Topfly написа:Ако София беше град от 200-300 хиляди души без перспектвива да има летище което да се самоиздържа и на един-два часа имаше голямо международно аз лично не бих държал в София да има летище. Ако София обаче беше в центъра на Сахара или Сибир и летището беше единствената връзка със света, тогава положението щеше да бъде съвсем различно.Що се отнася до Европа там никой разумен регион не развива летище, което няма потенциал да има пътникопоток под 1 милион пътника годишно. Това обаче не означава, че няма десетки или дори стотици примери за абсолютно безумни проекти, които никога няма да си избият цената. Една богата държава обаче много по лесно може да си позволи такова разхищение на държавни средства, спрямо най-бедният член на ЕС! При 7 милиона бедно население и малка територия 3 международни летища са напълно достатъчни.
Ако София или по-точно чиновниците в нея, не си променят мисленето, няма никакво значение, дали населението е 100 000 или 10 000 000 и дали се намира в Сахара или на Луната, защото те очевидно никога няма да проумеят, че едно летище има като първа задача да осигури лесния, бърз и евтин достъп до региона в който се намира, защото това развива местната икономика, а втората задача е (която е безмислена без да си изпълнил първата), да осигури обслужването на местното население. Втората задача обаче не осигурява просперитет на местната икономика. Когато единствената цел на съществуването на летище е да осигури удобен достъп на местното население до разни точки на света, се получава износ на капитали. За да можеш обаче, да привлечеш капитали в региона си, основното внимание трябва да бъде насочено в най-голяма степен за решаване на първата задача. За тази цел, много добре трябва местната управа да е наясно, какви са силните дадености в региона, за да можеш да го осъществиш. Давам ти веднага пример - едно регионално малко летище Меминген, което се намира на 100 км. от Мюнхен и център на административен район Алгой. Този район е с население 500 000 души, а по територия е около 15 000 кв.км. Летището Меминген е с лиценз за обществено ползване от 2009 г. До тогава, на него е нямало нито един пътник. За миналата година летището е с 920 000 пътника. Ръста който отчита за тази година показва, че пътникопотока ще надмине 1 000 000. Това повлиява на местната икономика до такава степен, че превръща район Алгой от основно аграрен регион, в туристическа дестинация. За миналата година в региона са отчетени 17 милиона нощувки. По твоята сбъркана логика, това летище изобщо не трябва да съществува, защото е на 100 км. от Мюнхен. Такива регионални летища в Германия и не само там, с доброто си управление, използвайки даденостите на регионите си за туризъм и бизнес, привличат значителни капитали. Има и друг пример в Германия и той е летище Касел, което също съществува от 4-5 години и което доста трудно ще излезе на търговска печалба, но въпреки това с дейността си, то покрива оперативните си разходи. Причината за това е една единствена. Меминген и болшинството регионални летища са инфраструктура, която е изградена преди време и е експлоатирана през дълъг период, докато летище Касел е новоизградено преди няколко години и инвестициите в него са стотици милиони евра. Нещо повече, голяма част от тези инвестиции са банкови заеми. И поглеждайки финансовия отчет на това летище, виждаме големите му амортизационни отчисления и плащания по заеми, които го водят до допълнителни разходи, но както ти обясних преди малко, то не се субсидира, то си покрива оперативните разходи. Т.е. такова летище за да излезе на реална печалба или трябва да повиши приходите си, или да чака при сегашните си приходи след време да изплати инвестициите си и да започне да печели.
За твое сведение, около 70% от летищата за обществено ползване са с пътникопоток, под 1 милион пътника на година. Няма нужда да ти ги изброявам едно по едно, но да спестя време ще ти копирам от предходен пост няколко летища с доста под един милион пътника, които от търговска гледна точка са цвеущи и тогава пак те приканих да не заблуждаваш хората с подвеждаща информация. И ето я информацията:
"Преди няколко поста те насочих да четеш финансови отчети и само за пример, ще ти спомена летището в Лугано, с персонал на летищния оператор 78 човека, с обслужени пътници 200 000 на година, реализира приход годишно от 10 млн франка. Летището в Лиеж, с персонал на летищния опаратор, само от 157 души и обслужени годишно 300 000 пътници, има реализиран приход за миналата година (забележи) 247 млн евро!!! Летище Борнемут което е част МАГ за миналата година с 600 000 пътника и с персонал на оператора 300 човека има реализиран годишен приход от 11 млн. паунда. Още да изреждам ли? Антверпен 220 000 пътника с 115 човека персонал на оператора - приход 9 млн евро. Летище Остенде, с 260 000 пътника, летищен оператор с 203 човека, приход 12 млн евро."Не знам за теб дали е интересна дискусията, но за мен не е. И ако искаш и за мен да стане интересна, опитай се да си вдигнеш малко нивото по въпроса. Би трябвало поне да си наясно какво е субсидия, какво е инвестиция, какво е оперативен разход и т.н. Тогава няма да има нужда да се опитвам пишейки във форум да те накарам да разбереш същността, защото на хората които са наясно с тези неща, четейки твоите размисли сигурно им е доста забавно.
И обясняваме, обясняваме и пак си клониш към второто (да не казвам второстепенното) прдназначение на летищата, цитирайки колко население има държавата ни.
Topfly написа:Истанбул и околностите, който е с 20 милиона население има само две международни летища.
Пак да повторим, потретим ... няма значение колко е населението в региона, което летището обслужва (като свърши капацитета ще се разшири или ще се направи второ в този регион). По-горе ти написах какви са двете основни предназначения на едно летище и ти наблегнах, че първата е основната, а втората безмислена без първата. При нас, на най-голямото ни летище, явно залагаме основно на втората допринасяща за износ на капитали. Като изключение от правилата за съществуване на летище, което няма за цел да генерира приходи за региона си, има само за летища, които осигуряват единствения възможен начин за достъп като например острови, които доказано нямат потенциял да развиват достатъчна търговска дейност. Това също е описано в документите на ЕК.
Topfly написа:Със Западна Европа няма как да сравняваш България и по субсидии, заради разликата в стандарта. Ако за един скъп град в Западна Европа може да си струва да даде 50 евро субсидия за пътник и този пътник похарчи 1000 евро при престоя си, в България същият пътник ще похарчи примерно 300 евро и то в обекти, които не дават касова бележка и не генерират приходи за държавата.
Един път завинаги си го набий в главата и разбери - в ЕС е ЗАБРАНЕНО субсидиране по какъвто и да е начин на търговски субекти, така че престани да пишеш глупости. Общо взето е разбираемо какво е в главата ти. И ако самият ти наистина се напънеш да се ограмотиш както ти казах по-горе, маркетинговата подкрепа не е субсидия за летище или за АК, а е инвестиция в съответния регион. Ако маркетинговата подкрепа беше субсидия, минимум 360 летища в Европа, вече щяха да са затворени, а също така и поне 20 АК. И тъй като по този повод съда на ЕО са водени няколко дела, това което ти обяснявах до сега е написано в мотивите за решенията на този съд, а именно, че начинът по който се прави маркетинговата подкрепа влияеща доста ползотворно на развитието на регионалните летища, не е субсидия, а е правомерна търговска дейност. Знам, че тази материя ти идва малко в повече, но ти (незнам какво работиш), най-вероятно не си длъжен да я знаеш. Жалкото е, че тези които трябва да я знаят и да я прилагат, явно или са на твоето ниво, или не им се разрешава да го правят. А иначе твоята гледна точка е разбираема и е масова и тя се обуславя от това, че ти живееш близко до летище София и то ти върши работа. А това че държавата губи милиони приходи от липсата на нормална свързаност по регионите, теб очевидно не те вълнува.
Topfly написа:Ако се намери частник който иска да развива летище Пловдив нека да го направи, но да се набиват държавни и общински пари в този проект е пълно безумие.
[/quote]
Аз съм на същото мнение, че частник който иска да развива летище Пловдив, нека да го направи и съм сигурен, че и на това ще му дойде времето. Явно по друг начин тук не става, а защо не става, сме изписали много страници във форума.