от mitkobiker » 04 Ное 2023 14:16
Разрових зимното разписание на България Ер... като цяло най-точното определение за мен е КРЕТАНЕ.
За разлика от предишни зими, сега спират Ларнака, Палма и Малага.
За този сезон остават 13 редовни дестинации, от които само три са с честота от седем и повече полета на седмица- ежедневно Париж, Амстердам и Варна, която увеличава честотата спрямо миналата зима до три полета в работните дни.
Половината от дестинациите се обслужват с честота от три и по-малко полета на седмица- Цюрих х2 (поредната линия със затихващи функции), х3 седмично до Прага, Берлин, Франкфурт, Рим, Атина.
Развитие с добавени честоти спрямо миналата зима има по полетите до Лондон, Мадрид, Брюксел и Париж.
Няколко мои мисли по положението:
1. Бройката самолети във флотата надвишава с доста нужното за обслужване на тези полети. До колкото знам голяма част от самолетите са наети и си вървят със съответните твърди разходи, независимо дали летят или не.
2. Ниската честота на полетите по повечето линии пренасочва много пътници към конкуренти - директни или с прекачвания. До голяма степен това се отнася за Прага и Брюксел, а FRA/BER за мен изобщо са си изгубена кауза.
3. Трябва да се направи всичко възможно да бъдат възстановени отношенията/договорите с AF/KL. Тази зима Париж добавя нови честоти, но в момента не е възможно да се пътува на един билет през България ер към мрежата на на AF/KL и това неминуемо се отразява на функционирането на линиите до Париж и Амстердам и пренасочва сериозни пътнически потоци, основно по линиите през Атлантика, към конкуренти, основно от Star Alliance.
4. Очевидно е, че "развитието" на мрежата и честотите силно се ограничават от нискотарифките от към долния ценови край и от горния- от групата на Луфтханза, която ще има по 9-10 ЕЖЕДНЕВНИ полета до София от хъбовете FRA, MUC, VIE, ZRH, а от там към цяла Европа и Света. Доста показателно- по всичко изглежда, че LH&со предлагат по-голям капацитет седалки от националния превозвач.
5. Може би е време да се помисли за развитие на линии, по които няма да има пряка конкуренция, поради нормативни и други ограничения... например Тбилиси, Баку, (Ереван вече го отмъкна Уизер), Кайро, Бейрут, градове в Ирак... Освен наличието на евентуален собствен пазар по тези линии, ще може да се подкара и някакъв транзит, който да допълни и увеличи капацитета по съществуващата мрежа и силно би зарадвал концесионерите на летище София.