Наскоро имах възможността на направя няколко полета с "Аэрофлот", което не ми се беше случвало от доста години. При цялата си нелюбов към путинова Русия трябва да призная, че авиокомпанията остави у мен неочаквано добри впечатления.
На първо място, те са единствената европейска АК, която има истинска бизнес класа: 2+2 в А320 и В737, а не това евро-безумие със свободната средна седалка. При тях креслата са широки и удобни, а разликата до economy е точно като между 1-и и 2-и клас във влака. Сигурно им струва скъпо да возят 7 реда фиксирана бизнес-класа във всяка машина, особено предвид текущата икономическа ситуация при тях, но самият факт е за отбелязване (от 28 места на всеки полет заети бяха по 3-4).
Много добро впечатление прави стегната работа на наземните им екипи по хъбовете. Трансферните гишета ви чакат с готови отпечатани бордни карти, знаят предварително кой кога ще дойде и започват те да търсят пътниците (а не обратното). Говоря именно за персонал на "Аэрофлот" (разпознава се по униформите и баджовете), а не просто на съответното летище. Техните хора по гейтовете също са добре обучени, комуникират ясно и точно с пътниците (особено при забавяния), сами подканват пътуващите да ги търсят при възникнали въпроси и пр. Успяха да напълнят точно за 20 минути един B737-800 (знам, че един лоу-костър ще се справи и за 15 мин., но на повечето големи европейски АК и половин час не им стига.). Изобщо, придържат се доста стриктно към разписанията си, дори в късния следобед машините им масово тръгват от перона на SVO навреме или с до няколко минути закъснение, което говори за добри обвръзки.
Приятно впечатление прави и униформата на стюардесите им (не попаднах на нито един стюард) - към семплите керемидено-червени поли/блузи (които са в приятен контраст с тъмно-синьото на седалките) вървят много шик "пилотки" в същия цвят, както и бели ръкавици. Усещането е, че е работа на французин
Салоните на техните А320 и В737 са решени в тъмно-синьо. Седалките им са комфортни, с високи облегалки и възглавнички за главата (може би единствено Fokker имат по-удобни седалки). При А320 разстоянието между редовете в economy е достатъчно дори за висок 1.85 човек не само да седи приятно, но и да се отпусне и да задреме. За съжаление, при В737 растоянието между редовете е видимо по-малко (поне 2 инча), което прави пътуването там значително по-неудобно (съвсем в стил А320 на "България Ер"). Руснаците имат поръчки за още 30 такива "Боинг"-а, ще е жалко, ако всичките им са толкова неудобни (въпросните машини имат и други странности, но те са по-скоро конструктивни, а не специфични за "Аэрофлот"). Машините им са доста новички, но и добре поддържани и чисти - без излишества (няма падащи LCD екранчета), но и без да видими опити да се спести от всичко възможно. Всички стандартни обявления, вкл. инструкциите за безопасност, са предварително записани, което ги прави гладки и приятни за слушане (единствения "жив" глас, който чух за няколко полета, беше този на капитана или помощника му, когато решат да разкажат по нещо за полета). Обявленията са винаги на руски и английски, независимо от страната, до която се лети.
Пилотите им на моменти демонстрират завидно самочувствие: 19 минути от ешелон до touch down (вярно, при нощен полет с нулев трафик на приемащото летище, но и при доста ветровито време). Успяха да бият постижението на "Търкиш", които веднъж ми показаха същото за 20 минути.
И за да не звучи само като ода, руснаците имат още какво да наваксат относно количеството на предлаганата храна (качеството е ОК като за самолет - не всички могат да са Do & Co). Дори безумците от "Алиталия" на дългите си европейски полети (над 3 часа) хранят по-обилно от тях. Второто нещо, което ме леко ме потресе, беше обръщението към пътниците да не си взимат одеалата от салона (такива има оставени на всяка седалка при полет над 3 часа). Вместо учтива фраза от рода на "молим ви да оставите оделата на седалките за удобство и на следващите пътници" прозвуча типично съветското "напомняме ви, че одеалата са собственост на авиокомпанията". Шок и ужас
