Интервю с Димитър Павлов - Митко

Мнениеот Toni » 18 Юни 2005 20:45

NO COMMENT .... от в. Стандарт
-------------------------------------
Ловецът на самолети
Шефът на “Хемус ер” Димитър Павлов е авджия от шестгодишен

Висок, слаб мъж с леко чуплива коса. Енергичните движения и спортната стойка
свалят поне десетина от неговите 48 години. Това е Димитър Павлов,
изпълнителният директор на "Хемус ер". Говори по телефона и в същото време
дава нареждания на подчинените си. Постоянно е в движение, но крие с усмивка
напрежението. Въведе три нови типа самолети в "Хемус ер". Ту-154 М, ВАе-146,
а преди няколко дни - и Боинг 737-400. Зад всеки от тях се крият месеци
къртовски труд, търсене на информация, десетки срещи у нас и в чужбина,
обучение на екипажи, техници. Все грижи. Паралелно с ежедневните по
управлението на авиокомпанията. Трудно е, но не се оплаквам, обяснява той.
За мен авиацията не е хоби, тя е животът ми. Тук - сочи летище София -
минава животът ми. Завършва с пълно отличие Киевския институт за инженери за
гражданската авиация. Дипломната му работа е призната за изобретение.
Предлагат му научна работа в Киев, но носталгията го мъчи и се връща в
България. Тук работи по въвеждането в "Балкан" на най-модерния за времето
самолет - Ту-154 М. Паралелно завършва още две висши образования - самолет и
двигател в Долна Митрополия и международни икономически отношения в УНСС.
Става и летец борден инженер на Як-40, а по-късно - и инструктор. През 1990
г. участва в "кръглата маса" по въпросите на гражданската авиация, когато се
взема решение за разделяне на БГА "Балкан" на отделни фирми. Една от тях е
"Хемус ер", в която Митко се прехвърля заедно с всичките машини Як-40.
Следват години работа на Черния континент: Нигерия, Заир, Кения, Мали,
Египет. През 1996 г. "Хемус ер" подписва договор с "Албениън еърлайнс". С
него на практика започва създаването на модерната гражданска авиация в
Албания - със самолети и специалисти на "Хемус ер". През 1992 г. Павлов
става главен инженер на "Хемус ер", на следващата - зам.-директор, а от 22
юли 1997 г. е директор на авиокомпанията. Отгледал съм "Хемус ер" като малко
дете, разказва Павлов. През годините, когато бе ликвидирана такава мощна
авикомпания като "Балкан", "Хемус ер" се развиваше тихо. Всичките му мечти
са свързани с "Хемус ер". Авиопазарът се либерализира, чуждите фирми
настъпват. Само консолидацията ще помогне на нашите компании да върнат
авторитета на България като авиационна държава, смята Павлов. Как издържа на
целия този ритъм и пази добрата си физическа форма? Един свободен ден да
имам, и се качвам в планината, отговаря той. В Тетевенския Балкан, край
родното му село Гложене, ходи на лов за диви прасета. Има билет от 1988 г.,
но ловува с баща си от 6-годишен. Не ходя по горите, за да убивам, а за
удоволствието да съм сред природата, обяснява той. За него ловът е истинска
релаксация след тежката седмица, изпълнена с напрежение от делови срещи,
тежки полети и пътувания в провинцията и чужбина. Ходи като гонач, не обича
пусията. За да се движи. Въпреки това успява да отстреля средно по 12
прасета годишно. Най-голямото от тях тежало над 300 кг. Малкото време, през
което е вкъщи, чете. Най-много обича Джек Лондон, но се увлича много и по
историческата литература. По телевизията предпочита научно-популярните
канали "Енимъл планет", "Дискавъри" и "Нешънъл джиографик".
Белчо Цанев
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот harrier » 19 Юни 2005 11:34

...
Последна промяна harrier на 18 Мар 2006 19:09, променена общо 1 път
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот toni75 » 25 Юни 2005 13:11

www.standartnews.com
---------------------------------------------

Чуждестранни авиокомпании ни превземат с рекламни трикове
“Хемус ер” пуска евтини полети
Държавата заби нож в гърба на българските превозвачи, твърди Димитър Павлов

Димитър Павлов е най-дългогодишният изпълнителен директор на авиокомпания в новата история на България. Ръководи "Хемус ер" от 22 юли 1997 г. Пет години преди това е зам.-директор, а една - главен инженер.
Роден е през 1957 г. в с. Гложене, Ловешко. Свързва живота си с авиацията едва 15-годишен, когато започва да учи за авиотехник в Долна Митрополия. Изкачва всички стъпала на служебната стълбица от техник до директор. В същото време завършва три висши образования: "Авиационно оборудване" в Киев, "Самолет и двигател" в Долна Митрополия и "Международни икономически

- Г-н Павлов, как ще коментирате влизането на унгарската авиокомпания за eвтини полети Wizz air на нашия авиопазар?
- Това не трябваше да се допуска. Авиацията е лицето на една държава. Ние искаме това лице да остане българско. Ако се огледаме, ще видим, че нито една държава от бившия източен блок не постъпи така с гражданската си авиация, както ние. Всяка даде възможност на своите авиопревозвачи да се развият. Като ги толерираше и субсидираше. И едва след приемането им в ЕС бе разрешено и на нискобюджетни авиокомпании да навлязат на техния пазар. Нито една източноевропейска държава не приватизира своя национален авиопревознач, нито една не го ликвидира. Да, Чехия и Унгария продадоха CSA и МALEV, но след като осъзнаха грешката, ги изкупиха обратно с цената на загуби. ОLIMPIC и ТAROM бяха предлагани за продажба, но след като не се явиха подходящи купувачи, процедурите бяха спрени. България е уникална с негативното си отношение към своята авиация.

- Хората обаче се радват, че срещу 20 евро ще могат да стигнат до Будапеща. Да си търсят работа, да учат или на екскурзия.
- Може би някой някога ще отиде до Будапеща за 20 евро. Но това няма да се отнася за всички. По принцип всеки полет си има цена. И това, че се обявява и широко афишира билет от 1 или 20 евро, е основният рекламен трик на т. нар. лоу кост (евтини компании). Но ако се отвори сайтът на такава авиокомпания, ще се види, че при обявяването на такава ниска цена има звездичка. Следва уточнение, че тя е промоционална и важи само при наличност на свободни места. Т. е., седейки денонощно пред компютъра и ровейки из интернет, някой българин може и да уцели такава промоционална цена. Но естествено никой не споменава, че купуването на такъв евтин билет е свързано с много ограничения. Пътникът

няма право да променя
датата и часа на пътуване, да върне билета или да го замени с друг. Никой не обяснява, че качвайки се в самолета с такъв билет, нямаш право на храна и напитки, или пък, ако си поръчаш, трябва да платиш доста. Не се обявяват и допълнителните суми, които задължително се плащат, като летищните такси, и които надвишават, и то с пъти, ниската цена на билета.

- Нека говорим с езика на цифрите. Какви са разходите за полет от София до Будапеща?
- Около 4500 евро в посока. Ако се раздели на броя на седалките в самолета, ще се види, че цената не може да бъде 20 евро, какво ли пък остава за 1 евро, както Wizz air рекламира, че ще продаде 10 хил. билета на тази цена. При нормалните авиокомпании разходите за полета трябва да се покриват с 50-55% заетост на седалките. При лоу-кост авиокомпаниите този процент трябва да е над 70%. Никой не лети със 100% продадени места. Но и при 70% заетост на 160-местен самолет сметките не излизат. Това са 112 места, което прави 40 евро за билет. Това е минимумът, за да излезе полетът на нула. А при цена от 20 евро самолетът трябва да има 225 заети места, за да не бъде на загуба. А всеки иска печалба. Откъде ще дойде тя? Затова пак казвам, че някой щастливец може да вземе билет за 20 евро, но разликата се поема от по-високата цена, която плащат другите пътници. Защото част от билетите на евтините авиокомпании са на високи цени. В крайна сметка се оказва, че евтините билети
са чист популизъм

- И все пак дори и само петима българи на полет да могат да пътуват евтино на Запад, това пак е по-добре, отколкото нито един, нали?
- Да. Но ние сме против да се отваря небето на България, преди още да са ни приели в ЕС по няколко причини. Първата е, че след колапса на "Балкан" през 2001 г. България подари над 55% от авиопазара на чуждестранните авиокомпании. Изведнъж София стана най-печелившата дестинация за чуждите превозвачи. Те спечелиха битката за българския авиопазар, без да водят война. Такава война, каквато ние водим, когато искаме да летим до техните страни. Те дойдоха на разработения български авиопазар и наготово взеха нашите пътници. И при отсъствието на българска авиокомпания по определени дестинации наложиха много високи цени. Впоследствие, когато започнахме да летим - и "Хемус ер", и новосъздадената "България ер", цените слязоха рязко надолу. Това е доказателство за силата на конкуренцията и за важната роля на българските авиокомпании за ценообразуването на билетите. Втората причина е, че тук тече процес на модернизация на авиопарка на всички български авиокомпании. Ние имаме нужда от съвсем малко време да завършим процеса, в който инвестираме огромни средства. Целта е да станем конкурентоспособни на западните превозвачи преди присъединяването на България към ЕС и либеразирирането и на нашия авиопазар. И третата е, че този тип дейност - евтините полети, искаме да я извършваме ние, българските авиокомпании. Поради това тя не трябва да се дава на чужденци, защото, след като ги пуснем да стъпят тук, после ще трябва да се борим с тях, за да отвоюваме тази част от нашия авиопазар. А това ще ни струва страшно много средства.

- Защо чакахте да дойде Wizz air и чак тогава да обявите, че искате да пуснете евтини билети?
- Не сме чакали. Многократно показахме, че заслужаваме повече доверие. Инвестираме много, въвеждаме западни самолети - ВАе-146, Боинг 737-400. Сега работим по внедряване на нова резервационна система и нови услуги за пътниците. Това не става с магическа пръчка. И освен много пари е нужно и технологично време.

- Кога ще пуснете евтини билети?
- Надявам се това да стане от пролетта на следващата година. За целта трябва да създадем у нас съответните условия. Да има развита система за резервации и разплащания по интернет
Пътниците трябва да имат кредитни карти, а тази система още не е на достатъчно добро ниво у нас. Трябва да завърши въвеждането на електронни билети. А за целта трябва да договорим комисионите, които резервационните системи ще ни вземат за всеки такъв билет. "Хемус ер", чиито самолети са затоварени около 70%, ще продава останалите 30% на ниски цени.

- Какви са предимствата, ако български, а не чужди авиокомпании, предлагат евтините билети?
- Ще печелим не само ние, а цялото общество, тъй като приходите ще остават у нас.Така ще превърнем и летище София в хъб (б.а. - трансферен пункт) за пътниците от Близкия изток и Северна Африка за Централна и Западна Европа, а в скоро време и за Америка. И обратно. А през последните години чуждите авиокомпании превърнаха София в периферно летище, което генерира трафик, който пълни техните самолети и летищата в Будапеща, Виена, Франкфурт, Лондон и др. За да печелят те. А превърнем ли София в хъб, това означава повече пътници, търговски обекти, работни места, приходи в държавата.
"Хемус ер" е национално отговорна компания
Три пъти помагахме на различни правителства да спасяват авиопазара и авторитета на България. Когато през 1999 г. Гад Зееви приватизира "Балкан" и всички арабски държави забраниха самолетите му да кацат на техни летища, изпълнихме безвъзмездно всички тези полети. Вторият път беше през февруари 2001 г., когато "Балкан" спря полетите. Тогава всички чартъри от и до Англия и Северна Ирландия бяха изпълнени от "Хемус ер", пак безвъзмездно. Третия път отново помогнахме, когато "Балкан" окончателно фалира, за да се създаде новата авиокомпания "България ер". Сега, когато се стабилизира пазарът и "Хемус ер" и "България ер" започнаха да изместват чуждите авиофирми, държавата ги толерира. Защо? "Хемус ер" откри няколко нови важни дестинации - до Щутгарт, Кьолн, Кайро и др. На официалните откривания не присъства представител на правителството. А сега, когато тук стъпва чужда авиокомпания, тя бе представена лично от вицепремиер. Това беше огромна негативна изненада за целия авиобранш. Защо, когато държавата трябва да защити нашия авиопазар, тя ни забива нож в гърба? Затова се моля следващият парламент и правителство да бъдат национално отговорни. Да създадат условия да имаме силна наша авиокомпания, с която да се гордеем. Не искаме българските авиофирми да се чувстват чужденци в собствената си държава
toni75
най-спотър
 
Мнения: 496
Регистриран на: 18 Дек 2003 02:24
Местоположение: Щутгарт, Германия

Мнениеот toni75 » 25 Юни 2005 13:24

Ето това наричам аз човек с визия. :wink:
toni75
най-спотър
 
Мнения: 496
Регистриран на: 18 Дек 2003 02:24
Местоположение: Щутгарт, Германия

Предишна

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта