ОУП общ устройствен план на град Варна

Въздушен транспорт
Все по-големите очаквания към летище Варна в контекста на развитие на региона и тенденциите на нарастване на потока от пътници и товари налагат необходимостта от осъвременяване на комплекса и намаляване на шумовото натоварване.
Разработеният преди повече от 10 години Генерален план за развитие на Летище Варна предвижда модернизация на международния терминал и осъвременяване на "Вътрешни линии". Основните промени обаче са свързани с транспорта и обработката на тежки товари - удължаване на съществуващата писта, изграждане на нова писта за кацане на тежки товарни самолети, паркинг за тежкотоварни камиони, хранилища, товарен терминал. Предвижда се новата писта да бъде свързана със западния край на сегашната и да има такава ориентация, че самолетите да прелитат над промишлените райони на Варна.
В първия етап Генералният план предвижда удължаване на съществуващата ПИК, а във втория- изграждане на нова ПИК по "V" образна схема.
Потенциални възможности за удължаване на съществуващата ПИК има и в двете посоки:
Удължаването в източна посока за излитане на изток и кацане от изток се ограничава от близостта на града, както и от увеличаване ошумяването на жилищни райони.
Удължаването на ПИК на изток е оправдано главно с оглед увеличаване дължината на ПИК за излитане в западно направление.
Удължаването в западна посока е благоприятно и ефективно и в двете направления за излитане и кацане - намаляване на шумовото въздействие и риска за трети лица.
Изграждането на нова ПИК по "V" образна схема се очаква да доведе до:
-Избягване прелитанията над града при кацане от изток и опростяване на процедурата за излитане на изток
-Увеличаване на пропускателната способност на летището
-От всички коси конфигурации, обезпечава най-висок процент увеличаване на пропускателната способност (теоретично до 270 000 излитания и кацания годишно)
-Удовлетворява изискванията за прекъснато кацане
-Икономическо решение от гледна точка на необходимост от изграждане на нови пътеки за рулиране.
В резултат излитанията на изток и кацанията от изток ще се изпълняват по новата писта, а излитанията на запад и кацанията от запад ще се изпълняват от съществуващата пистова система (след удължаване на запад), при повишени параметри на сигурност и намаляване на шумовото въздействие върху жилищните райони.
По отношение на производствено-техническите сгради се предвижда:
да се разшири и модернизира приемната пътническа сграда
да се обособи карго зона, карго обслужващи сгради, перон със стоянки за товарни самолети и зони за обработка на товарите и тяхното регистриране
да се обособи Бизнесцентър и перон за малки бизнес самолети и вертолети.
Към настоящия момент реализация на този план не се очаква, тъй като през 2006 г летище Варна вече е отдадено на концесия за 35 години, като предложението на концесията е обосновано върху съществуващата писта, без да е съобразявано с постановките на споменатия план.
Вече е разработен Генерален план на Летището от страна на концесионерите, който ще се актуализира на всеки 5 години. Първият етап от него предвижда подобряване на обслужването чрез изграждане на нов терминал и екологичната и експлоатационна безопасност. Предвижда се и удължаване на пистата на запад с триста метра, така че да могат да се обслужват и по-тежки товарни самолети.
В по-далечна перспектива би могло да се търси изнасяне на летище Варна на север, като най-удачно е използването на военното летище в Балчик, предвид добрите качества на пистата. За целта летището трябва да се прехвърли към гражданско въздухоплаване, подобно на летище Русе и др.
Други възможни площадки са при с. Калиманци, община Суворово, както и проучваната площадка за летище при кк “Албена”.
В бъдеще, едно изнесено на север летище Варна би могло да се обслужва от продължената на север от Варна автомагистрала “Черно море”, проучвания за което предстоят.
Актуализацията на предпроектните проучвания за АМ “Черно море” ще включи възможните продължения на АМ “Черно море” на север от Варна до Румънската граница, както и проучване за връзката между АМ “Черно море” и АМ “Хемус”. От особена важност е проучването на възможността за търсене на обход на град Варна от югозападна посока, като предлаганото трасе е свързано с отделяне на пътя от АМ “Хемус ” в района на Девня, пресичане на Девненското езеро в тясната му част при Белослав и търсене на връзка при село Приселци. Друго подходящо трасе за пресичане на езерото е по-близко до града място, близо до Езерово.
Един по-близък до града обход би обслужвал западната производствена зона, провеждайки освен транзитите, така и периферните градски потоци.