от RGG » 20 Сеп 2011 13:57
По повод изказването на Toni
Тони и harrier много правилно разсъждават от гледище на авиокомпаниите. Но това, което нас пряко ни интересува е летището. Това е така, защото генериран трафик по независимо какъв начин е хляба за всяко едно летище, РВД и всеки един спотър.
В днешни времена има строга индивидуалност при цената на договорите за наземно обслужване. Някои, на пръв поглед, свръхклиенти плащат по-малко от някои на пръв поглед свръхстиснати компании. Ако изключим престижа, PR-а и субективната представа за много скъп договор, то всяка авиокомпания е еднакво ценна. От спотърска гледна точка също така трафикът и поддържането на пътникопотока са от първично значение.
След като има потенциал за развитие на даден вид въздушен транспорт, то именно там трябва да се акцентира. Да, жалко е, че сме бедни и вместо Emirates, United и SAS да кацат тук, ние дрънкаме с бурканите и Wizzair, но можем ли да го променим?! Това, което обаче можем да променим е да повлияем на посоката ни развитие. Бих дал следното сравнение - ако имаш черен път пред двора си и искаш да генерираш трафик, то кое е по-адекватно - да се надяваш на болиди от Формула 1 или да привлечеш УАЗ-ки и Ниви? Именно ние трябва да направим това. След като виждаме, че големите и 'луксозни' авиокомпании имат своите основателни колебания тук, защо да не създадем условия за алтернативни и нискотарифни такива? Защо Т1 не се стегне и не се действа в насока, стимулираща такъв вид авиационна дейност?
Съвсем скоро с harrier откровено се чудихме на Wizzair с пасивността им към намеренията си да базират 4-ти А320 в София. Двете посоки на развитие на Летище София могат да бъдат - силно развитие на НТ превози, подпомагане на този вид бизнес, който знаем колко експлозивно може да се развива + съхраняване и бавно, поетапно развиване на традиционния авиационен отрасъл, а именно работата с по-големите и престижни превозвачи. За първото перо мога да дам за пример летището в Братислава, което по времето на цялото си съществуване остава в сянката на Виена и Прага. Намирането на нишата с нискотарифните превози, извършвани доминиращо от Райънеър там, и съхраняването и оптимизирането на редовните регулярни линии от нормални авиокомпании превърнаха Братислава в регионален, приличен, авиационен фактор.
За да спра с романа си, обобщавам: След като има почва за трафик, то трябва да се 'засадят' съответните култури, които да донесат този трафик. Както каза Тони и както аз го допълвам - индивидуалният туризъм е безценен и истината е, че авиокомпании като Уиззер отвориха вратите на българина за туризъм, много хора за пръв път прескочиха държавната ни граница, именно поради наличието на този тип а/к. След като сме бедни и летим, нека направим летенето като за бедни, за да летим повече.....