра, които работят и ако един откаже, има един резервен, който да поеме неговата работа;
[*] n+m -има n компютъра, които работят и ако 1, 2,..., m от тях откажат, има резервни, които да поеме тяхната работа.
[/list]

Специално за авиацията може да се направи дори 1+m - да бъде толериран отказ m пъти (което даже в сегашните самолети го няма, защото пилотите са само 2-ма). И освен всичко останало, компютрите са по-леки от хората в общия случай. От 2-ма спестени пилоти по 75кг, могат да се поставят много компютри по 5кг (въпреки, че са доста по-леки)... А в един по-разумен случай бихме намалили теглото на самолета...
И понеже надеждността на компютрите е 99.999% от времето, ако на борда има 5 компютъра, работещи в режим 1+m, самолетът ще остане без управление (и ще падне) точно 0.001^5 пъти от времето, за което се ползва. Интересно каква е статистиката за пилотите....
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 03 Окт 2014 22:17

Ако е постъпила некоректна информация или липсва такава и милион компютри да сложиш, ефектът ще е един и същ. А причините да не постъпи или да бъде сгрешена ги коментитахме какви могат да бъдат. Авиациата не може да се приравни с 1+1; n+1; n+m ... компютри. В една динамично изменяща се обстановка, има безброй много фактори, които бяха изброени в по-горните постове и точно заради опита, ако щеш и заради човешката интуиция на пилота да подведе под съмнение неадекватно постъпила информация, която той да поиска да бъде потвърдена, си струва да бъде на борда. И в крайна сметка да се върнем на прословутия пример с птицата, тръбичката, разлива, повреда в много системи, отказ на електроника (в нашия случай n+m) и човекът (явно за твое голямо разочарование) спасява аероплана с пътниците от катастрофата.
Последна промяна tupolev144 на 03 Окт 2014 22:43, променена общо 1 път
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот akair » 03 Окт 2014 22:27

Същото би станало и ако в кабината има само пилоти ;)
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 03 Окт 2014 22:54

Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот akair » 03 Окт 2014 23:23

Това, което при хората се нарича интуиция, при съвременните АИ алгоритми се нарича вземане на решение в контекст и на база минал експириънс (aka machine learning) ;) :lol:
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Google [Bot] и 7 госта