Летище София - дейност

Re: Летище София - дейност

Мнениеот alex_2 » 19 Мар 2020 10:52

alex_2
супер спотър
 
Мнения: 1381
Регистриран на: 15 Авг 2009 10:21

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Делян » 06 Апр 2020 20:03

Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4713
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KJAX, Jacksonville, Florida, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот epetkov » 02 Май 2020 12:46

За големи злоупотреби и корупция става въпрос в този
epetkov
супер спотър
 
Мнения: 884
Регистриран на: 15 Апр 2010 21:33
Местоположение: Варна

Re: Летище София - дейност

Мнениеот tihomirdimov » 07 Май 2020 09:16

Здравейте,

Последно време, почти всеки ден се извършват полети на Omni със 777 и 767. До колкото знам са военни. Ще се радвам ако някой знае на какво се дължи увеличената честота?
Аватар
tihomirdimov
спотър
 
Мнения: 19
Регистриран на: 25 Май 2016 16:39
Местоположение: София

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Rosen85 » 11 Май 2020 22:55

В момента на летище София има някакъв проблем. Има аварирал самолет на пистата,
иии полетът от Атина за София, самолет с регистрация LZ-FBC, замина да кацне във Варна...

Самолетът е спукал гума. Сега слушам архива на LiveATC.
Edit: Самолетът е един от тренировъчните Пилатуси на военните.
Rosen85
най-спотър
 
Мнения: 368
Регистриран на: 09 Ное 2015 02:55

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Дедо » 11 Май 2020 23:40

Аватар
Дедо
най-спотър
 
Мнения: 461
Регистриран на: 17 Фев 2009 10:57
Местоположение: Sofia

Re: Летище София - дейност

Мнениеот concorde » 19 Май 2020 23:50

На 29-ти май и на 1-ви юни ще има 2 полета от Александрия САЩ . Ще евакуират американски граждани . Някой да знае подробности ?
Аватар
concorde
супер спотър
 
Мнения: 1047
Регистриран на: 07 Май 2013 16:13
Местоположение: Пловдив

Re: Летище София - дейност

Мнениеот epetkov » 20 Май 2020 00:24

epetkov
супер спотър
 
Мнения: 884
Регистриран на: 15 Апр 2010 21:33
Местоположение: Варна

Re: Летище София - дейност

Мнениеот concorde » 20 Май 2020 09:18

Като например - от какво ще ги евакуират гражданите ? Тази информация е излязла във Фейсбук от официалната страница на американското посолство в София . Нещо лошо ли се очаква да става у нас или в района ?
Аватар
concorde
супер спотър
 
Мнения: 1047
Регистриран на: 07 Май 2013 16:13
Местоположение: Пловдив

Re: Летище София - дейност

Мнениеот epetkov » 21 Май 2020 17:46

epetkov
супер спотър
 
Мнения: 884
Регистриран на: 15 Апр 2010 21:33
Местоположение: Варна

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 05 Юни 2020 17:30



Върховният административен съд потвърди окончателно избора на концесионер на летище София. Това е обединението "Соф кънект", в което влизат фондът Meridiam и Strabag, а за оперирането му ще ползват подкрепата на летище Мюнхен.

Решението на комисия от Министерство на транспорта беше обжалвано в съда от трима от останалите четирима участници. Това бяха Airport de Paris, които бяха в обединение с турската TAV, летище Манчестър, които кандидатстваха с китайски партньор и операторът на летището във Франкфурт - Fraport, който държи на концесия летищата във Варна и Бургас, заедно с варненската група "Химимпорт".

ВАС за малко под месец се справи с делото и потвърди решението на Комисията за защита на конкуренцията от 14 ноември 2019 г., която пък потвърди избора на транспортното министерство още по-скоропостижно - тя взе решение бързо след изборите и само ден след като чу детайлните възражения срещу избора излезе с решение от 284 страници.

Всички за победителя
Изборът на победителя предизвика изненада, като кандидатът даде най-ниска оферта за инвестиции и трета поред оферта за концесионно плащане, а летищният оператор дори не е част от консорциума. Не бяха дадени никакви обяснения за мотивацията на избора от страна на държавата.

Победителят излезе напред, след като участниците с най-високо предложение за концесионно плащане получиха много ниски оценки на техническите си предложения - Airport de Paris и строително-инвестиционната SSB с оператор Копенхаген. Останалите два - Fraport и Манчестър, както и победителят, получиха пък максималния брой точки на техническото предложение - 100, въпреки че бяха предложили доста различен размер на инвестициите. Те обаче не бяха опасност за победителя, за да го надминат по точки заради по-ниското предложение за инвестиционно плащане.

Какво казва съдът
Въпреки липсата на каквато и да било логика и множеството аргументи в жалбите, КЗК остави без уважение всичко и за пореден път действа в синхрон с властта.

Сега съдът е приел, че КЗК е осъществила дължимия контрол по законосъобразност и се е произнесла в рамките на проучването, което е регламентирано в Закона за концесиите. Тричленният състав на ВАС е установил също, че правилно КЗК не е открила нарушения при провеждане на процедурата, а също и несъответствия между офертата на спечелилия участник и документацията за възлагане на концесията.

"Върховните съдии приемат, че КЗК е извършила дължимата проверка по законосъобразността на действията на министъра на транспорта, информационните съобщения и технологии както в процедурата за допускането до участие, така и по отношение на съответствието на определения за концесионер консорциум с критериите за възлагане на концесията, посочени в техническата документация", пише съдът.

Сега пред частния оператор на най-голямото летище в България има само технически задачи - по подписване на договор, прехвърляне на активи и плащане, което все пак ще отнеме месеци.

https://www.capital.bg/biznes/kompanii/ ... ioneri_na/
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 12 Юни 2020 12:46



Докато властта се тресе в непрестанни турбуленции и всички си задават въпроса кога ще се разбие с гръм и трясък третото правителство на ГЕРБ, най-мащабната сделка на това управление - концесията на летище София, устойчиво пътува към подписване.
Концесията, от която ще зависи как и на какви цени ще пътуват всички през следващите 35 години, се случва класически. От всичките пет оферти за аерогарата служители в Министерство на транспорта, ръководено от министър Росен Желязков, избраха да дадат най-ценния държавен актив на кандидата, предложил най-ниската оферта за инвестиции и третата по размер на концесионното плащане.
Реклама
За победител беше избрано обединението SOF Connect, състоящо се от базирания в Париж фонд Meridiam и строителя Strabag, който участва с 1%. Обосновка защо е избрана точно тази оферта пред останалите нямаше. За да излезе напред победителят, двамата предложили по-големи инвестиции, получиха много ниски технически оценки, а останалите трима (в това число и победителят) - по максималните 100 точки въпреки разнородността на офертите. Пак без обяснение.
SOF Connect беше и единственият кандидат, в който летищен оператор няма участие. Победителят ще ползва опита на летище Мюнхен, което ще подпише договор за мениджмънт за 12 години, а не за целия срок на концесията, като договорът после може да бъде преподписан, но може и да не бъде. А това създава несигурност.
Пак класически - нито Комисията за защита на конкуренцията, нито Върховният административен съд (ВАС) видяха нещо смущаващо в странния избор и многото възражения на останалите участници. И на 5 юни ВАС сложи окончателен край на темата, като потвърди решението на КЗК, която в последните години демонстрира забележителен синхрон с позициите на властта. По думите на министъра на транспорта Росен Желязков договорът с концесионера ще бъде подписан до средата на юли. Това едва ли ще се случи в този кратък срок, като по принцип срокът е 3 месеца от съдебното решение.

Под козирката на Strabag
От този момент нататък до влизането в пълно владение на концесионера ще е необходима около година, като междувременно трябва да бъде създадено проектното дружество, да бъде платена първоначалната цена от 281.2 млн. евро и да бъдат прехвърлени активите. Концесионерът ще използва за цената и за инвестиции 130 млн. собствени средства, 302 млн. евро от търговски банки, 300 млн. евро от международни финансови институции.
При формирането на проектното дружество показателно ще бъде колко ще бъде гарантираният дивидент от разпределената печалба на Strabag, като изборът на Meridiam да вземе за партньор Strabag буди много въпроси. Компанията се ползва с негативен опит в миналото точно на летище София, след като строената от тях козирка на терминал 2 се срути и остана неремонтирана дълго време. Отделно името на компанията често се забърква в международни скандали. Собственик в нея е олигархът Олег Дерипаска. Отделно в България напоследък "Щрабаг България" печели поръчки, като това според представители на строителния сектор става с посредничеството на Иван Мирински, който е "строителният" човек на Пеевски.
На въпроса ще искат ли предоговаряне на част от условията предвид COVID -19 кризата, от Meridiam отговориха, че смятат, че концесионният договор може да остане същият, "тъй като съществуващите клаузи в него предоставят възможност за уреждане на всички последици от кризата", без да става ясно какво означава това.
Какво ще получат пътниците
Бъдещият оператор на аерогара София беше лаконичен и по отношение на първите промени, които ще стартира. "Могат да се очакват промени по отношение на изживяването на пътниците, търговските оферти и подобрения на процесите", отговориха от Meridiam. "Летище София също така ще се адаптира към новите стандарти на въглеродна акредитация и екологични мерки", отговориха още оттам след потвърждаване на първото им място.
Това, което предстои да се случи на летището според офертите след стъпването на концесионера, е да се появи нов Терминал 3 в края на десетата година (разбирай до 2031 г.), като това беше и едно от задължителните условия, а концесионерът твърди в разговори досега, че летищните такси ще започнат да се вдигат на десетата година след построяването му.
Концесията е разделена на четири фази в зависимост от ръста на пътниците. Прогнозата беше те да достигнат 23 млн. в края на концесията, или 3.4% среден годишен ръст на трафик, като никой от кандидатите не даде убедително обяснение откъде ще дойде големият пътникопоток.

Планът по офертата звучи така:
- През първите 2-3 години от концесията ще се обновяват Терминали 1 и 2, за да се премахнат тапите на пътници и ще се разделят потоците на пристигащите и заминаващите. Ще има и увеличаване на капацитета на перона и местостоянките и на паркинга за автомобили.
- През фаза 2 или най-рано на петата година от концесията ще започне подготовката на строителството на Терминал 3. Той ще бъде интегриран с Терминал 2. Проектът предвижда да копира архитектурата на летището в Мюнхен, т.е. да се използва много стъкло и да бъде светъл. Новият терминал ще бъде с 55 хил. кв. метра площ на 800 метра от метростанцията и би трябвало да бъде завършен през 2030 г. Инфраструктурата в летателната зона ще бъде разширена с 11 местостоянки. Ще се изгради нов паркинг за автомобили с над 1000 места, а мост ще свързва паркинга със зоната за check-in.

- През фаза 3 (до 2035 г.) новият Терминал 3 ще бъде разширен, Терминал 1 ще бъде разрушен, а на негово място ще се появи карго терминал.
- През Фаза 4 (след 2043 г.) ще се извърши пак разширение на Терминал 3. Ще има втори покрит паркинг с над 1400 места и 4300 кв. метра площ за допълнителни работилници и складове за резервни части и офиси за обслужване на нуждите на летището. В даден момент от концесията ще бъде инвестирано и в хотел. Сред надеждите на концесионера е Lufthansa Technik да увеличат още базите си за ремонт на летище София.
Бавария на три морета
Един от основните аргументи, които се чуха като плюс на избрания кандидат, е, че партньор на победителя е летището в Мюнхен - единственото с категория 5 звезди в Европа от 2015 г. Това е така, но моделът там едва ли ще бъде повторен напълно на местна почва.
Летището в баварската столица започва работа през 1992 г. То е преместено от средата на града в покрайнините на Мюнхен, където е построено на зелено и това до ден днешен дава възможност на аерогарата да се разширява (нещо, с което не може да се похвали летище София). В началото води сериозна борба с основния си конкурент - летището във Франкфурт, като през 2019 г. броят на пътниците, преминали през него, вече е 46.3 млн.
Има два терминала и един сателитен на втория. Вторият терминал е съвместен проект между летището и германския национален авиопревозвач Lufthansa, като участието в начинанието е разпределено 60 към 40 в полза на летищния оператор. Присъстието на силен авиопревозвач е друга съществена разлика. В София "България ер" не дава признаци изведнъж да започне да разгръща своята дейност.
Концепцията на летището в Мюнхен е то да бъде не само аерогара, а център за провеждане на различни събития. Разполага с конферентен център, детски център, здравна клиника, които са в непосредствена близост до летището. Външното пространство между двата терминала се използва активно. Декември там има коледен базар и ледена пързалка. А лятото, или поне допреди засилването на антиавиационното движение по екологични причини - изкуствена вълна за сърфисти, хабяща много ток. Цените в заведенията са като в центъра на града. Идеята е да се ползва активно т.нар. landside, т.е. зоната преди проверката за сигурност (след нея се навлиза в т.нар. airside), която да е атрактивна за живеещите в близост до аерогарата.
На неавиационните дейности се дължат 46% от приходите на летище Мюнхен - заведения, магазини, отдаването на площите под наем, включително само за реклама, паркингаи и т.н. Неща, които не са сред силните страни на столичната аерогара и има големи възможности да бъдат подобрени.
Съществена част от бизнес модела на летището в Мюнхен е избягването на аутсорсинга на дейности. Т.е. компанията оператор на летището извършва голяма част от нещата сама, посредством специализирани дъщерни фирми - 17 на брой. Дружеството, занимаващо се с безмитната търговията, е Eurotrade Commercial и има 1100 служители. То оперира 55 - 60 магазина, или над 50% от всички търговски обекти. Със заведенията е ангажирана компанията Allresto, като оперира 85% от всичките ресторанти и осигурява продуктите от местни производителите. Операторът на летището държи и хотела, който е под бранда Hilton, посредством договор за мениджмънт. Летището има дори собствено производство на баварска бира - Airbrau, като 500 хил. литра на година отиват към летището, за да стане ясно на пътника, че се намира в Бавария.
На летище София обаче подобна политика едва ли ще бъде възможна, като операторът ще трябва да прави търгове. Или българските прийоми и методи на работа едва ли ще бъдат спестени на концесионера. Добрата новина за пътниците е, че по-зле от сега трудно може да бъде. Лошата - че на летището могат да поникнат местни практики и спорни партньорства.

https://www.capital.bg/biznes/kompanii/ ... k_mjunhen/
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Делян » 15 Юни 2020 16:36

Трябва да преминава в частни ръце това летище, иначе запада!
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4713
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KJAX, Jacksonville, Florida, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 28 Юни 2020 16:03

Стотици са анулираните полети от и за летище София

25 Юни 2020

https://www.monitor.bg/bg/a/view/stotic ... ija-210294

https://drive.google.com/file/d/1XO0z6N ... KTa2O1NGf0
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 01 Юли 2020 16:00

Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта