от Toni » 19 Май 2004 00:42
Два самолета MD-82, производство на погълнатата от "Боинг" американска самолетостроителна компания "Макдонъл Дъглас", нае една от най-големите български авиокомпании - "Бългериън ер чартър" (ВАС). Машините вече пристигнаха у нас, похвали се шефът на авиокомпанията капитан Филип Мустаков. Самолетите са 161-местни, произведени преди 15-16 години, но в отлично техническо състояние. "Бългериън ер чартър" не разполага със собствени самолети. Авиокомпанията беше създадена през 2000 г., когато "открадна" от приватизираната от Гад Зееви "Балкан" почти цялата й чартърна програма. Досега ВАС работеше с наети руски машини Ту-154 М, чийто брой достигаше до 6-7 през юли и август. Обнадеждено от силния чартърен сезон през миналото лято, ръководството на ВАС реши да лизингова западни самолети. След проучване на пазара то се спря на едни от най-евтините и сигурни самолети, идеални за нашите чартърни условия - MD-82. Двете машини пристигнаха точно в навечерието на летния туристически сезон, но в авиокомпанията вече си скубят косите как ще изплащат лизинговите им вноски. През лятото на 2003 г. бяхме планирали 1200 полета, а изпълнихме 1700, коментира шефът на "Бългериън ер чартър" Филип Мустаков. За тази година не мога да се ангажирам с никакви данни, особено на фона на състоянието на туристическия пазар у нас в момента. В Германия, откъдето ние основно возим туристи за нашето Черноморие, има масови анулации на едни полети, а за други самолетите ни се пълнят едва с половината от договорените туристи. Затова и не мога да се ангажирам с никакви данни колко полета ще направим. А и конкуренцията ни само това чака - да получи информация и да започнат ударите под пояса - договаряне зад гърба ни на полети на дъмпингови цени, коментира капитан Мустаков. И всичко това става в условията на непрекъснато растящите цени на авиокеросина. В "Бългериън ер чартър" засега цари умерен песимизъм за летния туристически сезон. По принцип всичко у нас върви трудно, за всичко водим битка. Всичко се лицензира, една радиостанция на самолета да сложим - чакаме седмици, молим се - навсякъде е една отвратителна бюрокрация. Затова обмисляме след края на туристическия сезон да прекратим дейността си, заяви капитан Мустаков. Българската авиация няма бъдеще. Лизинговането на двата MD-82 е последният опит да се задържим на пазара. Безсмислено е вече да инвестираме в този отрасъл. Не може да се прави авиация само за 4 месеца в годината, а после 8 месеца да се чудим какво да правим. Толкова работим ние - само през активния летен сезон. Българската авиация е обречена. След краха на "Балкан" допуснахме чуждите авиокомпании да се настанят на авиопазара. С кого ще се борим ние? С "Луфтханза", "Остриън еърлайнз" или с "Бритиш еъруейз"? С какво? Българската авиация загина. Това, което е останало от нея, ще изчезне окончателно след 1-2 години - категоричен е бившият директор на "Балкан" Филип Мустаков.
standartnews.com
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ