Далеч съм от теориите за конспирации и това е повече от сигурно... Печалбата на Летище София е 11.375 млн лв. за 2011г след данъчно облагане. Ще се опитам да разясня гледната си точка, отговаряйки най-добронамерено на
Big G:
1. Независимо дали ще кацне самолет на Раян или на България Ер, ако той остане на пистата, никой друг партньор на Летище Пловдив няма да може да кацне, докато самолетът не са махне от пистата - без значение дали е Раян, ФБ, Чек, Аерофлот, ... Партньорството на Летище Пловдив с повечето от тези авиокомпании датира доста преди появата на Раян в България;
2. Ще се съгласим ли всички, че е работа на директорът на летището и подчинените му да знаят колко техника и хора им трябват за нормалното функциониране на повереното им дружество. Както е тяхна работа да изискват повече хора/техника от своя принципал - МТИТС, ако смятат че наличните са недостатъчни. В случаите на недостиг на хора и техника има начини за краткосрочно решение на проблема - напр. извънреден труд, за който служителите да бъдат компенсирани финансово. 1 обслужен полет от 100 човека, умножено по 4 евро на човек прави 400 евро, което малко или повече е месечната заплата на 1 служител - или по друг начин казано - само за 1 приет полет от 100 човека летището ще спечели пари за 11 пълни човекодни извънреден труд, ако считаме, че извънредният труд се плаща на 200%. Ето опция, в която летището работи и хората получават повече пари за свършената от тях работа - win-win ситуация. Ако Stoyan е работил в условия на фарс, е възможно летище София да има проблеми с организацията на работата и мотивацията на служителите, но това няма общо с летище Пловдив, освен, че е възможност да изкара пари, нали?
3. Ако едно летище си е свършило работата и си е почистило пистите и пероните, какъвто беше случаят с АМ Хемус може да мисли да прати техника. Ако едно министерство (напр. МРРБ) не си е свършило работата качествено, отговорниците трябва да си носят последствията. Но когато едно летище не е почистено и директорът му пусне снегорините да ходят да чистят улици без да каже нищо на своя шеф, това най-меко казано не говори добре за него.
4. Държавните търговски дружества са собственост на всички нас, нали? По тази причина ние очакваме те да печелят пари, за да може ние да задоволяваме личните си потребности - напр. за пенсии, образование, инфраструктура, бюджет на общините и т.н. Ако един директор може да харчи пари както намери за добре, а на друг му ги вземат, това значи че последният трябва да поработи над себе си и начините си на работа с неговите шефове. При живи хора, особено когато става въпрос за бизнес, не е разумно да се ходи с молба, а с доводи, план, разчети и т.н.;
5. Летище Пловдив е търговско дружество и е крайно време да почне да се държи като такова, ако не е започнало вече. Какво искам аз като пътник реално няма значение, защото авиокомпаниите имат договори и ако аз не съм доволен от запасното летище на дадена авиокомпания съм свободен да си намеря такава, която ме удовлетворява напълно. А щом приемате повече самолети над капацитета и ви налагат глоби, е добре да помислите дали не е добре да спрете да го правите - парите за глоби може да се използват за бонуси/обучения/капиталови разходи/...
