Комшиите също разчитат на нови работни места покрай самолетите
Летище дава хляб на рицарско село
Дано само шумът не прогони туристите, тревожат се в Кондофрей
Писано е било на село Кондофрей да сe къпе в медийна слава. Миналото лято то влезе в новинарските емисии покрай идеята на военното летище до него да се складират балите със софийския боклук. Тогава потомците на френския граф дьо Фре заплашиха с гражданско неподчинение.
Не мина и година и отново се заговори за Кондофрей, след като областният управител на Перник Иван Димитров обяви, че военното летище в радомирското село ще бъде отдадено на концесия.
Село Кондофрей е пълно със слухове и надежди.
И все за летището. "То ни е и за добро, и за лошо", философстват местните. Доволни са, че софийският боклук ги подмина и се надяват вече всичко да им върви по-добре.
Разговорите се въртят около това кой, кога и какви хора е видял да се навъртат край изоставения аеродрум, проснал се в равната котловина в подножието на Верила.
А посетители не липсват, откакто се е разчуло, че старата база ще става граждански аеропорт. Български и гръцки фирми проявили инвеститорски интерес, предава селската агенция. Дори на два пъти над летището кръжали малки частни самолети, явно оглеждайки обстановката. "Мине не мине ден, и някакви коли идват от София", споделя кметският наместник Снежана Новакова. "Но нали все още командват военните, дори не се отбиват в кметството", не без огорчение добавя тя.
Летището е построено през 1962-1966 г. на площ от 3000 дка. На 3,5-километровата му писта са кацали изтребители МиГ-23 и МиГ-29, както и транспортните Ан-24. Освен военно поделение тук е имало и парашутен клуб с модерна столова, хотел, както и складове за боеприпаси и гаражи. Провеждани са и състезания по парашутизъм. Летището има и собствен водоизточник.
Сега в авиобазата са останали само празни сгради и 12 цивилни пазачи, наети от МО за охрана на обекта. Те не само не разрешиха на "Стандарт" да влезе и да снима, но и отказаха всякакви коментари. Но и отвън се вижда достатъчно - пистите са започнали да буренясват, и дори табелата, указваща, че това е военен обект, е отнесена от вятъра.
Мнозина от жителите на Кондофрей някога са се трудили на летището. И сега са готови да се хванат на работа. Само едно нещо ги притеснява - бъдещият шум от излитащи и кацащи машини. "Тъкмо свикнахме на тишина, и сега пак рев и трясък. Да не ни прогонят виладжиите, че тъкмо взехме да ставаме курортна зона, особено след като оправиха пътя до София." Но веднага добавят, че това са бели кахъри. Защото възраждането на летището означава работни места не само за кондофрейци, но и за хората в съседните села - Чуковец, Гълъбник, Житуша, Жедна.
И докато чакат да се реши съдбата на летището, кондофрейци са се заловили с реставрация на 150-годишната си църква "Възнесение Господне". Тя се извършва от пернишката фирма "Опал". Нейният собственик Чавдар Божилов има зад гърба си ремонт на десетки църкви, параклиси и манастири в Пернишко и Кюстендилско. Самият ремонт се извършва под зоркото око на отец Александър от Радомир, в чиято енория е Кондофрей. Амбицията му е грубата реставрация да бъде завършена за храмовия празник - 17 май, а след това да се намерят и спонсори за изографисването.Така че пилотите, които ще работят един ден на гражданско летище Кондофрей, ще има къде да запалят свещ за щастлив полет.
Константин СЪБЧЕВ
Може да стане и частен аероклуб
Тома ИВАНОВ
директор на Дирекция
"Управление и разпореждане с недвижими имоти" в МО
- Г-н Иванов, какво става с летището в село Кондофрей?
- Със заповед от 30 май 2006 г. на министъра на отбраната бе назначена комисия, която да определи кои военни летища да останат в системата на ВВС и кои да бъдат предоставени на Министерството на транспорта.
- Защо досега няма никакво придвижване на въпроса?
- Има наистина известно забавяне. Но съвместната комисия на МО и МТ на равнище зам.-министри, трябва да уточни бъдещия статут на тези летища, както и условията, които ще бъдат поставени на концесионерите. Все пак става дума за стратегически обекти, а не за обикновени складове или казарми.
- Има ли поне яснота за статута на летище Кондфрей?
- То остава в бойните разчети на МО и НАТО, но ще бъде дадено под концесия.
- Има ли вече инвеститорски интерес?
- Да, питат ни непрекъснато от различни фирми за базата в Кондофрей. Летището е наистина много добро и идеята да се превърне в площадка за складиране на столичния боклук не беше особено удачна. Може да се ползва и за карго, и за пътнически превози на нискотарифните компании. Близостта му до Банско и Боровец пък дава възможност да се ползва и за чартърни полети през ски сезона. А като се има предвид и това, че все повече богати българи ще имат самолети и хеликоптери, може да се ползва и като частен аероклуб. Такъв вече има в Долна баня, но там летището е малко.
http://standartnews.com/bg/article.php? ... cle=186628
http://standartnews.com/bg/article.php? ... cle=186629