Интервю с Димитър Павлов - Митко

Интервю с Димитър Павлов - Митко

Мнениеот Toni » 03 Май 2004 00:27

http://zone168.com/news.html?date=20040 ... =01401.htm

Изпълнителният директор на “Хемус еър” Димитър Павлов: Чужди превозвачи разграбиха пазара след фалита на “Балкан”

Очаквам сливания между някои наши компании, иначе ще бъде трудно да вървим напред

Станка Динева

- Какво става на българския авиопазар след краха на авиокомпания "Балкан"?

- Този крах стана пред очите на всички ни. Мисля, че не се направи необходимото, за да се съхрани всичко полезно. Виждаше се, че "Балкан" си отива, но не се направи нищо, за да се запази пазара на българските авиационни услуги. Ако това беше станало, на нашите авиокомпании щеше да им е по-лесно да се развиват в новите пазарни условия. За мен най-страшното не е, че "Балкан" фалира като компания. Това се е случило и с много по-големи авиокомпании от нашата. По-лошото е, че ние не успяхме да съхраним пазарния си дял и позволихме на чужди превозвачи да дойдат наготово и да го разграбят. Сега ние полагаме невероятни усилия, за да възстановим поне част от позициите си и да си върнем част от пътниците. Ако се вгледаме в авиокомпаниите, които летят до София, ще видим, че нашата столица е една от най-печелившите им дестинации.

- Какъв пазарен дял имат българските авиокомпании сега?

- Преди "Балкан" контролираше 60% от пазара на редовните международни линии. Сега всички наши компании държат между 15 и 20%. Ако говорим за чартърния пазар, от над 90% контролиран от "Балкан", сега превозваме около 50% от пътниците.

- Можем ли да възстановим старите си позиции?

- Сега нещата са много по-трудни, отколкото преди, но не са безнадеждни. Има хора, които желаят да инвестират в този бизнес. България разполага и с добри специалисти. Мисля, че при една правилна политика и малко късмет, имаме шанс. Едва ли обаче ще можем да възстановим позициите си в предишния размер. Поне за мен това е нереалистично. По-реално е да върнем пазарите си до определена степен.

- Каква трябва да бъде стратегическата ни цел?

- За мен стратегическата цел е партньорство между българските авиокомпании. Това е начинът да съхраним и да спасим българския авиационен пазар. Няма място за разделяне и за конкуренция. Пазарът е разпределен. От тук нататък трябва да се търси партниране между компаниите с цел максимално натоварване на самолетите, с които разполагаме. Даване на възможност на нашите превозвачи да въведат нова техника. Тъй като без нова техника няма движение напред.

- В момента парламентът приема промени в Закона за гражданското въздухоплаване, които въвеждат програмата "Открито небе". Как ще се отрази това българските авиопревозвачи?

- Най-късно до 2005 г. България ще се присъедини към т. нар. програмата "Открито небе". Това, от една страна, е опасно, а, от друга, е предизвикателство, което ни дава известни възможности. Но ако влезем в програмата неподготвени, ние сме обречени.

- Какво трябва да направим?

- На първо време трябва да се подмени самолетния парк. Трябва да имаме конкурентни и добри самолети, които да предложим на пътниците. Второ, наистина трябва да осигурим няколко изключително важни неща, едно от които е авиотехническа база. Тя ще позволи по-евтина поддръжка, а не да ходим в чужбина да поддържаме самолетите си. Освен това пътникът гледа не само комфорта, а и цената. Това е начинът да им предложим да пътуват с нас по-изгодно.

- Разпокъсването на българския пазар не ви ли влияе зле?

- Отстрани на пръв поглед изглежда, че конкуренцията между нас е много голяма. Но всъщност пазарът е разпределен между "България еър", Би Ейч Еър, "Хемус еър", "Бългериън еър чартър", "Ер Виа". Това са големи авиопревозвачи у нас. Имам впечатление, че по-сериозните авиокомпании работят здраво за запазване на дела, който имат. Повечето от тях вече започнаха да обновяват самолетния си парк и, в зависимост от възможности си, да се ориентират и към определен тип самолети.

- Очаквате ли сливания между авикомпании?

- Да, очаквам сливания между част от авиокомпаниите, защото иначе ще бъде трудно да вървим сами напред. В пазарната икономика действа законът на джунглата - оцелява силният. За да бъдем по-силни, ние трябва да се обединим. Приватизацията на държавната авикомпания е един от начините да се обединят два превозвача. Да обединим пазарите в Европа и в Близкия Изток. Да направим София летище, което да преразпределя пътниците. Максимално да натоварим нашите самолети. С по-малко самолети да вършим повече работа, от което ще падне себестойността на нашата услуга.

- От думите ви лъха увереност, че ще спечелите състезанието за "България еър"…

- Никога не съм крил това. В това аз виждам бъдещето на нашата авиация. В Европа няма да намерите пример, в който авиокомпаниите да вървят разделени и да постигнат нещо. Поддържаме един санитарен минимум, даваме работа на осемстотин-деветстотин човека. Мисля си, че ако не посрещнем "Открито небе" по-консолидирани, ще имаме доста сериозни проблеми.

- С други думи, искате да вземете "България еър" на всяка цена?

- Не, искам да кажа, че не сме готови да я вземем на всяка цена. Ценното на авиокомпания "България еър" е, че в момента работи и има определени права. Все още пазарът е регулиран и защитен - държавата определя кой и колко пъти може да лети. Но нека да не забравяме, тези права след съвсем кратко време няма да съществуват. Всеки ще може да лети у нас. Тоест всяка една авиокомпания ще може да придобие тези права и да се опита да лети по нашите дестинации, ако разполага с необходимите ресурси. При "Открито небе" ще останат най-силните - тези който имат добри самолети и пари.

- Очаквате ли да настъпят съществени промени след приемането ни в Евросъюза през 2007 г. и в каква посока ще бъдат те?

- Разбира се. Има чужди авиокомпании, които с доста голям интерес чакат този момент. Имаме добри дестинации, които предизвикват интереса на т. нар. нискотарифни авиокомпании. За мен една такава авиокомпания, ако разположи 2 или 3 от самолетите си тук, де факто може да покрие всичко онова, което ние правим в момента.

- Кои са най-апетитните дестинации?

- Германският пазар е много добър. Английският също. Така че те ще се насочат към тези пазари, а не към пазари, които имат малко пътници.

- Имаме ли шансове за азиатските пазари?

- Да, имаме. Обединението ще ни даде по-добри възможности в тази насока. Авиокомпания "Хемус еър" оперира в нашия регион и в Близкия изток, а авиокомпания "България еър" главно в Европа. Обединението между двете ще ни даде възможност да привлечем т.нар. трансферен трафик от Европа за Близкия изток и от Близкия изток за Европа. А в последствие и до Далечния изток. Т.е. трябва да имаме връзки, трябва да имаме повече дестинации, защото това ще ни даде възможност наистина да запазим трафика си.

- Какви са плановете ви за бъдещото развитие на "Хемус еър"?

- Плановете ни могат да се характеризират с две думи: модернизация и развитие. Обновяване на самолетния парк и развитие на компанията като цяло. Приключихме миналата година на печалба. Имаме увеличение на пътниците по редовните международни линии. Открихме и утвърдихме три нови дестинации - Дубай, Атина и Триполи. Тъй като самолетите Ту 134, имат ограничение за летене в Европа, започнахме подмяната на самолетния парк от тях. Подписахме договор за покупка на три самолета с "Бритиш аероспейс". Първите две машини вече в са "Хемус еър". Самолетите са известни като "Джъмболино". Обучихме първите екипажи пилоти в Съединените щати. Преквалифицирахме вече и стюардния състав. В момента се обучава и техническия. Така че в съвсем скоро време ще имаме възможност да предложим на нашите пътници един изключително добър самолет за редовни международни линии в региона.Накратко, определяме се като една добра авиокомпания. Чака ни много работа.
Последна промяна Toni на 09 Яну 2005 05:05, променена общо 1 път
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот Toni » 03 Май 2004 00:54

Моля да обърнете внимание на този абзац.
--------------------------
- Очаквате ли да настъпят съществени промени след приемането ни в Евросъюза през 2007 г. и в каква посока ще бъдат те?

- Разбира се. Има чужди авиокомпании, които с доста голям интерес чакат този момент. Имаме добри дестинации, които предизвикват интереса на т. нар. нискотарифни авиокомпании. За мен една такава авиокомпания, ако разположи 2 или 3 от самолетите си тук, де факто може да покрие всичко онова, което ние правим в момента.
-------------------------

Е какво означава това? За какво са ни толкова самолети и компании? Нашите кратуни сами си признават, че са пълни нещастници. Какво им пречеше те да направят една НТА, която да ни вози. Още година две и ще ги видим какво ще правят.
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот Делян » 03 Май 2004 05:57

Това за "Отрито Небе" ми хареса. Най-късно до 2005 трябва да приемат този закон и да влезем. Много добре ще се получи за пътниците, не толкова за българските авиокомпании. Пък и тогава новият терминал ще поеме по големият поток от пътници. Ще навлезнат разни други авиокомпании и тогава ще се види кой колко струва. Като гледам на www.airliners.net тези Як-40 на Хемус до Виена ми става лошо. Те западняците ги харесват защото са екзотични, но е срамота направо....
Последна промяна Делян на 03 Май 2004 17:48, променена общо 1 път
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Мнениеот toni75 » 03 Май 2004 20:46

Е как да си имат като нашата държава ги държи в "инкубатора" ?!
А тези работи не стават така :!:
toni75
най-спотър
 
Мнения: 496
Регистриран на: 18 Дек 2003 02:24
Местоположение: Щутгарт, Германия

Мнениеот Toni » 03 Май 2004 20:54

И като дойде конкуренцията, ще викат искаме си инкубатора, много си беше хубаво вътре с 34-ките и Як-четата....

Само се замислете, че БАйовете дойдоха преди месец и още не са ги пуснали да летят...."един самолет може да печели пари само когато е във въздуха " - не помня къде прочетах тази мисъл
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот toni75 » 04 Май 2004 13:30

Ами направи сметка колко пари са дали за тях, след като могат да си позволят да ги държат на земята. :wink: :lol:

А прави ли ви впечатление как се заобикаля въпроса, на каква възраст са "новите" им самолети? Изобщо разчита се на това да възникнат добри чувства в клиента с използването на изрази като: "модернизация и развитие", "обновяване/подмяна на самолетния парк", "покупка на три самолета от Бритиш Аероспейс", "самолетите са известни като Джъмболино... един изключително добър самолет за редовни линии" и т.н. :wink:
toni75
най-спотър
 
Мнения: 496
Регистриран на: 18 Дек 2003 02:24
Местоположение: Щутгарт, Германия

Мнениеот harrier » 04 Май 2004 14:54

Абе то може да се разбере кога един авио-менъджър си разбира от работата и кога не. Но когато един любител на авиацията като мен усеща че тоя говори глупости, тогава вече лошо :?
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот Саш » 09 Май 2004 12:30

Абе не бъдете чак толкова критични - благодарениена Митко Повлов Хемус се държи на повърхността и леко прогресира. Което за българските условия е горе-долу добре. НО ФИРМАТА сега е на 100% приватизирана и ще чакаме да видим как ще се доразвие.
Саш
 

Мнениеот Toni » 09 Май 2004 13:04

Shte gi vidim kak shte se razviat kato gi butnat v chernia spisyk, ako tova im se razmine liberalizaciata na pazara shte gi likvidira zashto sa napylno neadekvatni....,a nai-neadekvatnia e "Mitko":)
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот toni75 » 09 Май 2004 14:38

Между другото от думите на "Митко" лъха почти 100-процентова увереност, че сте станат собственици на България Ер. От къде ли идва тази сигурност ?
toni75
най-спотър
 
Мнения: 496
Регистриран на: 18 Дек 2003 02:24
Местоположение: Щутгарт, Германия

Мнениеот борден » 11 Май 2004 21:25

Момчета, аз от авиобизнес почти нищо не разбирам. Обаче винаги изглежда смешно, когато някой (особено страничен човек) само критикува наред.
Хайде ако обичате някой да направи за несведующите един конкретен "спор" с това интервю и да каже кое му е "глупостта".
Защото на мен думите на този човек ми изглеждат логични... :?
Аватар
борден
супер спотър
 
Мнения: 508
Регистриран на: 20 Дек 2003 22:12
Местоположение: София

Мнениеот Toni » 11 Май 2004 23:03

Глупоста и трагедията на нашата ситуация се крие между думите на Павлов.
Той говори за модернизация и в същото време пропуска да каже колко са стари новите и модерни самолети, машини от които се отказват почти всички сероизни превозвачи.
Казва, че се започва с подмяната на Ту-134 защото не отговарял на нормите за шум.
Тези ограничения влязоха в сила преди повече от 2 години и BAe146 все още не лети. Да ги питам аз какво чакаха толкова време, при положение, че за Stege III се е знаело от 10 години. Освен това за него 134 е добър самолет, само дето шуми на западняците.

През последните 3-4 години Хемус взеха толкова 54-ки, колкото се предлагаха. Да ги питаш за какво са им тези безперспективни машини. Още година и половина и край, и те няма да отговарят на нормите за шум. А за цените на петрола не искам да говоря, вчера изтече информация, че се очакват нива около 50$ за барел. Колко харчи 54-ката няма нужда да казвам.

Имам основания да се съмнявам за основни пропуски по отнешение на сигурността на полетите - "черен списък", докладите на ГД ГВА, лични наблюдения и малко вътрешна информация.

Да, той е абсолютно прав, че нашите компании имат бъдеще единствено, ако се обединят. А какво чакаха толкова време. Първо разделиха баницата, а сега реват за обединение. Хемус-ТИМ-ЦКБ-.... влияят много силно на развитието на България Ер за да могат най-лесно да я вземат. даже се опитахада попречат на взимането на новите 4 Б737-300 защото те не ги искали.

Най ме впечатли изказването, че ако дойде една НТА с 3 самолета и ще направи всичко, което те правят в момента и ще им се наложи да пуснат кепенците. А защо е така? Защо в лицето на НТА виждат дявола? Защото все още живеят в плановата икономика и с мислене от преди 25 години. Да не ми казват, че Ryanair или Easy Jet плащат по-ниски заплати и осигуровки или че поддръжката им е по-евтина. проблемът на такива като Павлов & co. им е в главите. Сетили се те в средата на 2004, че 2005 се присъединяваме към Открито Небе........

Искрено желая да фалират защото такива нямат място на пазара. Много жалко за всички работещи хора в този бранш и много жалко, че имахме шанса да ни возят наши компании, но те се оказаха неподготвени или просто нямаха желанието да влязат в крак с времето.

В карая на краищата аз съм клиент и ме интересува каква е цената и качеството на услугата. Щом Easy Jet може да ме вози с нов А319 на цена по-ниска от тази на Хемус/Ер.бг & co. който летят с 15-25 годишни хвърчила, ще избера чуждата фирма.

Това са ми част съображенията срещу платеното интервю. Не казвам нищо ново, просто продължавам темата, която пуснах преди време в Криле "защо другите могат, а ние не?"
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот harrier » 11 Май 2004 23:18

...
Последна промяна harrier на 18 Мар 2006 19:08, променена общо 1 път
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот Toni » 11 Май 2004 23:33

Някой може ли да каже колко самолета имат в момента Хемус и по колко линии оперират с тях?

2-3 Ту-134
(2 BAe 146)
3-4 Ту-154 (+ 4 на BHAir)
4 Як-40
??????

Емо, не искам отново да повдигаме темата за Балкан защото това е свършена работа. Единственото, което имам да кажа е : Най-малко са виновни Виденов, Костов или Царя, но виж такива като "Митко" са направили голямата беля. Мислили са си, че като фалират Балкан те ще се налапат, ама късо ще им трае щастието.
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот harrier » 12 Май 2004 00:33

Тони, далеч съм от идеята че тези тримата, които ти изброи са виновни. За виновните ще си говорим утре вечер като се видим :wink:
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Следваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 16 госта