Ако много специалисти работят на едно място заедно, може и да им отнеме повече време. За щастие ПМ-ите, както и компютрите, прилагат един много древен алгоритъм - "разделяй и владей" (ака декомпозиция) - разделят целия екип на подекипи, които работят паралелно, стигат по-лесно до съгласие, решават подзадачи на цялата задача и така построяват цялостното решение за оптимално време. Същият принцип ползват и в построяването на днешните самолети - просто поставената задача е по-различна. Критериите за качество и оценката на безопасността трябват и за днешните самолети - няма разлика в това какво се изисква, разликата е специалист с каква специализация ще го правят



Построяването на една сложна система не зависи само от броя на заетите с тази дейност - ако беше така, най-големите държави щяха да строят много повече самолети от държава с 300 млн души...

Военните дрони летят в среда, различна от стерилната... Автономните автомобили ползват обществените пътища, които са всичко, но не и стерилни, ... Интересно е какво на практика може да се случи при употребата на сегашните пилоти - от време на време виждаме (напр. АФ447)...
Хайде да уточним коя верига търпи еднократно прекъсване, за да дискутираме как е решен проблема с нейното прекъсване...
Захранването на системата за управление става по същия начин, по който в момента се захранват пилотите със същата тази информация. Но протоколът за обмяна на информация няма да е човешка реч, а последователност от битове, която 2-те страни интерпретират по един и същи начин. Плюсът е, че автоматичното предаване на данни не страда от проблеми като грешно записване на подадената информация, прочитане на нещо, което е различно от записаното... Самолетът не е единица, която няма връзка със света - той и в момента си обменя информация с АТЦ, с други самолети, ... Интерфейсът са пилотите. Промяната е в смяната на интерфейса...
Колите ни вече имат СИМ карти. За щастие внедряването на СИМ карти в колите става постепенно и това дава шанс на операторите да разширяват капацитета на мрежите си, за да поемат допълнителното натоварване. Въпросът не е защо нямаме функция за контролиране на скоростта, а кога ще бъде въведена


Примерът със 60-те секунди е много показателен. Една експертна система, която намалява скоростта след 60 секунди (или след 300 секунди, или 3000 секунди, или 3 секунди) ще ни върне точно там, където са автопилотите на А380 и А330... Далеч по-разумно е решението автомобилът да получи сигнал, че трябва да намали скоростта, а самото намаляване да бъде приложено, когато стане безопасно - за целта колата трябва да може да сенсва заобикалящата я среда, да изгради контекст на базата на показанията на сензорите и да прецени дали е безопасно да наложи ограничение на скоростта веднага. Което решава проблема с шофьорите, които ускоряват, когато започнете да ги изпреварвате. Ако фиксираме времето, наложеното ограничение може да има крайно неблагоприятни последици за хората в колата, върху която е наложено ограничението...
Най-интересното е, че ДАРПА финансира разработването (измислянето) и в внедряването на компютърните мрежи именно за военни цели. А днес дори авиофеновете ги ползват, за да следят кога А340-600 на Iberia ще кацне в София, напр.... И тогава е имало хора, които са смятали, че творението, финансирано от ДАРПА, няма да измести пощите, вестниците, радиото и телевизията. А от позиция на времето можем да направим точно обратното заключение... Броя обменени писма по електронен път надминава броя на хартиените с пъти, вестниците и списанията намаляват тиражите си, радиото и телевизията губи зрители и слушатели...
