"Уиз еър" се маскира като наша компания, за да се вреди с линия до Лондон
Пускат троянски кон в авиацията ни
Оставят "България ер" без пътници точно преди да я приватизират
Кабинетът прие в края на миналата седмица стратегията за приватизация на "България ер". Документът е от изключителна важност за бъдещето на един от най-проспериращите ни отрасли - гражданската авиация. Стратегията трябва да предаде "България ер" на купувач, който да я превърне в конкурент на най-стабилните авиокомпании от ЕС. В същото време обаче у нас се допускат чужди превозвачи, които се регистрират тук като български и превземат нашия авиопазар отвътре. Те атакуват най-натоварените линии на "България ер" и отнемат пътниците й. С което заграбват единствения капитал, който тя притежава и който би привлякъл сериозни купувачи - нейния пазар.
Снимка Ще се борим с конкуренцията с пазарни средства, заяви изпълнителният директор на "България ер" Златин Съръстов
ФОТО ГЕОРГИ НИКОЛОВ
Стратегията за приватизация на "България ер" има огромно значение не толкова за самата авиокомпания, колкото за бъдещето на целия ни авиопазар. Въпросът е да не се допусне купувач като убиеца на "Балкан" Гад Зееви, а такъв, който ще увеличи пазарния дял, ще запази броя на служителите и пр. Затова и пред бъдещия собственик на "България ер" са издигнати високи бариери. Крайната цел на стратегията е да избегне сътресения на авиопазара като тези, които се случиха след двата фалита на "Балкан" - на 14 февруари 2001-ва и 29 октомври 2002 г.
Още като пое транспорта, министър Петър Мутафчиев обеща
да не допусне повторение на сагата "Балкан"
и засега изпълнява това с една отлична стратегия, която вече представи.
За съжаление обаче само след няколко месеца тя ще олекне значително. И то поради простичкия факт, че дотогава няма да го има и единственото нещо, заради което някой може да прояви интерес към "България ер". А това е пазарът на редовни авиолинии, от който държавната компания за три години след краха на "Балкан" успя да отвоюва с много усилия 35%. Пазар, който през миналата година генерира над 100 млн. евро приходи. Действително тези 35% от пазара под формата на 21 редовни линии, които обслужва "България ер", са единственото нейно ценно нещо, което може да привлече купувачи. Затова, когато тормозят министър Петър Мутафчиев с въпроси от рода "какво продавате, след като "България ер" няма активи", той отговаря: "Но тя има пазар". И е прав. Защото 32% означават над 32 млн. евро приходи годишно.
Само че докато министър Мутафчиев подготвя отличната си стратегия, някои чиновници лишават "България ер" от пазара й. Как? Като допускат чужда авиокомпания да го превземе като троянски кон точно преди приватизацията.
Става дума за унгарската нискотарифна авиокомпания "Уиз еър", която бившият транспортен министър Николай Василев пусна у нас. Само за 4 месеца тя превози 17 хил. пътници между София и Будапеща. А от 1 май се готви да пусне седем полета седмично до Лондон. Четири от тях ще започват от София, а три - от Бургас. Цените са между 27 и 50 евро в едната посока.
Дотук добре. Повече евтини полети - повече нашенци ще посетят чужбина, а чужденци - България. Лошото е, че на пресконференцията Наташа Казмер от "Уиз еър" "забрави" да спомене един съществен факт: българският авиопазар не е и няма да е либерализиран до септември. Което ще рече, че според междуправителствената спогодба за въздухоплавателни съобщения, подписана с Будапеща, "Уиз еър" има право да лети само между България и Унгария. Следователно седемте полета на "Уиз еър" от София и Бургас до Лондон ще са незаконни. Полетите София - Лондон обаче са си апетитна хапка. Самолетите на "България ер" и "Бритиш еъруейз" винаги са пълни, а места за тях се резервират за месеци напред.
И то на цени от 199 евро нагоре
без летищни такси. А щом е така, законите могат и да се заобиколят.
Затова в края на октомври у нас е регистрирана "Уиз еър България еърлайнс", чийто собственик е българската "Болкън авиейшън". Неин управляващ е унгарецът Йозеф Варади, който е и шеф на "Уиз еър". Целият капитал на "Болкън авиейшън" се притежава от "Уиз еър лимитид", Великобритания.
В регистъра на въздухоплавателните средства у нас унгарците вписват един Еърбъс А 320. И още преди Нова година получават от Главна въздухоплавателна администрация (ГВА) свидетелство за авиационен оператор (САО). Така маскирана като наша авиокомпания, но с чуждестранен капитал, "Уиз еър" има право да извършва само чартърни полети. Но в съдебната й регистрация е записан предмет на дейност "въздушен транспорт по разписание", което ще рече полети по редовни линии. Според Регламент 2407/92 на ЕС, въведен у нас с наредба, една авиокомпания може да получи лиценз за редовни линии само ако неин мажоритарен собственик е физическо или юридическо лице от страната, в която е регистрирана. Затова ръководството на "Уиз еър България еърлайнс" вече води процедура по пререгистрация на капитала си. След което чисто
формално вече ще е българска
и ще кандидатства за лиценз за редовни полети.
Кое е ръководството на "Уиз еър България еърлайнс", което за кратко време постига такива главоломни успехи? Негови управляващи са Кристиан Димитров Кръстев и "Болкън авиейшън". Кой стои зад фирмата, стана ясно. Що се отнася до 29-годишния Кристиан, името му фигурира в управителния съвет на футболен клуб "Миньор" и като управляващ на "Декстра недвижимости".
Как човек, който ръководи футболен клуб и фирма за недвижими имоти, оглавява авиокомпания - засега остава загадка. Ясно е само, че след 1 май пътниците на "България ер" до и от Лондон рязко ще намалеят. А както заяви Наташа Казмер от "Уиз еър", Лондон е само първата линия, по която унгарските самолети ще полетят от България. Следва атака на други много апетитни дестинации на "България ер" - до Мадрид, Барселона, Амстердам, Франкфурт и др.
Така само за няколко месеца "България ер" ще остане без пътници и без полети - тоест без пазар. Без единственото нещо, за което някой би пожелал да я купи. А за да не се случи това, би трябвало час по-скоро парламентът да приеме стратегията, да бъде обявена процедурата за приватизация. За да намери "България ер" своя собственик, който да противостои с пазарни средства на все по-засилващата се конкуренция.
Белчо ЦАНЕВ
http://www.standartnews.com/archive/200 ... /index.htm